qwy

Hälsosam vegetarisk kost minskar risken för typ 2-diabetes

Recommended Posts

Tex visade den att byta ut 3%E protein processat kött mot vegetabiliska källor är associerat med 34% lägre risk att dö över studietiden, dvs HR=0.66 eller HR=1.51 om du räknar åt andra hållet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det er fremdeles veldig lavt og sliter med å bevise noen ting.

Tim Noakes sier vel fra 2.0 og oppover er relevant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte alls lågt. Säg att man har 50% högre risk att få diabetes om man dricker läsk ibland. Det skulle ge ett HR på 1.5. Det är väl en alldeles utomordentligt stark association och god anledning att minska på undvika läsk.
Och det här var per 3%E protein som man ersätter! Hade man räknat per 10%E hade man fått ett högre värde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man räknar på samma sätt hade 10%E gett HR på 0, dvs man har ingen risk att dö och ökar man på med mer växter vänder åldrandet och man blir barn igen :-)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte alls lågt. Säg att man har 50% högre risk att få diabetes om man dricker läsk ibland. Det skulle ge ett HR på 1.5. Det är väl en alldeles utomordentligt stark association och god anledning att minska på undvika läsk.

Och det här var per 3%E protein som man ersätter! Hade man räknat per 10%E hade man fått ett högre värde

Jo, det er lavt.  Feilen med dagens forskning er at de ser bort fra Bradfor Hills criteria, derfor er store deler av forskningen av så lav kvalitet at man kan bevise praktisk talt hva som helst.

@The Bichemist

Ha Ha genialt  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kul, men uppenbarligen inte en helt linjär effekt. Däremot klart stöd för att leva längre med mer växter.

Tor: va? Tycker du att 50% högre risk är lågt? Det innebär att vi skulle kunna avlasta sjukhusen rejält om alla bytte. Tror du är lite för insnöad på HR-värden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Insnöad" tom for argument?
50% høyere risk blir hvor mye?

Edit:

Tim Noakes forklarer det ganske bra:

In science, the bar has dropped to the lowest level of scientific “proof” conceivable – so low researchers now ignore what Bradford Hill taught, and accept any hazard ratio above 1.0 as definitive evidence of causation.

Poor Bradford Hill turns in his grave with every new publication.

That means just about anything can be proved to cause anything. The result is that we have grown an entire discipline of nutritional science based on this improper understanding of Bradford Hill’s doctrines.

http://www.biznews.com/low-carb-healthy-fat-science/2015/02/26/tim-noakes-whos-the-real-danger-to-public-health-spoiler-its-not-banting/

Junk science  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns knappast någon forskare som accepterar "any hazard ratio above 1.0 as definitive evidence". Givetvis använder man sig av Bradford Hill eller liknande metoder för att bedöma orsaksverkan. Generellt säger man att observationsstudier är hypotesgenererande. Sen blir det förstås alltid överdriva rubriker i media. Men det går heller inte att göra långa RCT:s med hårda ändpunkter på varje livsmedel, så långa observationsstudier är viktiga för att det är det näst bästa alternativet. 

Tim Noakes har inget bättre att komma med själv eftersom det inte är praktiskt möjligt. Vi är bara människor, vi är inte allvetande. Man måste ta det bästa tillgängliga datat och utgå från det.

Men det finns även gott om randomiserade studier med mjuka ändpunkter, som ger ytterligare stöd för den hypotesen.
Ett exempel på att baljväxter sänker glukos och insulin, jämfört med kött:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25351652

Mått på inflammation går också ner:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26077375

Alltså förbättringar för alla de parametrar som ni i LC-kretsarna brukar framhålla som viktiga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast om ursprungsrisken är ( har inte undersökt...) 03% så innebär den minskade risken i dagligt liv i princip inget... för den absolut stora massan av människor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, jeg så ikke at Frank Hu stod bak dette, det forklarer saken.

Studien er vegan/vegetar bullshit.

"A shift to a dietary pattern higher in healthful plant-based foods, such as vegetables, fruits, whole grains, legumes, nuts, and seeds, and lower in animal-based foods, especially red and processed meats, can confer substantial health benefits in reducing risk of type 2 diabetes."

Senior author Frank Hu, Harvard T.H. Chan School of Public Health

Synd Harvard synker så dypt og mister sitt gode rykte ved å fremme en slik studie.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jisses att ni orkar fortsätta!

Grejen är fortfarande att en hälsosam kost är bättre än en ohälsosam kost.. oavsett animalisk/vegetabilisk.

Probblemajset är forfarande att sprida det budskapet.. rensa det från reklam och sen på det undvika cirka 90% av matvarorna som säljs i våra vanliga butiker.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frank Hu är ju inte vegan så jag vette sjutton varför du tror att han skulle ha någon agenda mer än att det är hans uppfattning utifrån nuvarande bevisläge. Även om så vore fallet så är ju inte det en anledning att strunta i forskning, det visar ju bara på ditt bias, inget annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frank Hu är en av världens ledande kostforskare.. forskare från USA brukar vara världsledande!

