Jump to content

Grönsaker

Recommended Posts

Hej,

Jag undrar hur mycket grönsaker ni äter på en dag? Vilka grönsaker äter ni?

Jag har ätit ganska begränsat med grönsaker eftersom det snabbt drar upp antalet kolhydrater per dag, men tror att jag har varit för snål då kroppen verkar behöva mer. Äter just nu mest bara spenat till alla måltider. Äter just nu max 20 gram kolhydrater per dag (oftast under 10).

Kostdoktorn skriver ju att man gärna får äta av många grönsaker, men jag tycker själv att de har ett högt innehåll kolhydrater. 100 gram broccoli är ju 3 gram kolhydrater och en tomat 4 gram, så det drar iväg fort.

Tacksam för svar!

• Like 1

Jag äter fritt av alla grönsaker utom potatis, majs och ärtor. Men så har jag varken övervikt eller andra hälsoproblem. Jag kommer nog aldrig över 40-50 g kh/dag.

Tycker att det är svårt att komma upp i 500 g grönsaker/dag.

• Like 3

Jag begränsar inte mina grönsaker mängdmässigt, utan försöker att äta rätt så ordentligt med alla typer av bladgrönsaker och kålväxter, svamp, lite lök, men hoppar över tomat och paprika, t.ex. Inga rotfrukter, inte bär heller. Annars har jag i princip slutad helt med mjölkprodukter, utom smör och inte heller nötter. Tror då får man rätt så bra utrymme för grönsaker. 

Faran är också att man istället börjar äta annat, t.ex mera kött, ägg, fisk och kommer alldeles för högt i sitt proteinintag, som ger insulinpåslag och det som man inte använder blir omvandlat till glukos. 

Sen är ju allt så himla individuellt och så måste det går att leva med kosten med. 

• Like 3

Tycker tvärtom att det är svårt att få i sig 500 g grönsaker om man bara äter 1-2 ggr/dag. När du nu nämner broccoli. 3 g kolhydrater per 100 g ger att 500 g broccoli blir 15 g kolhydrater...vari ligger problemet om du vill hålla dig under 20 gram? Sen bör en ju variera sig också lite.

Som exempel:

100 g broccoli = 3 g KH

30 g tomat = 2,6 g/100g = knappt 1 g KH

30 g röd paprika: 4,5 g KH/100 g = 1,4 g KH

50 g lök: 7 g/100 g = 3,5 g KH

100 g squash: 2,5 g KH/100 g = 2,5

100 g spenat eller sallad: 0,7 g KH/100 g = 0,7 g

100 g kålrabbi: 4,4 g KH/100 g = 4,4 g

Då har du 500 g grönsaker och ca 17 g kolhydrater. 

Eller:

250 g blomkål, 2,6 g KH/100 g = 6,7 g KH

150 g fänkål, 1,8 g KH/100 g = 2,7 g KH

100 g spenat/gröna blad: 0,7 g KH

500 g grönsaker, 10 g kolhydrater.

Vad är problemet?

Om du säger att du snabbt kommer upp till dina max mängd kolisar, då tror jag du äter annat med kolisar i och att DET egentligen är problemet, snarare än grönsakerna? Hur har du det med mejerier, nötter och sånt?

• Like 7

Jag äter mer grönsaker nu än när jag åt blandkost. Grönsaker ersätter utfyllnad ris pasta potatis. Jag räknar aldrig så länge jag inte äter "fel" sorts grönsaker. Men för mej är hälsan viktigare än kilon. En fantastisk grej jag lärt mej av min dotter som bor i Belgien är deras witlof som de använder till allt. (Endivesallad) Ett fantastiskt sätt är att gräddstuva den med lök. SÅ gott

• Like 4

Hur mycket grönsaker jag äter på en dag, varierar kraftigt. Idag har jag ätit både nässelsoppa och kokt broccoli med smör, tillsammans med ett kokt ägg och en bit kall grillad lax. Gott! Grönsakerna utgjorde omkring 50% av den måltiden. Vardagsluncher på jobbet innebär ofta att omkring två tredjedelar av måltidens volym består av grönsaker, medan vardagsmiddagar ibland saknar grönsaker helt och ibland innehåller omkring hälften grönsaker. Jag äter alla slags grönsaker, även rotfrukter, tar lite måttligt med mängderna av rotfrukterna bara. Men det finns ju så många goda gratänger att göra på rotsaker, med persiljerot, jordärtskockor eller rättika... Lite rotselleri i också, lite vitlök, eventuellt någon god löksort och så en massa grädde och ost. Mums! Eller bakade rödbetor. Som sagt, inte rotfruktsbaserade tillbehör varje dag, men någon gång i veckan är ok för mig, åtminstone under hösten när de är både billigast och bäst.

• Like 6

500 g är väl en sån där rekommendation som livsmedelsverket kör med. Inte vet jag om det är någon magisk regel.

Jag antar att ingen kommer att arrestera er för ni äter mindre....

Det jag undrar, ni som genomgående äter betydligt mycket mindre mängd - hur resonerar ni när det gäller att få i sig näring i form av mineraler, vitaminer, antioxidanter osv. 

Jag vet att ägg innehåller mycket, men inte allt. Och hur vet ni att ni tar upp allt som finns i ägget? Jag tror man får variera sitt intag, att låta ämnena komma från olika källor. 

Eller poppar ni piller?

Ursäkta, TS, nu kapar jag visst tråden....

• Like 5

Jag äter numera mycket mer grönsaker än förut. Jag äter av alla grönsaker som jag vill äta, även lite rotfrukter, räknar aldrig. Tror att det är bra att variera intaget av grönsaker och för mig känns det inte som en hel måltid om min tallrik inte är färgglad. :)

• Like 4

Även om jag inte äter kopiösa mängder grönsaker så äter jag nog ännumera på LCHF än jag gjorde innan!

Äter hellre en kött/fågel/fisk-bit med massor av grönsaker än med ris/potatis/pasta!

Grejen är.. ät hur mycket gröna blad du vill.. räkna inte ens på dessa.. de är främst vatten, fibrer och litta vitaminer.

Sen så.. min mor är helt inne på vitkål.. jag föredrar spetskål ioförsej.. pizzasallad passar jävligt bra till fet mat.. ger tuggmotstånd och är billigt/fyller ut tallriken.

Eller så gör man en Coleslawe.. dansk dressing år oxå bra.. dvs man vänder bladen i grädde!

• Like 6

Jag äter nog mer grönsaker än tidigare, men inte sjuttsingen kommer jag upp i ett halvt kilo per dag, inte med den bästa vilja i världen, då skulle jag inte få i mig något annat  :(

Jag är så nyfiken på vad allt det där andra är som du äter (och som du inte skulle få i dig om du åt mer grönsaker). Vill du berätta? :)

• Like 3

Jag äter alla ovanjordgrönsaker men undviker ärtor och majs mm.

Räknar inte mängden men halva tallriken blir det i alla fall.

Oftast på vardagar äter jag två måltider, lunch och middag.

De dagar jag äter frukost blir det då mest bara ägg & bacon eller någon ostbit med några gurkskivor= knappt inga grönsaker alls.

I matlådan på jobbet finns oftast mest av broccoli, spenat eller blomkål men också andra grönsaker i den övriga maten,

ibland en blandsallad, pizzasallad eller oliver till det.

Till middagen med familjen blir det oftast en blandsallad, coleslaw eller pizzasallad.

Jag använder krossade tomater i köttfärssås och dyl.

Det kan lätt kännas ensidigt om man har alldeles för många begränsningar i kosten.

Jag försöker dra ner på mejerier men det är ju mycket lättare att variera maträtter om de får vara med ibland.

• Like 5

Jag är så nyfiken på vad allt det där andra är som du äter (och som du inte skulle få i dig om du åt mer grönsaker). Vill du berätta? :)

Jaa, allt det där andra skrev jag ju då inte, utan något annat  :) Jag är tyvärr inte någon särskilt "matfrisk" person, utan får många dagar tvinga i mig mat. Skulle jag tvinga i mig ett halvt kilo grönsaker per dag så skulle jag , med all vilja i världen inte få i mig många gram proteiner. Fett är inga problem att få i sig, det är proteinerna som är problemet.

Ett halvt kilo grönsaker per dag skulle även påverka min mage negativt, med ett väldigt buller, precis som på den tiden innan LCHF.

Nu äter jag en hel del grönsaker per dag ändå, men vill jag av någon anledning någon dag ha en lugn och tyst mage, så är det bara att skippa det gröna den dagen  :)

• Like 3

Jaa, allt det där andra skrev jag ju då inte, utan något annat  :) Jag är tyvärr inte någon särskilt "matfrisk" person, utan får många dagar tvinga i mig mat. Skulle jag tvinga i mig ett halvt kilo grönsaker per dag så skulle jag , med all vilja i världen inte få i mig många gram proteiner. Fett är inga problem att få i sig, det är proteinerna som är problemet.

Ett halvt kilo grönsaker per dag skulle även påverka min mage negativt, med ett väldigt buller, precis som på den tiden innan LCHF.

Nu äter jag en hel del grönsaker per dag ändå, men vill jag av någon anledning någon dag ha en lugn och tyst mage, så är det bara att skippa det gröna den dagen  :)

Ja det förstod jag men jag undrar vad du äter istället för de grönsakerna? :)

Att magen bullrar när du äter grönsaker är en klar och tydligen signal att låta bli grönsakerna.

I stället för grönsakerna äter jag fett och proteiner.

Ja det förstod jag men jag undrar vad du äter istället för de grönsakerna? :)

Ja, jag äter ingenting istället för grönsakerna. Nu äter jag grönsaker till varje mål, men jag äter kanske 100-200 gr per dag och inte 500. Jag äter mitt Protein, fett till dess jag är mätt och grönsaker som ett tillbehör.

Men visst, vissa dagar blir det faktiskt mer grönsaker och andra dagar mindre. Jag räknar aldrig något som jag äter.

• Like 3

Jag äter numera mycket mer grönsaker än förut. Jag äter av alla grönsaker som jag vill äta, även lite rotfrukter, räknar aldrig. Tror att det är bra att variera intaget av grönsaker och för mig känns det inte som en hel måltid om min tallrik inte är färgglad. :)

Precis likadant för mig! Så länge min mage mår bra äter jag det jag känner för. Zucchini/squash, champinjoner, tomat, paprika, broccoli och sötpotatis är mina favoriter.

• Like 4

• 2 weeks later...