Jump to content

Liberal LCHF eller?

Gaia

Recommended Posts

Tänkte fråga alla er som har ätit LCHF en tid och har koll på mängden kolhydrater som slinker ner på ett ungefär.

Jag har inte börjat räkna hur mycket jag får i mig av det men blir väldigt glad om någon kan titta på det.

Hur liberal är min LCHF egentligen?

Mat under en vanlig dag kan se ut såhär:

Frukost 2-3 stekta ägg ett halvt paket bacon och ca 10 balspenat blad. 1dl kaffe med lite grädde.

Lunch 3 skivor tunn parmaskinka 2 ringar röd paprika 10 blad bladspenat. 3 ostskivor gräddost.

Middag en skiva fläsk karre stekt i smör med 2 salladsblad 3 skivor grön paprika och 2 ostskivor gräddost.

Är sällan hungrig mellan måltiderna och ifall det händer tar jag ca 1 dl creme-fraische med 15 pumpafrön och 1tsk linfrön.

Inväntar med spänning hur mkt kolhydrater detta kan bli.

Funderar på att köpa kokosfett för att pröva med ägg och kaffe på morgonen.

Har ni något tips på fettet vad man kan köpa, var och vad det kostar.

Max 20g kolhydrater om dagen. Skulle säga att det är väldigt strikt iaf med mina mått :)

Kokosfett är billigt på rawfoodshop.se. Finns även att köpa kokosfett på en del Coop har jag märkt som har bra priser. Jag brukar ha en burk med kokosfett med smak och en utan smak. I vissa fall så är det väldigt gott med kokossmak på fettet och ibland bara konstigt. Sen använder jag nog ändå smör till 90% men ibland vill man exempelvis ha fett utan salt eller med kokossmak (typ egen musli, våfflor eller liknande).

Instämmer med EB_, är det där (och inget annat) vad du stoppar i dig så finns det potential för att kalla det strikt LCHF. Kan dock finnas en poäng med att göra en mer noggrann uppföljning också för att verkligen veta hur det ligger till. Om inte annat så får man på så vis ett hum om att "nolltolerans" i praktiken brukar betyda kring 20 gram/dag eller däromkring om man äter någorlunda rejält med mat.

Vad gäller frånvaron av sug på det du nämner så var det snudd på magiskt för undertecknad. Från att alltid älskat den typen av saker så skulle jag idag kunna sova i en godisbutik utan att fundera på annat än var jag hittar lite kött eller smör. :)

Måste hålla med, magiskt! Var till Göteborg med dottern förra helgen och vi gick till saluhallen för att köpa lite gott till kvällen på hotellet. Ostar mm. Det fanns också en sån disk med finchoklad och vi bestämde oss för att köpa några bitar var. Vi valde ut 4 bitar var av mörk modell. Var det gott sen när jag åt dom? Jadå. Kunde jag lika gärna vara utan? Japp.

Och då är jag en så som fick ångest om det inte fanns godis el fikabröd hemma varje dag innan.

• Like 1

Guest Katarina101

Tänkte fråga alla er som har ätit LCHF en tid och har koll på mängden kolhydrater som slinker ner på ett ungefär.

Jag har inte börjat räkna hur mycket jag får i mig av det men blir väldigt glad om någon kan titta på det.

Hur liberal är min LCHF egentligen?

Mat under en vanlig dag kan se ut såhär:

Frukost 2-3 stekta ägg ett halvt paket bacon och ca 10 balspenat blad. 1dl kaffe med lite grädde.

Lunch 3 skivor tunn parmaskinka 2 ringar röd paprika 10 blad bladspenat. 3 ostskivor gräddost.

Middag en skiva fläsk karre stekt i smör med 2 salladsblad 3 skivor grön paprika och 2 ostskivor gräddost.

Är sällan hungrig mellan måltiderna och ifall det händer tar jag ca 1 dl creme-fraische med 15 pumpafrön och 1tsk linfrön.

Inväntar med spänning hur mkt kolhydrater detta kan bli.

Funderar på att köpa kokosfett för att pröva med ägg och kaffe på morgonen.

Har ni något tips på fettet vad man kan köpa, var och vad det kostar.

Du kan ju själv räkna ut kolhydratmängden - antingen genom tabeller som finns på nätet eller diverse kostverktyg som finns på nätet typ matdagboken. Så slipper du vänta med spänning på att någon annan talar om för dig vad du har ätit.

Eftersom jag nyligen lagt om kosten mer åt Lchf så är det nytt att sitta och räkna på intagen. Av princip vill jag inte bli petig med det utan bli bra på att lära mig vilka mängder kolhydrater man får i sig av vad. Listor på olika livsmedel har jag redan. Meningen med ett forum är väl ändå att få ett utbyte med andra och lite hjälp på traven ?

Eftersom jag nyligen lagt om kosten mer åt Lchf så är det nytt att sitta och räkna på intagen. Av princip vill jag inte bli petig med det utan bli bra på att lära mig vilka mängder kolhydrater man får i sig av vad. Listor på olika livsmedel har jag redan. Meningen med ett forum är väl ändå att få ett utbyte med andra och lite hjälp på traven ?

Tycker du gjort helt rätt, på ett forum hjälps vi åt. Jag läste med intresse din fråga och har läst svaren också. Vill inte heller vara så petig, utan äter enligt matlistorna, men lite nyfiken blir man ju på mängde kolhydrater, eftersom många räknar så noggrant vad de äter.

Själv känner jag inte så mycket när jag är äter lchf, då mår jag bara bra, men gör jag avsteg med mycket kolhydrater känns det som om det är lite fyrverkeri i kroppen. Det är lite som att sockret rockar loss i blodet, lite knasigt känns det allt.

Du kan utan vidare öka grönsakerna utan några som helst problem!

Gärna mer gröna bladgrönsaker då för Folsyran och magnesium.. de innehåller i princip noll kolhydrater!

Grejen är att vi bara tar upp en bråkdel av näringen i råa grönsaker!