badboll Posted August 4, 2016 Share Posted August 4, 2016 Hejsan alla glada! Jag har några små och kanske enkla frågor kring det här med hur mycket mat är egentligen det man ska äta på en dag. Är nybörjare på LCHF, har dock läst en del men ibland så snurrar jag till det för mig själv tror jag. Tillhör den riktigt feta, överviktiga delen av befolkningen, är 179cm lång och väger in på stadiga 200kg. För att på nått sätt rättfärdiga mig själv finns det en del muskler men jag är fet – punkt. När jag använder mig av http://matkalkyl.se och lägger in de här procenten: 75% Fett 20% Protein 5% Kolhydrater Då får jag fram följande uträkning (jag har valt att gå ner 1kg/V): Beräknat för en dag: Basalt energiintag: 2886 kcal För att behålla vikt: 3463 kcal För att Minska i vikt 2463 kcal Protein (20 E%) = 123 gram = 493 kcal Kolhydrater (5 E%) = 31 gram = 123 kcal Fett (75 E%) = 205 gram = 1847 kcal Nu kommer det jag snurrar till – om vi tittar på proteiner så är det 123 gram/dag och vad jag har förstått så går det 20gr proteiner på 100gr kött. Hur många gram rent kött blir det per dag man kan äta? (nu vet jag att det gömmer sig proteiner lite här och där i den övriga maten, men ni förstår ändå). Kolhydrater 31 gram – men strikt ska ju vara max 10gram om dagen….. Men hur många gram blir 31gram kolhydrater om man skulle t.ex. bara ta tomat? Fett är inte så svårt att få till har jag märkt. Använder mig av appen Lifesum heter också ”shape-up club”, när jag ställer in den på nämnda procentenheter som ovan, så blir fördelningen identisk med den på matkalkylen och det är väl bra. Ovanligt trevlig app som hjälper till att hålla lite ordning och reda. Har greppat att man ska äta när man är hungrig och äta tills man är mätt, men för min del måste jag ha gram och volym rätt så jag inte gör fel känner jag. Hoppas på svar Badboll med smygpunka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted August 4, 2016 Share Posted August 4, 2016 Testa att lägga in det du äter en dag i http://kostbevakningen.se/ där får du föredelningen fett/protein/kolhydrater i procent och i gram. Och du får kalorierna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted August 4, 2016 Share Posted August 4, 2016 20 g protein/100 g kött. Du vill äta 120 g protein. 120 / 20 * 100 = 600 g kött. Anta att det är 4 g kolhydrater/100 g grönsak. Du vill äta 30 g kolhydrater: 30 / 4 * 100 = 750 g grönsak. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post DRAKULLA Posted August 4, 2016 Popular Post Share Posted August 4, 2016 Hejsan badboll! Vad trevligt att du studsar in här hos oss! Jag förstår att du vill ha koll på räkenskaperna men mitt tips är att göra processen på enklast sätt, dvs att börja med att plocka bort de största kolhydratbomberna bröd, pasta, ris, potatis och spannmål. Ovanjordgrönsaker kan du äta mycket av, onödigt att räkna i början i alla fall. När du är en så pass stor badboll så kommer du förmodligen rasa i vikt av det, inte bara smygpunka. Lycka till! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted August 4, 2016 Author Share Posted August 4, 2016 20 g protein/100 g kött. Du vill äta 120 g protein. 120 / 20 * 100 = 600 g kött. Anta att det är 4 g kolhydrater/100 g grönsak. Du vill äta 30 g kolhydrater: 30 / 4 * 100 = 750 g grönsak. Hej Gladan! Det där var exakt det svar jag ville ha! Nu vet jag att jag inte har tänkt galet i upplägget, då är det bara att köra på! Kan bli lite mycket kött per vecka men det är ju gott iaf! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Hej Gladan! Det där var exakt det svar jag ville ha! Nu vet jag att jag inte har tänkt galet i upplägget, då är det bara att köra på! Kan bli lite mycket kött per vecka men det är ju gott iaf! Framförallt blir det mycket grönsaker! ;-) Men som du förstår kan du äta av det hur mycket som helst nästan. Om du bara lär dig vad olika grönsaker innehåller. Knappt du behöver räkna eller hålla koll på det. Protein, ja, det blir ju mycket kött, förstås. Kör med det ett tag, sen tror jag du kommer att dra ner det efterhand du minskar i vikt.. När man räknar protein ska man räkna 1 g protein per kg "lean body mass", dvs kroppens vikt utan fett. Om inte du har extrem mycket muskler, så finns det få som kommer upp i 120 kg. Men strunt i det så länge, du märker att du äter för mycket genom att viktminskning avstannar efter ett tag när kroppen använder proteinet du äter till att göra glukos av (det är det som kalls glukoneogenes). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Gällande protein: flera använder sig av tumregeln 1g protein per kg kroppsvikt, men då målvikten. T.ex. om din målvikt är 80 kg, 80 g protein per dag. Resten av kalorierna fylls på med fett, och så lite kolhydrater i grönsakerna och mjölkprodukterna så klart. Men förhoppningsvis kommer du inte behöva minska ner proteinet ännu, som tidigare skrevs, det blir om viktnedgången avstannar. Att komma upp i 600 g kött, 120 g protein, tror jag inte blir så svårt egentligen. Ägg och bacon till frukost, sen 200 g köttfärs till lunch, 250 g oxfilé till middag. Låter som en bra dag för mig Skickat från min SM-T700 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted August 5, 2016 Author Share Posted August 5, 2016 Gällande protein: flera använder sig av tumregeln 1g protein per kg kroppsvikt, men då målvikten. T.ex. om din målvikt är 80 kg, 80 g protein per dag. Resten av kalorierna fylls på med fett, och så lite kolhydrater i grönsakerna och mjölkprodukterna så klart. Men förhoppningsvis kommer du inte behöva minska ner proteinet ännu, som tidigare skrevs, det blir om viktnedgången avstannar. Att komma upp i 600 g kött, 120 g protein, tror jag inte blir så svårt egentligen. Ägg och bacon till frukost, sen 200 g köttfärs till lunch, 250 g oxfilé till middag. Låter som en bra dag för mig Skickat från min SM-T700 via Tapatalk Lade snabbt märke till vad mycket kött och grönsaker man kan äta per portion och som alla andra, det känns ovant att äta såå mycket fett till maten. Jag kan ha lite svårt att få i mig all mat under dagen, har ofta rätt mycket kvar att äta (enligt appen) men det löser sig oftast med smör och ost i rulle. Nu är det bara att hålla i och hoppas att resan nedåt är igång. Jag hör av mig om det uppstår några funderingar (och det kommer det garanterat göra ). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Ja, det blir lätt mycket protein. Jag är svag för ost i alla former och det innehåller ju mer protein än kött, ca 30g protein/100g. Det är lätt att ta som snack och mellis och i matlagning. Det fina med LCHF är ju att man kan njuta av sånt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketogen Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Det gäller mest att lära känna din egen kropp och testa fram dig vad som gäller för dig och vad du trivs med. Om man har mycket insulinresistens kan det vara nödvändigt att ha koll på protein också och testar sig fram hur mycket man klarar av. Bättre även att titta på gram Kolhydrat/protein istället för %. Det finns alltså ingen "macro" som funkar för alla utan det är väldigt individuellt. Om man endast äter "gröna" grönsaker" och inte mjölkprodukter ( annars än smör) eller nötter är det svårt att komma upp till större mängder kolhydrater även om man inte begränsa mängden. Sen kan det vara lite svårt att vänja sig vid att det krävs en hel del fett för att bli mätt om man endast äter väldigt måttligt med protein. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Lade snabbt märke till vad mycket kött och grönsaker man kan äta per portion och som alla andra, det känns ovant att äta såå mycket fett till maten. Jag kan ha lite svårt att få i mig all mat under dagen, har ofta rätt mycket kvar att äta (enligt appen) men det löser sig oftast med smör och ost i rulle. Nu är det bara att hålla i och hoppas att resan nedåt är igång. Jag hör av mig om det uppstår några funderingar (och det kommer det garanterat göra ). Bra.. bra, bra.. du har med andra ord kommit underfund med att du knappast behöver begränsa kött/fisk/fågel/skaldjur.. eller grönsaker.. utan det blir snarare svårt att orka trycka i sig allt.. enligt teorierna! Teorierna är tumregler, dvs mellan tummen och pekfingret.. oftast då utgående från folk som kanske väger 90 och vill gå ner till 60-70-80! Väger man 200 så har man ansenliga mängder muskler oxå, de krävs för att bära den vikten. Dessa kommer att reduceras iomed att du går ner.. inget att göra åt iomed att de inte längre krävs.. men oandrasidan.. finns flera som när de gått ner börjat bli mer fysiskt aktiva! Summa summarum.. du bär på ansenliga mängder fett.. kanske rentutav 50% av din vikt är fettväv? Du har själv kommit fram till vissa ungefärliga behov av energi (kalorier) de stämmer säkert mellan tummen och pekfingret.. oså ungefärligt behov av protein, det är nästan viktigare, iomed att det är essentiellt. Det finns flera olika "råd/förslag" angående protein.. när man väger 200 så är man trotts allt i ytterkanten för vad som gäller för lagom. Ett råd är 1 gram protein för normalvikten för din längd och kön.. 0,5 för resten av vikten.. osen sjunker tvånget att muppa biffar på längden o tvären allt eftersom vikten sjunker.. främst behovet (0,5 för övervikten)! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vivisfaxarn Posted August 6, 2016 Share Posted August 6, 2016 Jag har just läst om Matrevolutionen, vet inte för vilken gång i ordningen. Kan verkligen rekommendera den, där får du svar på alla frågor och lite till! Den är otroligt välskriven och informativ. Förklarar t ex detta med kolesterol, det skulle Jamie Olivers dietist i TV igår läsa. Hon var mycket tydlig med att mättat fett är jättefarligt. Vet inte hur hon fortsatte, jag stängde av. Lycka till med din viktnedgång! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andrea.morales.g Posted August 10, 2016 Share Posted August 10, 2016 Jag använder life sum det väldigt bra app! Man kan ställa in vilken typ att metoden man använder! Kag användet lchf och lifesum Har gått jättebra för att gå ner i vikt ! Hoppas att du likas Skickat från min SM-G928F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted August 12, 2016 Author Share Posted August 12, 2016 Jaha, då har jag kört på sedan 1Aug och hållit mig helt klart till de procent och kalorier som jag presenterade i mitt första inlägg. Viktminskning: +1 kg......what? Äter i snitt 2280 kcal och max5% kolh, 123 g protein och 200 g fett/dag. Äter 2 ägg + 150g kött till frukost och kaffe med en skvätt grädde. Lunch: 200g nötkött, kryddsmör 5-10g och 2-300 g sallad. Middag: 2-250 g kött, kryddsmör 5-10 g, majonnäs m krydda, sallad eller smörstekt vit/blomkål. Inte ett enda övertramp, nån gång har jag tagit ost+smör1-2st till mellanmål. Kan inte säga att nått hänt på kroppen heller.....känns lite surt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 Hej! Hoppas att du fortsätter trots hittills utebliven viktnedgång! Jag tycker i alla fall att ditt matupplägg ser bra ut. Mår du bra av kosten? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted August 12, 2016 Author Share Posted August 12, 2016 Hej! Hoppas att du fortsätter trots hittills utebliven viktnedgång! Jag tycker i alla fall att ditt matupplägg ser bra ut. Mår du bra av kosten? Mår som jag gjorde förut, hade inga krämpor som spökade. Det jag möjligtvis kan komma på är att magen inte knorrar och att jag bara går på wc (#2) 1 gång om dagen och då är det inte mycket som "presteras". Måste lägga till lite småsaker i min kost, jag kan ibland lägga till 5-7 små fetaost kuber som finns i Apetinas blå plastburkar. Och att jag steker kött och kålen i smör, 15-40g per tillfälle. Dricker 3-5 muggar kaffe om dagen och med 1 tsk grädde i. Salladen består av 1 tomat (normal), 10cm gurka, valfri grönsallad 50-100g. Allt som jag äter ligger inom ramen av 5/20/75%. Dricker c:a 2 L vätska om dagen, inkl kaffe. Jag kan inte se att c:a 1dl grädde om dagen skulle vara boven eller vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 Jaha, då har jag kört på sedan 1Aug och hållit mig helt klart till de procent och kalorier som jag presenterade i mitt första inlägg. Viktminskning: +1 kg......what? Äter i snitt 2280 kcal och max5% kolh, 123 g protein och 200 g fett/dag. Äter 2 ägg + 150g kött till frukost och kaffe med en skvätt grädde. Lunch: 200g nötkött, kryddsmör 5-10g och 2-300 g sallad. Middag: 2-250 g kött, kryddsmör 5-10 g, majonnäs m krydda, sallad eller smörstekt vit/blomkål. Inte ett enda övertramp, nån gång har jag tagit ost+smör1-2st till mellanmål. Kan inte säga att nått hänt på kroppen heller.....känns lite surt. Du kanske ska öka på fettet mer, mer kryddsmör eller olivolja. Byt ut sallad mot broccoli, spenat och kål. Sen kanske fasta skulle göra susen. Börja med 16:8, dvs fasta i 16 tim och ät under 8 tim. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted August 12, 2016 Author Share Posted August 12, 2016 Du kanske ska öka på fettet mer, mer kryddsmör eller olivolja. Byt ut sallad mot broccoli, spenat och kål. Sen kanske fasta skulle göra susen. Börja med 16:8, dvs fasta i 16 tim och ät under 8 tim. Hmmm.....det där 16:8 låter ju nästan som vad jag gör idag. Äter inget efter 19:00 och börjar m frukost c:a 10:00 dagen efter, men kliver upp 06:30 men då måste man ju ha kaffe och det är väl en form av fasta va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 Hmmm.....det där 16:8 låter ju nästan som vad jag gör idag. Äter inget efter 19:00 och börjar m frukost c:a 10:00 dagen efter, men kliver upp 06:30 men då måste man ju ha kaffe och det är väl en form av fasta va? Ja, en slät kopp kaffe/te utan fett i är ok. Jag dricker bara vatten på morgonen. Men du kanske skulle prova längre fasta. Kolla vad Jason Fung säger om det. http://www.kostdoktorn.se/vinsterna-med-en-7-dagars-fasta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted August 12, 2016 Popular Post Share Posted August 12, 2016 Jag tycker att du ska ta det lite lungt och låta din kropp vänja sig med din nya mathållning, det tar tid, och vi är alla olika. har det inte hänt något på ca tre månader så kan du börja skruva lite på maten. Men i dagsläget så har du ätit så här i 12 dagar, och det är ingenting för en kropp som ska läka och vänja sig. Ta det med ro en stund 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 13, 2016 Share Posted August 13, 2016 Håller med syster. Du och din kropp måste komma på speaking foot med varandra innan nåt händer. Den måste känna sej trygg i att den får tillräckligt mycket bra mat. En otrygg kropp släpper inte ett gram. Börja inte skruva för mycket redan nu. Då blir den ytterligare förvirrad och det blir ännu svårare framöver 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted August 15, 2016 Author Share Posted August 15, 2016 Jaha, men va kul.....nu har jag fått sån där "lös mage" också, suck. Det är vattnig sådan och har haft det några dagar, är hur lugn i magen som helst, inte ont, uppkörd, mullrande utan stenlugn. Vad har ni för tips och råd? Tänk om det fanns ett piller som innehåller nått bindande medel att köpa och ta. I övrigt mår jag toppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 En matsked hela vitpepparkorn stabiliserar magen. Funkar både på magsjuka, semestermage och annat 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted August 15, 2016 Author Share Posted August 15, 2016 Har nu köpt hela vitpepparkorn, en matsked rakt ner i magen. Kan hela "loppfrön" psyllium (stavning?) också vara till hjälp, om nu inte vitpepparn ger önskad effekt. Jag går alltså 1-2 ggr/dag på wc för #2 och har inga "akutspringapåwc" utan det är vanlig gång. Det är vattnig utan konstiga lukter eller färg.....känns jätteudda att skriva om sånt här. Pinsamt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 Har nu köpt hela vitpepparkorn, en matsked rakt ner i magen. Kan hela "loppfrön" psyllium (stavning?) också vara till hjälp, om nu inte vitpepparn ger önskad effekt. Jag går alltså 1-2 ggr/dag på wc för #2 och har inga "akutspringapåwc" utan det är vanlig gång. Det är vattnig utan konstiga lukter eller färg.....känns jätteudda att skriva om sånt här. Pinsamt. Kan vara "naturlig variation", dvs det är Augusti = Rötmånad! Utiallafall.. man bör inte gå allt för länge med vattnig avföring.. ej heller stenhård mage/pottekulor. Loppfrön stabiliserar feces.. oavsett om den tendera att vara hård eller lös, de är gelbildande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Fiberhusk som är pulveriserade psylliumfrö kan hjälpa mot lös mage. Kanske kan vara värt att testa om fröna inte ger önskat resultat. Blanda ca 1 tsk husk med vatten och ät eller drick. Husken sväller i kontakt med vatten om man säger så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted August 20, 2016 Author Share Posted August 20, 2016 Hur gick det med loppfröna? Nu är allt i sin ordning, tar 1 tsk loppfrön i ett halvt glas vatten 2 ggr/ dag och inte är det gott, men det fungerar och det är det viktigaste! ? Så - loppfrön is da shit! ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 20, 2016 Share Posted August 20, 2016 Hur gick det med loppfröna? Nu är allt i sin ordning, tar 1 tsk loppfrön i ett halvt glas vatten 2 ggr/ dag och inte är det gott, men det fungerar och det är det viktigaste! Så - loppfrön is da shit! Jag och mor har alltid loppfrön med oss när vi åker på semester.. botar främst sk turistmage! Fast vi tar nog mest en matsked i ett glas vatten/per dag.. i förebyggande syfte! Dvs så att man får lov att skita minst en gång/varannan dag.. utan total förstoppning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ostberg71 Posted August 25, 2016 Share Posted August 25, 2016 Hej Badboll, Tror du äter för lite fett och för mycket protein.. Om du bortser från kalorierna och räknar om fördelningen 75% fett (205 g) 20% Protein (123 g) Kolh 5% (31 g), så blir ju fördelningen du äter nu 57% fett, 34% protein och 9 % kolhydrater. Om jag inte tänker fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted August 26, 2016 Author Share Posted August 26, 2016 Hej Badboll, Tror du äter för lite fett och för mycket protein.. Om du bortser från kalorierna och räknar om fördelningen 75% fett (205 g) 20% Protein (123 g) Kolh 5% (31 g), så blir ju fördelningen du äter nu 57% fett, 34% protein och 9 % kolhydrater. Om jag inte tänker fel. Jadu, hur man räknar ut det där har jag inte satt mig in i ännu, men det kan säkert stämma.Jag har använt mig av matkalkyl.se, kostbevakningen och appen lifesum för att hålla de "procent" man brukar hänvisa till. Om det går att räkna om till annan nivåer så har jag isåfall ätit lite tokigt - vad vet jag. Har iaf gått ner 11kg hittils och mår bra, men kan viktminskningen öka med att räkna om så visa mig hur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Hej Badboll, Tror du äter för lite fett och för mycket protein.. Om du bortser från kalorierna och räknar om fördelningen 75% fett (205 g) 20% Protein (123 g) Kolh 5% (31 g), så blir ju fördelningen du äter nu 57% fett, 34% protein och 9 % kolhydrater. Om jag inte tänker fel. Berätta gärna mer om hur detta sätt att räkna påverkar. Det är första gången jag stöter på någon som räknar på vikt snarare än energi. Annars brukar ju råd kring intag av protein säga 1-2 g protein per kilo önskad målvikt, beroende på hur mycket man tränar. Och då verkar 123 g protein vara rimligt. Och 31 g kolhydrater låter i mina öron också ganska rimligt, även om jag själv håller mig under 25 g. Egentligen ska det inte spela någon roll vilket sätt man använder för att räkna eftersom omvandlingstalen är konstanta: 1 g fett = 9 kcal, 1 g protein = 4 kcal, 1 g kolhydrater = 4 kcal. Så det viktiga är att göra det enkelt och hålla sig till ett sätt att räkna. Jag föredrar energiprocent framför viktprocent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ostberg71 Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Är ju också rätt ny på detta, men har nog tänkt fel själv. Jag har inte brytt mig om kalorier utan bara räknat gram. Dvs max 20 gram kolhydrater, vilket då blir 80 g protein och 300 g fett. Kan säga att mitt största problem är att konsumera fettet... Men då kan jag ju dra ner på fettet väsentligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Är ju också rätt ny på detta, men har nog tänkt fel själv. Jag har inte brytt mig om kalorier utan bara räknat gram. Dvs max 20 gram kolhydrater, vilket då blir 80 g protein och 300 g fett. Kan säga att mitt största problem är att konsumera fettet... Men då kan jag ju dra ner på fettet väsentligt. Mnjae.. det där var ett roligt och nyskapande sätt att räkna! Det är snarare 5,20,75, du skall räkna.. dvs E%! 5E% kolisar tenderar att bli cirka 20 gram kolhydrater för en liten bantande kvinna som drar cirka 1800 Kcal per dag i snitt! Om du räknar gram så skall du i stället räkna efter SI.. dvs Skaldeman Index! Då skall kvoten vara 1:1.. eller bättre.. under så får du inte kalla det du äter för LCHF, för Skaldeman! Hur uppnår man då 1:1.. jo om du äter lika många gram fett som kolhydrater + protein.. då blir kvoten 1:1.. det lär ge cirka 75 E% fett.. lätt att fatta.. eller? Sen på det så skall man inte äta något med mer än 5 % kolhydrater.. oså på det så får man inte ens äta/dricka förmycket utav det som innehåller 5% heller! Krångligt som sjutton va? Oså på det så finns det de som säger att man måste ha ett kaloriunderskott för att gå ner i vikt! Lugn.. lugn, det är lixom inte så himla krångligt som det låter.. det är alla teoretiska förklaringsmodeller som i förstone verkar hur matematiska som helst. Och då har vi inte ens behandlat hormon-, ensym-, närings-, what ever-lära! Såå.. återigen.. LCHF är inte ytterligare en /den slutgiltiga magiska dieten som gör att man blir smal, snygg, frisk.. attraktiv! Utan sådant handlar faktiskt rätt mycket om gener, social kontext, ålder, stressfaktorer.. litta annat som miljögifter, bra föräldrar/lyckligt äktenskap och bra jobb/bra ekonomi/psykisk hälsa! Soo.. WTF is LCHF about then.. jo det handlar mer om att negligera moderna kostråd, reklam, multinationella/nationella matproducenter.. och bara unna dig själv den bästa och näringsrikaste maten du har möjlighet, tid och råd att lägga vantarna på. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balou Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 Men vi ska ju inte behöva räkna när vi kör LCHF. Två regler: Ät när du är hungrig och ät tills du är mätt. Kan förstå att man har en inkörsport där man får känna efter om hunger verkligen är det eller om man är törstig eller trött. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 Den inkörsporten kan vara lång... För mig tog det några år att känna skillnad på riktigt hunger och sug... Och att äta tills man är mätt kanske funkar om man har ett väl fungerande system. Själv har jag många gånger (även efter jag började med LCHF) fortsatt äta fast magen är full. Det är någon form av beroende som skriker efter uppmärksamhet (och får man inte socker kan man dricka grädde eller äta mer ost... ). Räkna tror jag kan vara enda vägen tills systemet rättat till sig eller om man vill rubba en platå. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 Det funkar jättebra om du inte är så skadad så du inte känner mättnadskänslor eller inte har ett sockertroll som vill känsloäta ellet annan ätstörning. Vi är många här som förstört oss genom tex jojobantning 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balou Posted October 30, 2016 Share Posted October 30, 2016 Det här med att ta det med ro. När inget hänt på en månad så blir jag sååå besviken och vill ge upp. Jag förväntar mig att det ska kännas i byxlinningen att det lättat, efter en månad. "Att står ut" och vänta är svårt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 30, 2016 Share Posted October 30, 2016 Det här med att ta det med ro. När inget hänt på en månad så blir jag sååå besviken och vill ge upp. Jag förväntar mig att det ska kännas i byxlinningen att det lättat, efter en månad. "Att står ut" och vänta är svårt. Men finns det nåt alternativ, annat än "att stå ut"? Det lär nog knappast hända nåt i byxlinningen om man går tillbaks och äter vanlig mat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted October 31, 2016 Share Posted October 31, 2016 Det här med att ta det med ro. När inget hänt på en månad så blir jag sååå besviken och vill ge upp. Jag förväntar mig att det ska kännas i byxlinningen att det lättat, efter en månad. "Att står ut" och vänta är svårt. Kortsiktiga bantningar brukar ge just de känslor av besvikelser som du beskriver. När man däremot ser den nya kosthållningen som en livsstil och fokuserar på att kroppen ska må bra, vara frisk och att hjärnan får det den behöver kommer så småningom belöning av något slag. Det är kanske inte viktminskningen som står först i kön men den brukar komma om man har övervikt. Har du inte övervikt(enligt kroppen själv) så kan kroppen vara nöjd som det är. Många mäter med måttband i stället för att väga sig. Prova det! Jag vet inte hur du äter men se till att variera maten och njut medan du väntar på belöning av något slag. Många går ut för hårt i starten och tröttnar för att det blir för ensidigt. Lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted November 1, 2016 Popular Post Share Posted November 1, 2016 Det är rätt spännande, detta att ta saker med ro... Så himla svårt men så himla viktigt! Jag börjar nog bli ålderssnusförnuftig men det är bara att gilla läget för det där "ro:andet" tenderar att dyka upp överallt - i kosthållningen när man snabbt vill bli av med kilona, i träningen när man snabbt vill kunna springa maraton, i barnens läsfärdigheter när man vill hjälpa dem att kunna med en gång, i nya hobbyn när man vill kunna måla/dansa/fotografera... efter två gånger på kursen. Överallt gäller samma regel; Ta det med ro. Ha tålamod. Det krävs tid. Och ta mig sjutton, det ÄR så! Med tålamod och viss envishet kan man försätta berg! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted November 5, 2016 Author Share Posted November 5, 2016 Hej alla igen! Livet rullar på och allt fungerar hyfsat, inga övertramp att tala om faktiskt. Men jag har nån fundering som jag behöver få lite feedback på, jag äter och bokför allt i appen Lifesum (bra hjälpmedel) och har i den ställt in följande nivåer: Kolhydrater: 5% Protein: 20% Fett: 75% Och om ni kollar på trådstarten så ser ni vad jag ska äta i kcal per dag för att gå ner i vikt: 2463 kcal, nu är det tyvärr så att jag sällan kommer upp i den mängden kcal per dag utan ligger nånstans mellan 1800-2200 kcal/dag. Jag äter nästan alltid mindre kolhydrater än mina 5%/dag, brukar hamna på 3-4%. Äter nästan aldrig fullt på proteiner heller. Men nu kommer min fundering - fettet, alltid detta fett. Enligt planen ska jag äta c:a 205 gram fett / dag..... Jag tror att jag sen starten kan ha lyckats nå upp till maxnivå på fett runt 10 ggr......så jag äter för lite. Nu undrar jag om det är tillrådligt att några ggr i veckan äta vispad grädde, frysta osockrade hallon för att komma upp i fettnivå? Jag äter vid dessa tillfällen c:a 50-60 gram vispad grädde och runt 10-20 gram frysta osockrade hallon och då får jag upp fettnivån, nivån för kolhydrater ligger fortfarande under de 5% per dag även med hallon. Är det här en fungerande metod? Eller finns det bättre alternativ till det här goda? Har provat kokosfett i kaffe, äter majonnäs, steker i smör, har kryddsmör och så vidare. Har väl minskat runt 14 kg och ser hur kroppsformen ändrats, olika mycket men aldrig där man helst vill 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted November 5, 2016 Share Posted November 5, 2016 Hej alla igen! Livet rullar på och allt fungerar hyfsat, inga övertramp att tala om faktiskt. Men jag har nån fundering som jag behöver få lite feedback på, jag äter och bokför allt i appen Lifesum (bra hjälpmedel) och har i den ställt in följande nivåer: Kolhydrater: 5% Protein: 20% Fett: 75% Och om ni kollar på trådstarten så ser ni vad jag ska äta i kcal per dag för att gå ner i vikt: 2463 kcal, nu är det tyvärr så att jag sällan kommer upp i den mängden kcal per dag utan ligger nånstans mellan 1800-2200 kcal/dag. Jag äter nästan alltid mindre kolhydrater än mina 5%/dag, brukar hamna på 3-4%. Äter nästan aldrig fullt på proteiner heller. Men nu kommer min fundering - fettet, alltid detta fett. Enligt planen ska jag äta c:a 205 gram fett / dag..... Jag tror att jag sen starten kan ha lyckats nå upp till maxnivå på fett runt 10 ggr......så jag äter för lite. Nu undrar jag om det är tillrådligt att några ggr i veckan äta vispad grädde, frysta osockrade hallon för att komma upp i fettnivå? Jag äter vid dessa tillfällen c:a 50-60 gram vispad grädde och runt 10-20 gram frysta osockrade hallon och då får jag upp fettnivån, nivån för kolhydrater ligger fortfarande under de 5% per dag även med hallon. Är det här en fungerande metod? Eller finns det bättre alternativ till det här goda? Har provat kokosfett i kaffe, äter majonnäs, steker i smör, har kryddsmör och så vidare. Har väl minskat runt 14 kg och ser hur kroppsformen ändrats, olika mycket men aldrig där man helst vill Inte svar på grädde och hallon men dock om hur mkt/lite av olika saker man måste äta varje dag. Första rubriken här kanske kan hjälpa dig komma vidare. http://martinajohansson.se/mer-ketos-viktminskning-fragestunden/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted November 7, 2016 Share Posted November 7, 2016 Hej alla igen! Livet rullar på och allt fungerar hyfsat, inga övertramp att tala om faktiskt. Men jag har nån fundering som jag behöver få lite feedback på, jag äter och bokför allt i appen Lifesum (bra hjälpmedel) och har i den ställt in följande nivåer: Kolhydrater: 5% Protein: 20% Fett: 75% Och om ni kollar på trådstarten så ser ni vad jag ska äta i kcal per dag för att gå ner i vikt: 2463 kcal, nu är det tyvärr så att jag sällan kommer upp i den mängden kcal per dag utan ligger nånstans mellan 1800-2200 kcal/dag. Jag äter nästan alltid mindre kolhydrater än mina 5%/dag, brukar hamna på 3-4%. Äter nästan aldrig fullt på proteiner heller. Men nu kommer min fundering - fettet, alltid detta fett. Enligt planen ska jag äta c:a 205 gram fett / dag..... Jag tror att jag sen starten kan ha lyckats nå upp till maxnivå på fett runt 10 ggr......så jag äter för lite. Nu undrar jag om det är tillrådligt att några ggr i veckan äta vispad grädde, frysta osockrade hallon för att komma upp i fettnivå? Jag äter vid dessa tillfällen c:a 50-60 gram vispad grädde och runt 10-20 gram frysta osockrade hallon och då får jag upp fettnivån, nivån för kolhydrater ligger fortfarande under de 5% per dag även med hallon. Är det här en fungerande metod? Eller finns det bättre alternativ till det här goda? Har provat kokosfett i kaffe, äter majonnäs, steker i smör, har kryddsmör och så vidare. Har väl minskat runt 14 kg och ser hur kroppsformen ändrats, olika mycket men aldrig där man helst vill Jag har också svårt att komma upp i fett.. men när jag väl gör det, kommer jag även upp i kalorier.. även om man nu inte ska räkna dem Mitt förslag är att du typ gör smörgröt.. smör, grädde, lite mandelmjöl som man sedan kan äta med bär eller kanel.. det räddar oftast upp min dag, även om jag sedan inte pallar att äta så mycket mer.. sedan är typ äggröra med mycket smör enkelt att få i sig, och man kan med fördel ösa på en massa kryddor. Nästa tips är att du mäter upp hur mycket fett (typ smör) du skall äta på en dag, och sedan försöker att få i dig det på olika sätt.. då har du koll på att den här klumpen ska typ i.. och sedan hur den kommer i.. är upp till dig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
azla Posted November 7, 2016 Share Posted November 7, 2016 Jag äter i alla fall hallon och vispgrädde utan "ill effects" (det är ju så gott!) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Jag äter i alla fall hallon och vispgrädde utan "ill effects" (det är ju så gott!) Ja, jag älskar också hallon & grädde/creme fraiche. Men jag äter det inte för att få upp fetthalten, bara för att det är så gott och okej för mej. För att få upp fetthalten skulle jag göra äggmjölk. Här är ett recept på det, finns olika varianter: http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=27 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Föredrar blåbär med vispad kokosmjölk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted December 5, 2016 Author Share Posted December 5, 2016 Hej alla! Sedan c:a 3 veckor tillbaka har vågen stått stilla, möjligt nått hekto nedåt men inte mer. Några funderingar kring varför jag helt klart hamnat på en platå i viktminskningen. Jag äter och bokför allt i appen: Lifesum (bra hjälpmedel) och har i den ställt in följande nivåer: Kolhydrater: 5% Protein: 20% Fett: 75% Och om ni kollar på trådstarten så ser ni vad jag ska äta i kcal per dag för att gå ner i vikt: 2463 kcal, nu är det tyvärr så att jag sällan kommer upp i den mängden kcal per dag utan ligger nånstans mellan 1800-2400 kcal/dag. Jag äter nästan alltid mindre kolhydrater än mina 5%/dag, brukar hamna på 3-4%. Äter nästan aldrig fullt på proteiner heller. Jag har blivit bättre på att få i mig fettet och är nära den mängd som jag ska äta varje dag. När det gäller mejeriprodukter så tycker jag att de hålls inom rimliga nivåer, steker i smör c:a 50gr/dag. Majonnäs c:a 40-60gr/dag. Använder grädde i kaffet och i matlagningen, mellan 1.5-2.5dl/dag Ibland så används riven ost i matlagningen, ungefär 1-2dl och 1-2ggr/vecka. Creme fraiche används möjligtvis 1-2 ggr/vecka och då handlar det om matskedar i matlagningen. Använder ovanjordsgrönsaker och lök varje dag, ungefär 200gr grönt och 20-40gr lök/dag. Bär i form av osockrade frysta hallon c:a 100-200gr/vecka. Protein i form av bacon, ägg, nötkött, fläskkött, fågel och korv m hög kötthalt. Mellan 400-600gr/dag. Frugan gör eget fröknäcke med de fröer som rekommenderas, jag kanske äter några bitar i månaden, låt säga 100gr/månad. Jag ser inte att jag ändrat något sedan min start i augusti, utan hållit mig till samma maträtter och mängder. Har haft en dag när det sprack (födelsedagen) annars har jag hållit mig på banan. Vad kan platån bero på? Tycker mig se att kroppens form ändras, har inte mätt mig regelbundet utan känner hur kläderna sitter/hänger på kroppen. Upplever en viss frustration att vågen inte visar en trend nedåt utan fluktuerar, +-1kg kring samma vikt. Tips och råd mottages tacksamt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 5, 2016 Share Posted December 5, 2016 Du verkar ju göra det mesta rätt så varför inte bara hålla i och se om det lossnar igen?! Du har några lite underliga påståenden ;-) kommenterar dessa nedan. * Om du ligger under 2000 kcal per dag utan att vara hungrig så är det bara bra...försök inte att äta mer. * När man tittar på fördelningen av fett, proteiner och kolhydrater så är det "rätta" sättet att jämföra mot vad du verkligen äter, du verkar jämföra mot hur mycket du borde äta om du åt 2463 kcal. Det kan leda till ganska felaktiga slutsatser. Om du äter 1800 kcal ska du räkna ut E% i förhållande till detta. Exempel på ovan : 5E% kolhydrater på 2463 kalorier är 123 kalorier vilket motsvarar 30 gram kolhydrater. ( Det skadar inte att testa att äta halva den mängden kolhydrater.) * Majonnäs är ingen mejeriprodukt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
badboll Posted December 5, 2016 Author Share Posted December 5, 2016 Du verkar ju göra det mesta rätt så varför inte bara hålla i och se om det lossnar igen?! Du har några lite underliga påståenden ;-) kommenterar dessa nedan. * Om du ligger under 2000 kcal per dag utan att vara hungrig så är det bara bra...försök inte att äta mer. * När man tittar på fördelningen av fett, proteiner och kolhydrater så är det "rätta" sättet att jämföra mot vad du verkligen äter, du verkar jämföra mot hur mycket du borde äta om du åt 2463 kcal. Det kan leda till ganska felaktiga slutsatser. Om du äter 1800 kcal ska du räkna ut E% i förhållande till detta. Exempel på ovan : 5E% kolhydrater på 2463 kalorier är 123 kalorier vilket motsvarar 30 gram kolhydrater. ( Det skadar inte att testa att äta halva den mängden kolhydrater.) * Majonnäs är ingen mejeriprodukt. De dagar jag äter mindre är jag, som du riktigt skriver, inte hungrig alls men vissa andra dagar faktiskt mer hungrig och då ökar intaget. När jag läst om andras liknande situation så är ju rådet i många fall - ät mer. Därav mitt försök att nå nämnda nivå. Jag trodde att en så stor massa som jag skulle vara mer energikrävande att hålla igång men där fick jag tänka om. De där med E% är något jag försökt förstå men icke. När jag kollar in trådstarten står där mycket riktigt 31 gram kolhydrater/dag och 5E% och jag har då trott att jag hållit mig på den nivån. Håller med dig att majonnäs inte är en mejeriprodukt, jag klippte och klistrade i texten lite galet Dock är det skönt att få veta att det inte finns några större fel i kosthållning och det är väl bara att hänga i och (gud förbjude ) kanske börja promenera.....nååå såå tråkigt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 5, 2016 Share Posted December 5, 2016 Mmmm du kanske gör det lite onödigt krångligt för dig? om du håller dig till max 20 gram kolhydrater om dagen och ca 100 gram protein sen så är resten fett så mycket som krävs för att hålla dig mätt...mer behöver man inte förstå...om man inte vill. ;-) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts