Petra183 Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Någon som vet om det finns opastöriserad ost att köpa i vanliga mataffärer med någorlunda stort sortiment eller om man är hänvisad till specialbutiker? Vilka sorter ska man leta efter? Jag har hittat i en specialbutik, men eftersom jag inte bor på orten, så blir det lite svårt att handla där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 En snabb googling visar att Oviken Ost gör sina ostar på opastöriserad mjölk. Här är en länk till dem som säljer deras produkter: http://ovikenost.se/?p=9865&m=2164 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Gastro-import är jag osäker på om de säljer till privatpersoner, men de har en rätt omfattande lista med namn på alla de opastöriserade ostar som de har i sitt utbud: http://shop.gastro-import.se/se/c/865/opast%C3%B6riserade-ostar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Mathem har opastöriserade ostar, så förmodligen har väl "riktiga" affärer det också. https://www.mathem.se/sok?q=opast%C3%B6riserad 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Wijnjas (osäker på stavningen) i Stockholm har. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted August 16, 2016 Author Share Posted August 16, 2016 Tusen tack för hjälpen. Jag tror det blir lättast att memorera Mathems lista och se om någon av de ostarna finns där jag bor. De andra verkar ha ostar av lite mer speciell karaktär (underförstått, passerar man en specialbutik, så kan det vara värt att handla en fin och dyr ost när man har chansen). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Parmigiano-Reggiano (Parmesan) görs på opastöriserad mjölk. Nån gång kan kilopriset reas ner till runt 150 kr, d v s Italiensk nivå. Roquefort är också en vanligt förekommande opastöriserad. Andra opastöriserade, men som kanske inte finns i varje butik, är Brie de Meaux, Gruyere, Appenzeller, Pecorino di Remo. Ps. Läste nu Gastro Imports lista och blev euforisk, ostparadiset på jorden!!! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted August 17, 2016 Author Share Posted August 17, 2016 Hittade faktiskt ett par opastöriserade ostar på Willys. ICA har jag inte kollat än. Coop bör ha parmesan, även om de inte har de andra sorterna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted October 5, 2016 Author Share Posted October 5, 2016 LIDL hade en opastöriserad ost i veckan, med anledning av att de har franskt tema. Morbier heter den och enligt uppgift på förpackningen ska den vara halvhård och kraftigt saltad. Jag har inte smakat på den än. Går det att frysa in de opastöriserade ostarna eller påverkas bakteriekulturen negativt av det? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts