Tant_Svart Posted August 7, 2016 Share Posted August 7, 2016 Hej, jag har försökt dels få svar på andra ställen men även sökt svar på hur man kan och om man kan äta LCHF (liknande) då man har många allergier, är underviktig och har både sjukdom och genetiska diagnoser...?Kan - får man äta glutenfria havre produkter?Hur är det med färdiga produkter av kyckling och kalkon som bacon och falukorv - dom innehåller en del tillsatser men vad skall man annars äta om man inte äter gris (gillar det inte) och nötkött (allergi efter Borrelia) Även mjölkproteinallergisk, glutenintolerant, soja, skaldjur, vissa grönsaker, vissa frukter, citronsyra, färgämnen, olika tillsatser (e-nummer) IBS- tarm (svår sådan med blandvariant) Genetisk bindvävs defekt - multisjukdom som påverkar alla organ i kroppen...och Fibromyalgi, som även den påverkar tarmen...Barn med samma liknande dilemma plus underviktig (hög förbränning) och diagnos inom autismspektrum och svår ångest - även ärvt bindvävs defekten, IBS och allergier (mer allergisk än jag)Ingen inspiration längre att laga mat...Jag äter ägg, barnet inte...Jag äter endast kyckling/kalkon, barnet helst vegan fast magen inte fixar det (IBS) Jag äter får och get ost, barnet vegansk ost, inga mejerivaror endast kokosmjölk - barnet glutenfri havredryck osv.Är druvsocker farligt?Hittar ingenstans nått som kan ge inspiration, tips och råd kring enkla recept och mättande...Varit vegetarian, vegan och rawfood:are men tarmen fixade det inte men övriga kroppen mådde bra, dock en del brister som D-vitamin och B12 framför allt...(fast vi åt tillskott) Försöker med LCHF (liknande - paleo) men det är svårt...saknar rawfood fikat, hittar inget bacon att äta - äter nu den på kyckling trots tillsatser (dock ingen tillsats jag är allergisk mot) äter kalkon falukorven också men den har druvsocker i sig, även "skinka" på kalkon och kyckling - men tillsatser (druvsocker)Barnet är kolhydrat (socker) beroende anser jag, då det dras till sån mat, vill ha mackor, pasta osv. Jag är nog mest glass beroende, saknar glass och kan ej äta banan (egengjord glass)...kokosglassen från Holly & Dan innehåller socker *suck* Cashew glassen från Lily & Hanna innehåller agavesirap och jag får ont i magen av för mycket nötter...Någon som har bra tips, vettiga recept...kan bolla lite tankar? Tack på förhand... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted August 7, 2016 Share Posted August 7, 2016 Det var många frågor. Jag har inte svaret på mer än en just nu. Glutenfria havreprodukter är inte LCHF. LCHF är alltid glutenfritt, men glutenfritt är inte alltid LCHF. När det gäller dom färdiga produkter du nämner med tillsatser så finns det bara ett sätt att undvika dom. Köp dom inte och laga allt från grunden. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted August 7, 2016 Share Posted August 7, 2016 Du verkar vara i en ganska knepig situation... Jag ska försöka svara så gott jag kan. Glutenfri havre: Inte LCHF det minsta. Om du kan/ får äta det, måste du avgöra själv. I slutändan beror ju allt på vad du och ditt barn mår bra av eller inte. Tillsatser i korv etc: Ofta svårt att undvika, jag vet. Handlar det mest om druvsocker, potatisflingor och liknande, tror jag inte att det är direkt farligt, känns mest som irriterande och onödigt att de sätter sådant i charkprodukter till att börja med. Jag undviker dock nogsamt glutamat (E621), råder dig också att framför allt inte ge något med detta till ditt barn. I övrigt är det förstås bättre med ren kyckling och kalkon, än med korv av dito, men jag förstår behovet av de senare också. Är druvsocker farligt? Troligen mindre farligt än vanligt socker. En dosfråga, som så mycket annat. Antar att du då främst syftar på druvsocker som tillsats? Att äta druvsockertabletter är nog inte bra och jag undviker helst druvsocker. Självklart är druvsocker inget som hör till LCHF. Hur gammalt är ditt barn? Jag är mamma till en trettonåring med ADHD, som är kraftigt sockerberoende. Kan säga att det går att göra mycket, men det är inte lätt och man blir aldrig färdig. Jag bollar gärna tankar kring barnen och deras kost och bekymmer, bara fråga så svarar jag så gott jag kan. Glass: Kan du äta bär? Mixa frusna bär i matberedare eller mixer, tillsammans med en äggula och lite kokosgrädde och eventuellt en aning vaniljpulver. Går utan äggulan också, om barnet inte kan äta det. Funkar även med frusen mango, men det innehåller mer socker än vad bär gör. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant_Svart Posted August 7, 2016 Author Share Posted August 7, 2016 Tack för svaren...bara gott att kunna bolla lite tankar med någon...Dilemmat blir att jag varken har inspiration eller orken (pga mina sjukdomar) att laga själv från grunden, vissa dar kan jag inte ens greppa tandborsten, än mindre skära och hacka mat...och att göra egen korv, bacon eller pålägg är inte det enklaste och jag har behov av enkla saker i köket även med enkla och lätta verktyg i köket...Det blir väldig ensidigt och långtråkigt att endast äta färsk kyckling file/färs eller kalkon file/färs dagligen...Allt annat innehåller ju någon form av tillsats...Min unge är vuxen (snart 20 år) bor hemma...jag upplever att ungen är mera kolhydrats beroende...stärkelse i olika former...mackor, pasta, mjöl men även frukt och så vissa godisar (dock inte alls mycket) Förbränner mer än hen tar in och har alltid legat under sin vikt kurva, tappade redan sitt första dygn för mycket vikt på BB och fick tillskott...Det är inte lätt, då dom är små och ännu mindre lätt då dom är vuxna... Jag kan äta vissa bär...men är inte förtjust i råa ägg dock och vissa frukter får jag sån kramp och smärta av i magen det jäser liksom och sväller och drar ihop sig i såna kramper så man ligger på toa och tror man skall dö...även vissa grönsaker...Hur är det så sett med råa ägg - man kan inte bli sjuk av det? *hm* det är väl råa ägg i tex olika dressingar och majonnäs, vilket jag inte heller är så förtjust i =) Men skall fundera på det tipset kring egen gjord glass...Tack!Frukosten är enormt jobbig att få till, jag äter stekta ägg (med då bacon eller korv av kyckling/kalkon) men ungen??? Förr som rawfood:are vegan drack man smoothies eller gjorde den tjock som kräm i skål...innan dess glutenfri havregröt...Men jag märker ju att jag inte mår bra av det...därför har jag ganska nyligen börjat äta som en lunch eller middag till frukost (ägg och så)Några tips på bra frukost? Jag vet inte alls vad jag skall hitta på till ungen...försökte göra plättar men det smakade för mycket ägg och hen gillar inte ägg men vill försöka äta det...och med gillar så menar jag matpreferenser pga autismspektrum och även att man bara inte gillar nått =)Kan inte äta mejerivaror...suck...och ungen är inte heller förtjust i kokosmjölk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketogen Posted August 7, 2016 Share Posted August 7, 2016 Det är verkligen ingen enkel situation, speciellt när man har tappat alla ork, motivation och energi. Vanligtvis får man inte så mycket hjälp och förståelse av den vanliga sjukvården heller. Det finns bra information kring autoimmuna sjukdomar på Karl Hulténs hemsida, som kan vara en bra startpunkt för att läsa kring dina typer av besvär. Tror det är viktigt att få någon typ av utgångspunkt och sedan bygger därifrån. De har även skrivit en 'Autoimmun kokbok som kanske kan hjälpa vidare. Också Jonas Bergquist har kommit ut med en ny bok: Ät och lev paleo som även innehåller en hel del recept och som innehåller massor med bra information. Sen finns det Terry Wahls portokol för automimmuna sjukdomar, men vet inte om den finns i översättning till svenska. Det finns även videointervjuer med henne på kostdoktorns medlemssida Jag skulle personligt inte äter havre även om den är glutenfri, åtminstone inte medan du har fortfarande besvär. När kroppen är så där helt inflammerad kan det vara svårt att ens märker om du reagerar mot ett livsmedel eller inte. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 7, 2016 Share Posted August 7, 2016 Jag har ingen erfarenhet av alla dessa problem, men kan försöka bidra med några tankar. Känns som att tarmen är ett ställe att börja på; tar inte kroppen upp det man äter har man inte stor glädje av det. Vore hemkokt buljong något att testa? (jag frågar er andra experter här på forumet). Det är inte särskilt jobbigt (ok, jobbigare än att greppa tandborsten, men inte särskilt mycket): spara ben och skinn och brosk från kyckling, lägg i gryta, häll på vatten och lite vinäger, låt koka på svag värme länge (något dygn). Sila av. Det finns recept, om man vill ha lite mer smak på den. Lite rotfrukter, lite rens från purjo, lite kryddor... Anna Hallén skriver om buljong och gelatin och mycket annat. Stor vikt på balans mellan olika vitaminer, mineraler och annat. Stärka tarmfloran? Probiotika? Prebiotika? Det är ett område jag kan för lite om. Lchf-ingenjören är allergisk mot väldigt mycket. Och sockerberoende. Kan vara en blogg att kolla. Fast hon är inte särskilt intresserad av omväxling i kosten. De här bloggarna hittar du på kostdoktorns länksida. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted August 7, 2016 Share Posted August 7, 2016 Lesscarbs har en del mejerifria recept på sin hemsida. Det är möjligt att du kan hitta en del där som motsvarar dina krav. Annars håller jag med om Hultén - Autoimmun kokbok. Recepten är paleo, så de innehåller lite mer kolhydrater än vad LCHF gör. Recepten i boken är konkreta och lätta att följa. Inom GAPS-dieten använder man buljong för att läka tarmen. Googla så hittar du information om den. En del affärer (Willys där jag bor) har frysta kokhöns. De kostar ca 20 kr kilo och kan användas till buljongkok. Orkar du inte ta vara på köttet från hönan (det är lite torrt och trådigt) så ger den ändå bra buljong till en lägre kostnad än t ex märgben (som du ändå inte äter, eftersom det är nötkött). Äter ni chiapudding? Isåfall kanske det kan vara ett alternativ till frukosten. Kan ni äta viltkött, fisk eller lamm? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 7, 2016 Share Posted August 7, 2016 Mitt barnbarn älskar mormors bananplättar till frukost. Banan är ju inte LCHF men ändå paleo 1 mosad banan blandas med 2 ägg och lite fiberhusk för konsistensen. Hemna hos honom i Belgien använde jag 0.5 dl rismjöl i stället. Han är 5 år och sätter i sej rubbet. Skulle det funka för din unge? Snabblagat och bra mat 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant_Svart Posted August 7, 2016 Author Share Posted August 7, 2016 Hej allihopa och tack för alla tips...härligt att få svar, råd och tips...(Tack) skall kolla upp alla förslag, googla och läsa på...Viltkött har jag ätit mig less på som barn/ung (uppväxt på det) men skall kika lite på nått till ungen den vägen...Lamm kan vi båda äta lite av och har testat färs än så länge...Bananplättar har vi testat - dom blir aldrig goda (för kladdiga och geggiga) och jag tål inte banan, inte husk heller (utslag runt ögonen) har reagerat på diverse frön, hitintills är det endast linfrön jag inte reagerat på men med korsallergier så vet man aldrig...Jag har även problem med nattskatteväxter...Ungen reagerar fort på olika "föda" som triggar Candida svamp och får ordentliga problem, så det började att jag försökte få bort socker, ris och allt vitt ur kosten förutom mjölk och gluten allergi sen hen föddes...hen föddes med dålig tarm och dåligt immunförsvar, tålde inte ens bröstmjölken...skall försöka hitta recept på mera paleo/lchf liknande grytor och göra, då kan man även ha det som frukost kanske? Enkelt att värma och även att bland grönsaker med nån proteinkälla - kanske om man har en buljong som bas? Typ som köttsoppa...Har varit jobbigt i alla år, med ständigt ont i magen, eksem med mera...och väldigt strikt kost med få varor, fick laga maten själv till skolan, då dom inte vågade äventyra att hen skulle bli dålig...många år man kämpat på och nu har jag tappat all ork och inspiration så tack för tips och råd!Tack allihopa igen...så skönt att ha nån att bolla med... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 7, 2016 Share Posted August 7, 2016 Hej! Om du och ditt barn klarar avokado så kan man ju göra ex. glass av det. Här finns recept och video om det: http://stressaav.nu/gotta/gor-smarrig-avokado-glass-pa-2-minuter-mjolkfri-vegan-raw/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted August 7, 2016 Share Posted August 7, 2016 Ja, jag tror att kycklingbuljong kan vara mödan värd att koka själv, om du har åtminstone lite ork någon dag. Jag har själv gjort det ett par gånger. Jag tar då största grytan och klämmer ner två hela kycklingar, tar av det mesta köttet då det kokat klart och låter sedan benen koka ett bra tag till. (Fast inte något dygn, några timmar räcker med kyckling.) Då räcker det kokta kycklingköttet till ganska många matportioner också, till flygande Jakob eller någon annan gratäng eller gryta. Vet inte hur det går att göra flygande Jakob utan mejeriprodukter dock... Och tomat och chili är väl nattskatteväxter (?) så du får leta rätt på något lämpligare recept på kycklinggratäng. Birgitta Höglund har ofta mjölkfria recept på sin blogg, dessutom har hon en inaktiv blogg med bara paleorecept att leta i. Jag gillar många av hennes recept. Om man vill äta ägg, utan att det smakar ägg, är nog glass eller smoothie med rå äggula bland det bästa. Smakar inte det minsta ägg! Råa ägg är inte farligt, åtminstone inte i Sverige. I länder där hönorna mer eller mindre regelmässigt har salmonella, blir det en helt annan sak. Vad jag förstått är äggulorna allra nyttigast råa, medan däremot äggvitorna är näringsmässigt bättre att tillaga. Däremot kommer man ju inte ifrån att kokosgrädde smakar kokos. Jag använder oftast vanlig grädde, men det kan ju inte ni göra. Du skulle kunna testa att först mixa bären med äggula och vaniljpulver, sen vända ner en separat hårdvispad äggvita. Jag har gjort parfait på liknande sätt (på tinade bär och frös in i form) och det blev gott. Då slipper ni kokossmaken och det smakar inte mycket ägg heller, om än kanske en aning. Det borde gå att sätta i en matsked kokosolja utan smak också, tillsammans med bären och äggulorna. Grytor till frukost är utmärkt mat! Ett annat tips, som jag fick för min dotter, är att energiberika mat med hjälp av MCT-olja. Jag spetsar ibland hennes frukost med lite sådant, för att hon bättre ska bli mätt av de väldigt små portioner hon får i sig på morgonen. Det smakar absolut ingenting, däremot blir det en fet hinna av det om man blandar det i varma vätskor så min dotter gillade det inte i te. Om du testar MCT-olja, börja med mycket små mängder (en halv till en tesked) och öka försiktigt. För mycket olja på en gång kan vara mindre trevligt för magen. Fisk, kan ni äta det? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 8, 2016 Share Posted August 8, 2016 Har du testat att göra äggmjölk? Det är godare än vad det låter, smakar ej ägg och kan drickas både varm och kall och smaksättas, Man kan nog byta ut smör mot kokosolja om man ej kan /vill äta smör. Det finns olika recept på det och här är ett: http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=27 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant_Svart Posted August 9, 2016 Author Share Posted August 9, 2016 Tack för alla tips...skall gå igenom noga, söka och läsa...Skall testa avokado glassen =) lät spännande... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 9, 2016 Share Posted August 9, 2016 Jag har gjort glass på kokosmjölk och djupfrysta bär. Blir helt okej glass om man kör den i mixern. Bara till mig så funkar vilka bär som helst. ska nån annan, ej LCHF'are äta brukar jag även ha lite mango, för mera sötma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts