Jump to content

wraps, tunnbröd vad ha istället?

Cleppa

Recommended Posts

Förr när jag skulle ha med "färdig" mat gjorde jag ofta tunnbrödsrullar med olika innehåll och det var otroligt smidigt. 

Nu när jag tänker bege mig på en längre vandring imorgon kommer jag inte på något jag kan använda istället för tunnbrödet...  tänkte lite på att eventuellt använda vitkålsblad men de är väldigt distinkta i sin smak så tveksam.

Har ni kommit på något?   skulle t ex vilja fylla något med ägg och räksallad. 

Vill inte behöva ha med tallrikar och bestick då ryggsäcken ändå är full...

När jag googlar runt får jag förslaget Rice papper men det innehåller ca 4.5 g kolhydrater per ark.   

Tror ni jag kommer att komma ur ketos på kanske 3 sådana rullar?  de kommer ju bara att användas typ vid längre vandringar eller längre löpturer

Edited by jesper

Jag har gjort wraps genom att mixa blomkål (och ev. morot), blanda med ägg, salt, peppar och ev chiafrön. Breder ut det tunt på ett bakplåtspapper och gräddar i 175 grader i ca 15 minuter. Av en hel plåt får jag tre till fyra wraps, beroende på hur man skär dem. Mycket händigt och neutralt i smaken. :P

• Like 3

Jag tror det är bäst att satsa på nåt annat än att hitta någon form av "look-alike", för du blir antagligen bara besviken. 

Om du bara tar med dig en liten burk med ägg/räksallad? Skaffa en spork du kan fälla ihop och stoppa ner i burken när du har ätit klart. Och så äter du direkt ur burken. Vem släpar på tallrik???

En burk med vilken sorts sallad du vill... 

Ta med kokta ägg.

Eller en färdig omelett inrullad i smörpapper....

• Like 7

Ibland får jag för mig att många som frågar utgår från att man måste äta 5-6 gånger per dag?

Efter flera år på LCHF så är mitt problem snarare dessa personer som måste äta stup i kvarten.. inget fel i att vila och ta en slät kopp kaffe.. men de måste ju mumsa på något hela tiden.. ofta förberett!

Du behöver inget tunnbröd alls.. möjligen de som följer med?

Iallafall.. en rejäl frukost med flera ägg och rätt mycket smör så står du dig till kvällen.

Oandrasidan.. hur många kolisar är det i ett tunnbröd?

• Like 3