Timoat

Endast 30 g protein per måltid, annars går man ur ketos?

Recommended Posts

Jag kör periodisk fasta 75/20/5  (max 20 g kolh.) . Äter, kl 15, kl 18 och kl 21. jag har delat upp det på tre mål om dagen med 30g protein per måltid eftersom att jag läste någonstans att även om man kör 75/20/5 så kommer kroppen börja omvandla proteinet till glukos och anvädner det som bränsle istället för fett, sådeles går man ur ketosen om man äter mer än 30 g per måltid, samt att man bör vänta 3 timmar mellan målen. Minns såklart inte vart jag läst detta men skulle gärna veta om det ligger nån sanning i det, eftersom jag skulle vilja äta endast 1 eller 2 mål om dagen .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag äter 1 ggr per dag altså 60 gr protein 120 gr fett går jag ned i vikt delar jag det på 3 måltider står jag still så det är väl olik.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började med LCHF för 4 år sen, men jag har aldrig hört det där med max 30 gr protein per måltid. :unsure:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var tämligen nytt för mig med. Skulle vara fint med en länk till det påståendet

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eh.. 30*3 =90.

För det första.. LCHF är en ketogen diet.. dvs en fettdiet, dvs vi strävar till att fett skall vara den främsta energikällan, speciellt för de med extra mycket kroppsfett.

Till skillnad där man kuttar kolisar och inte kompenserar med ökat fettintag.

Det råder ständigt olika tolkningar om proteinintag på LCHF!

Vi har ständigt ett behov av essentiella aminosyror, via kosten.

Grejen är att lågt fettintag och högt proteinintag inte nödvändigtvis leder till höga ketonhalter.

Oandrasidan, beroende utav metabolt tillstånd så är det inte säkert att en hög ketonhalt är nödvändig för viktnedgång!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eh.. 30*3 =90.

För det första.. LCHF är en ketogen diet.. dvs en fettdiet, dvs vi strävar till att fett skall vara den främsta energikällan, speciellt för de med extra mycket kroppsfett.

Till skillnad där man kuttar kolisar och inte kompenserar med ökat fettintag.

Det råder ständigt olika tolkningar om proteinintag på LCHF!

Vi har ständigt ett behov av essentiella aminosyror, via kosten.

Grejen är att lågt fettintag och högt proteinintag inte nödvändigtvis leder till höga ketonhalter.

Oandrasidan, beroende utav metabolt tillstånd så är det inte säkert att en hög ketonhalt är nödvändig för viktnedgång!

Det är energi%, inte vikt.  Jag har svårt att tyda ditt svar om jag skall vara ärlig. Vad menar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det står 30 gram gånger tre måltider?

Gram och E% är en himmelsvid skillnad.

30E% är högt det oxå ioförsej.. men rätt sällan någon katastrof om man kalorireducerar som metod.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det står 30 gram gånger tre måltider?

Gram och E% är en himmelsvid skillnad.

30E% är högt det oxå ioförsej.. men rätt sällan någon katastrof om man kalorireducerar som metod.

Ja. alltså

75e% från fett, (blir väl runt 130-140 g)

20 e% från protein (totalt då 90 g uppdelat på 3 måltider)

och max 20 g kolydrater per dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är alltid misstänksam med generella "expertråd". För att veta vad som gäller din kropp vid en viss måltidsrutin bör du mäta dina blodketoner. När du äter som nu och om du äter t ex mer per tillfälle..... Sen så är min erfarenhet att kroppen anpassar sig hur du än äter och det finns kroppar som tar varje tillfälle att glida ut ur ketosen och in i glukoneogenesen. Det kan vara vad du äter, hur ofta, hur mycket, samt annat som stress, träning osv. Andras kroppar verkar trivas med ketos och ha lättare att stanna i det. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kroppens behov av proteiner ligger sannolikt runt 1 gram/kilo kroppsvikt. Men det verkar finnas en stor osäkerhet runt det exakta värdet. Frågeställningen är ju egentligen mer komplicerad, t ex tränar man mycket behövs mer protein, proteinets sammansättning av aminosyror är mycket viktigt, olika typer av protein genererar olika mycket insulinpåslag, individuella variationer, o s v.

Men övergripande gäller att det protein som inte behövs för bygga kroppens celler omvandlas till energi eller glukos. Detta påverkar ketosen.

Sen i detta sammanhang dyker återigen frågan upp vad man menar med ketos! ;-)

Om man med ketos menar att man vill ligga på 1 mmol/l blodketoner eller högre oavsett tidpunkt på dygnet och man inte vill mäta sina blodketoner, då skulle jag rekommendera att man ligger under 10 gram kolhydrater och äter ca 1 gram protein per kilo kroppsvikt (eller åtminstone 1 gram protein per kilo målvikt). Enligt den litteratur som finns så borde det innebära att du hamnar i ketos och sen gör man INGA avsteg från detta överhuvudtaget.

Mäter man sina ketoner kan man troligen ligga aningen högre och kosta på sig att vara lite mer liberal vad gäller kolhydrater och protein

Jag är också ganska säker på att om man befinner sig under viktnedgång så är det betydligt enklare att uppnå ketos.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt Martina så för att ligga i ständig ketos  ska man bara ha ungefär 0.5g protein / önskad kroppsvikt.  Verkar som om hon menar att behovet av protein minskar betydligt om du är i äkta Ketos.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt Martina så för att ligga i ständig ketos  ska man bara ha ungefär 0.5g protein / önskad kroppsvikt.  Verkar som om hon menar att behovet av protein minskar betydligt om du är i äkta Ketos.

Det kan säkert stämma men om man inte är extremt intresserad av kost (som Martina är) skulle jag välja att ha större "säkerhetsmarginal" än så vad gäller mängden protein. Kolhydrater kan du säkert minska ner till 0 gram per dag. Den exakta nivån för proteiner är mer osäker och du kommer troligen inte riktigt känna att du liger för lågt, tror jag. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller på att testa nu. Jag tränar ju normalt ganska mycket.  mellan 8-14 pass i veckan blandad träning. löpning, kampsport och styrketräning.  Så jag ska försöka ta reda på svaret till dig :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller på att testa nu. Jag tränar ju normalt ganska mycket.  mellan 8-14 pass i veckan blandad träning. löpning, kampsport och styrketräning.  Så jag ska försöka ta reda på svaret till dig :)

Spännande. :)

Hur ska man göra för att veta? Det är det jag inte riktigt förstår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle ju tro att du vet genom att du behåller styrka och bygger muskler :)

Skriv gärna en typ av dagbok så vi kan följa hur det går för dig och peppa men också lära oss....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Jesper. Du måste själv undersöka, genom att hålla på regelbundet med styrketräning och din kostplan en längre tid och då se hur din kropp svarar på din kost och träning. Jag har haft träningsdagbok i flera år nu och skriver upp övningar, set, reps, hur mkt jag lyfter, med vilken kvalité på utförandet, vad jag väger, vad jag äter. 

Ett tips är att tänka på att man behöver mer protein högre upp i ålder. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att om man för tränings- och matdagbok under längre tid så borde man kunna dra någorlunda vettiga slutsatser om proteinintaget är tillräckligt. :)

Samtidigt tycker jag att om man inte är så intresserad att man för dagbok så ska man normalt inte minska sitt proteinintag alltför mycket. I en annan tråd här så menar Biokemisten  (byggt på analys av studier) att ca 2 gram per kilo kroppsvikt är optimalt för den som tränar styrketräning ( http://forum.kostdoktorn.se/topic/8377-the-biochemist-kommer-vara-g%C3%A4st-p%C3%A5-radio-27e-juli/#entry112210 ) och vill bygga styrka optimalt.

Så vi rör oss i spannet 0,5 gram - 2 gram protein per kilo kroppsvikt... :)

Som tips till TS skulle jag ändå satsa på ca 1 gram protein per kilo målvikt om du är måttligt intresserad av att dokumentera och testa alltför mycket...om du tycker att detta är jätteintressant så följ Jesper och Angelicos råd ovan och glöm inte att berätta för oss andra hur det går! :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att om man för tränings- och matdagbok under längre tid så borde man kunna dra någorlunda vettiga slutsatser om proteinintaget är tillräckligt. :)

Samtidigt tycker jag att om man inte är så intresserad att man för dagbok så ska man normalt inte minska sitt proteinintag alltför mycket. I en annan tråd här så menar Biokemisten  (byggt på analys av studier) att ca 2 gram per kilo kroppsvikt är optimalt för den som tränar styrketräning ( http://forum.kostdoktorn.se/topic/8377-the-biochemist-kommer-vara-g%C3%A4st-p%C3%A5-radio-27e-juli/#entry112210 ) och vill bygga styrka optimalt.

Som tips till TS skulle jag ändå satsa på ca 1 gram protein per kilo målvikt om du är måttligt intresserad av att dokumentera och testa alltför mycket...om du tycker att detta är jätteintressant så följ Jesper och Angelicos råd ovan och glöm inte att berätta för oss andra hur det går! :)

Ja, jag svarade ju på din fråga Peter "Hur ska man göra för att veta? Det är det jag inte riktigt förstår". :) För att veta är det kanske bra att undersöka hur man själv fungerar bäst.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tolkat det som att det framförallt är i början som proteinmängden ska hållas ner, för att kroppen ska lära sig använda fett/ketoner istället för protein/glukoneogenes.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hehe, ja det är ju jag som är TS, och min ursprungsfråga var om man går ur ketosis om man överstiger 30g protein per måltid, men ändå håller sig till e% 75 fett,  20 protein (då 30 g) och högst 20 g kolh. över hela dagen, och äter likandan måltidet med 3 timmarsintervall. Den enda träning jag gör nu är dagliga morgonpromenader , 9 km på 75 min.  Samt nån sporadisk armhäving här och där. Men bra info ändå i tråden!

Det där med att kroppen bara behöver 0.5 g protein per kg  kroppsvikt har jag aldrig hört talas om, vad har den här Martina för belägg för det? Länka gärna!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det enkla svaret på frågan är väl...nej...du går inte ur Ketos vid 90 gram protein om dagen...snarast känns 90 gram som en ungefärlig gräns där proteinet så sakteliga kan ställa till med problem för ketosen.

Min lista för att stanna i Ketos ser ut så här:

1. Ät mer fett än du tror.

2. Ät sällan typ 0-2 gånger om dagen. (Rena fettmåltider räknas inte in i detta, typ fettkaffe, ketobollar, etc. ( Det är OK att ta det som snacks närsomhelst, det snarast ökar på ketosen)

3. Minska ytterligare på kolhydraterna.

4. Se över ditt protein intag.

( Jag tycker att punkt 1 och 2 normalt bör räcka ...för de flesta borde det automatiskt leda till ett lågt kolhydratintag och ett måttligt proteinintag)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter endast 1 gång om dagen, jag väger min mat ner till grammet och ser alltid till att jag ligger 75/20/5 med. Max 20 g kolhydrater på hela middagen. Protein överstiger sällan 60 gram.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg