DRAKULLA Posted August 4, 2016 Share Posted August 4, 2016 Jag är nu inne på fjärde dagen av min 24-timmarsfasta. Det funkar bra att klara sig utan mat de 23½ timmarna. Jag har sista veckan av semestern så det underlättar. Det är ju lättare att styra upp när man vill äta sin enda måltid. Jag gör det vid 16.00 -tiden. Mina måltider ser ut ungefär som vanligt men kanske lite mer genomtänkta näringsmässigt för bästa resultat. Nästan inga mejeriprodukter eller nötter. Det jag märker är att när jag har ätit min måltid så blir jag fullkomligt proppäckelmätt och supertrött(paltkoma). Jag har faktiskt tagit mig en tupplur för att jag inte orkat något annat. Jag blir aldrig trött efter maten annars. Det känns som om kroppen blir chockad och tycker att jag slevar in för mycket och för fet mat. Eftersom det blir endast en måltid och jag ÄR hungrig så vill jag ju verkligen göra mitt yttersta för att få i mig energirik mat för att inte bli hungrig igen snart. Som det blir nu så känner jag hunger igen ca 22.00(men äter inget förstås). Nu undrar jag: Hur resonerar ni kring dygnets enda måltid när ni 24-timmarfastat? Äter ni mindre då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted August 4, 2016 Share Posted August 4, 2016 Jag känner inte igen det du beskriver. Jag använder 24 timmarsfastan till att låta kroppen vila lite från mat. Jag upplever det så här: Under dagen när jag fastar kan jag ibland bli hungrig och tappa lite energi. Det hjälper att dricka kaffe eller te. Brukar dricka lite benbuljong under fastedagen ibland, om jag känner att jag behöver lite salt och smak. Sen när jag väl ätit min middag känner jag mig precis som vilken annan dag som helst när jag ätit middag... och fastan är glömd. Min middag efter en fastedag är rejäl men absolut inte överdriven, utan mer en vanlig middag. Däremot ser jag till att den innehåller bra med både protein och olika typer av grönsaker och så lagom med fett för en normal portion. Blir aldrig trött eller proppmätt. Står mig sen bra till nästa dag när jag tränar på fastande mage innan lunch. Varför skulle du bli hungrig igen snart om du ätit en middag med näringsrik mat i lagom mängd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 4, 2016 Author Share Posted August 4, 2016 Jag känner inte igen det du beskriver. Jag använder 24 timmarsfastan till att låta kroppen vila lite från mat. Jag upplever det så här: Under dagen när jag fastar kan jag ibland bli hungrig och tappa lite energi. Det hjälper att dricka kaffe eller te. Brukar dricka lite benbuljong under fastedagen ibland, om jag känner att jag behöver lite salt och smak. Sen när jag väl ätit min middag känner jag mig precis som vilken annan dag som helst när jag ätit middag... och fastan är glömd. Min middag efter en fastedag är rejäl men absolut inte överdriven, utan mer en vanlig middag. Däremot ser jag till att den innehåller bra med både protein och olika typer av grönsaker och så lagom med fett för en normal portion. Blir aldrig trött eller proppmätt. Står mig sen bra till nästa dag när jag tränar på fastande mage innan lunch. Varför skulle du bli hungrig igen snart om du ätit en middag med näringsrik mat i lagom mängd? Jag vet inte riktigt. Men jag har blivit hungrig på kvällen så det känns ju som det var en normal portion. Men kroppen får ju hur som helst väldigt mycket mindre mat under dessa dagar och eftersom den kan klara sig utan mat helt när man helfastar så kanske jag inte ska oroa mig för kommande hunger för hungern kommer ju och går under dygnet i alla fall. I morgon(sista fastedagen denna gång tror jag) ska jag nog prova med lite mindre fett. OM kroppen min då tycker att jag snålar på fettet så vet den ju var det finns att hämta..... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted August 4, 2016 Share Posted August 4, 2016 Jag vet inte riktigt. Men jag har blivit hungrig på kvällen så det känns ju som det var en normal portion. Men kroppen får ju hur som helst väldigt mycket mindre mat under dessa dagar och eftersom den kan klara sig utan mat helt när man helfastar så kanske jag inte ska oroa mig för kommande hunger för hungern kommer ju och går under dygnet i alla fall. I morgon(sista fastedagen denna gång tror jag) ska jag nog prova med lite mindre fett. OM kroppen min då tycker att jag snålar på fettet så vet den ju var det finns att hämta..... Ja, det gör ju ingenting om man blir lite hungrig. Det är inte så långt till kyl och butik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Jag har haft lite olika upplägg beroende på syftet med övningen . Just nu kör jag 22:2 ungefär. Mitt syfte är denna gång att få ner insulinet så långt det är möjligt och få igång så mycket reparation och läkning som är möjligt. Men jag vill också hyvla bort lite onödig energireserv... När jag äter försöker jag att inte äta mer än max 40 gr protein och inte heller särskilt mycket mer fett. I och med att jag enligt ketosticksen är i optimal ketos hoppas jag att kroppen tar underskottet från skafferiet. Jag upplever ingen paltkoma eller liknande, men vet från andra tillfällen där jag inte haft minskning av kroppsfett som mål att jag efter en mer protein och fettrik måltid kan uppleva en liknande trötthet. Jag är nu inne på dag 8 och låter kroppen reagera som den vill och botar hungern som jag upplever periodvis underdagen "botas" med vatten och kaffe. Jag jobbar och kan därför inte helt äta när jag vill och äter därför senast kl 20.00 men helst direkt när jag kommer hem. Problemet är att maken och svärmor som är på besök har lite andra tider och därför inte är så sugna på mat redan kl 17.30 när jag kommer hem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loewenberg Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Ciao, jag känner igen de du beskriver! Jag tror man skall äta långsamt + att inte äta för stora mängder. Ge det verkligen tid när du åter. Sedan så tror jag att det är ganska naturligt att kroppen reagera på detta sättet. Vår lilla hund går och lägger sig direkt efter han käkat och han får riktigt hundmat(barf, kött, fett + lite grönsaker) och han äter 1-2 ggr per dag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 5, 2016 Author Share Posted August 5, 2016 Tack för era svar! Utifrån dem ska jag idag testa att äta en lite mindre portion med lite mindre fett och... l å n g s a m t. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 När jag fastar dricker jag bara lite lite kaffe och dricker vatten med lite salt i. Ingen mat alls... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 DRAKULLA, jag känner oxå igen mig i det du beskriver. För att få i mig hela dagsransonen av kalorier och nyttig mat, äter jag långsamt och under 1-2 timmar på eftermiddagen eller kvällen. Jag får oftare paltkoma när jag kör 23:1 jmf med 16:8. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 5, 2016 Author Share Posted August 5, 2016 DRAKULLA, jag känner oxå igen mig i det du beskriver. För att få i mig hela dagsransonen av kalorier och nyttig mat, äter jag långsamt och under 1-2 timmar på eftermiddagen eller kvällen. Jag får oftare paltkoma när jag kör 23:1 jmf med 16:8. Ja det verkar ju som det kan bli lite chockartat för kroppen med 23:1. Min kropp är van vid 16:8 och då inträffar inte detta trötthetstillstånd. Skönt att höra att någon mer upplever samma sak. En fråga: När du skriver hela dagsransonen vad menar du då, en normal måltidsranson eller en normal heldygnsranson? Alltså på ett ungefär hur många kalorier ingår i din dagsranson vid 23:1 fasta är det ca 700, 1000, 1500 kcal? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 En fråga: När du skriver hela dagsransonen vad menar du då, en normal måltidsranson eller en normal heldygnsranson? Alltså på ett ungefär hur många kalorier ingår i din dagsranson vid 23:1 fasta är det ca 700, 1000, 1500 kcal? Jag menar en heldygnsranson, typ 1500 kcal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 5, 2016 Author Share Posted August 5, 2016 Oj! jag är imponerad att du får i dej så mycket. När jag uppskattar kaloriinnehållet i mina portioner så kommer jag nog inte upp i mer än 1000kcal/måltid. Idag gjorde jag som planerat dvs minskade på fettet. Paltkoman är mindre även om jag känner mig ganska sömnig. HERREGUUUD VILKET I-LANDSPROBLEM! Det här är inget man bör diskutera med tiggarna utanför affären.... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Ja, visst kan man säga att det är ett i-landsproblem. Men tänk om tiggaren visste vad vi vet, då hade han inte köpt vitt bröd och Coca-Cola som jag ser att han utanför min affär äter. Här exempel på vad jag äter en dag. Äggen kan jag äta direkt jag kommer hem eller under tiden jag lagar mat. http://kostbevakningen.se/?foodinput=2+st+ägg%0D%0A1+msk+smör%0D%0A1+st+avokado%0D%0A1+msk+olivolja%0D%0A150+g+köttfärs%0D%0A1+st+morot%0D%0A100+g+broccoli%0D%0A0%2C5+st+lök%0D%0A2+msk+ghee%0D%0A5+dl+kaffe%0D%0A1+dl+kokosgrädde 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 5, 2016 Author Share Posted August 5, 2016 Ja, visst kan man säga att det är ett i-landsproblem. Men tänk om tiggaren visste vad vi vet, då hade han inte köpt vitt bröd och Coca-Cola som jag ser att han utanför min affär äter. Här exempel på vad jag äter en dag. Äggen kan jag äta direkt jag kommer hem eller under tiden jag lagar mat. http://kostbevakningen.se/?foodinput=2+st+ägg%0D%0A1+msk+smör%0D%0A1+st+avokado%0D%0A1+msk+olivolja%0D%0A150+g+köttfärs%0D%0A1+st+morot%0D%0A100+g+broccoli%0D%0A0%2C5+st+lök%0D%0A2+msk+ghee%0D%0A5+dl+kaffe%0D%0A1+dl+kokosgrädde Ja, det har du rätt i. Det är sorgligt! Tack för att du delar med dig av en exempel-måltid. Det ser ju helt normalt ut. Svårt att tro att det kommer upp i 1500kcal. Men det ser jag ju att det gör. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Criollo Posted August 6, 2016 Share Posted August 6, 2016 Känner också helt igen mig. Äter väl mer än en vanlig middag men inte mycket mer och sen orkar jag inte resa mig från bordet. Å andra sidan har jag sån enorm energi resten av dagen, får massor gjort. Tyvärr triggar fastan fram rejäla migränanfall så nu kan jag inte fortsätta, himla irriterande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrKarisma Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Nu har jag kört 16:8 i nån månad och det funkar bra, svårt att komma igång med 24:a timmars fasta efter ett långvarit kolhydratsåterfall tyvärr. Jag dricker endast vatten, kaffe och tar nån tesked salt eller två under 24:a timmars fastan. Äter jag minsta lilla så blir jag hysterisk hungrig, nästan så jag sitter och gråter om jag inte får äta mig proppmätt omedelbart! Sålänge som jag inte äter något under fastan så blir jag bara hungrig ungefär två gånger, första gången vid ca 13-14-tiden och sen runt 19-tiden, men runt 13-14-tiden är hungern lite kraftigare. Oftast stillar jag hungern då med lite vatten och kaffe, efter en sisådär 20-30 minuter går hungern över. Jag har full energi hela dagen och sover gudomligt gott. Insåg precis att jag kör nästan alltid från fasta från middag, fastar hela dagen efter och äter sen frukost dagen efter, så det blir ju typ 1.5 dygn Ett mindre problem är dock att när jag kör bara 24:timmars fasta så får jag alltid rännsketa (diarée) efter middagen (första målet), inget jag direkt lider av, men magen får lite av en chock antar jag. En gång efter en 1.5 dygns-fasta så åt jag ganska mycket och började må riktigt illa och fick gå och kräkas, men det hände bara en gång. Problemet med fastan för mig är nog att det blir lite som en ätstörning (är normalviktig) för mig, efter bara några dagar så känner jag mig tvungen att fasta mer och mer och efter ca 2 månader blir jag för smal och börjar hetsäta kolhydrater, går upp de 5-8 åtta kilona jag gått ner och får börja om igen. Så nuförtiden tar jag det lite lugnare med de långa fastorna, kör oftast 16-8 vilket fungerar bra till vardags. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reefer Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Känner inte igen mig. Det brukar gå bra med 23:1 fasta för mig utan matkoma. Dock låter det som om du kanske snarare bör köra 16:8. Du skriver själv att du blir hungrig senare på kvällen. Då gör du fel, är du hungrig ska du äta. Att minska på fettet är ingen bra idé. Det är den största mängden näring i en LCHF-kost och som det är nu riskerar du att hamna på svältkostnivå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 11, 2016 Author Share Posted August 11, 2016 Känner inte igen mig. Det brukar gå bra med 23:1 fasta för mig utan matkoma. Dock låter det som om du kanske snarare bör köra 16:8. Du skriver själv att du blir hungrig senare på kvällen. Då gör du fel, är du hungrig ska du äta. Att minska på fettet är ingen bra idé. Det är den största mängden näring i en LCHF-kost och som det är nu riskerar du att hamna på svältkostnivå. Menar du att alla som känner av hunger när de fastar gör fel då..? Vad jag undrade över är hur mycket man bör äta under denna enda måltid/dygn under en 24-timmars fasta som pågår flera dagar i sträck. Anledningen till denna fråga var just att jag kom i matkoma när jag åt en vanlig,rejäl och fettrik måltid . Det verkar som några fler har känt av det och förstår vad jag menar. Nu äter jag två måltider/dag = 18:6. Det verkar passa mig bättre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Ja, det har du rätt i. Det är sorgligt! Tack för att du delar med dig av en exempel-måltid. Det ser ju helt normalt ut. Svårt att tro att det kommer upp i 1500kcal. Men det ser jag ju att det gör. Frågar både iAnna och DRAKULLA. Är det vikit att komma upp i en dagsranson om man kör en en 23:1? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 11, 2016 Author Share Posted August 11, 2016 Frågar både iAnna och DRAKULLA. Är det vikit att komma upp i en dagsranson om man kör en en 23:1? Det var just det som var min fråga. Jag är fortfarande osäker där. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Det var just det som var min fråga. Jag är fortfarande osäker där. Om det är viktigt att inte tappa vikt så kan det kanske vara bra att hålla högt dagsintag. Om man vill tappa vikt är det ett enkelt sätt att tappa lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 11, 2016 Author Share Posted August 11, 2016 Om det är viktigt att inte tappa vikt så kan det kanske vara bra att hålla högt dagsintag. Om man vill tappa vikt är det ett enkelt sätt att tappa lite. Tvärtom! Vill bli av med kilon. När jag lyssnar på Jason Fung om fasta så verkar allt så självklart. Men sen diskuteras det här och där att man inte ska äta för lite för då kan ämnesomsättningen sjunka. Det vill man ju inte. Att fasta enstaka dagar och så har jag förstått att då hinner inte ämnesomsättningen gå ner men om man äter låt säga ca 800kcal/dag under en längre tid så funderar jag på hur det påverkar ämnesomsättningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Tvärtom! Vill bli av med kilon. När jag lyssnar på Jason Fung om fasta så verkar allt så självklart. Men sen diskuteras det här och där att man inte ska äta för lite för då kan ämnesomsättningen sjunka. Det vill man ju inte. Att fasta enstaka dagar och så har jag förstått att då hinner inte ämnesomsättningen gå ner men om man äter låt säga ca 800kcal/dag under en längre tid så funderar jag på hur det påverkar ämnesomsättningen. Det ska nog mycket till för att ämnesomsättningen går ner om du både har daglig motion och fastar. Kolla videon jag länkade här i annan tråd, den som ligger på medlemssidorna. Även där tas fasta upp och tillsammans med de andra bra-grejerna för vikt och hälsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 11, 2016 Author Share Posted August 11, 2016 Det ska nog mycket till för att ämnesomsättningen går ner om du både har daglig motion och fastar. Kolla videon jag länkade här i annan tråd, den som ligger på medlemssidorna. Även där tas fasta upp och tillsammans med de andra bra-grejerna för vikt och hälsa. Vilken tråd var det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Frågar både iAnna och DRAKULLA. Är det vikit att komma upp i en dagsranson om man kör en en 23:1? Som jag fattat det, så hålls ämnesomsättningen igång om man äter hela dagsransonen varje dag. Några dagars fasta då och då, minskar inte ämnesomsättningen. Om du äter för lite under för lång tid, så kan ämnesomsättningen sjunka (vet dock inte hur lite eller hur länge, kanske mindre än 1000 kcal i månader?). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 Vilken tråd var det? http://forum.kostdoktorn.se/topic/8448-intressant-intervju-om-insulin-viktnedg%C3%A5ng-fett-i-maten-och-betydelsen-av-motion-och-tr%C3%A4ning/#entry112640 Du måste vara medlem för att kunna se intervjun. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 12, 2016 Author Share Posted August 12, 2016 http://forum.kostdoktorn.se/topic/8448-intressant-intervju-om-insulin-viktnedg%C3%A5ng-fett-i-maten-och-betydelsen-av-motion-och-tr%C3%A4ning/#entry112640 Du måste vara medlem för att kunna se intervjun. Jag har sett intervjun med Ted Naiman. Den är intressant men jag känner inte riktigt att jag får svar på min fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 Jag har sett intervjun med Ted Naiman. Den är intressant men jag känner inte riktigt att jag får svar på min fråga. Din fråga var, vilken tråd var det? Och det svarade jag på. Så nu undrar jag hur du kan säga att du inte fick svar på din fråga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reefer Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 Menar du att alla som känner av hunger när de fastar gör fel då..? Vad jag undrade över är hur mycket man bör äta under denna enda måltid/dygn under en 24-timmars fasta som pågår flera dagar i sträck. Anledningen till denna fråga var just att jag kom i matkoma när jag åt en vanlig,rejäl och fettrik måltid . Det verkar som några fler har känt av det och förstår vad jag menar. Nu äter jag två måltider/dag = 18:6. Det verkar passa mig bättre. Man ska inte bli hungrig redan efter ett par timmar då man har ätit. Då gör man fel och behöver äta mer frekvent. Du verkar själv ha insett det eftersom du nu gått över till ett mer skonsamt och naturligt sätt för kroppen att inta föda än bara en enda gång per dygn. Dock vet jag inte om krympa ätfönstret med två timmar skulle ge någon speciell fördel framför 16:8. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Som jag fattat det, så hålls ämnesomsättningen igång om man äter hela dagsransonen varje dag. Några dagars fasta då och då, minskar inte ämnesomsättningen. Om du äter för lite under för lång tid, så kan ämnesomsättningen sjunka (vet dock inte hur lite eller hur länge, kanske mindre än 1000 kcal i månader?). Nu har jag titta på Jason Fung och enligt honom går ämnesomsättning inte ner vid någon typ av fasta. Ämnesomsättningen går ner när vi äter med kalorirestriktion flera gånger om dagen eftersom kroppen då inte kommer åt det kroppsegna fettet. Det som händer vid periodisk eller längre fasta är att kroppen blir känslig för insulin igen och kommer åt det egna fettet och då svälter vi inte. Tänker därför att rådet från Kostdoktorn att äta när man hungrig och sluta när man är mätt och inte hålla på att mäta är vettigt även här. Fungs föreläsning i denna länk är superpedagogisk : https://www.youtube.com/watch?v=tIuj-oMN-Fk 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 18, 2016 Author Share Posted August 18, 2016 Din fråga var, vilken tråd var det? Och det svarade jag på. Så nu undrar jag hur du kan säga att du inte fick svar på din fråga? Ursäkta mig att jag var otydlig! Jag syftade på min ursprungliga fråga: "Hur mycket äter ni vid 24-timmarsfasta?" Jag hittade tråden som ditt svar gav mig tips om. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 18, 2016 Author Share Posted August 18, 2016 Man ska inte bli hungrig redan efter ett par timmar då man har ätit. Då gör man fel och behöver äta mer frekvent. Du verkar själv ha insett det eftersom du nu gått över till ett mer skonsamt och naturligt sätt för kroppen att inta föda än bara en enda gång per dygn. Dock vet jag inte om krympa ätfönstret med två timmar skulle ge någon speciell fördel framför 16:8. Det är så att 18:6 passar in i mitt liv med jobb, familj och mattider som funkar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 18, 2016 Author Share Posted August 18, 2016 Nu har jag titta på Jason Fung och enligt honom går ämnesomsättning inte ner vid någon typ av fasta. Ämnesomsättningen går ner när vi äter med kalorirestriktion flera gånger om dagen eftersom kroppen då inte kommer åt det kroppsegna fettet. Det som händer vid periodisk eller längre fasta är att kroppen blir känslig för insulin igen och kommer åt det egna fettet och då svälter vi inte. Tänker därför att rådet från Kostdoktorn att äta när man hungrig och sluta när man är mätt och inte hålla på att mäta är vettigt även här. Fungs föreläsning i denna länk är superpedagogisk : https://www.youtube.com/watch?v=tIuj-oMN-Fk Tack! Videon med Jason Fung är bra! Men om man bestämt sig för att fasta och blir hungrig efter några timmar - menar du att man ska bryta fastan då..? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 18, 2016 Share Posted August 18, 2016 Nä, lite måste man plåga sig när man fastar. Ta lite salt och ett glas vatten och vänta 30 min. Fortsätt sen med fastan - om du inte är vrålhungrig och omöjligt kan jobba vidare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted August 18, 2016 Share Posted August 18, 2016 Nu har jag titta på Jason Fung och enligt honom går ämnesomsättning inte ner vid någon typ av fasta. Ämnesomsättningen går ner när vi äter med kalorirestriktion flera gånger om dagen eftersom kroppen då inte kommer åt det kroppsegna fettet. Det som händer vid periodisk eller längre fasta är att kroppen blir känslig för insulin igen och kommer åt det egna fettet och då svälter vi inte. Tänker därför att rådet från Kostdoktorn att äta när man hungrig och sluta när man är mätt och inte hålla på att mäta är vettigt även här. Fungs föreläsning i denna länk är superpedagogisk : https://www.youtube.com/watch?v=tIuj-oMN-Fk Tack! Videon med Jason Fung är bra! Men om man bestämt sig för att fasta och blir hungrig efter några timmar - menar du att man ska bryta fastan då..? Frågan som jag inte kan svara på är varför man (du?) blir hungrig efter några timmar. Själv har jag inga problem med just det, håller precis på att köra det sista dygnet på en 4 dagars vattenfasta. Blev inspirerad av den här tråden och den fick mig gräva djupare, så tack Tänker att iAnnas svar är bra, att hålla ut ett litet tag och se vad som händer. Vad säger din erfarenhet kring detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 18, 2016 Share Posted August 18, 2016 Nu hör det till ovanligheterna att jag fastar i 24 timmar.. däremot så är det inte såå ovanligt att jag bara äter en gång per dag. Främst inträffar det på helger då jag är helt solo kvist.. tiden går och aptiten infinner sig lixom inte fören det lixom är försent att äta lunch.. då väntar jag och äter en tidigare kvällsmat. Alternativt på jobbet där jag glömt beställa mat.. stressad och hinner inte köpa något annat.. då äter jag oxå kvällsmaten litta tidigare. Blir du inte hungrig då.. jovars.. fast det går som regel över med en kopp kaffe! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 19, 2016 Author Share Posted August 19, 2016 Frågan som jag inte kan svara på är varför man (du?) blir hungrig efter några timmar. Själv har jag inga problem med just det, håller precis på att köra det sista dygnet på en 4 dagars vattenfasta. Blev inspirerad av den här tråden och den fick mig gräva djupare, så tack Tänker att iAnnas svar är bra, att hålla ut ett litet tag och se vad som händer. Vad säger din erfarenhet kring detta? Jag upplever att kurr i magen kommer och går. Jag har inga större problem med det för jag vet att det snart passerar och jag brukar ta ett glas saltvatten eller kaffe. Enstaka dagar som jag bara äter ett mål, dvs att det går ett dygn mellan två mål så blir det inga konstigheter. Det var just när jag under fem dagar åt endast engång/dag som jag kände mig osäker på hur mycket mat som är lämpligt. Jag har tittat på Jason Fungs video igen och jag tror jag börjar förstå nu skillnaden mellan kalorirestriktion och lägre antal kalorier under en fasta(vilket det ju blir). Jag tycker mig märka att ju oftare som jag fastar ju snabbare går hungerkänslor över. Kroppen verkar liksom förstå vad som väntar. Tack alla ni som bidragit med svar! Jag känner mig en smula klokare nu. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Jag är nu inne på fjärde dagen av min 24-timmarsfasta. Det funkar bra att klara sig utan mat de 23½ timmarna. Jag har sista veckan av semestern så det underlättar. Det är ju lättare att styra upp när man vill äta sin enda måltid. Jag gör det vid 16.00 -tiden. Mina måltider ser ut ungefär som vanligt men kanske lite mer genomtänkta näringsmässigt för bästa resultat. Nästan inga mejeriprodukter eller nötter. Det jag märker är att när jag har ätit min måltid så blir jag fullkomligt proppäckelmätt och supertrött(paltkoma). Jag har faktiskt tagit mig en tupplur för att jag inte orkat något annat. Jag blir aldrig trött efter maten annars. Det känns som om kroppen blir chockad och tycker att jag slevar in för mycket och för fet mat. Eftersom det blir endast en måltid och jag ÄR hungrig så vill jag ju verkligen göra mitt yttersta för att få i mig energirik mat för att inte bli hungrig igen snart. Som det blir nu så känner jag hunger igen ca 22.00(men äter inget förstås). Nu undrar jag: Hur resonerar ni kring dygnets enda måltid när ni 24-timmarfastat? Äter ni mindre då? När jag kommer in i fastans liksom mittväxel, då har konceptet noll intag börjat precis som du säger, fått övertaget och vartenda saltkorn blir förstorat. Jag får alltså samma känslor som du beskriver att hur lite det än är jag håller i handen, 1/4 tunn ryvitaskiva eller morotsstav så maler tankarna om att jag kanske äter en för stor bit och skulle det handla om fisk och man börjar väga så tillför det ännu mer vatten på kvarnen och jag börjar hänga upp mig vid gram och kan tänka att jag fått ett gram för mycket och för att komma ur den mycket obehagliga övervikten som för mig är plågande, så kunde det bli att jag nöjde mig med en halv makrillburk, fast jag hade behövt minst två udner det dygnet. Med andra ord när jag ska ge mig in i fasta, blir hela mitt system självdestruktivt och självförnedrande - inget jag rekommenderar och det på det bestämdaste, men det har med så många faktorer att göra att man inte kan generalisera detta. Att idrottsnördar deffar, är något jag fullständigt lämnar därhän, då jag anser att det är ohälsosamma trender de sprider osm fått olyckliga konsekvenser, hade man inte haft så mycket stoff i "det hälsosamma" skulle jag kunna lägga några godare ord, men jag menar ju att det är en rätt wacko värld att se idrottsfanatiker som sunda råmodeller, men de sunda som är nog fler, kan jag gärna följa och har gjort men det blir så mycket text för att förklara känslan när man är i en sund och klok spiral, man ska förstås vistas mycket ute och utomhus för att det ska liksom interagera med fasta, att fasta för att vara duktig av sociala eller andra skäl r för mig förkastligt, elelr moraliskt för att straffa sig att "uppskatta" skitmaten mer, det är för mig en slags omvänd moralism som jag personligen inte kan kombinera med lchf. Relationen till mat, kött och fett är så olika, man får respektera dem som vill moralisera och jag moraliserar därför inte veganer alls, dock är fem brödbitar aldrig värda 80 spänn, så det finns undertoner i moralismen som inte rimmar med verkligheten. Då säger jag absolut inte att detta har med din fråga elle rmed dig att göra, säger det för att det vanligaste är att det upplevs som personkritik , veganer eller fastare (förutom dem som av diverse medicinska skä) kan vara lite otåliga, jag tror det har att göra med att det är en mer "mental grej" att fasta och att de kan känna sig stördda i fasteron i att försöka frambrinnga en anda. En slgs reliigositet elelr ceremoniell trend som ju handlar om respekt och att bli lite mer medveten och ge sig tid åt maten som ska bli ett med ens kropp. Lurigt det där, hade man vetat att det medför smygpropaganda för ingredienser som kan vara, raka motsatsen mot vad kroppen behöver, så det gäller att ha de nära och kära omkring sig vid inträdet av "nya koncept" Men det vänder när man väl etablerat sin jag äter inte vad som helst mentalitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted August 20, 2016 Share Posted August 20, 2016 Gemma jag vet inte om jag missförstår vad du skriver men har man ätstörningar eller osunt förhållande till mat avråder läkare och andra som sysslar med kostrådgivning inom LCHF att man skall använda sig av fasta. Om du tror att fasta är en "mental grej" rekommenderar jag varmt den länk jag lagt tidigare i tråden, med doktor Jason Fung där han pekar på den insulinresistens som den moderna kosthållningen leder till. Den är för många av oss viktigt att komma tillrätta med för ett gott liv och en bra hälsa. Viktigt att komma ihåg är att det inte finna någon "one size fits all". En del skall låta bli att fasta och inom fastan finns fler varianter där man får hitta sitt sätt och variant som passar i det personliga livet och de signaler kroppen ger. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts