Jump to content

Svenska grönsaker, eller?

Syster
 Share

Recommended Posts

Ja, varför hittar man inte mera svenska grönsaker denna tid på året i våra butiker, det är skrämmande egentligen. Vårt land är inte självförsörjande på något alls snart, inte ens grönsaker sommartid  :o

http://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/forskrackt-i-gronsaksavdelningen/

Jag brukar undvika "politiska" frågor, men när ett land inte längre är självförsörjande på någonting längre som går att äta, då är det illa egentligen, om man tänker efter  :(

Håller delvis med. Men på torget i stan där jag bor finns alla grönsaker+ägg och svamp från närliggande gårdar. Om jag går till flera av de största matkedjorna så får jag sammantaget ihop det basala av det jag vill ha av svenskt närodlat. De grönsaker som de flesta köper alltså. När jag ska köpa svenskt av de grönsaker som färre äter, som selleristjälk, mangold, grönkål, vinbär,   osv så får jag gå till torget.

• Like 4

Nej det kan ju som sagt inte handla om tillgången på svenska grönsaker mitt i sommaren.

Alltså handlar det om pengar.

Här skulle man så klart önska att svenska grönsaker skulle subventioneras och då bli det bästa alternativet ur alla synvinklar

och detta skulle kunna finansieras genom sockerskatt.

Win-win -koncept :rolleyes:

• Like 1

Jag var ute och körde på spanska landsbygden och då kom jag förbi ett ställe där det stod flera hundra lådor med texten " Svenska tomater"  och det var de lådorna som jag senare såg i svenska butiker såldes som svenska...

Hetsen att folk hela tiden ska köpa det billigaste får stora konsekvenser för hela vårt samhälle.  och  många verkar inte förstå sambanden.   T ex har jag en kompis som ofta handlar sina cykelsaker på internet från Tyskland är tydligen väldigt mycket billigare där. Men sedan när han behövde något akut blev han sjukt arg när den butiken han alltid hade handlat i innan inte fanns kvar.... 

Djurvård samma . Transporterna av kött osv. När vi inte vill betala så måste de kapa kostnaderna någonstans.

• Like 5

Men i Sverige är vårt problem inte överskott, vi har mycket selenfattiga jordar och jag är ganska övertygad om att de flesta av er som läser detta behöver extra selen. "

http://www.annahallen.se/selen

Eftersom våra jordar är selenfattiga så kanske importerade grönsaker är nyttigare.

Jag tillbringade nyligen en vecka i Bohuslän. Ingenstans fanns det vanliga bönor, varken vaxbönor eller brytbönor. I slutet av juli/början av augusti. Det både förvånade mig och gjorde mig bedrövad.

När jag frågade efter vaxbönor på ICA Skeppet i Kungshamn visade mig det unga biträdet till hyllan med torkade bönor. När jag förklarat vad vaxbönor var för något visade hon mig istället hyllan med haricout verte och sugar snap från Kenya. Kenya! Mitt i den svenska sommaren!

Det är ett kulturarv som går i graven.

Jag ska kanske tillägga att här på Gotland är det lite bättre. Dels säljs Ryftes bönor i lösvikt i de större butikerna, dels finns det en mängd små gårdsbutiker som säljer grönsaker från den egna odligen.

• Like 7

Summa summarum.. Sverige är medlem i EU.. på gott och ont.. EU är altså hemma/nära!

Matpriserna har sjunkit med cirka 50% de senaste 30 åren.. det beror ttill stora delar på grund av storskalighetsfördelar och att folk betalar småsummor för junkfood!

Så vi kan dela in det hela i minst två segment.. folk vill helst köpa skit för småpengar.. kvalitet efterfrågas sällan!

Marknaden/distrubition domineras utav oligopol med 4 aktörer, ICA, COOP, Axfood och Bergendalsgruppen!

En uppstickare som lyckats överleva är Lidl, dels på grund ett lite annorlunda koncept, dels på grund av nytt management som anpassat grundkonceptet till en svensk marknad!

Utiallafall.. alla fyra är tillräckligt stora så de kan köpa in och distrubiera stora kvantiteter via sina distrubieringscentraler.. rätt mycket handlar om storskalighetsfördelar och lastbilscentraler!

Köper man in stora kvantiteter faller nära/små leverantörer bort!

Varvid små inhemska odlare/uppfödare behöver vara anslutna till kooperativa grossister.. typ Arla, Scan eller något annat utav Lantmännens!

Grejen är.. vill man leverera till de fyra oligopolen så skall man kunna göra det hela året runt.. iomed att vi konsumenter förväntar oss att kunna köpa vad vi vill.. on season/off season!

Förr fick man köpa sådant som var aktuellt i säsongen.. det fanns lixom sällan något annat!

Sen så.. det innebär trots allt inte bara nackdelar för oss som konsumenter.. vi kan tex välja att köpa näringsrika eller ekologiska produkter året runt.

Oså på det så kan vi handla svenskt gräsbetat kött, vildfångad fisk/skaldjur, frigående ägg, vilt för övrigt och när de förekommer.

• Like 4

För min del är inte det att det är svenskt som är det viktiga utan om det är ekologiskt eller gräsbetat kött. Köper hellre ekologiskt och gräsbetat som inte är svenskt än svenskt som inte är det. Som någon också nämnde, där jag bor är det närmare till Holland än Stockholm B)

Hälsar

Rolle på Österlen

• Like 3

folk vill helst köpa skit för småpengar.. kvalitet efterfrågas sällan!

Det är nog just detta som är problemets kärna tror jag. Så länge som folk köper "skit för småpengar" och tror att det är bra, alternativt skiter i konsekvenserna, så blir det svårt att få till en större ändring (edit: men det verkar ju bli en större medvetenhet om saken så kanske ska man vara positiv trots allt).

Subventioner hade kanske kunnat lindra men är det ens tillåtet enligt EU-reglerna vi lyder under? Om vi sedan accepterar frihandelsavtal såsom TTIP eller CETA kommer det i praktiken att bli otänkbart med sådana initiativ. Det hade omedelbums resulterat i stämningar enligt ISDS från drabbade mat- och jordbruksjättar (förlåt den politiska kopplingen men det känns omöjligt att undvika i detta sammanhang).

Nedan enorma tråd (just nu 863 inlägg) hos Annika beskriver den problematiken och de svåra konsekvenserna för kost och hälsa mycket bra:

http://annikadahlqvist.com/2016/05/03/demonstration-mot-ttip-i-hannover

• Like 5

För min del är inte det att det är svenskt som är det viktiga utan om det är ekologiskt eller gräsbetat kött. Köper hellre ekologiskt och gräsbetat som inte är svenskt än svenskt som inte är det. Som någon också nämnde, där jag bor är det närmare till Holland än Stockholm B)

Hälsar

Rolle på Österlen

Om man ska lyssna på somliga röster inom Naturskyddsföreningen så är det ofta viktigare för naturen i stort att det är ekologiskt än att det är närproducerat. Dock tar man nog inte hänsyn till självförsörjandegrad, vilket ju är viktigt i sig.

• Like 3

Om jag ska utgå från mina personliga observationer av vad folk i allmänhet efterfrågar och äter, medveten om att mitt underlag för påståendet är begränsat,så är det mest salladsblad, tomater, paprika, majs, exotisk frukt och kanske några få saker till. Mest sådant som behöver importeras. De flesta efterfrågar inte de svenska grönsakerna som vi inte ser i vanliga butiker, som vaxbönor, mangold, bondbönor och så vidare. De flesta äter inte så mycket grönsaker heller, utan mest lite salladsgrönsaker som dekoration. Så om butikerna skulle ta hem det som jag kan köpa på torget från lokala odlare, så skulle det ligga kvar på hyllorna oköpt i många fall, tyvärr.

• Like 5

Hälsar

Rolle på Österlen

Jag tror nog att du skulle ha rätt om det inte varit så att tråden handlat om grönsaker. Gräsbetade grönsaker skulle vara udda oavsett var de betat.

• Like 3

Kött köper jag enligt skalan 1 ekologiskt och/eller Kravproducerat, 2 svenskt, 3 euekologiskt, 4 köper något annat som uppfyller första 3 kriterierna.

Grönsaker i princip samma sak fast där kommer euekologiskt innan svenskt konventionellt. Vår djurhållning är i regel så mycket bättre än många EU-länder att svensk köttproduktion blir bättre även med konventionell produktion. Jag tvivlar på att detsamma gäller vegetabilier.

Men tanke på omvärldsläget delar jag farhågorna i att vi inte ät självförsörjande i vår livsmedelsproduktion.

• Like 3

Jag tror nog att du skulle ha rätt om det inte varit så att tråden handlat om grönsaker. Gräsbetade grönsaker skulle vara udda oavsett var de betat.

Sorry om jag var otydlig ;) Jag innefattade även grönsaker i det ekologiska :P

Rolle igen...