Guest Posted August 20, 2016 Share Posted August 20, 2016 Precis börjat se denna video (är typ 10 min in). Jag vågar knappt se hela. Vad tycker ni om detta? Det är inget naturligt urval, det är selektiv avel. Precis som våra hund- och kattraser. Jag reagerar starkt på dessa trubbnosiga och nakna hundar och katter. Att se boskapsdjur möta samma öde är läskigt. De nämner även växter/grönsaker/frukt men det är långt ifrån lika upprörande eftersom det inte är levande djur. Finns detta i Sverige? Antar att hönsen som växer sig feta och stora på kort tid redan finns i Sverige. Undrar dock om Belgian Blue eller de fjäderlösa hönsen kommit hit? Jag tycker inte detta är rätt. Vi ska inte experimentera på detta sätt med djuren. Att äta dem är en sak men att avla fram dem på detta sätt är bara fel. Samma gäller givetvis hundar och katter. Tycker människan ska sluta leka Gud (nej, jag är inte religiös). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 20, 2016 Share Posted August 20, 2016 Detta är så vidrigt! (Vågade inte titta på filmen, räckte med förhandsbilden.) Jag tycker det är okej att äta djur men djuren ska ha det bra medan de lever. Tyvärr skulle vi behöva skaffa egna hönor, grisar och kossor allihop för att kunna ha koll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted August 20, 2016 Share Posted August 20, 2016 Jag tittade bara på avsnittet som handlade om hönorna. Dom avlades fram utan fjädrar för att det blir för varmt för dom i t ex Afrika. Skulle det vara ett problem? Eller är min engelska så dålig att jag missuppfattade det hela? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Intressant och lärorik film!Det ligger ju något i det de säger, att vi har avlat växter och djur i tusentals år. Men det är lite mer sofistikerat och extremt nu för tiden.De fjäderlösa hönsen såg lite knasiga ut, men resten av filmen var inte så hemsk att titta på.Jag fortsätter dock att köpa mitt kött från Gröna gårdar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Vad gäller hundar så gick det en dokumentär på SVT för en del år sedan om en rätt så kontroversiell norsk hunddomare som dömde ut de hundar där den specificerade rasstandarden medförde ett lidande för hunden. Han blev så småningom utesluten ur domarkåren för sin 'bångstyriga' inställning. Synd, det skulle behövas fler sådana personer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Detta är så vidrigt! (Vågade inte titta på filmen, räckte med förhandsbilden.) Jag tycker det är okej att äta djur men djuren ska ha det bra medan de lever. Tyvärr skulle vi behöva skaffa egna hönor, grisar och kossor allihop för att kunna ha koll. Den tanken har slagit mig också. Att jag borde skaffa bondgård och hålla mina egna höns, grisar och kossor för att försäkra mig om att de får ett värdigt liv. Jag tittade bara på avsnittet som handlade om hönorna. Dom avlades fram utan fjädrar för att det blir för varmt för dom i t ex Afrika. Skulle det vara ett problem? Eller är min engelska så dålig att jag missuppfattade det hela? Innan det sa de också något om att deras temperaturreglering hade blivit sämre just pga. att de ska växa sig stora och feta på så kort tid som möjligt (en bieffekt). Hönsen hade inte problem med reglera kroppstemperaturen tidigare. Ungefär som trubbnosiga hundar inte får åka med vissa flyg pga. värmekänsliga. Intressant film! Det ligger ju något i det de säger, att vi har avlat växter och djur i tusentals år. Men det är lite mer sofistikerat och extremt nu för tiden. De fjäderlösa hönsen såg lite knasiga ut, men resten av filmen var inte så hemsk att se på. Jag fortsätter dock att köpa mitt kött från Gröna gårdar. Jag tycker det är hemskt när man avlar djur på ett sådant sätt att de lider eller inte kan fungera normalt. Jag såg bara fram till hönsen men belgian blue, dessa tjurar verkar inte själva kunna befrukta kossorna enligt videon. De är så stora och musklade att de inte verkar komma till. Det är inte normalt. En sak att man inseminerar av praktiska eller andra skäl men ett krav är att djuren faktiskt själva kan föröka sig. Dessutom ska belgian blue lida av andra hälsoproblem pga. hur de ser ut. Angående fjäderlösa hönsen. De bör vara mycket känsligare för starkt solljus. Så även om de inte blir överhettade pga. fjäderlösa så kan de riskera solbrännas. Det är bara en ond cirkel. Att försöka mixtra med naturens skapelser är farligt. Det finns en anledning till att djur ser ut och fungerar som de gör, samma med oss. Vad gäller hundar så gick det en dokumentär på SVT för en del år sedan om en rätt så kontroversiell norsk hunddomare som dömde ut de hundar där den specificerade rasstandarden medförde ett lidande för hunden. Han blev så småningom utesluten ur domarkåren för sin 'bångstyriga' inställning. Synd, det skulle behövas fler sådana personer. Ja, det är synd. Enda sedan dokumentären Ett Renrasigt Helvete (Pedigree Dogs Exposed) så har jag varit negativt inställd till SKK. Allmänheten måste informeras men det känns som att samhället inte informeras nog. Folk fortsätter köpa dessa trubbnosiga hundar (och smuggelhundar) och folk ställer ut och avlar på dessa hundar de fått för sig är anatomiskt korrekta. Jag önskar man slutade avla efter utseende och istället avlade efter funktion, hälsa och mentalitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Det finns väl snart ingen växt och inget djur som människan inte har antingen förändrat eller utrotat. Det är rktigt förfärligt när man tänker på det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Det finns väl snart ingen växt och inget djur som människan inte har antingen förändrat eller utrotat. Det är rktigt förfärligt när man tänker på det. Så sant... Snart börjar vi genmodifiera oss själva. Vanligtvis tycker jag sånt är intressant men att börja genmodifiera utan respekt för vad det kan orsaka eller allmänna riktlinjer känns farligt. Det är ingen nytt att vi kan genmodifiera men varför sätts det i bruk bara sådär? Jag har en känsla av att människan kommer få äta upp det en dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Hittade en intressant (gammal) tråd om fjäderlösa höns http://djurskydd.ifokus.se/discussions/51438dcdce12c430f500981c-fjaderlosa-hons Hade ingen aning om att kalkoner inte kan para sig på naturlig väg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts