Jump to content

Hjärnstark - Anders Hansen berättar om hur motion och träning stärker din hjärna

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Anders Hansen har skrivit en bok om hjärnan och motion, och publicerat en föreläsning på YouTube

Text från YouTube

Vill du bli mer stresstålig, må bättre, förbättra ditt minne och bli mer kreativ och intelligent? Se då till att röra på dig! Den moderna hjärnforskningen visar att motion och träning får fullständigt ofattbara effekter på hjärnan, det organ som påverkas allra mest av att vi rör på oss. Och det här gäller för både barn och vuxna, ja, till och med för äldre!

Bokus: Hjärnstark : hur motion och träning stärker din hjärna

• Like 1

Redan i början av 80-talet visste man att motion påverkar hjärnan positivt. I mitt studentrum satte jag upp ett tidningsurklipp där det stod "Bättre i matte med mera motion".

Vi som är lite äldre har inte sällan varit med "ett varv" redan. ;)

• Like 2

Ibland hakar jag upp mig på detaljer i sammanhanget men sista meningen i beskrivningen till You Tubeklippet... Och det här gäller för både barn och vuxna, ja, till och med för äldre! Vad då till och med äldre? Hur tänkte man där, att äldre skulle vara någon hopplös grupp som loppet är kört för, eller vad?  :angry:

Men det är annars kul att de kan visa att träningen har effekt på huvudet rent vetenskapligt  :)

• Like 4

I videon så säger han bland annat, och kanske till och med intelligensen. Visst är det bra att röra på sig, men utan tvekan så är maten överlägset mycket viktigare. Även för intelligensen.