Jump to content

D-vitamin och trötthet

Guest

Recommended Posts

Jag är inne i en depression (osäker på om jag ska beskriva den som lätt eller svår, troligen mer svår) och det finns olika anledningar till att jag har hamnat i en depression. Inget jag vill gå in på här.

Dock undrar jag om allt beror på min depression. Mitt problem är nämligen att jag är dödstrött. Konstant. Spelar ingen roll om jag sovit lite eller mycket eller lagom, jag är lika trött ändå. Jag känner mig trött på ett sätt som att jag känner mig tung eller molnig i huvudet. Raka motsatsen till pigg och alert. Man skulle kunna tro att det är LCHF men saken är den att jag har ätit LCHF förr och kände inte alls igen detta då. Första gången jag åt LCHF sov jag visserligen lite oftare men det gick över och jag kan inte minnas att jag var trött när jag väl var vaken.

Jag har ganska aktivitetslös vardag och den enda motion jag får är när jag rastar och promenerar hunden. Jag var ute och joggade för första gången på evigheter i morse för se om jag blev pigg. Inte blivit pigg än men det blir jag väl knappast på en tur.

Utöver detta har jag funderat på järnbrist eller brist på D-vitamin (exponera mig inte för sol). Köpte leverpastej, typ enda jag kan komma på som är järnrikt förutom ren lever som jag är tveksam till. Finns ju kosttillskott också men tänkte börja med lägga till mer järnrik mat eftersom jag tror det kan räcka för min mensvärk blev lindrig när jag proppade i mig järn i form av spenat och leverpastej.

Sen det sista D-vitamin då. Jag har beställt PurePharma D3 kapslar. Om jag nu har brist på D-vitamin, hur mycket bör jag ta? På Kostdoktorns sida om D-vitamin står det 2000 E för en liten kvinna men 4000 E "skadar inte". 2000 E ska motsvara 50 µg och en kapsel PurePharma D3 innehåller 2500 E (62,5 µg). Ska jag ta en kapsel per dag för två kapslar blir ju över 4000 E (5000 E)?

Jag ska testa detta, om det inte hjälper får jag väl undersöka mig. Det är riktigt jobbigt. Ni kanske har några tips och råd?

Vet inte hur länge du känt dig trött. Var själv dödstrött o håglös ett par dagar förra veckan. Tror att jag helt enkelt druckit dåligt i värmen. Försöker få i mig salt o vatten. Kan dock bli för lite vatten i värmen. Sen kan jag tänka mig att depressionen i sig är otroligt mycket tröttande. Starkt av dig att ta tag i detta. Bra att tänka på näringen. Bra oxå att du tar tag i motionerandet. Försök dock få lite regelbundenhet i det. Ut o spring (med hunden) på morgonen, innan stan vaknat till. Njut av den vackra naturen. Spring på små grusvägar vid hagar o fält. Spring så barhudad du kan. Förutom att det känns fritt får du både D-vitamin o snygg solbränna. Jag springer med linne o kortbyxor o tar av linnet o knölar ned det i byxan när jag kommer ut på grusvägarna. Glöm inte att stanna till o äta blåbär och hallon, om du hittar. Stärkande för både kropp o själ. Kämpa på o lycka till .

• Like 1

Har gått igenom mycket och hamnade i en depression för några årsedan började äta omega3 D-vitamin magnecium äter inälvsmat mycket spenat och har fått ett helt annat liv kände efter ca 1 år efter jag började med tillskotten hur jag fick ett inre lugn och har börjat tycka livet är kul.

• Like 1

Min första fundering är hur du har det med serotoninnivåerna? Serotonin är en "piggelinsignalsubstans". En läkare beskrev det för mig för länge sedan som att om man normalt ligger lågt inom serotoninspannet så är det lätt att dippa under den nivå man behöver för att orka när livet blir tungt.

Tryptofan (finns på hälsokost) är ett förstadie till 5-HPT (finns på nätet) som i sin tur omvandlas av kroppen till serotonin eller melatonin. Det sista gör dig sömnig men är bra om man sover dåligt. Vill minnas att man tar tillskotten på morgonen för att det ska bli serotonin. Vintertid är vi många som utnyttjar ljusterapi för att bli piggare av obalansen mellan melatonin och serotonin då tallkottkörteln, som påverkas av ljus, styr melatoninhalten och när melatoninhalten sjunker så ökar serotoninhalten. I ditt fall låter det dock som att nivån av serotonin inte räcker till att hålla dig över ytan så tillskott skulle kunna vara värt att testa.

Rosenrot är också stärkande och uppiggande men är man längre ner i träsket brukar det sällan räcka. Johannesört är också ofta använt vid depression.

• Like 1

Jag har fått bukt med min SAD med 5000 IE D-vitamin augusti-mars.

Innan jag började med dem hängde jag över ljusterapilampa hela vintern och höll mej någorlunda flytande.

Johannesört påverkar andra mediciner och p-piller så alla kan inte äta dem

• Like 1

Större delen av året äter jag dagligen 10000 IE D-vit. I vårt solfattiga land och vår taskiga mat så får i oss minimalt med D-vitaminer.

D-vitamin hjälper ditt immunförsvar samt krävs för att blodet skall tillgodogöra sig kalcium. Som jag skrivit så många ggr . Var inte så för bannat rädd för att ta höga doser av D-vit. Du kan utan vidare dagligen äta 5000 IE D-vit.

Om du tillhör den ängsllga och oroliga typen som fortfarande tror på livsmedelsverkets rekommendationer så kan jag trösta dig med att du inte är ensam, större delen av befolkningen tror blint på Läkare och Livsfarliga verket. De är skyldiga till mycket elände.

https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18689406&prev=search

Ett tips är att låtsas vara orolig för att ligga för högt i D-vitamin pga höga dagsdoser.

Ett trix jag använde mig av för några år sedan. Numera granskas jag ofta för att man anser att jag har farligt höga värden. Ny metod f.o.m. 2015-10-06. Optimalt  >50 nmol/L anses sufficient för benhälsa, inte något referensområde.  Mina 2 senaste värden. 2015-10-07, 134 nmol/L, 2016-06-20, 148 nmol/L

Ett trix jag använde mig av för några år sedan. Numera granskas jag ofta för att man anser att jag har farligt höga värden. Ny metod f.o.m. 2015-10-06. Optimalt  >50 nmol/L anses sufficient för benhälsa, inte något referensområde.  Mina 2 senaste värden. 2015-10-07, 134 nmol/L, 2016-06-20, 148 nmol/L

Jag ligger också där kring 125-150... Tar K2 så det känns helt ok.

• Like 3

Något man ska komma ihåg är att vi är väldigt olika i hur vi tar upp D-vitamin. Vissa behöver 10000 IE för att ligga i övre kanten av referensvärdena medans andra kanske bara behöver 1000-2000 IE för att komma upp i det samma.

En läkare som i dagsläget vägrar mäta D-vitamin är i mitt tycke väldigt förlegad och överhuvudtaget inte påläst, då många, i alla fall enligt min erfarenhet är noga med att mäta D-vitamin, speciellt vid vissa symtom.

• Like 7

Syster. Du skriver att vi är väldigt olika i hur vi tar upp D-vitamin. Vissa behöver 10000 IE för att ligga i övre kanten av referensvärdena medans andra kanske bara behöver 1000-2000 IE för att komma upp i det samma.

Kanske!!!!!!!! Att det skulle vara så stor skillnad i upptaget av D-vitamin tror jag inte en sekund på. Har du något bevis på att det är så ?

Syster. Du skriver att vi är väldigt olika i hur vi tar upp D-vitamin. Vissa behöver 10000 IE för att ligga i övre kanten av referensvärdena medans andra kanske bara behöver 1000-2000 IE för att komma upp i det samma.

Kanske!!!!!!!! Att det skulle vara så stor skillnad i upptaget av D-vitamin tror jag inte en sekund på. Har du något bevis på att det är så ?

Ja, jag har en del bevis, inte som jag kan referera till i någon vetenskaplig artikel utan bara till en del människors första D-vitamintest, deras dosering av D-vitamin och uppföljande D-vitamintest.

Om jag ska ta mig själv som exempel så hade jag första gången jag tog ett D-vitamintest utan supplement väldigt låga värden, hyfsat långt under referensvärdet. Efter två månader med 2000 IE per dag så låg jag, och gör än idag klart över referensvärdena, runt 160 nmol/L. Och då äter jag inget tillskott från maj till september.

• Like 4

Syster! Det var klart godkänt svar. Vad skulle hända om du ökade ditt intag? Det har du antagligen inte testat. Under den tiden jag själv refererar till låg jag en tid inne på sjukhus och fick inte i mig någon D-vit. Tycker mig märka att jag inte tappar så mycket om jag tillfälligt går ner i intag. Får se hur nästa värde blir. Lycka till.