Jump to content

Vegetariskt eller LCHF?

Peter B

Recommended Posts

Man kan ju resonera lite olika beroende på utgångsläge... Tittar man på dina bilder så ser ju den veganska tallriken mindre rolig ut. Även om chokladsås är gott... Vill man undvika att äta döda djur tänker man nog lite annorlunda. ;)

Själv valde jag bort det vegetariska för 15 år sedan då en resa till Kina fick mig att vilja bli vegetarian av etiska skäl (såg en fruktansvärd djurtransport). Efter det har jag valt att köpa kött från djur jag tror, eller ibland vet, har levt ett bra liv medan de levde eftersom risken för näringsbrist är stor. Nu försöker jag svänga över mer mot fisk efter att ha läst om Jenny Reimers bok om vad vi är menade att äta och äntligen fattade detta med vårt enorma behov av EPA. Jag har inte kommit så långt men har lyckats få in räkor tre dagar i veckan. Förhoppningsvis fiskade på rätt sätt.

Man lär lite hela tiden. Och sen inser man att det kanske inte heller var rätt... och då får man ändra sig igen.  :)

• Like 3

Så länge det vegetariska inte innehåller för mer än mycket små mängder stärkelse, socker eller omega 6 eller soya är det väl ok någon gång. Så jag ser inte att det egentligen behöver vara något motsatsförhållande.

Hur som, föredrar jag om jag har fritt val, att få mitt protein från animalisk källa som regel. Antibiotikauppfött djur, nej tack. 

Vi var i Portugal på semester i sommar och där används antibiotika flitigt i djuruppfödningen och jag åt därför fisk i 8 fall av 10. Färskt fångade sardiner, makrill, tonfisk, havsabborre... mums.

Den vegetariska rätt du fick skulle jag aldrig gå i närheten av dock, vill jag utmana sockertrollet så ska det vara med något godare än det  :lol:

• Like 2

Jag testade en vegetarisk tallrik på all inclusive resan i Turkiet...men det kanske inte var så smart ;) Jag åt LCHF för det mesta. Vad föredrar du?

Vegetariskt:

IMG_1208.jpg

LCHF:

IMG_1207.jpg

Nu behagar du skämta Aprllo Peter?

Det vegetariska du visar är standard efterrätt i Turkiet.. ofta mjöl/ris-donkar dränkta i honungs/socker-vatten!

Som du visar.. knappast något problem att på All inclusive hotell äta LCHF.. bara hoppa efterätterna!

Bukfyllan i Turkiet är ris.. som regel kan man även välja någon form av potatis.. pommes, klyftpotatis.

Fördelen med det Turkiska köket är att det alltid ingår flera olika grönsaksblandningar.. för att inte tala om alla kalla youghurt röror.

• Like 2

När jag var i Turkiet och jobbade under antiken (eller ja, år 2000) fick vi äta på fabriken. Så himla gott! En "militärbricka" med lite olika saker; soppa, grönsaker, protein, potatis eller ris... (5 pommes frites minns jag dock jag tyckte var snålt ;) .) Jag har inte varit i Turkiet som turist men när jag rest dit i tjänsten även senare smakar det ljuvligt och jag har sluppit de friterade knytena.

• Like 2