Jump to content

Tips på ostar, korvar etc för en nybörjare!

SaraL-85

Recommended Posts

Hej!

Kan ingen vänlig själ dela med sig av vilka ostar, såser,korvar, och sånt som bra?

Har för tillfället en ganska stressig tillvaro men lite tid över för handling så att slippa läsa på allt vire guld värt.

Med vänlig hälsning

• Like 1

Hårdostar kan jag inte komma på några som inte är bra, ät det du tycker om. Korvar kan jag inte svara på, det beror på var man drar gränsen för vad som är bra. Samma sak med färdiga såser. Köpt bearnaisesås är oftast hyfsad i kolhydratinnehåll, men innehåller ändå tillsatser som tillsatt druvsocker mm. Pepparsås och andra gräddsåser gör jag helst själv. Steksky är bästa basen, men i brist på sådant använder jag ibland Bong kalvfond, den "buljong" jag bedömt vara minst dålig, även om jag inte hittat någon helt bra.

• Like 2

Hej!

Kan ingen vänlig själ dela med sig av vilka ostar, såser,korvar, och sånt som bra?

Har för tillfället en ganska stressig tillvaro men lite tid över för handling så att slippa läsa på allt vire guld värt.

Med vänlig hälsning

Stressad.. grattis.. prexis som de flesta utav oss andra med andra ord?

Ett tips för den stressade.. gör allt enkelt.

Här har du en bild.. skriv ut den.. eller behåll den på näthinnan.. what ever!

LCHF-mat2-ffffff.jpg

http://www.kostdoktorn.se/lchf

vanliga såser är för potatis/ris-ätare.. smält smör, gör sky, ta en slatt youghurt.. gör coleslawe/köp färdig.

• Like 4

Vad gäller korvar så försök hitta de med så hög kötthalt som möjligt.

Det finns såna ex. Kabanoss, Salsiccia & liknande med 80% - 90%.

Kolla kolhydratinnehållet, ska ligga under 5g/100g. 

På Willys hittar jag ostwienerkorvar och choriso med 0,5 -1g/ 100g.

GÖL(danskt ö) har smala kokkorvar 80% kötthalt.

Salami de flesta sorter.

Alla ostar

• Like 4

Hårdostar kan jag inte komma på några som inte är bra, ät det du tycker om. Korvar kan jag inte svara på, det beror på var man drar gränsen för vad som är bra. Samma sak med färdiga såser. Köpt bearnaisesås är oftast hyfsad i kolhydratinnehåll, men innehåller ändå tillsatser som tillsatt druvsocker mm. Pepparsås och andra gräddsåser gör jag helst själv. Steksky är bästa basen, men i brist på sådant använder jag ibland Bong kalvfond, den "buljong" jag bedömt vara minst dålig, även om jag inte hittat någon helt bra.

Tack!

Vad gäller korvar så försök hitta de med så hög kötthalt som möjligt.

Det finns såna ex. Kabanoss, Salsiccia & liknande med 80% - 90%.

Kolla kolhydratinnehållet, ska ligga under 5g/100g.

På Willys hittar jag ostwienerkorvar och choriso med 0,5 -1g/ 100g.

GÖL(danskt ö) har smala kokkorvar 80% kötthalt.

Salami de flesta sorter.

Alla ostar

Tack!

Stressad.. grattis.. prexis som de flesta utav oss andra med andra ord?

Ett tips för den stressade.. gör allt enkelt.

Här har du en bild.. skriv ut den.. eller behåll den på näthinnan.. what ever!

LCHF-mat2-ffffff.jpg

http://www.kostdoktorn.se/lchf

vanliga såser är för potatis/ris-ätare.. smält smör, gör sky, ta en slatt youghurt.. gör coleslawe/köp färdig.

Vilken tur att man inte är ensam om att vara stressad......

• Like 1

Antar att det är konkreta inköpstips på snabba genvägar du söker :) Några av de här slinker ner i min shoppingvagn ibland (oavsett tillsatser och annat bös): Erik Lallerstedts färdiga såser (bea, pepparsås, parmesan). Kavlis ekologiska majonnäs i burk. Färdig dill- eller citronmajonnäs på tub (har jag till äggen ibland). Ica Selection skagenröra är god med stora fasta räkor. Eriks caesar-dressing på flaska. Korven slänger jag alltid ett öga på för högt köttinnehåll, men oftast är det kryddiga sorter som är bäst. När det gäller ostar fungerar det mesta, men jag siktar oftast på den med högst fetthalt. Fetaost och halloumi håller länge, de kan man köpa rejält av. Stapelvaror i mitt kylskåp. Liksom parmesanost. Färdigköpt snacks: saltade nötter, kokoschips med havssalt, alla typer av oliver, ölkorv. Syrade grönsaker på burk, då har du alltid "sallad" hemma.

Annars är ju enklaste och snabbaste måltiden en stekt kycklingfilé med extra smör och till det en näve färdigskuren sallad med olivolja på. Klart! Vill man snygga till det kan man ju alltid lägga på några oliver eller hyvla lite parmesan över...  :rolleyes:

• Like 3

Lite tips utanför de stora matjättarna

Gudmundsgården i Slöinge som ligger mellan Halmstad och Falkenberg har sååå... god korv av alla de slag utan en massa "skit" i korven.

De säljer den även inne i Halmstad (tror affären heter Gudagott) och på Varbergs torgmarknad.

De har egna djur och ett mobilt slakteri som kommer till dem. Vi hittade detta ställe på semestern och önskar att jag bodde i närheten. Vi lastade hela kylsåpet fullt med god korv :-)

Sävedalens Chark i Göteborg (Partille, Sävedalen) ska ha bra korv enligt hörsägen. De har vi ännu inte testat, men ska nog försöka ta oss dit så småningom.

• Like 1

Jag äter gärna korv, men samtidigt är det ju lite problematiskt eftersom antagligen kommer köttet ofta från "dåligt" skötta djur, förutom den etiska biten så är det antagligen inte nyttigt heller.

Så det jag undrar, finns det ekologiska korvar i "vanliga"  affärer (Ica, konsum, Willys,...), kan inte på rak arm påminna mig om att jag sett det, det skulle vara intressant...

• Like 4

Jag äter gärna korv, men samtidigt är det ju lite problematiskt eftersom antagligen kommer köttet ofta från "dåligt" skötta djur, förutom den etiska biten så är det antagligen inte nyttigt heller.

Så det jag undrar, finns det ekologiska korvar i "vanliga" affärer (Ica, konsum, Willys,...), kan inte på rak arm påminna mig om att jag sett det, det skulle vara intressant...

Ja, åtminstone ekologisk Wienerkorv brukar finnas på Coop.
  • Like 1

Jag är inte så förtjust i korv, men när jag väl äter det försöker jag hålla mig till färsk. Den absolut godaste jag hittat i vanlig matbutik är från Taylors & Jones. Lite dyrare (ca 180:-/kg) än vanlig grillkorv, men klart värd sitt pris! Min lokala ICA säljer dessutom deras korvar (och burgare) för halva priset på bäst före-datum. Även om färskt är godast har jag ett frysfack tillägnat just dessa tillfällen. Det finns en innehållsförteckning på förpackningen, däremot inget näringsinnehåll. Går säkert att hitta någonstans. Tror de flesta av korvarna består till 92% av kött och jag skulle gissa att de har ett kolhydratinnehåll på runt 5 gram. Bacon Chipotle är min favorit för tillfället.

Hej!

Med vänlig hälsning

Jag skulle isf satsa på främst hårdostar, av den anlednignen att smältostar asocierar och triggar igång smak för dessertostar. Och mjukost är lätt att ta för mycket av om man råkar gilla god mat, så beror på vad för människa du är, en allmänt matglad eller en som aldrig riktigt brytt sig om mat?

Om du varit glad att laga mat så vet du kanske att vid matlagning häller man i oljor krämer och purear en massa till mos som för en matglad är  mums som triggar igång, så psykologiskt sett skulle jag utifrån att ha svårt att lägga av med för mycket mat, välja att fokuera på hårost som är också lättare att ha kontroll över om man behöver väga maten, att kladda med mjuka ostar som ändå bara triggar, kan man undvara till en början, om man börjar idag sp kan man välja enbart hårdostar iaf en månad somminimum,jag gjorde det med förträffligt resultat!

Sedan är det en sak för kemisterna att svara på huruvida lagrade ostar tenderr att injiceras med fler tillsatser än de olagrade, jag gissar att du aldrig vet vad du får när det kommer till fransk italiensk och spansk mat, eftersom det är mer oreglerat i deras affärsförbindelser, som det är också med svensk mat men evventuellt inte lika hänsynslöst.

Har du inget emot smaklös mat, så är keso perfekt att piffa upp med oliver paprika lök krasse dill, man kan leva på keso som basmat, lär vara dessutom högvärdigt nyttigt ur alla aspekter. Dvs minimalt med gift i keso. 

Men den vanliga hushållsosten går hem hos de yngre, jag som är gammal kan visst klara mig på hushållsosten, den är absolut inte smaklös men ur synvinkeln livskvalitet blir jag snabbt deppig, av att nekas vuxen mat.

Önskar dig så klart lycka till med att bräna fett, finns inget värre än valkar över hela ryggen, enormt obehaglig känsla! 

• 2 weeks later...