Gå till innehåll

Men är man trög eller...?

Recommended Posts

Jag har också svårt att komma upp i fett.. men när jag väl gör det, kommer jag även upp i kalorier.. även om man nu inte ska räkna dem  ;)

Mitt förslag är att du typ gör smörgröt.. smör, grädde, lite mandelmjöl som man sedan kan äta med bär eller kanel.. det räddar oftast upp min dag, även om jag sedan inte pallar att äta så mycket mer.. sedan är typ äggröra med mycket smör enkelt att få i sig, och man kan med fördel ösa på en massa kryddor.

Nästa tips är att du mäter upp hur mycket fett (typ smör) du skall äta på en dag, och sedan försöker att få i dig det på olika sätt.. då har du koll på att den här klumpen ska typ i.. och sedan hur den kommer i.. är upp till dig  :D

Om man äter fett i form av feta köttprodukter som fetare kyckling med skinn, fetare färs, högrev och ägg samt fet fisk tycker jag det går mkt lättare att få upp fettet, eftersom man får 2 i 1, alltså både mättande kött och fettprocent. Svårare när man ska ha både kyckling och smör. Men jag vet inte om det funkar för alla.

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att fasta, kortare eller längre period?

Njae, det tror jag inte att har hänt, brukar äta sista målet typ 19:00 och sedan "frunch" nån gång mellan 10-12:00 dagen efter, räknas det som nån form av fasta?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Om man äter fett i form av feta köttprodukter som fetare kyckling med skinn, fetare färs, högrev och ägg samt fet fisk tycker jag det går mkt lättare att få upp fettet, eftersom man får 2 i 1, alltså både mättande kött och fettprocent. Svårare när man ska ha både kyckling och smör. Men jag vet inte om det funkar för alla.

Kan hålla med dig där om produkt valet, det är lite därför jag använder en del majonnäs som tillbehör.

Majonnäs och t.ex. en halv tesked sambal oelek blir gott och lite sting till måltiden.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Njae, det tror jag inte att har hänt, brukar äta sista målet typ 19:00 och sedan "frunch" nån gång mellan 10-12:00 dagen efter, räknas det som nån form av fasta?

Många som tillämpar periodisk fasta äter enligt 16.8. Det innebär att man äter det man ska under 8 h per dygn och fastar 16 h sammanhängande. Äter du sista målet kl 19 och väntar till kl 11 dagen därpå, så har du fastat i 16 timmar. 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Om man säger som så.. du äter inte direkt fel för att äta LCHF, det var det första!

Hur mycket har du gått ner, hur fort räknar du med att gå ner?

Det är en sak att ändra kost samt att gå ner på denna.

Ren och skär kalorirestriktion är outstanding i det korta perspektivet, det klarar de flesta!

Det svåra är att äta så man fortsätter gå ner och sen så bör man helst kunna hålla den vikten.. i åratal.

Majonäs är i princip en junkfood-produkt, men rätt god.. duger som regel att användas på Söndagar till räkmackan.. rätt mycket fett iallafall!

När du räknar kalorier.. så skall du oxå räkna de som du har gått ner i vikt under perioden, då får du på något sätt oxå reda på din kaloriförbrukning.

Nämenaltså, det är inget tabu att räkna kalorier på LCHF, men du skall då räkna alla, både exogena och indogena.. för att ha någon som helst koll på vad din kostomläggning får för resultat.

Dvs vad som ger vilket resultat!

Felet som många gör är att de bara räkna intag!

Problemet med att "bara" räkna intag är att olika kalorier som intas påverkar kroppen på olika sätt!

• Gilla 2
Länk till inlägg
  • 1 month later...

Hej alla!

Sedan c:a 3 veckor tillbaka har vågen stått stilla, möjligt nått hekto nedåt men inte mer.

Några funderingar kring varför jag helt klart hamnat på en platå i viktminskningen.

Jag äter och bokför allt i appen: Lifesum (bra hjälpmedel) och har i den ställt in följande nivåer:

...

Mät dig! Mät midjemåttet exempelvis varje onsdag morgon efter morgonbestyren innan frukost. Jag har läst mångas upplevelser där de står still i vikt under lång tid men ändå minskar midjemåttet. Synd att du inte mätte dig när du började :)

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 7 months later...
2 timmar sedan, badboll sade:

Men oj vad tiden går fort ibland!
Har minskat med 35kg och i mått t.ex. midja -12cm, kul att kunna leta fram kläder som legat gömda i garderoben. :)

Va? Bara -35kg? ;)
Jättegrattis till en häftig bedrift! Och tänk vad enkelt det låter i efterhand, "Har haft en del platåer som varat mellan 1-3 veckor, en del utan att förstå varför och en del efter mindre avvikelser men summan av kardemumman är ändå -35kg." 
Snart kommer du orka röra mer på dig också (rekommenderar som vanligt lågpulsträning á la MAF som är skonsam) och då rasar nog ännu mer av dig bort fast det tar du när du är redo. Har du burit runt på 200kg så har dina muskler en hel del kapacitet! 
Keep up the good work!  
:)

• Gilla 5
Länk till inlägg
On 2016-12-05 at 12:23, iAnna sade:

Har du provat att fasta, kortare eller längre period?

On 2016-12-05 at 12:57, badboll sade:

Jag brukar tjata om fasta i princip alla trådar. Detta är vad du saknar, tycker jag.  Men du bör introducera det försiktigt om du är intresserad.

Läs Jason Fung och fundera om det går att succesivt minska dagens matfönster, steg för steg.

Kan du pressa ihop ditt matfönster så du äter mellan 12-18 så kommer det göra att du fastar 18h varje dygn. Det påverkar på sikt. Sedan kan du känna efter om fönstret succesivt kan minska lite till.

När kroppen är i fastande läge och energin från maten är förbrukad går förbränningen direkt mot fettreserven. Det du vill.

Jag är i grunden pro-lchf, men tycker nog fastan är ett ännu kraftfullare vapen i viktminskning och faktiskt lite viktigare. Kanske får jag ta emot skäll för det men då får det vara så. :)

Med det sagt, gör bara sånt som du vet att du klarar. Ligg hellre kvar på något som är tryggt och stabilt än att ta risker. All viktminskning är ju en mental kamp.

• Gilla 3
Länk till inlägg
14 timmar sedan, MrB sade:

Jag brukar tjata om fasta i princip alla trådar.

Ja, du har snart övertygat mig att köra igen efter 10års uppehåll... Fast jag tänker en klassisk detox-fasta i så fall.
Vissa tjatar om MAF, andra om fasta... ;)

• Gilla 3
Länk till inlägg
15 timmar sedan, MrB sade:

Jag brukar tjata om fasta i princip alla trådar. Detta är vad du saknar, tycker jag.  Men du bör introducera det försiktigt om du är intresserad.

Läs Jason Fung och fundera om det går att succesivt minska dagens matfönster, steg för steg.

Kan du pressa ihop ditt matfönster så du äter mellan 12-18 så kommer det göra att du fastar 18h varje dygn. Det påverkar på sikt. Sedan kan du känna efter om fönstret succesivt kan minska lite till.

När kroppen är i fastande läge och energin från maten är förbrukad går förbränningen direkt mot fettreserven. Det du vill.

Jag är i grunden pro-lchf, men tycker nog fastan är ett ännu kraftfullare vapen i viktminskning och faktiskt lite viktigare. Kanske får jag ta emot skäll för det men då får det vara så. :)

Med det sagt, gör bara sånt som du vet att du klarar. Ligg hellre kvar på något som är tryggt och stabilt än att ta risker. All viktminskning är ju en mental kamp.

Det låter intressant, ska kolla upp Herr Fung och se om det lockar - det kostar inget att prova på.

• Gilla 2
Länk till inlägg
5 timmar sedan, badboll sade:

Det låter intressant, ska kolla upp Herr Fung och se om det lockar - det kostar inget att prova på.

Jaaaa, fasta is da shit.. eh, grejen är att olika personer menar olika saker med fasta!

Och jag, MrB, Fung, Eenfeldt, Skaldeman, för att nämna några menar att det krävs/iallafall att det gynnas utav en ketogen diet/keto sweet spot.. och en del tid på att vänja psyket på LCHF.

Dvs det lyckliga tillståndet är.. när enskilda måltider knappast spelar någon stor roll.. okej är lite sugen, men jag äter mer i kväll, eh, jag äter i morgon i stä'llet för nu är jag trött och vill sova.. typ!

5:2 är litta annorlunda.. fast lixom inte för folk som äter LCHF, det är nästan normalt, dvs man äter betydligt mindre vissa dagar.. kanske bara en endaste måltid.

Hela grejen med fasta är att undersöka ens matvanor.. det finns som sagt ingen lag som kräver att man äter minst tre måltider per dag.

• Gilla 2
Länk till inlägg