SparkadRunt Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Hej! Ni som gått ner väldigt mycket med lchf, alltså typ 20-30 kg, hur ser eran kropp ut nu? Jag tänker mer på huden och sådär, "hänger och slänger" det eller har kroppen kunnat klara av det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Jag har gått ner 40 kg på drygt nio månader och klart att huden hänger litet. Men det är mest runt om magen och jag ser också att att "hänget" minskar stadigt och är absolut inget jag störs av. För övrig känns huden mer lös än hängande överallt i kroppen. Ska tilläggas att jag fyller 56 år i sommar, så i det stora hela är jag mycket nöjd. Gissningsvis skulle kanske träning minska en del av "sladdrigheten", men jag är inte riktigt där än. Mentalt, alltså. Jag saknar liksom motivation för träning... jag mår för bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
christinaf Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 hej man kanske inte får kapa en annans men jag blir glad när jag ser att man kan gå ner så mycket som du gjort stammis, jag trodde efter jag läst på många ställe att man bara går ner några kilo sen är det stopp, har själv gått ner 5,5 kilo på 17 dagar och hoppas gå ner 8 kilo till vilket inte verkar omöjligt när du har kunnat gå ner så mycket, grattis till dig :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Hej! Ni som gått ner väldigt mycket med lchf, alltså typ 20-30 kg, hur ser eran kropp ut nu? Jag tänker mer på huden och sådär, "hänger och slänger" det eller har kroppen kunnat klara av det? För att försöka ge ett generellt svar så är det där avhängigt åtminstone följande faktorer: Ålder: Generellt sett har kroppen, och då inte bara huden, lättare att återhämta sig ju yngre man är. Det är exempelvis därför som barnafödande ofta är lättare för unga mödrar. Överviktsperiod: Hur länge man hade den övervikt man nu gjort sig av med påverkar vad kroppen hunnit "normalisera". Har man snabbt och tillfälligt gått upp en massa vikt så är det sannolikt lättare att återfå sin tidigare form då hudens elasticitet fortfarande är hyfsat intakt. Individuell variation: Som alltid finns de där undantagen som bekräftar regeln. Ett av de mest extrema fallen på den här typen av stor viktfluktuation utan negativa effekter jag känner till är faktiskt från kroppsbyggarvärlden. På 50-talet fanns det en framgångsrik kroppsbyggare som gjorde sig känd för att gå upp extremt i vikt mellan tävlingarna. Teorin bakom är att man då lättare och snabbare går upp en massa muskler tillsammans med fettet man lägger på sig. (Passus: Generellt sett är det här någon man ska undvika och det gäller i synnerhet om man inte är "kemiskt assisterad"...vilket dock inte Randall var på 50-talet av den enkla anledningen att steroider etc slog igenom först på 60-talet i bred skala.) Randall lyckades då alltså med konsstycket att gå upp och ned så pass mycket som 90-100 kg (!!!) under dessa s.k. off-season-perioder. På svenska brukar det här gå under benämningen "grisbulk" (och då även omfamna ett allt annat än hälsosamt ätande). Jag har dock aldrig sett någon lyckas med en så här extrem variant som Randall gjorde. Det finns mig veterligen inte så många bilder från när han var som störst men de få som finns visar dock ändå på att han var långt från formen och definitivt intressanta skillnader. Här är ett par exempel: Lagom till tävling kunde ovanstående ha förvandlats till: Av ovanstående exempel lär vi oss dels att livet de facto kan vara en smula orättvist (för den som inte uppmärksammat detta). Vi lär oss också den mänskliga individuella variationen kan vara betydlig och även om vi alla normalt har ett par armar och ett par ben så kan betydande skillnader finnas oss emellan. I det här fallet specifikt det som rör trådämnet. För egen räkning har jag pendlat en hel del upp och ned i vikt. Min första stora viktnförändring var i 18-årsåldern och var då i runda slängar 50 kg. Den individuella variationen var inte till min fördel så det blev en hel del överflödshud på magen som sedermera opererades bort av vad som kan ha varit en inhyrd slaktare. Men det är en annan historia. Den viktnedgången hade, tyvärr, ingenting med LCHF eller lågkolhydratkost att göra. Tillägg: Just ja, jag har återkommande hört att diverse krämer och oljor med bl.a. högt E-vitamininnehåll (plus normal konsumtion av detta) kan hjälpa till med hudproblem som den här tråden handlar om. Jag har dock ingen som helst positiv erfarenhet av detta själv eller hos andra som åtminstone anekdotiskt skulle kunna bekräfta detta så jag är rätt skeptisk till hur det ligger till med detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SparkadRunt Posted January 25, 2013 Author Share Posted January 25, 2013 Tiny tom, tack för ett så utförligt svar! Vad kostade det för dig att bli av med all överflödig hud? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Tiny tom, tack för ett så utförligt svar! Vad kostade det för dig att bli av med all överflödig hud? Tack själv! ("Gilla detta!"-knappen räcker dock gott. ) På den tiden, dvs i början av 90-talet, så ingick det i den normala vården om man som jag var relativt ung. På den tiden var de dock inte så duktiga som de verkar vara nu. De kunde ha tagit mera och de kunde även ha fixat dräneringshålen mycket bättre. Som lök på laxen har det ju sin tjusning med att ha en navel som är några centimeter från mittlinjen. Just sayin'... Tilläggas bör att plastikkirurgen på Akademiska sjukhuset i Uppsala som gjorde det kanske hade huvudet fullt med att han dagen efter skulle starta ett garanterat mer välbetalt jobb i London dit han var på väg att flytta. Men om detta vet jag inget om även om det skulle kunna se ut som en tanke. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sandstream Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Jag gick ner 15 Kg på ca 6 månader och det var inga problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts