Rickard

Italy proposal to jail vegans

Recommended Posts

Italy proposal to jail vegans who impose diet on children

http://www.bbc.com/news/world-europe-37034619

"It follows a number of high-profile Italian cases where malnourished children have been taken into care.

In four cases over the last 18 months, malnourished children were hospitalised in Italy after being fed a vegan diet."

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

While some nutrition experts have challenged the validity of the bill, other commentators have cautioned that its imprecise wording means it could be used to penalise a far greater range of parents than vegans or vegetarians - for instance, the parents of obese children.

Some say better public health education rather than punitive measures would be more effective at improving children's nutrition.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Veganervennlige Harvard med Frank Hu i spissen kommer nok til å motarbeide dette forslaget :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar väl ändå inte om veganism egentligen, utan om barnmisshandel. Inte för att jag tror att det är möjligt att föda växande små barn på vegankost hur omsorgsfull man än är men de flesta föräldrar brukar väl ändå prioritera sina barns hälsa framför sin ideologi.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar väl ändå inte om veganism egentligen, utan om barnmisshandel. Inte för att jag tror att det är möjligt att föda växande små barn på vegankost hur omsorgsfull man än är men de flesta föräldrar brukar väl ändå prioritera sina barns hälsa framför sin ideologi.

Hm, ett möjligt problem med ideologi, kan ju vara att det överlag uppfattas som något hälsosamt. Titta bara på alla barn som får en "sund och varierad kost". Som samtidigt kan ha prediabetes/metabolt syndrom.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eh.. barnmisshandel är en sak.. slaviskt följande av doktriner/dieter kan var en del av detta!

Iallafall om kunskapen om näringslära underskrider tron på någon kost/diet-guru!

Fanns förut de som ifrågasatte att ge sina barn modersmjölk iomed att det inte var veganskt utan animaliskt.. mest troligt var det en skröna, alternativt någon fundering.. fundering på var gränsen gick för deras religion?

Utiallafall.. föräldrar med förståndet kvar brukar kunna skilja på ideologi och vad deras barn behöver.. även om de själva äter veganskt!

Oså.. LCHF är ingen animalisk diet.. rätt många är vegetarianer.. det är främst en fettdiet.. i sin striktare form en ketogen diet.. slå upp "ketogen diet" om du inte vet vad det ordet innebär!

Kan avslöja lite i förväg att det handlar dels om att sluta vara fettskrämd, dels att vi knappast är beroende utav att inta stora delar kolhydrater för hjärnan.. I say no more! :o

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl ingen tvekan om att man kan sätta ihop en vegan diet, som ger näringsbrister.

Det verkar också som veganer gör det oftare än andra. De TROR så förbannat mycket,och tror inte att

Näringslära är viktigt att behärska.

Tex makrobiotisk diet. En variant nr 7 tror jag det var gick ut på att endast äta råris....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Jo, det är ju helt klart så att många veganer inte är helt logiska i sitt tänk. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men näringsbrist kan man få på LCHF också... Många äter bara fint kött och smör och utan t ex inälvor är det svårt att tillgodose hela näringsbehovet om man utesluter det gröna. Jag tycker mig ha sett att LCHF kämpar på liknande sätt som vegetarianerna gjorde på 70-80-talet. De var då ansedda som konstiga, rabiata och ville pracka på andra sina val (för de hade hittat nåt de tror på). Idag har deras kämpande lett till att de istället leder många debatter och det anses "rätt" att vara så vegetarisk som möjligt.

Jag tror Totto m fl ovan är inne på rätt spår - De flesta vill sina barn väl och väljer förstås sådant de själva tror på. Jag försöker själv ge mina barn LCHF även om de är motsträviga (och vi föräldrar är inte helt överens vilket försvårar ytterligare). Sedan är det förstås oerhört tragiskt att barn blir sjuka av föräldrarnas val men hjälp att göra rätt borde funka bättre än fängelse, inbillar jag mig.  :unsure:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fler länder som har problem med sjuka barn och även några dödsfall av spädbarn med mammor som varit veganer en längre tid innan de blev gravida. I Frankrike skakar flera föräldrar galler redan. Men detta är efter att barnen farit illa eller gått bort. Tror det är väldigt svårt att ge kollektiv bestraffning i "förebyggande" syfte.

Tror att oavsett diet så saknar sjukvården kunskap. Barnens sjukdommar skulle fångas upp i tid och även förebyggas om sjukvården hade bättre kunskap. Själv fick vi höra när tjejen ammande att det inte spelade så stor roll hur man äter för kroppen ser till att alla näringsämnen finns i modersmjölken hur som helst. Det finns ca 40 ämnen kroppen inte kan tillverka själv så det stämmer förstås inte.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg