Jump to content

Behöver lugna mitt oroliga sinne

Little Redhead

Recommended Posts

Forskningsrapporter brukar jag inte läsa. Men jag har last Lierre Keiths Vegomyten, och Nicole Hahn Nimans Defending Beef. Ifrågasatta, ja, men jag tyckte tankegångarna I stort kändes rimliga. De hänvisar säkert till forskning.

Tycker också att utvecklingen av svenskt jordbruk skrämmer. Och vår självförsörjning.

• Like 4

Frågan är vad det är de vill, de som använder klimatförändringsargumentet för att minska köttkonsumtionen, vill de att alla idisslare ska utrotas - för det är väl den egentliga slutsatsen av deras argumentation, idisslare kan vi inte ha för de släpper ut gas. 

Slutsatsen blir då att vi bara kan ha icke idisslare kvar, egentligen köttätare för de släpper inte ut gas. Köttätande djur finns det inte så många kvar och de är inte mycket att äta på heller. 

Den andra slutsatsen är att om vi slutar att äta idisslare för att istället äta idisslarnas mat, tex sojaburgare, så blir vi själva stora producenter av gas, och bör följaktligen utrotas. 

Hela den här klimatdebatten har gått överstyr och används för alla möjliga syften, det är mycket oroande. Det finns mängder av klimatforskare som inte är övertygade om det som FNs klimatpanel håller på med men de får inget utrymme någonstans, ingen vill föra fram andra sidans synpunkter i den här frågan. 

Jag är lika oroad som du över det du tar upp. Dags att bli sin egen matproducent.

Edit:

Jag tycker den här mannen har en sansad och balanserad inställning till frågan. 

http://www.drroyspencer.com/my-global-warming-skepticism-for-dummies/

• Like 3

Hej!

Kor och andra däggdjur ingår i naturens kretslopp och har gjort så i miljontals år. Kor som äter gräs trampar och göder gräsmarkerna så att det växer bättre än annars. Jordlagret växer och blir tjockare där djur betar.

Däremot kan gräsätare som äter kraftfoder som sojabönor få problem med magen eftersom de inte är skapade för att detta. Då fiser de ut andra gaser än normalt.

Odling medför att jorden blir utarmad om inte djurgödsel tillförs. Konstgödsel tillför oftast bara 3 av de hundratals ämnen som djurgödsel tillför.

Odling med ogräsgifter förgiftar grundvatten mm och insektgifter som tex neonikotinoider dödar eller försvagar pollinerande insekter så att den stora del av jordbruksproduktionen som är beroende av insekterna inte kan fortleva om vi fortsätter som nu!

Historiska civilisationer har försvunnit på grund av kraftig jordflykt, försaltning (vid bevattning), mm.

När jorden plogas eroderas jorden bort med hjälp av solen, vindar och vatten. I tex USA har jordlagret minskat med 90% i många områden under de senaste 150 åren.

Så lösningen är att använda gräsbetande djur och deras gödsel i stor utsträckning som möjligt och att inte ploga och förgifta jordarna med ogräs- och insektsmedel. Det gäller att efterlikna naturen så mycket som möjligt.

Allan Savory talar på Ted Talks om hur man gör för att få torra, ökenliknande gräsmarker att grönska. Länk: https://www.ted.com/talks/allan_savory_how_to_green_the_world_s_deserts_and_reverse_climate_change?language=sv

Här är bondes perspektiv på hur man skapar en frisk och produktiv odlingsjord:

• Like 5