Utiallafall.. han finns över hela PUBMED.. så det går gott att sammanställa delar av hans publikationer så att det passar olika inriktningar.

Så ser det ut.. FH är världsledande.. det säger i själva verket lite om hur man känner till om human kost.. eller rättare sagt det talar om hur j*vla lite kunskap som finns.

Nämenaltså.. emellanåt så länkar JW till veganproponenter som verkar kunna sin näringslära, till skillnad mot vissa andra som har veganism som någon form av religion.

Grejen är knappast vegetabiliskt eller animaliskt.. en blandkost är förmodligen den säkraste/lättaste vägen till hälsa via kosten.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att spinna vidare på tråden och mina argument tidigare;

En hälsosam vegtabilisk kost är bättre än en ohälsosam animalisk kost!

En hälsosam vegetabilisk kost är bättre än en vegetabilisk ohälsosam kost!

En hälsosam animalisk kost är bättre än en ohälsosam animalisk kost!

Dvs en hälsosam kost oavsett ursprung är alltid bättre än en ohälsosam kost oavsett ursprung!

Nu bidde det litta knepigt.. iomed att varken reklam, vegangurus, LCHF passar in för att göra ditt liv enkelt och okomplicerat.. grejen är att livet inte är okomplicerat.. det är bara något vi drömmer om.. punk slut!

Då återstår att ta till kultur, kulturella begrepp.. lyssna på olika kulturpersonligheter och deras budskap!

Olle Ljungström.. känd från TV, sägs kunna tolka livsångesten?

Om man skall tro Olle så är det apan inom oss som bestämmer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OT, men jag kan inte låta bli att fråga och jag ber om ursäkt i förväg om frågan är påflugen.

Johan Wallström, du är vegan och du äter inte LCHF, har jag fattat rätt? Jag undrar då hur det kommer sig att du hänger här. Nu menar jag förstås inte att bara den som håller med massan är välkommen. Men vad är din agenda? :) Vill du rädda oss LCHF:are från fettdöden? :) Som jag ser det och av det jag läst i forumet så är de flesta av oss mycket noga med vad vi äter och var vår mat produceras. Och de flesta av oss mår mycket bättre av mindre kolhydrater och mer fett.

För egen del skulle jag inte hänga på veg-forum eftersom det är så långt från mitt eget tänk.

Ursäkta nyfikenheten! :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frank Hu är en av världens ledande kostforskare.. forskare från USA brukar vara världsledande!

Utiallafall.. han finns över hela PUBMED.. så det går gott att sammanställa delar av hans publikationer så att det passar olika inriktningar.

Så ser det ut.. FH är världsledande.. det säger i själva verket lite om hur man känner till om human kost.. eller rättare sagt det talar om hur j*vla lite kunskap som finns.

Nämenaltså.. emellanåt så länkar JW till veganproponenter som verkar kunna sin näringslära, till skillnad mot vissa andra som har veganism som någon form av religion.

Grejen är knappast vegetabiliskt eller animaliskt.. en blandkost är förmodligen den säkraste/lättaste vägen till hälsa via kosten.

Det virker som Harvard følger pengene:

It is official: Harvard scientists say butter is not back. Saturated fat will kill you. Fat phobia is back –  with a vengeance.

http://foodmed.net/2016/07/29/why-is-harvard-sticking-the-knife-into-butter-nin-teicholz-frank-hu-lchf/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Redhead: jag tycker det är kul med lite debatt, samt vill jag väga emot en del av de argument som jag ser som dåliga, som gör att folk väljer livsmedel som är sämre för miljö och hälsa. Som att undvika baljväxter, frukt, spannmål för att man är rädd för kolhydrater. Samtidigt lär man sig mer när ens egna argument utsätts för granskning. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nämenaltså.. att man är en av världens ledande kostforskare, betyder främst att man får mest anslag och publicerar mest rapporter!

Finns gott om studier på PUBMED där Hu är medverkande som inte hittar något samband med CVD, tidig död och mättat fett!

På det så är han en av de ledande inom USAs kostråd.. varvid han har en del att försvara.

Sen så.. att han fortfarande slår ihop mättat fett med industriellt transfett är en helt annan sak.. för numera så vet de flesta att det just är industriella transfetter som tenderar att ställa till det!

Det är litta som att säga att man bör undvika smör och stryknin i kosten.. och om man ersätter dessa (främst strykninet) med fler- eller enkel-omättade fetter så lever man längre!

Grejen är.. att i kostforskningens barndom så slog man ihop mättade och transfetter.. dvs margarin+smör.. och det var det som gav det mättade fetterna deras dåliga rykte.. dvs margarin med transfetter!

Grejen är.. att epedemilogiska studier hur mycket man än torterar data inget säger om orsak och verkan.

De ger på sin höjd hintar om vilka randomiserade studier man bör genomföra!

För det första.. det finns rätt dåligt med kvalitativa studier på human kost.. deras implikation på hälsa och överlevnad.. främst för att det kostar miljarder och tar cirka en mansålder att genomföra!

Samtidigt så finns det mindre kortare studier med hög kvalitet.. som påvisar både det ena och andra.. JW brukar bidra med veganstudier, vi brukar bidra med HF-studier!

Summa summarum.. alla hälsosamma koster är att föredra framför ohälsosamma koster.. oavsett macronutrientkomposition!

Nu blidde det ytterst komplicerat igen.. för hur definierar vi en hälsosam kost.. det är där apan inom oss kommer in!

För att travestera Olle Ljungström.. den som växer och blir stor, vet exakt var värken bor.. samt har du valt slitstarka skor, så vet du vad lyckan beror på.. men den chansen är sällan så stor!

Hur som helst.. Olle dog i för tidig ålder.. han var diabetiker.

Vad han dog utav är fördolt för allmänheten.. mest troligt på grund av diabetiska komplikationer (hypoglykemi?).. orsaken är bara känd för hans nära och kära!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Redhead: jag tycker det är kul med lite debatt, samt vill jag väga emot en del av de argument som jag ser som dåliga, som gör att folk väljer livsmedel som är sämre för miljö och hälsa. Som att undvika baljväxter, frukt, spannmål för att man är rädd för kolhydrater. Samtidigt lär man sig mer när ens egna argument utsätts för granskning.

Jo debatt är kul och jag håller med om det du skriver om ens egna argument.

Ditt svar väcker ju följdfrågor: tänker du att alla som hänger här i forumet väljer bort kolhydrater av dåliga anledningar? Jag tänker ju att de flesta här är pålästa och vet hur deras kroppar fungerar och reagerar på vissa livsmedel oavsett vad diverse studier visar. Jag kan t.ex inte äta baljväxter, frukt och spannmål och fortsätta må bra. Om jag äter en tallrik pasta med köttfärssås så får jag bosätta mig på WC fem minuter efter avslutad måltid. Om jag istället äter gräddstuvad vitkål till samma köttfärssås så mår jag bra och får inte alls samma "effekt" på magen. Verkar det inte vettigt att då skippa pastan? Eller ska jag fortsätta äta pasta och bara acceptera att jag får sitta på toa resten av dagen? Så tyckte den läkare som gav mig diagnosen IBS. Jag var ett tag inne på vegetarisk kost men mådde inte ett dugg bättre i magen av det. Det var inte förrän jag plockade bort spannmål, frukt och baljväxter som magen lugnade ner sig.

Jag kan heller inte äta vissa livsmedel som eg är LCHF, som lök eller brysselkål, då sparkar magen bakut. Det spelar ju ingen roll att det är lite kolisar i dem.

Vad är då goda anledningar till att skippa kolhydrater? :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är då goda anledningar till att skippa kolhydrater? :)

Du verkar väl ha en bra anledning att välja bort dom. Givetvis kommer inte jag säga att du ska ignorera dina problem som du upplever.

Sämre anledningar är väl för att man har nån misstanke om att antinutrienter i baljväxter skulle vara ett problem, att man tror att kolhydrater driver övervikt genom insulin, att tro att det är konstigt att blodsocker varierar efter en måltid, att tro att frukt och bär gör en fet inför vintern, att tro att oprocessade kolhydrater ökar risken för diabetes, att tro att det ökar risken för cvd genom små täta ldl.... Sen har vi alla miljöargument... osv

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur som helst.. Olle dog i för tidig ålder.. han var diabetiker.

Vad han dog utav är fördolt för allmänheten.. mest troligt på grund av diabetiska komplikationer (hypoglykemi?).. orsaken är bara känd för hans nära och kära!

Det är ju det där med hälsosamt leverne. Ingen mår bra i längden av att supa, särskilt inte diabetiker.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju det där med hälsosamt leverne. Ingen mår bra i längden av att supa, särskilt inte diabetiker.

Mm.. det lär visst vara mer än att supa.. för Olles del!

Utiallafall.. jag har låtit mig dras iväg litta åt det filosofiska hållet.. dvs WTF.. varför håller vi på med detta, vetenskapen spretar åt alla håll.. handlar det inte om vår strävan till slut om att söka ungdomens källa?

Den är en myt.. likaså det eviga livet/gud.. what ever.. till slut så kommer vi att dö.. så frågan är knappast om man vill ha 4 extra dagar att leva, utan om vi vill leva ett fullgott liv!

Utan att falla till defateism.. så är våra dagar räknade sedan födseln.. till stora delar utav genetiskt arv, psykosocial miljö/socioekonomiska förhållanden!

Grejen är då.. vad vill man fylla dessa dagar med.. relationer/karriärer/utbildning/barn/barnbarn.. god mat/upplevelser?

Hur som helst.. döda poeter är oftast de som får mest uppmärksamhet.. deras bok är stängd.. vi som söker någon form av tröst/förklaring kan då lyssna och ta till oss.. iallafall av känslan!

Deras utsaga blir då allmängods att ta till sig och/eller att begrunda sitt eget liv/sina val.. det är där kulturen kommer in i vårt liv.. som referenser.

Redigerad av Zepp
  • Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg