phattrance Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 Har sedan 9 månader kört en lågkolhydratkost (LCHF) där jag legat på mellan 15-40g kolhydrater per dag samt ca 200g proteiner per dag. Har sedan många år tillbaka ätit en massa olika mediciner (inkl starka antibiotika som roaccutan, som är väldigt känt för alla biverkningar) för att bli av med acne problemet, vilket funkar bra när jag går på antibiotika. Problemet är bara att acnen kommer tillbaka så fort jag slutar med antibiotikan. För ca 9 månader sedan rekommenderade min läkare att testa LCHF vilket verkar funka bra nu. Acnen är nästan helt borta plus att jag mår betydligt bättre av lågkolhydratkosten. Så nu vet ni anledningen till att jag skippar kolhydraterna. Min fråga är nu är hur bra det går att bygga muskler med väldigt få kolhydrater (10-40g / dag max)? Som jag förstått det rätt så har kolhydrater endast till uppgift för själva återhämtningen och inte själva byggandet av muskler (vilket proteiner har)?. Om detta stämmer så borde man kunna bygga muskler med enbart fett och proteiner som energikälla? Jag har dock märkt att jag presterar sämre när jag cyklar 100 - 150km sträckor nu när jag äter mindre kolhydrater, men när det kommer till styrketräning så märker jag inte någon skillnad alls i prestandan. Just nu är styrketräningen viktigare då cykelsäsongen snart är över så jag vill passa på och bygga lite muskler (speciellt armar o bröst) Lite info om mig: Jag är 35år gammal, 180cm lång, väger 74kg (lite småfet runt magen). Tränar 1 till 1.5 tim gym styrka varannan dag (endast överkropp). Äter runt 2000-2100 kalorier per dag när jag inte tränar samt 2500 på dagar när jag tränar. Proteinerna ligger på ca 200g / dag inkl 2st Vassle 30g drinkar per dag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Min fråga är nu är hur bra det går att bygga muskler med väldigt få kolhydrater (10-40g / dag max)? Som jag förstått det rätt så har kolhydrater endast till uppgift för själva återhämtningen och inte själva byggandet av muskler (vilket proteiner har)?.Jag tror du har förstått det rätt. Jag tränar själv en del styrketräning sedan ca 7 månader och tycker det fungerar riktigt bra på LCHF med ett extra proteinintag (jag ligger dock lägre än dig i proteinmängd). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Du har altså fatta det helt rätt.. kolisar är för anaerob ansträngning.. tung träning och extra protein är för muskelbyggande.. i princip! Grejen med extra kolisar strax efter en träning till failure är att man inte vill att aminosyrorna skall gå till glukoneogens utan till proteinsyntesen! "Dietary protein A VLCARB is almost always relatively high in protein. There is evidence that high protein intake increases protein synthesis by increasing systemic amino acid availability [21], which is a potent stimulus of muscle protein synthesis [22]. During weight loss, higher protein intake reduces loss of muscle mass and increases loss of body fat [9]. It has been proposed that the branched-chain amino acid leucine interacts with the insulin signaling pathway to stimulate downstream control of protein synthesis, resulting in maintenance of muscle mass during periods of restricted energy intake [10]. A recent study by Harber et al. reported that a VLCARB/high-protein diet increases skeletal muscle protein synthesis despite a dramatic reduction in insulin levels [8]. Go to: ConclusionAlthough more long-term studies are needed before a firm conclusion can be drawn, it appears, from most literature studied, that a VLCARB is, if anything, protective against muscle protein catabolism during energy restriction, provided that it contains adequate amounts of protein." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1373635/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Tipsar om Martina Johanssons senaste bok: "Hormonsmart mat och effektiv träning". Kolla gärna hennes blogg: http://martinajohansson.se Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Här är en tjej som verkar ha klarat muskelbygge bra, på bara LCHF och lite frukt. "I've got to have my eggs, otherwise my day starts off wrong," she told the publication. "In an effort to get more fat in my diet for fuel, I eat half of the avocado and then the cream in my coffee." http://www.bodyandsoul.com.au/nutrition/nutrition-tips/this-is-what-the-fittest-woman-on-earth-eats-every-day/news-story/266e07bcd8515cf40cc0d464b6e78ec2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts