1+1=5 Posted August 8, 2016 Share Posted August 8, 2016 För flera år sedan började jag med LCHF och åt väldigt strikt med siktet inställt på att nolla kolhydraterna. Tappade 8 kg i vätska på en vecka, men sedan blev det stopp. Jag blev gravid och fortsatte med LCHF. Gick inte upp något i vikt men födde 6 veckor för tidigt och hade en svår/jobbig graviditet. Barnet var en stark och då frisk pojke som jag fick ta med hem efter 12 dagar på NEO. Första allergin kom vid 7 veckors ålder. Sedan har listan byggts på under hans fem år på jorden. Mjölkprotein, ägg, spannmål, soja, ärt och baljväxter, nötter, stenfrukter, pollen, kokos, fisk och fågel etc. För att göra det hela svårare är han så känslig mot vete att han reagerar på tillsatser och e-nr som härstammar från vete även om glutenhalten är under 20 ppm. Ett evigt detektivarbete. Allergi mot ägg, fisk och nötter är luftburet i hans fall så det kan inte tillagas i hemmet eller på förskolan. Lägg till att han är kräsen och inte gillar kött i ren form men typ köttfärssås går bra. Med allt detta att ta hänsyn till lade jag LCHF på hyllan och tack vare ett envist magsår har jag ändå rasat i vikt och jag vägde 118 kg efter förlossningen och fram tills för ett halvår sedan har jag vägt 62 kg till mina 163 cm och en hel del överskottshud som säkert väger ett par kilo inbakat i det. Jag har varit sååå nöjd över mitt nya och smala jag. Men jag blev sambo efter en period som ensamstående. Fick en bonusdotter på 6 år som redan är sockerberoende. Sambon är allätare och har väl inte påverkats först ganska nyligen då han förvånat såg sig i spegeln och hittade både bilring och chipstuttar. Oklart om det är OLW eller Estrella som är orsaken, men något vidare attraktivt är det väl inte... Min sambo är dock helt klart orsaken till min viktuppgång det senaste halvåret. Han lyckades baka en bulle som ligger på jäsning i ugnen. 11 kg + sedan början av april och jag fattar inte... Jag kräks ju upp maten jag äter så länge det inte råkar vara något sött. Känns som att en stor del är vätska då vader, fötter, händer, bröst och ansikte är det enda som syns förutom en stor bula mitt på magen. Jag är livrädd för att gå upp mer. Saknar hur stark jag kände mig på LCHF och vill tillbaka. Men hur kommer jag dit? Min sons hälsa kommer först. Men hur ska det gå att kombinera med hans allergier, sambons ovilja och bonusdotter som är sjukt kräsen och gnällig över maten? Jag orkar liksom inte laga flera olika rätter varje dag och vissa livsmedel kan vi inte ha hemma. Tacos varje dag? Då vore vi nog alla nöjda ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted August 8, 2016 Share Posted August 8, 2016 Tja, en gång i veckan är det många som äter tacos, så det kan ju vara en bra början. Två gånger i veckan, om ni vuxna står ut. Men kanske inte varje dag... Hamburgare? Kanske svårt att köpa utan spår av mjölk och ägg, men i så fall går det ju att göra egna. Testa att göra meazza, "pizza" med botten gjord av köttfärs. Med lite tur gillar ungarna det, så går det att slänga på allt möjligt på toppen. Vet inte hur det blir utan ost, men det går ju att testa i alla fall. Eftersom bottnen består av kött, blir det gott med mycket vegetariskt på toppen, som svamp mm. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 8, 2016 Share Posted August 8, 2016 Funkar det med Quorn? Det finns ju i alla möjliga varianter som färs, grytbitar, filéer. Om jag vore i din situation så skulle jag nog bunkra upp med goda matlådor till mig själv och frysa in. Sen- om det är du som lagar maten - laga anpassad mat till familjen, tacos,köttfärssås, tacos.... Vad lagar chipsmannen för mat då? För många år sedan när jag blev riktigt trött på att det alltid blev jag som skulle planera och laga mat av vana så frågade jag min man VILKA TVÅ dagar i veckan som han ville ha matlagningen på sitt schema. Svårt att säga emot där....Han valde onsdagar och fredagar. Vi äter oftast korv av något slag varje onsdag och tacos/hamburgare varannan fredag. OM han någon gång köper pizza(för att slippa laga mat) så köper han med en sallad eller räkor till mig om jag vill ha. Detta har vi följt nu under åren med små undantag ibland. Funkar jättebra! Det är så skönt att åka hem från jobbet fredag em och kanske gå och träna eller åka hem och vila en stund innan mat & kvällsmys ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts