Ankan123 Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 Hej!Nu vill jag ha en seriös diskussion :-) Om du äter LCHF (strikt) på veckorna men dricker 6 små öl under helgen. Är det då mer skadligt att äta LCHF än att låta bli? Hur många gram kolhydrater innehåller 33 cl starköl (vanlig lager)? Vänliga hälsningar EP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 Det är inte skadligt att äta LCHF bara för att du dricker lite öl på helgen. 33cl vanlig starköl innehåller ungefär 15g kolhydrater tror jag... Och det finns lowcarb-öl. http://www.lchfarkivet.se/lchf-ol-lagkolhydratol/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted August 12, 2016 Share Posted August 12, 2016 Man skulle kunna vända på frågan. Om man äter och/eller dricker onyttigt på helgen, blir det då skadligt att äta nyttigt (LCHF) på vardagarna? Varje dag som man väljer det nyttiga alternativet är bättre än att inte välja det nyttiga alternativet. Jag är inte expert på kolhydrater och öl, men det skulle kunna röra sig om 10 g kolhydrater i 33 cl. Så 60 g kolhydrater i 6 burkar är min gissning. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted August 12, 2016 Popular Post Share Posted August 12, 2016 Kan inte låta bli att dra paralleller med kosttillskott; "Kosttillskott ska inte ersätta en sund diet." eller nåt sånt står det på burken. Ska jag tolka det som att om jag äter sunt så kan jag äta kosttillskott som är bra och om jag äter osunt så ska jag utesluta det sunda som skulle kunna balansera upp det osunda? För mig är det solklart så att alla steg mot nåt sunt är bra och avsteg hit eller dit (oavsett om det är glass eller öl eller dumlekola) spelar mindre roll. Om frågan däremot rör viktminskning och frågan gäller om ölen stör den processen, ja då kan det se lite annorlunda ut. Om man väljer LCHF till vardags och utöver det dricker en del öl så kan förstås ölen ställa till det (min 10-åring vill tex äta LCHF på förmiddagen men mackor på kvällen). Om man "håller igen" på helgen när man vet att man dricker ölen så tror inte jag det spelar allt för stor roll för viktminskningen, åtminstone inte om man har mycket att ta av. Problemet är kanske lite att efter några öl blir ju omdömet smått påverkat och det kan slinka ner både det ena och det andra. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 13, 2016 Share Posted August 13, 2016 Min man kör denna metod, den heter öl-c-h-f. Han kan avstå godsaker och är med på det mesta kring lchf....men ölen är helig. Speciellt sommartid då vi är mycket i sommarstugan. Det är bygg-öl, brygg-öl, grill-öl, bastu-öl..... Till dessa kan det ätas ölkorv, ost & nötter. Han har gjort ett medvetet val och kompenserar det hela med cykellopp, byggjobb och tennis mm. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 13, 2016 Share Posted August 13, 2016 Man skulle kunna vända på frågan. Om man äter och/eller dricker onyttigt på helgen, blir det då skadligt att äta nyttigt (LCHF) på vardagarna? Varje dag som man väljer det nyttiga alternativet är bättre än att inte välja det nyttiga alternativet. Jag är inte expert på kolhydrater och öl, men det skulle kunna röra sig om 10 g kolhydrater i 33 cl. Så 60 g kolhydrater i 6 burkar är min gissning. Öl startar mina hungerskänslor och tar jag en öl efter maten så äter jag gärna lite mer trots att jag var mätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 13, 2016 Share Posted August 13, 2016 Maken älskade öl men har bytt ut det mot spritz på vitt vin. Jag hade alltid gräv-öl när jag storjobbade i trädgårn. Den har jag bytt ut mot grönt te med is. Det släcker också törsten väldigt bra. Jag tar en rose på verandan efter jobbet i stället . Men är vi på semester måste vi ju iaf testa det lokala ölet! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted August 13, 2016 Author Share Posted August 13, 2016 Tack för era svar! Ja ölen är nästan en helig ko för vissa Det är inga problem att avstå allt annat kolhydratrikt men ölen....Hur som helst det är gott att höra att de effekter det insulinpåslag som ölen ger inte förstärks av den övrigt feta dieten.Ha en fortsatt fin sommar Ankan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stp_swe Posted August 13, 2016 Share Posted August 13, 2016 Jag kör Pripps Pure 3.5% 33cl. Den ska ha ca 1g/100ml som jag förstått det. Ligger annars runt max 20g kolhydrater under veckan. Så drar man nån sån på helgen och heldagsfastar på Söndagen som "straff" [emoji1] Kör även 16/8 under veckorna så har hyffsad koll på mig själv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts