Guest Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Jag har köpt (och redan ätit upp) några Nellie Dellies Milk Chocolate. Åt en bar om dagen förutom igår då jag åt två. Jag märker att magen blir orolig, viss magkramp (osäker om det verkligen är pga. chokladen) och gasbildning. Jag får inte bara ökade gaser (får inga gaser normalt sett på LCHF) utan de luktar vidrigt också (ber om ursäkt om det blir för mycket information). Började fundera på varför och läste innehållet. Ingredienser: Sötmjölkspulver, kakaosmör, oligofruktos, inulin, kakaomassa, sötningsmedel (erythritol, steviolglykosider), emulgeringsmedel (rapslecitin), vanilj. Jag vet att sockeralkoholer (erythritol) kan ge diarré vid överdriven konsumtion (i varje fall för mig). Denna chokladbar är dock på ynka 35 g så det finns inte ens chans att det är erythritol för det krävs mer än så för att jag personligen ska reagera. Stevia reagerar jag inte på alls. Äter även Alvestaglass ibland som är sockerfri och sötad med stevia (ingen erythritol) och den reagerar jag inte på alls. Så jag gick igenom övriga ingredienser och kom fram till att oligofruktos och inulin måste vara boven i dramat. När jag googlar på dessa får jag fram att det är kostfiber och de ska ge exakt de symtom jag fick. Undrar varför det finns i chokladen? Ska försöka maila Nellie Dellies angående det men jag läste att det finns i många sockerfria produkter och lightprodukter samt bantningsprodukter. Varför detta? Vad kan vara så bra med kostfiber att de väger upp dessa biverkningar? Kan för övrigt tillägga att den sockerfria steviasötade glassen från Alvestaglass inte innehåller verken oligofruktos eller inulin och jag reagerar som sagt inte på denna glass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Fattar inte hur man ens kan tänka sig äta detta varföe inte äta ren mat. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Fattar inte hur man ens kan tänka sig äta detta varföe inte äta ren mat. Jag äter det inte istället för ren mat. Jag äter det när jag är sugen på (mjölk)choklad. Jag påstår inte att det är nyttigt eller att rekommendera men det finns ju fler på lågkolhydratkost som dricker exempelvis lightläsk med cancerframkallande sötningsmedel. Ska försöka komma bort från det men det är inte det tråden handlar om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Min gissning är att de har lagt till det för att du ska tycka den är god. Oligofruktos och inulin tillsätts nog inte bara för fibrernas skull, de gör väl att den smakar sötare också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Ät jordärtskockor i stället så får du en rejäl dos inulin.. och gasbildning! De är nog mest konsistengivare? Iallafall.. det är lixom inga problem med att äta varken Inulin eller andra oligofruktosvarianter/resistent stärkelse! Det är mest omgivningen som reagerar på lukten. De omvandlas till SCFA i colon.. tas upp som butyrate, acetate och propionate främst. https://en.wikipedia.org/wiki/Short-chain_fatty_acid 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Jag får sådana problem, och värre, av mjölkpulver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Ät jordärtskockor i stället så får du en rejäl dos inulin.. och gasbildning! De är nog mest konsistengivare? Iallafall.. det är lixom inga problem med att äta varken Inulin eller andra oligofruktosvarianter/resistent stärkelse! Det är mest omgivningen som reagerar på lukten. De omvandlas till SCFA i colon.. tas upp som butyrate, acetate och propionate främst. https://en.wikipedia.org/wiki/Short-chain_fatty_acid Ok, så det är inget "farligt" eller särskilt dåligt då. Mer jag själv som reagerar på lukten (jag går alltid undan). Tänker dålig lukt eller gaser = dålig föda. Jag reagerar dock på bönor också har jag förstått. Gjorde chili con carne för inte så länge sedan och fick gaser av det också. Minns dock inte om de luktade så illa. Jag får sådana problem, och värre, av mjölkpulver. Mjölkpulver? Hm. Fast om jag skulle reagera på mjölkpulver, borde jag inte reagera på vanlig mjölkchoklad också? Det innehåller ju också mjölkpulver. Kan inte minnas att jag reagera likadant på vanlig mjölkchoklad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Sötmjölkspulver. Vad är sötmjölk för något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Sötmjölkspulver. Vad är sötmjölk för något? Jag vet faktiskt inte... Det står mer exakt: sødmælks-/helmelk-/sötmjölkspulver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Sötmjölkspulver. Vad är sötmjölk för något? Sötmjölk är den röda mjölken, dvs den fullfeta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Sötmjölk är väl vanlig komjölk? Utan bakteriekulturer eller dylika förändringar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Jo du borde reagera på vanliga chokladkakor också som innehåller mjölkpulver, det är dock inte alla som gör det och de som gör det har förmodligen mycket lägre dos än den du har i den här "baren", här är den verkligen huvudingrediens, den står först, 29%. Jag hämtade mer information om din bar nedan och det är som sagt mycket mjölpulver. Jag noterar också mycket polyoler (kolla FODMAPS), 23g kolhydrat .... , 26g kostfiber - jag utgår från att detta är cellulosa dvs icke användbar fiber som bara fyller ut och retar tarmen tror inte ens bakterierna rår på den. Alla dessa och mjölken var för sig eller i kombination tror jag ger dig problemen. Wiki: Inulin är en kolhydrat som räknas som en kostfiber då den inte bryts ned i mag- och tarmkanalen. Inulin består av kedjor av fruktos, som avslutas med en glukosenhet Näringsinnehåll per 100 g:Energi 1970 kJ/470 kcalFett 37 g- varav mättat fett 24 gKolhydrat 23 g- varav sockerarter 13 g- varav polyoler 9 gKostfiber 26 gProtein 9 gSalt 0.27 gIngredienser: sötmjölkspulver, kakaosmör, oligofruktos, inulin, kakaomassa, sötningsmedel (erythritol, steviolglycosider), emulgeringsmedel (rapslecithin), vanilj. Minst 33% kakao och minst 29% mjölkbeståndsdelar i mjölkchokladen.Allergener: Mjölk. Kan innehålla spår av nötter. Utan tillsats av socker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Menna.. menna.. en chokolad som innehåller 26% kostfiber måste vara nyttigt som f*n.. eller inte? Kostfiber deklareras separat enligt svensk livsmedelslagstiftning.. sockerarter för sig.. mest troligt ingår inulinet/oligofruktosen i fibrer? En chokolad med upp till en tredjedel kakao är lixom nästan på gränsen för att kallas för choklad. Inte undra på att de behöver diverse konsistensgivare/utfyllnad. Grejen är.. det är knappast någon hälsofara.. det är mest lurendrejeri. Ta en ruta Lindt 90%, då står dig på en eller två, rutor! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Menna.. menna.. en chokolad som innehåller 26% kostfiber måste vara nyttigt som f*n.. eller inte? ... och sen 23 % kolhydrater på det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 ... och sen 23 % kolhydrater på det. Men, nio pocent utav sockerarterna var ju Polyoler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Kostfiber finns ju i all frukt och grönt. Får du problem med det också? Jag gissar på att det är sockeralkoholerna som ställer till det. Även om du testat nån gång ilband utan problem så blir en del av dem mat till bakterier i magen. Då dessa inte är speciellt naturliga i vår föda blir således de som gynnas i tarmen bakterier som inte speciellt natruliga för tarmfloran. Detta märker du inte efter en dos utan de förökar sig dag för dag när du matar dem. Om du håller uppe en vecka eller två kommer du säkert kunna börja om och ta en bar utan att något händer. Men forsätter du kommer problemen tillbaka efter några dagar. Själv slänger jag dock alla barer och annat med hydrogenerat socker (det är så man gör sockeralkoholer) i soptunnan. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Men, nio pocent utav sockerarterna var ju Polyoler? Men jag är inte kemist och vet inte vad polyoler är. Jag ser bara att det står 23 % kolhydrater. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Nu frågade Alien inte efter alternativ till den "bar" som diskuteras i tråden, men jag kan inte låta bli. Själv köper jag numera bara Blanxarts 95-procentiga choklad. Trots den höga halten av kakao är smaken mild och len. Dessutom är den här chokladkakan indelad i 18 bitar och inte 10. En bit är alldeles lagom till en kopp kaffe tycker jag. Den är inte märkt som ekologisk, men initierade källor säger att den tillverkas både enligt ekologiska odlingssätt och de som jobbar får skälig ersättning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Men jag är inte kemist och vet inte vad polioler är. Jag ser bara att det står 23 % kolhydrater. Inte jag heller! Utiallafall så inbillar jag mig att det betyder på klingande svenska att det är sockeralkoholer? Prexis som att det inte räckte.. de är en grupp "som liknar vissa sockerarter, men där syreatomen som är dubbelbunden till en kolatom"! https://sv.wikipedia.org/wiki/Sockeralkohol Jisses.. nästan lika krångligt som med resistent stärkelse? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 ..."som liknar vissa sockerarter, men där syreatomen som är dubbelbunden till en kolatom" ... Jag hade inte kemi i skolan ... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 ..."som liknar vissa sockerarter, men där syreatomen som är dubbelbunden till en kolatom" ... Jag hade inte kemi i skolan ... Det hade däremot jag, fast lektionen om polyoler missade jag.. eller så ingick de inte i grundskolans kurs? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Jo du borde reagera på vanliga chokladkakor också som innehåller mjölkpulver, det är dock inte alla som gör det och de som gör det har förmodligen mycket lägre dos än den du har i den här "baren", här är den verkligen huvudingrediens, den står först, 29%. Jag hämtade mer information om din bar nedan och det är som sagt mycket mjölpulver. Jag noterar också mycket polyoler (kolla FODMAPS), 23g kolhydrat .... , 26g kostfiber - jag utgår från att detta är cellulosa dvs icke användbar fiber som bara fyller ut och retar tarmen tror inte ens bakterierna rår på den. Alla dessa och mjölken var för sig eller i kombination tror jag ger dig problemen. Wiki: Inulin är en kolhydrat som räknas som en kostfiber då den inte bryts ned i mag- och tarmkanalen. Inulin består av kedjor av fruktos, som avslutas med en glukosenhet Näringsinnehåll per 100 g: Energi 1970 kJ/470 kcal Fett 37 g - varav mättat fett 24 g Kolhydrat 23 g - varav sockerarter 13 g - varav polyoler 9 g Kostfiber 26 g Protein 9 g Salt 0.27 g Ingredienser: sötmjölkspulver, kakaosmör, oligofruktos, inulin, kakaomassa, sötningsmedel (erythritol, steviolglycosider), emulgeringsmedel (rapslecithin), vanilj. Minst 33% kakao och minst 29% mjölkbeståndsdelar i mjölkchokladen. Allergener: Mjölk. Kan innehålla spår av nötter. Utan tillsats av socker. 29% mjölkandelar låter inte så mycket ändå. För jämföra med finare mjölkchoklad (ej Marabou): Vivani Milk chocolate 26% mjölkandelar (minst 32% kakao) Vivani Superior Milk Ecuador 25% mjölkandelar (minst 37% kakao) Vivani White chocolate with vanilla 40% mjölkandelar Jag har inte smakat Superior Milk Ecudaor och jag tror inte jag har smakat vanliga Milk chocolate heller. Däremot har jag smakat White chocolate with vanilla som är den enda vita choklad jag har hittat som har så lite kolhydrater per 100 g. Anledningen till det låga kolhydratvärdet (jämförbart med mörk choklad på 70%) beror på mindre andel socker och större andel kakaofett. Jag är dock osäker på om mjölkandelarna är högre, lägre eller normalt för vit choklad. Min poäng är: Den vita chokladen består av hela 40% mjölkandelar, och jag har inget minne av att jag reagerar på denna alls. Så frågan är om det inte bara är du som är extra känslig? Är du känslig för mejerier i allmänhet eller bara mjölken/mjölkpulver? Jag tror faktiskt det är sötningsmedlet om det inte är kostfiber eftersom jag alltid reagerar på produkter sötade med sötningsmedel. Jag reagerar alltså inte på samma typ av produkt med socker. Som jag kommer svara här nedan reagerar jag inte på frukt heller som tydligen innehåller kostfiber. Menna.. menna.. en chokolad som innehåller 26% kostfiber måste vara nyttigt som f*n.. eller inte? Kostfiber deklareras separat enligt svensk livsmedelslagstiftning.. sockerarter för sig.. mest troligt ingår inulinet/oligofruktosen i fibrer? En chokolad med upp till en tredjedel kakao är lixom nästan på gränsen för att kallas för choklad. Inte undra på att de behöver diverse konsistensgivare/utfyllnad. Grejen är.. det är knappast någon hälsofara.. det är mest lurendrejeri. Ta en ruta Lindt 90%, då står dig på en eller två, rutor! Jag kan mycket om choklad och är fullt medveten om att mjölkchoklad inte anses vara "riktig choklad" enligt många. Jag skulle dock gilla mjölkchoklad oavsett vad det kallades. Så strunta i vad det heter. Jag gillar mörk choklad också dock. Kanske tack vare ett förflutet som LCHF:are. Min favorit bland ren mörk choklad är utan tvekan Lindt Madagaskar 70%. Aldrig smakat något bättre. Den är helt annorlunda mot Lindts vanliga 70%. Helt fantastisk! Lindt 90% testade jag för några år sedan när jag var ny på LCHF och den är toppen om man vill tappa suget för den är galet mörk. Ingen risk att man äter upp den snabbt... Kostfiber finns ju i all frukt och grönt. Får du problem med det också? Jag gissar på att det är sockeralkoholerna som ställer till det. Även om du testat nån gång ilband utan problem så blir en del av dem mat till bakterier i magen. Då dessa inte är speciellt naturliga i vår föda blir således de som gynnas i tarmen bakterier som inte speciellt natruliga för tarmfloran. Detta märker du inte efter en dos utan de förökar sig dag för dag när du matar dem. Om du håller uppe en vecka eller två kommer du säkert kunna börja om och ta en bar utan att något händer. Men forsätter du kommer problemen tillbaka efter några dagar. Själv slänger jag dock alla barer och annat med hydrogenerat socker (det är så man gör sockeralkoholer) i soptunnan. Nej, jag får inte problem av frukt eller grönt. Ja, det kan mycket väl vara sötningsmedlet. Att jag aldrig lär mig. Tänker att "skitsamma om det är onyttigt, bara jag inte går upp i vikt av det" men istället får jag såna problem med magen att jag hellre går upp i vikt. Haha. Nu frågade Alien inte efter alternativ till den "bar" som diskuteras i tråden, men jag kan inte låta bli. Själv köper jag numera bara Blanxarts 95-procentiga choklad. Trots den höga halten av kakao är smaken mild och len. Dessutom är den här chokladkakan indelad i 18 bitar och inte 10. En bit är alldeles lagom till en kopp kaffe tycker jag. Den är inte märkt som ekologisk, men initierade källor säger att den tillverkas både enligt ekologiska odlingssätt och de som jobbar får skälig ersättning. Godaste mörka chokladen jag har ätit är Lindt Madagaskar 70%. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Mm.. för min del så är det Lindts vita som är himmelskt god.. det blir att bara trycka in hela kakan! Så sådana får inte finnas här hemma! Oandrasidan.. de blir lixom inte liggande så länge. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Mm.. för min del så är det Lindts vita som är himmelskt god.. det blir att bara trycka in hela kakan! Så sådana får inte finnas här hemma! Oandrasidan.. de blir lixom inte liggande så länge. Den är säkert god. Älskar vit choklad om jag ska vara ärlig. [emoji16] Jag kan inte heller köpa hem utan att äta upp hela på en gång... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts