MariaF Posted August 10, 2016 Share Posted August 10, 2016 För att summera för mig själv men kanske också bidra med lite inspiration till alla er som liksom jag konstaterat att de där sista rackarns kilona är så förbaskat svåra att bli av med, i synnerhet när klimakteriet närmar sig, tänkte jag skriva ner vad som hänt sedan november 2015. I mitt fall är jag sedan några år viktstabil på ca 63kg till mina 164cm så länge jag kan hålla sockertrollet i schack. Helt nöjd har jag inte varit eftersom plufsmagen sitter som berget (dock haft två fina killar i den men den fanns innan graviditeter också). Nu ville jag försöka rucka vikten och semestern kändes som en bra period att experimentera lite. Så här lyder min historia: Under ett besök hos vänner i södra Kalifornien förra hösten dök en gammal tanke upp, den om att springa New York maraton. Jag har ingen generell dröm om maraton-sträckan utan det är springa i NYC som är grejen. Den tanken har funnits i runt 20år men alltid varit ouppnåelig eftersom jag varje år börjat med 2,5km i elljusspåret på våren och ökat på lite allt eftersom när flåset blivit bättre för att lägga av framåt hösten och enbart promenera under vintern. Kompisen hade ett löpband för det var ofta för varmt att motionera ute och jag insåg att jag ju faktiskt har plats för ett sådant numera så jag köpte mig ett i november. För första gången någonsin lyckades jag hålla igång joggingen under vintern. (Jag har alltid haft svårt att palta mig iväg någonstans för att träna.) För att öva på att springa med andra anmälde jag mig vid årsskiftet till ett lokalt lopp i juli och till Sthm halvmaraton i september. Jag lade ner det där med att springa lopp typ 1995 för det var så trångt och jobbigt att springa med andra. Jag kostade på mig ett löpträningsprogram, något jag aldrig ägnat mig åt, för att få tips om steg, backträning mm. Jag har noterat att jag nu, när jag ökar distanserna, får en del känningar i höften, så kanske blir det ingen helmara i NYC men de har en halv också. Time will tell. Hur som helst, trots ökad motion och en del styrketräning lyckades jag under de första 7mån inte ändra varken vikt eller kroppsmått trots att jag åtminstone under den senare delen av våren lycktas hålla mig till LCHF utan avsteg. Jag äter rotfrukter och så men ibland, t ex under stressig perioder, slinker det ner knäckebröd också eller en artighetskaka på kalas och då blir det en period av kämpande igen. Under semestern ville jag alltså testa att påverka vikten och ännu hellre midjemåttet så jag bestämde mig för att testa fette, dvs te med smör som jag i en annan tråd fått veta bör vispas med stavmixern för att vara gott. Jag har ju sett vissa av er andra göra detta i flera år men… ja, det har känts som lite överdrift… ”Ät vanlig mat” ni vet… Och nu är jag där själv… Jag hörde pod-avsnittet där Anna Sparre intervjuar LHCF-ingenjören som uttryckte det som så genom att hoppa frukosten och hålla sig mätt hela förmiddagen så slipper hon kämpa mot sin drog (mat) mer än en-två gånger per dag. Aha!- tänkte jag. Kan vara värt att prova. En annan sak jag förändrat under semestern är att jag ätit mer räkor. Bland annat har jag läst om Jenny Reimers bok om vårt ursprung och äntligen ramlade poletten ner - vi ska äta fisk och skaldjur. Våra tänder, vårt stora behov av omega-3-fettsyran EPA; på något sätt blev det så logiskt trots att jag sett det så många gånger förut. Får väl skylla min tröghet på att jag är blond, eller nåt… (Boken finns som pdf på nätet.) Nu är det snart dags att börja jobba igen och jag kan konstatera att jag efter 3,5v gått ner i vikt!! Inga fantastiska siffror men 1,5kg i alla fall, dvs jag har lyckats med experimentet, vikten rör sig åt rätt håll! I dagsläget har jag inga planer på att kissa på stickor eller så men jag ska hålla mig lite mer öppen och ödmjuk för ”konstiga metoder” framöver. Ni får väldigt gärna bidra med era erfarenheter på småändringar som kanske känts konstiga först men visat sig påverka åt rätt håll i kommentarerna! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 10, 2016 Share Posted August 10, 2016 Verkligen kul att det rör sig åt rätt håll! Blodketonmätare is da shit. ;-) Tänkte på dina höftbesvär är det något du kollat upp? ...om inte kan det vara värt att gå till sjukgymnast...det kan ju då vara så att du inte bör springa så långt beroende på något problem i höften..men det kan ju lika gärna vara något enkelt muskulärt som kan åtgärdas med lite stretchning eller annan träning... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 10, 2016 Author Share Posted August 10, 2016 Höftproblemen kommer sig av att jag ramlat ett antal gånger, första gången när jag som 14-åring föll under en period på kryckor (gipsad för hälseneinflammation) och senare i yrket när ländryggen slagits i. Tror det ligger där. Insåg nu under OS att jag håller på med innegrejen, cupping! Da shit!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted August 10, 2016 Share Posted August 10, 2016 Härligt MariaF att du hittat en strategi som funkar! Jag har låtit mig inspireras av Dominic D'agostino och Ron Rosdale för att ge käken bästa chansen att läka och reparera sig efter en paradontitoperation. Jag äter därför just nu både protein och kaloribegränsat med en måltid om dagen som regel. Fokus ligger på att få ner insulinmängden så lågt som möjligt för att försöka se till att inflammationen hämmas så mycket som möjligt. Men också på att se till att inte aktivera mTOR för att låta kroppen gå i reparation och underhålls mode. Jag låter just nu kroppen ta av skafferiet när det gäller fettet också och jag äter därför heller inget extra fett. Enligt urinstickorna ligger jag i ketos på mellan 1,5-4 större delen av dygnet. Jag har på de ca 14 dagarna jag har hållit på gått ner nästan 2 kilo. Jag har tränat väldigt lite i förhållande till vad jag brukar men måndags red jag för första gången på denna terminen och genast gick jag ner nästan 0,5 kilo över natten. Njuter även idag av en djävulsk träningsvärk på jobbiga ställen . Bara 2-3 kilo kvar och när dessa är borta kommer jag att dra upp fettmängden i kosten igen inte ta mer av förråden. Kanske kommer jag också att fördela intagen på 2 tillfällen. Tandläkaren säger att det kommer att ta 6 månader innan de kan se om operationen har varit framgångsrik. En sak är jag helt säker på och det är att jag vill kunna sitta där om 6 månader utan att behöva ångra icke optimal kost. Så jag kämpar på. Tack för ditt inspirerande inlägg det är peppande att läsa om andras kamp och framgångar, och jag håller tummarna för att din höft ska hålla för att du ska kunna nå ditt mål! Har för övrigt också kört cupping på mina axlar . 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 10, 2016 Share Posted August 10, 2016 (edited) Att bara hoppa frukosten har inte givit mig något alls (mer än att det känns skönt att slippa äta då). Att hoppa over även lunchen ibland...kanske kan ha effect; jag är osäker. Att fasta längre perioder (edit: inte jättelänge. Från söndag kväll till torsdag kväll) - ja, jag har bara testat en gang hittills, direct efter campingen I Säffle (sedan kom semester emellan). Viktkurvan gör en dipp: ner ett par kg, upp igen. Men sedan börjar den långsamt luta neråt. Jag var I England en vecka; körde bil, dansade en del squaredans, åt engelsk pubmat (paj, fish&chips och t.o.m. lite öl) - och konstaterade till min förvåning när jag kom hem: inte ett hekto varken upp eller ner. edit: ska fortsätta, och redovisa I min egen tråd. Räkor var ett intressant tips - det var någon annan tråd som nämnde jod som nödvändigt för viktnedgång. Så skaldjur borde upp på kom-ihåg-listan. Och halvmara skulle jag vilja springa också (närmare bestämt Göteborgsvarvet). "Men inte I år", sager jag, varje år. Nån gang måste jag få tummen ur... Det fanns 45000 halvmaror, skrev du I någon annan tråd. Då har du att göra ett tag :-) Tror inte jag har riktigt den ambitionen. Edited August 10, 2016 by Effie 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 10, 2016 Author Share Posted August 10, 2016 Jo, halvmaran är tydligen en populär distans, kanske för att den är lättare att få tid att träna till? Lång men inte så tidsödande. Man klarar sig runt med lite träning så går man resten, typ. Jag har förresten planerat för Göteborgsvarvet till våren, vi kanske ses där, Effie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 10, 2016 Share Posted August 10, 2016 :-) Jag kan komma och heja på dig. (om jag ser dig. Häromåret satt jag och tittade på hela loppet, utan att se en enda av alla bekanta som jag visste sprang där) Jag vill hinna med ett 5 km-lopp (och springa); jag vill göra ett mil-lopp (springa) innan jag anmäler mig till Göteborgsvarvet. Och helst gå ner 25 kg först, med tanke på knäna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted August 10, 2016 Share Posted August 10, 2016 Effie skrev: Att bara hoppa frukosten har inte givit mig något alls (mer än att det känns skönt att slippa äta då). Att hoppa over även lunchen ibland...kanske kan ha effect; jag är osäker. Att fasta längre perioder - ja, jag har bara testat en gang hittills, direct efter campingen I Säffle (sedan kom semester emellan). Viktkurvan gör en dipp: ner ett par kg, upp igen. Men sedan börjar den långsamt luta neråt. Nej det är samma här, tidigare när jag hade viktminskning som fokus. Någonstans låg då detta med kaloriräknandet ändå och skvalpade någonstans i bakhuvudet (talar bara för mig själv i detta). Jag har lyssnat mycket även på Jason Fung och nu senast på Ron Rosdale och Theodore Naiman. I mitt fall tolkar jag det som att jag har svårare för att få ner insulinnivån i blodet trots LCHF att det inte räcker till det jag gjort tidigare. Där av att jag inte fått de resultat jag velat. Därför skiftar jag nu fokus till att göra vad som än krävs för att få ner insulinet, måste jag inskränka mig till att äta en gång om dan och kontrollera proteinmängden i ett halvår så får det bli så. Behövs det att jag helfastar en vecka så får jag göra det. Jag har tidigare inte varit så konsekvent utan mer gjort som det har passat mig och det hade jag kunnat fortsatt med hade jag inte haft läkning och reparation att hantera. Nu verkar det tack o lov räcka med PF 22:2 för viktminskningen. Förhoppningen är att ketosvärderna indikerar att insulinet är lågt. Det jobbiga är att jag faktiskt är rejält hungrig under stundom under dagen och jag väljer därför att äta på kvällen eftersom jag har svårt att somna om jag är hungrig. Jag kommer berätta om hur projektet slår ut. För även om det inte skulle gå som jag tänkt så kanske någon mer än jag dra lärdom av det 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 10, 2016 Share Posted August 10, 2016 Jag satsar nu också på "insulin-deff". De sista 5kg. hänger sig fast som en envis terrier runt midjan(eller där den skulle ha suttit) Skulle egentligen vilja gå ner ca 8kg. men jag inser att det är orealistiskt. Jag mötte vågen och den visade två kg.upp under sommaren. Jag har hoppat över frukost de flesta dagar i veckan under mer än ett halvår och även under semester...16:8. ...Men småätandet har kommit tillbaka. En ostbit här, några nötter där och så har jag snattat hallon från grannen varje dag jag varit hemma . Buskarna hänger över staketet och det är ju synd att så goda bär ska förgås, hm och så är det mumsigt med cypriotisk yoghurt till dem. Nu ä de stopp på småätandet!! Förra veckan körde jag 5 dagars 24-timmarsfasta eller 23:1. Gick ner ca 1kg. Denna vecka har jag börjat jobba igen och då passar det med 18:6-fasta med endast två insläpp/dag. Fokuserar på att minimera antalet insulinutsöndringar/dag mer än mängden mat(rejäla portioner). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 Intressant tråd! Jag vill också ha bort de där sista kilona. Eller rättare sagt, de där sista cm i midjan. Ätit LCHF med 16:8 i över 3.5 år. Det första halvåret gick jag ner 13 kg och sedan legat och skvalpat mellan 56-58 kg. Dock går aldrig midjemåttet ner under de magiska 80 cm (jag är ganska kort, 163 cm). Efter semestern ligger jag strax över 58 kg och 82 cm i midjan. Jag är också inne på insulin-spåret. Började redan i våras med en 24h-fasta i veckan, samt en 3 dagars i månaden. Hände inte speciellt mycket. Jag har också konstaterat att jag är östrogendominant (i förklimakteriet) och började smörja med progesteronkräm i våras. Efter att ha läst på amerikanska siter har jag konstaterat att jag smort för lite och har den senaste veckan ökat till 300 mg/dygn. Hoppas att detta ska ha effekt och även hjälpa med viktnedgången. Så nu är jag på g under hösten! Ska fortsätta med att fasta som ovan. Smörja med krämen. Hålla kh under 25 g och proteinet moderat (har en tendens att överäta protein) och ordentligt med fett (minst 150 g). Dessutom yoga en gång per vecka och promenader (och golf, lågintensiv träning). Vet att jag borde styrketräna också, men det är ju så tråkigt... Ni som är intresserade av insulinet, har ni sett Butter Bob Briggs och "Fasting and the fifty percent insulin problem" på Youtube? Rekommenderas! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anne.wallin1954 Posted August 14, 2016 Share Posted August 14, 2016 Ett tips är att spana in Dr. Eric Bergs videor på YouTube, som på ett mycket pedagogiskt sätt förklarar allt om hormoners inblandning i viktsamanhang, matsmältningen och dess funktioner m m. ☺? Skickat från min SM-A310F via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 19, 2016 Author Share Posted October 19, 2016 Hurra! Idag spräckte jag 60kg!! Det går inte fort men banne mig, det går neråt! -3,4kg sedan slutet av juli. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted October 19, 2016 Share Posted October 19, 2016 Hurra! Idag spräckte jag 60kg!! Det går inte fort men banne mig, det går neråt! -3,4kg sedan slutet av juli. Underbart! Stort grattis! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted October 19, 2016 Share Posted October 19, 2016 Grymt bra jobbat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts