Jump to content

Finns det snabba och långsamma fetter, precis som det finns snabba och långsamma kolhydrater?


joakimg
 Share

Recommended Posts

Finns det snabba och långsamma fetter, precis som det finns snabba och långsamma kolhydrater, och har vi nån nytta av att välja den ena eller andra vid olika tillfällen?

Jag cyklar och löptränar en del och har ätit strikt LCHF sen 2012. När jag inte tränat på några dagar kan jag bli lättirriterad och grinig.

 

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fenomenet att bli grinig när man inte tränar har jag alltid uppfattat beror på endorfinerna, eller ja, brist på dem eftersom de utsöndras av träning. En sorts träningsberoende alltså. Fetter ingår väl mer i uppbyggnad av cellmembran (framför allt omega-3-fettsyran EPA) och vid trauma som tex blödning då omega-6-fettsyror fixar koagulering mm. Som jag förstått det ska vi alltid sträva efter mycket EPA (gärna fet fisk) för de andra får vi ändå.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har aldrig tänkt på saken...och kan inte särskilt mycket om fetter och deras effect på kroppen - men kom att tänka på MCT-fettsyror (såna som finns I kokosolja. Medellånga).

Vad jag minns är att det sags att de inte lagras I kroppen, utan används direct som energy. Och överdoserar man kan man må fruktansvärt illa, få hjärtklappning och jag vet inte allt.. Tillvänjning ska ske långsamt.

Men det används väl iofs också I hjärnan, eller hur är det?

 

Nåt sånt du tänkte på?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja det var nåt sånt jag tänkte på. Sen tänkte jag på inuiterna, som åt mycket animaliskt fett direkt från sälar et.c... Om man äter djurfett så tar det väl längre tid att bryta ner än om man äter t.ex. smör?

 

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Som jag har fattat det finns det inte långsamma eller snabba fetter förutom som Effie skriver kan medellånga fettkedjor MCT användas som energi direkt, någon av dessa (kaprylsyra) finns i kokosolja och röd palmolja bl a. Anledningen till att man vill ha MCT är för att den inte passerar eller tas upp i mag-tarmkanalen utan går rakt ut i blodet som energi, vilket ökar ketontillverkningen  och därmed fettförbränningen. Det är dock skillnad på att vara i ketos med hjälp av ketonökande olja och att vara ketoadapterad genom ketogen kost under längre tid.

 

På det viset liknar de kolhydrater att de har olika struktur och uppbyggnad, men fetter kan ha olika mättnadsgrad, fler omättat, enkelomättat och mättat. Det mättade fettet typ smör (animaliskt) kokosolja (vegetabiliskt) är det stabila som inte oxiderar lika lätt eftersom de inte har en ledig bindningspunkt. Normalt så är de omättade vegetabiliska fetterna oljor som lätt härsknar och ger ALE (negativ oxidativ stress kopplat till fett) förutom att det innehåller sämre balans av omega 3 och 6.

 

När du tränar händer väldigt mycket positivt med både kropp och sinne och tyvärr tror jag att din grinighet som har sin orsak i utebliven träning inte går att motverka med varken kokosolja eller smör, eller annat fett heller för den delen. Men skulle du mot förmodan lyckas så är jag mycket intresserad av att du berättar om det. Det är så mycket i detta som man inte vet  :D

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...