lenaerik86 Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Hej! Jag tänkte dra igång med LCHF på allvar nu och skulle behöva tips på de bästa kokböckerna. Jag tänkte mig en ganska liberal LCHF eftersom jag verkar "tåla" kolhydrater och inte behöver gå ner i vikt. Några förslag? /Lena Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Hej! Jag tänkte dra igång med LCHF på allvar nu och skulle behöva tips på de bästa kokböckerna. Jag tänkte mig en ganska liberal LCHF eftersom jag verkar "tåla" kolhydrater och inte behöver gå ner i vikt. Några förslag? /Lena Denna tycker jag är bra av dr Dahlqvist: LCHF snabbt och enkelt. http://www.bokus.com/bok/9789172412279/lchf-snabbt-och-enkelt/ Man kan ju lägga till de kolhydrater man själv vill och tål. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenaerik86 Posted January 25, 2013 Author Share Posted January 25, 2013 Denna tycker jag är bra av dr Dahlqvist: LCHF snabbt och enkelt. http://www.bokus.com/bok/9789172412279/lchf-snabbt-och-enkelt/ Man kan ju lägga till de kolhydrater man själv vill och tål. tack den ska jag kolla upp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Skaldeman Lchf kokboken är outstanding. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Kanske inte ett helt klockrent LCHF-exempel på en kokbok men jag nämner den ändå eftersom jag tror att somliga av er nog kan finna den intressant: "Nourishing Traditions" av Sally Fallon. Den går in på djupet om ursprungligt ätande och dess traditioner och även om den inte är tänkt för strikta lågkolhydratkostföljare så representerar den ett sunt förhållningssätt till mat med mycket matnyttigt (bokstavligt talat) som ni sannolikt aldrig funnit någon annanstans. Uppdatering: Det var ett decennium sedan jag införskaffade boken här ovan så jag fick för mig att söka lite på YouTube om det kunde finnas något kompletterande och det fanns det ju (så klart), Nourishing Traditional Diets DVD Part 1: http://www.youtube.com/watch?v=mNu7XeJxV2w Nourishing Traditional Diets DVD Part 2: http://www.youtube.com/watch?v=bmwVVkfZ3LY Nourishing Traditional Diets DVD Part 3: Enjoy! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Både Expressen och Aftonbladet kom just ut med var sin LCHF-bilaga. Jag har Expressens, och där var riktigt många härliga recept. Lagade rostat blomkålsmos ur den igår kväll. Aftonbladets har jag inte sett. Man finner mycket på nätet också genom att googla t.ex. "LCHF pizza", "LCHF frukost" eller vad du nu är ute efter. Smaklig spis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Sten Sture Skaldemans bok: LCHF-Kokboken, ät dig ner i vikt. Är en väldigt bra bok med goda recept, dessutom har den ett coolt omslag ju! . Annars har jag hittat många LCHF- recept utspridda på nätet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lenaerik86 Posted January 26, 2013 Author Share Posted January 26, 2013 Sjukt många bra förslag! Tack ska botanisera lite i helgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrilleKroll Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Jag skulle i första hand rekommendera "Well Fed" av Melissa Joulwan - en helt fantastisk bok som finns som e-bok. En annan av mina absoluta favoriter i bokhyllan är "Make it Paleo" av Stanley/Mason med en fantastisk bredd på recepten. För barnfamiljer: "Eat like a dinosaur" av Amsterdam. Bästa receptsamlingen på nätet: Mark's Daily Apple Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 För några månader sedan kom "Stenalderkost - palæo-opskrifter til det moderne menneske" av den danska stjärnkocken Thomas Rode Andersen. Han driver restaurang i Köpenhamn och har gjort sig ett namn inom den spirande danska paleo/lavkarbo-rörelsen. Läckra recept som passar fint i LCHF-filosofin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts