Jump to content

Biverkningar av LCHF?

smarkebo

Recommended Posts

Jag har fått en motreaktion från en LCHF-motståndare att LCHF skulle ge en massa biverkningar, och en länk till något som heter news-medical.net. Jag känner inte igen någon av dessa biverkningar, vare sig från egen erfarenhet eller från diskussioner i LCHF-grupper.

Någon som har något att tillföra? Eller är det någon som vet vad news-medical.net är för något? Det ägs av AZoM.com.

http://www.news-medical.net/health/Ketogenic-Diet-Side-Effects.aspx

Alla dieter/kosthållningar påverkar kroppen på ett eller annat sätt. Även LCHF. Men även "standarddieten" eller tallriksmodellen gör så. Och även vegetariskt och vegan...

Allt tyder ju på att tallriksmodellen med mycket kolhydrater på sikt leder till metabola rubbningar och hormonell påverkan av mättnad/hungersignalerna och på sikt leder det till diabetes, fetma, IBS, högt blodtryck och vad vet jag mer. 

Allvarligt, jag tycker det är en icke-fråga!

Numera finns många som ätit LCHF i många år och många intygar att de mår bra av det och inte har försämrade hälsomarkörer. tvärtom har det förbättrats många gånger jämfört med vad som var utgångspunkten innan LCHF. 

Finns säkert de som blivit sämre också. Frågan är om de blivit bättre när det ändrat sin kost igen (till vad?)

Sen så kan mångas hälsa/mående bero på annat än kost. 

• Like 7

• 1 month later...

Biverkning? Jag Har ätit strikt LCHF i snart två månader. Har huvudvärk och mår illa med jämna mellanrum. Ungefär som jag kände mig för många år sen när jag hade järnbrist. Vilket inte kan vara möjligt nu eftersom jag äter rött kött..  Någon kommentar?

Jag har fått en motreaktion från en LCHF-motståndare att LCHF skulle ge en massa biverkningar, och en länk till något som heter news-medical.net. Jag känner inte igen någon av dessa biverkningar, vare sig från egen erfarenhet eller från diskussioner i LCHF-grupper.

Någon som har något att tillföra? Eller är det någon som vet vad news-medical.net är för något? Det ägs av AZoM.com.

http://www.news-medical.net/health/Ketogenic-Diet-Side-Effects.aspx

Inget nytt där alls.. en bra sammanfattning av vad som är känt.. främst för de på ketogen diet mot epilepsi!

Dels tar de upp övergångsbesvär och litta andra biverkningar.. typ viktminskning.. ungefär den biverkan flera vuxna i medelåldern eftersträvar!

Vet inte vilka AZoM är för några men det var en bra sammanfattning!

Grejen är väl hur man tolkar texten?

Spelar lixom ingen roll vad man äter.. de har alla biverkningar.. grejen med att börja på en ketogen diet är faktiskt att uppnå några utav dessa biverkningar!

Dvs strunta i att äta.. iomed att det har biverkningar.. att inte äta har oxå biverkningar.. man får välja vad man vill göra.. svälta, äta junkfood, äta riktig mat!

Andra ofta övergående skulle man ju så klart helst vilja slippa, men there are no gain, whitout pain!

Oså till det där med njurstenen, incidensen lär visst ökat från 4 till 5 %!

Finns fler biverkningar, tex graviditet.. främst för de som lider utav PCOs.

Lågt blodtryck, främst för de med högt.. de blir tvungna att sluta ta sin mediciner.

Lågt normalt blodsocker/insulin.. främst för de med Diabetes/metabolt syndrom.. de kan oxå bli tvugna att antinge drastiskt sänka sin medicinering eller sluta helt.

Acidosen är altså i urinen.. inte i blodet, där blandar de lixom ihop begreppen!

Oså.. ketogen diet mot epilepis är till stora delar något annorlunda än vanlig LCHF för viktminskning eller mot Diabetes!

När vanliga/strikta LCHFare, strävar efter blodketoner mellan 1-3 så kräver epilepsiläkare att blodketonerna skall ligga på 4 och uppåt för seizure kontroll!

Det i sig tarvar inte bara högt fettintag utan oxå lågt intag av kalorier och protein!

Utiallafall, de stackars barnen har ett helvete, deras föräldrar oxå.. så de oppfann MAD.. dvs Modifierad Atkins Diet!

http://www.epilepsy.com/learn/treating-seizures-and-epilepsy/dietary-therapies/modified-atkins-diet

• Like 2

• 2 weeks later...

Jag har nog fått de flesta biverkningar som går att få när man börjar med ketogen kost. Jag och min sambo har alltid kört samtidigt och ätit i princip identiskt, han har inte märkt någonting alls förutom att han inte är hungrig längre och att han går ner i vikt. Jag däremot har fått yrsel, illamående, kräkningar, ketoutslag och kännt mig väldigt trött i kroppen. Mängder med salt löste illamåendet och yrseln och mejerifritt gjorde att jag fick betydligt mindre ketoutslag så att jag orkade rida ut det. Tröttheten försvann tack och lov efter cirka två veckor och ungefär då behövde jag inte längre dricka två glas vatten med en tesked salt i per dag heller. Nu mår jag dock alldeles utmärkt på alla sätt och vis :-)

• Like 3

Att gå från åratal av lågfett och högkolydratskost och göra en snabb överväxling till LCHF kan få massa osköna biverkningar! Det är en stor omställning för våra organ att helt plötsligt börja hantera en annan födoämnessammansättning. Här är några klassiker av de mer allvarliga följderna:

- Gallproblem - Efter att ha käkat fettsnålt länge och helt plötsligt börja vräka på med bacon å smör, gallan får en ny arbetsbelastning och chock av detta.

- Njurproblem - Efter att levern börjar fasa ut fettlösliga ämnen från leverfett (hormoner från mediciner, puriner etc) som bryts ned, bildar urinsyra som sedan fasas ut i urinen.

- Giktproblem - Efter att ha pajat njurarna enligt ovan kommer kvarvarande urinsyra i blodet i stället tillsammans med lågdensiga LDL-partiklar fastna bildar kristaller i leder.

- Hudproblem - Lika ovan men där urinsyra fäller ut genom huden i stället för kristalliseras i leder.

- Hjärt och kärlproblem - Efter att ha fått förhöjda kalciumnivåer i blodet p.g.a. koständring (ändrat kalciumupptag i tarmen) som tillsammans med lågdensiga LDL-partiklar bildar plack och sätter igen blodkärl. 

De allra flesta upplever såklart aldrig några akuta problem av det ovan listade årkommorna, däremot är de processer som föreligger vid kostomläggning så man bör känna till dem.

• 3 weeks later...

LCHF sänker normalt blodtrycket. :)

Anledningen till att jag frågar är att jag tog blodtrycket idag o då sa sköterskan att för att få ner värdet ska man äta mindre fett, t ex. Så nu känner jag mig lite orolig över vad som är sant. Jag vill inte bli mer sjuk, för att jag kommer äta mer fett nu. Varför säger "experter" olika? Det måste väl finnas ett svar som är rätt?!

Anledningen till att jag frågar är att jag tog blodtrycket idag o då sa sköterskan att för att få ner värdet ska man äta mindre fett, t ex. Så nu känner jag mig lite orolig över vad som är sant. Jag vill inte bli mer sjuk, för att jag kommer äta mer fett nu. Varför säger "experter" olika? Det måste väl finnas ett svar som är rätt?!

Jag vet inte exakt vad din sköterska menar men en av de absolut vanligaste biverkningarna med LCHF är sänkt blodtryck, min fru fick lov och sluta använda blodtryckssänkande medicin på grund av LCHF . ;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Like 6