David_77

Lchf mot IBS?

Recommended Posts

Är det någon som har erfarenheter att "bota" IBS med hjälp av LCHF kost? Efter att ha provat det mesta annat så har jag fått detta tips. Förutom mag- och tarmproblem har jag även kronisk huvudvärk och kanske hänger dessa ihop.

 

Jag funderar lite på gällande hur länge jag bör testa för att märka resultat samt kanske hur strikt man måste vara. Generellt tycker jag det är svårt att göra även små avsteg (t.ex. ett glas fil på morgonen), då jag tänker att jag förstör hela effekten.

 

Andreas/Kostdoktorn, har du några råd att ge gällande detta?

 

/David

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick IBS-symptom när jag var runt 20 år och testade att byta ut det mesta i kosten. Att utesluta mejeri-produkter hjälpte inte, mindre fett (mer kolhydrater) gjorde det bara värre. Efter några år av provande gjorde jag som en bantande kollega och sänkte mitt kolhydratintag till kanske tiondel av mitt normala. Tog tre dagar och sedan dess (snart 10 år) har jag problem väldigt sällan. Enda gången jag får riktigt ont är jag när överäter. Det slutar oftast med att jag måste spy mitt i natten. Fast det är extremt ovanligt nu när jag vet varför.

 

Jag tror att det är stärkelse som mina tarmar har svårast för. Det finns även andra livsmedel som jag får ont av, men det är framförallt ris, pasta och till viss del även potatis. Svårsmälta saker som rå morot och bönor är inte heller någon höjdare. Ibland kan jag äta en skiva vanliga bröd, medan jag andra dagar får besvär av det. Hänger mycket på dagsformen för mig. Jag kan äta nästan hur mycket yoghurt (10% fett) som helst utan några problem, så i mitt fall verkar inte mejerier vara allt för besvärligt.

 

Du kan väl börja lite försiktigt och försöka byta ut de största bovarna. Har hört att en del får omställningsbesvär, men det kände inte jag av. Tror det beror på att jag trappade upp allt eftersom jag märkte skillnaden.

 

EDIT: Att det dröjde så länge innan testade att äta mindre kolhydrater och mer fett beror på att jag år 2008 inte ens tänkte tanken. Att fett är dåligt och light är bra visste ju alla då!  :)

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min IBS försvann i princip på två veckor när jag gick över till LCHF. Så prova du bara! Antingen funkar det eller så inte. Vad har du att förlora?

Annars finns ju Fodmap också man kan köra. 

Men att utesluta gluten och hårda fibrer brukar göra susen. Kanske även mejerier som jogurt och fil.

Ge det en månad, så länge behöver du för att tarmen ska läka och din kropp lära sig att bränna fett istället för socker. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kollega blev av med mångårig allvarlig crohns på 3 veckor med LCHF. Nu 9 år senare är han frisk och glad på fortsatt liberal LCHF.

 

Min egen mage har blivit mycket lugnare med LCHF.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min IBS är så gott som försvunnen på LCHF. Jag fick hjälp med att testa en uteslutningsdiet först, genom en dietist. Där framkom det att det var i huvudsak stärkelse jag reagerade på, så alla sädesslag, potatis, rotfrukter och banan gick bort. Då åt jag fortfarande ris och majs vilket hade effekten att jag var tvungen att använda laktosfria produkter. När jag slutligen plockade bort även ris och majs kunde jag använda fullfet grädde/creme fraishe.

Nu hoppar jag mjölkprodukter ändå för tillfället, men det beror på andra problem i kroppen. :)

Ja just det - fibrer är mitt värsta, så fiberhusk, pofiber etc fungerar inte för mig.. Inte heller grönkål och inte för stora mängder av vitkål..

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mej tog det tre dagar att bli av med IBS. Den kommer tillbaka om man fuskar (äter bröd), så det gör jag inte mera. För mej är veteprotein det värsta. 1 bit ljust bröd leder till en veckas diarré, men om magen annars är i bra skick så har jag klarat av att äta lite rågbröd - inget som jag rekommenderar, men jag prövade en gång.

 

Glöm inte att gluten-fritt inte räcker, det finns ofta vete i glutenfria produkter. Både ja och min dotter (dottern får exem) reagerar ofta dåligt på glutenfri mat. På restauranger får man ofta glutenfritt när man ber om vetefritt. Suck :-(

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte en diagnosticerad IBS men haft problem flera år med ballongmage och toabesöken har blivit fler och fler per dag för varje år (lite to much info...)

Började med LCHF för ett par veckor sedan för att både jag och maken behöver gå ner i vikt. Efter 2 dagar var magbesvären som bortblåsta. Likaså mina ömmande leder. 

 

Det råkade "tyvärr" slinka ner en öl en av de varmaste kvällarna för ett tag sen och det blev bakslag direkt.  Så det kortfattade svaret på frågan är ja, jag tycker att det fungerar! :)

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också upplevt att min IBS försvann så fort jag började med LCHF. Har dock den senaste veckan ätit mer broccoli och upplever genast att jag är mer uppsvälld i magen. Någon som har samma problem med broccoli? Vilka grönsaker kan ni äta utan att ballongmagen kommer tillbaka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isbergssallad och gurka tycker jag är milt för magen, men lite för näringsfattigt för magar som behöver jobba. Det kan gå olika fort för olika individer att bli överkänsliga utifrån fel saker ja. Kolhydrater skulle förvisso hållas lågt men, på vilka bekostnader  - en passiv mage kan oerhört snabbt bli en problemmage och inte enbart passiv. Så det kan ha med rörelse att göra. T.ex inte äta grönsaker på gående eller springande fot eller dricka på sprinande fot, men vet att elitidrotare brukar rekommedera att alltid ha något att knapra i sig under löpturer , förstår mycet väl att det är gott tänkt, men det är nog bättre att från grunden lära sig att äta sittande, i lugn och ro. Matro när man äter sina gurkstavar och vänta tills gurkan isbergssalladen nått ner till magsäcken innan man drar på stressen/löpningen igen.

 

Har hört att forcerade magar som framtvingar systemet oavsett det är cirkulatoriska stjärnråd eller om man försöker tänka att träna ihop hjärnhalvorna, för bättre matbeteende är ju oklart, eftersom det ju är rätt hårt att tro att våde ketosläge och IBS och träna dig sund metod verkligen är särskilt optimalt att ge sig på? Men beteendemodifierad mat, är ett svårt kapitel absolut!

 

Har man oro  i magen, då kan magen kanske inte ens hantera maten som går in eller kickas in på stressad dygnsrytm utan blir förstoppad och aldrig skickar signaler för vidare spjälkning, och kan förlora förmågan att reparera sig. 

 

Men de flesta tar till gurka i olika former, gurksoppa kan vara en idé. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min IBS har också försvunnit med LCHF. Jag äter 20-25 g kolhydrater per dag, huvudsakligen från näringstäta ovanjordsgrönsaker, fast ibland även lite morot. Har inga som helst besvär numera.

 

Jag är osäker på hur lång tid det tog för mig att bli av med besvären, men för ca 3 år sedan började jag äta mer strikt LCHF. Därefter återintroducerade jag laktos och en del grönsaker som jag tidigare upplevde att de påverkade magen negativt. Och det visade sig att magen förblev lugn. :)

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att IBS och LCHF är det man på Kostfonden ska titta på först. Men det dröjer ju några år till innan man får nåt resultat förståss (alltså innan studien är klar, menar jag).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har haft IBS i 30 långa år och blev nästan besvärsfri då jag började med LCHF för 6 år sedan. Tyvärr så började jag fuska mer och mer med kolhydrater för ca 1 år och vips var alla besvär tillbaka. Nu har jag fått information och läst att grundorsaken till IBS tros vara SIBO som är överväxt av tarmbakterier i tunntarmen där man normalt inte ska ha så mycket bakterier. Bakterierna förökas inte av fett men däremot av kolhydrat och fibrer.

 

Just nu äter jag en diet som kallas för fast tract diet i fyra veckor för att få bukt med överskottet av bakterier. Denna diet påminner mycket om LCHF men är striktare. Efter de 4 veckorna ska jag övergå till LCHF igen. Det finns en app man kan köpa som heter fast tract diet där man ser hur många poäng livsmedel har. Det gäller att äta livsmedel som inte göder bakterierna utan svälter ut dom istället. Man får äta kött, fisk, ägg och fett m.m. så man behöver inte svälta. Funderar bara om de goda tarmbakterierna också svälter ut samtidigt och då gäller det ju att återställa dom sen. Fiibrer går ju bort och man ska visst vara försiktigt med probiotika också. Är det någon annan som har erfarenhet av SIBO? Läkare i Sverige verkar veta lite om detta men det har bedrivits forskning länge om detta. I Amerika är detta tillstånd välkänt och vedertaget.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.