Jump to content

Hur påverkar glycerol lchf


shapeshifter
 Share

Recommended Posts

Ja, glycerol kan omvandlas till glukos. Generellt tycker kroppen om att omvandla molekyler som består av 3 kolatomer till glukos (pyruvat, laktat alanin, glycerol, propionat osv). Även andra molekyler med udda antal kolatomer kan ofta göras om till 3C (3 kolatomer) molekyler eftersom stanardmekanismen för att bryta ned något är att knipsa av 2 kolatomer åt gången (tex glutamin är 5 kolatomer och blidar också enkelt glukos). Fettsyror i naturen är nästan uteslutande jämnt antal kolatomer (C4, C6, C8, C10, C12 osv) och därför kan de inte göras om till en C3 molekyl som kan bli till glukos.

 

När en C3 molekyl väl blivit C2 går den in i Krebs cykeln för att bli CO2 och H2O varvid den mesta delan av ATP biladas i cellen (kallas för aerob respiration). När väl steget från C3 till C2 tagits går det inte backa bandet (dvs glukos kan inte bildas). 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Triglycerider.. dvs fett innehåller cirka 10 % av sin energi i form av glycerol.

 

Eller som det oxå benämns.. triacylglycerol (ofta på Engelska)!

 

Finns lixom ingen anledning till att äta rent glycerol.. såvida man inte är en höna, gris eller nötkreatur som behöver gå upp i vikt.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Glycerol ingår ofta som konsistensgivare och fuktighetsbevarare (i tex snus), ger fyllighet åt tex vin, förlänger hållbarhet  m.m.  Finns nog tusen fler tillämpningar. Smakar dessutom gott som godis - kallades förr oljesött.

Sen kanske man skall sätta sig in i ämnets frågeställning innan man avslöjar sin egen begåvning med att kalla andra "felprogrammerad", Jala!.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Då tror jag vi närmar oss pudelns kärna.. dvs glycerol används främst för att göra så att junkfood nästan smakar och har konsistens som riktig mat? :o

 

Grejen dävidlag är nog mest troligt att det inte är skadligt att äta om det ingår som komponent i någon mat.. utan att det funkar mer som utfyllnad för att lura konsumenterna?

 

De kanske tagit bort för mycket fett, (triacylglycerol),(mättat fett) för det skall funka?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Absolut Zepp! Det skulle vara intressant att jämföra kolhydrat påslaget mellan 100 gr socker och 100 gr glycerol samt även kcal innehåll. Nån som vet?

Det luriga är dessutom att glycerol ingår som en komponent i många sockerfria produkter samt hälsokost där just kolhydratsinnehållet uppges vara noll !!

Ett exempel jag såg var "Flytande Steviosa" - stevia mixat med glycerol, samt sockerfria praliner och sockerfritt tuggummi m.m.

 

Det borde stå så här i reklamen istället:

post-8190-0-30849100-1471977592_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är helt klart fel att inte deklarera något energiinehåll av sockeralkoholer. En sockeralkohol som tagits upp i tarmen innehåller något mer energi än motsvarande socker. Dock tas inte allt upp så livsmedelsverket brukar rekommendera att man ska räkna med att ungefär hälften tas upp. Men detta varierar mellan olika sockeralkoholer, mellan individer och över tid. Om du äter sockeralkoholer regelbundet tar kroppen upp mer. Behöver du inte springa på toaletten efteråt är det ett tecken på att du tagiut upp dem. Om de blir kvar i tarmen blir det fest för ogynsamma bakterier och toabesök. 

 

När det gäller hur mycket som omvandlas till socker beror det på individens behov. Det blir helt olika om du går på LCHF eller inte. Om du tex just börjat med LCHF är kroppen van att ha mycket socker och kommer göra om allt den hitter till socker.

 

När det gäller hur sockeralkoholer skall deklareras verkar det vara lite olika i olika länder och en del företag tar sig friheter när reglerna är lite förvirrade. Rent kemiskt är det inte en kolhydrat eftersom man kemiskt modifierat kolhydraten. Men biologiskt är det en kolhydrat likväl. Ungefär som lagar för narkotika inte fungerar när man ändrar en liten del av molekylen så blir den laglig trots att den har samma eller farligare egenskaper än ursprungsdrogen. Det är sällan en kemiskt modifierad molekyl blir bättre för hälsan än ursprungsmoleylen i naturen (transfett är väl ett lysande exempel där man precis som sockeralkoholer kört den i en hydrogeneringsprocess). 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Absolut Zepp! Det skulle vara intressant att jämföra kolhydrat påslaget mellan 100 gr socker och 100 gr glycerol samt även kcal innehåll. Nån som vet?

Det luriga är dessutom att glycerol ingår som en komponent i många sockerfria produkter samt hälsokost där just kolhydratsinnehållet uppges vara noll !!

Ett exempel jag såg var "Flytande Steviosa" - stevia mixat med glycerol, samt sockerfria praliner och sockerfritt tuggummi m.m.

 

Det borde stå så här i reklamen istället:

 

Prexis.. har man bara trampat in litta grand på en hälsosam stig så visar det sig att den oxå är minerad!

 

I början tar det hur lång tid som helst att handla.. iomed att man läser alla innehållsförteckningar.. sen tröttnar man och köper bara rena råvaror för det mesta!

 

Och oftast så visar det sig att sockerfria och sk hälsoprodukter har längst innehållsförteckning.. hur det nu kan komma sig iomed att de flesta är utfyllnad/konsistensgivare/smakämnen och konserveringsämnen! :o

 

Då går jag som regel direkt och köper ett tråg fläskkotletter.. och struntar i om grisarna fått glycerol i sitt foder!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Då glycerol medverkar för att bilda kolhydrater, trots att det är "sockerfritt", så undrar jag över de andra sockerfria sötningsmedlen i skafferiet.

Är Lidl´s Cologran likadan - den innehåller natriumsackarin och natriumcyklamat.

Likså Sötin - den innehåller ren Erytritol.

Även min favvo - Fun light som innehåller:  E445 Glycerolestrar, E955 Sukralos, E950 Acesulfam-K.

Link to comment
Share on other sites

Sackarin, cyklamat, acesulfam, aspartam, suckalos är syntetiska sötningsmedel. Dessa förekommer i mg doser. De bidrar inte till energi eller kolhydrater. Dock verkar de manipulera vissa fysiologiska responser samt störa tarmfloran. Vissa av dem förgiftar våra vattendrag då de inte tas upp av oss och de bryts inte ned av naturens processer.

 

Kemiskt modifierade sockerarter bildar normalt socker så fort de kommer in i kroppen. Dessa är i huvudsak sockeralkoholer. De kallas även polyoler. Tillverkarna byter namn på det mesta beroende på trender och vad folk undviker. Det är ju ganska mycket enklare att ändra innehållsförteckningen än innehållet. Sockeralkoholer slutar normalt på -ol (tex xylitol, glycerol, erytritol osv) precis som de vanliga alkoholerna (metanol, etanol, propanol, butanol osv)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Då glycerol medverkar för att bilda kolhydrater, trots att det är "sockerfritt", så undrar jag över de andra sockerfria sötningsmedlen i skafferiet.

 

 

 

William "Weat Belly" Davis anser att det finns 5 st säkra sötningsmedel: stevia, monk fruit, erythritol, xylitol och inulin.

 

http://www.wheatbellyblog.com/2016/08/5-safe-sweeteners/

Link to comment
Share on other sites

Det här var rätt intressant hur glycerol kopplas till fett som triglycerider. Jag har funderat över skillnaden mellan att äta fett av ens egna fettlager kontra att äta externt tillfört mättat fett. Fett som fett tycker man. :unsure:

Men nu finns det något som kallas NEFA - Non esterified fatty acid.

Det påstås att det fett som man tar från fettlager består av NEFA, medan det man äter frigörs i blodet som triglycerider och samtidigt undertrycker frisättandet av NEFA.

Den som fastar lever på NEFA. 

Vilken är skillnaden hälsomässigt att fasta på vatten 100 dagar (förutsatt att du är tillräckligt obese)  eller att leva på superextrem LCHF i 100 dagar?

Link to comment
Share on other sites

Det här var rätt intressant hur glycerol kopplas till fett som triglycerider. Jag har funderat över skillnaden mellan att äta fett av ens egna fettlager kontra att äta externt tillfört mättat fett. Fett som fett tycker man. :unsure:

Men nu finns det något som kallas NEFA - Non esterified fatty acid.

Det påstås att det fett som man tar från fettlager består av NEFA, medan det man äter frigörs i blodet som triglycerider och samtidigt undertrycker frisättandet av NEFA.

Den som fastar lever på NEFA. 

Vilken är skillnaden hälsomässigt att fasta på vatten 100 dagar (förutsatt att du är tillräckligt obese)  eller att leva på superextrem LCHF i 100 dagar?

 

FFA är ett annat nämn för NEFA.. och det är aldelels riktigt transportformen från lager till förbrukare!

 

Och det sker i en process som kallas för Lipolys.

 

Då bryts triglycerider ner till fettsyror och glycerol.

 

Fettsyrorna binds sen till Albumin.. för fett är inte vattenlösligt.. oså går det ut i blodet.. och kan tas upp av celler som vill använda det.

 

Glycerolet går till levern för Glukoneogenes.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jaha, det är så processen ser ut. Så NEFA är slutprodukten av lipolys processen.

Men hämmas frisättandet av NEFA från fettlagret av tillförsel av triglycerider? Typ glycerolet omvandlas ju till kolhydrater i levern - som kanske ökar insulinfrisättning - och stoppar NEFA frisättning? :unsure:

 

Det styrs till stora delar utav insulin!

 

Insulin är den främsta moderatorn utav esterifiering och reesterifiering av triglycerider i adiopote vävnad!

 

Så här ser det ut.. triglycerider bryts ständigt ner i adipot vävnad till stora delar på grund utav den adrenerga effekten.. beroende på insulinhalt och glukoshalt så antingen så reestrifieras det till till glycerider igen eller så blir det NEFA/FFA!

 

Lipolysen pågår med andra ord rätt kontinuerligt.. glukoshalt och insulinhalt avgör om det skall bindas till Albumin eller bilda triglycerider ihop med glukos.

 

Glycerolet går i princip alltid tillbaka till levern oavsett, där det kan bilda nytt glukos.

 

"Adrenalinet skyndar på lipolysen i cellerna, samtidigt som den stimulerar glykogenolysen i levern. Som en följd av detta ökar mängden fria fettsyror och socker i blodet, varmed kroppens reserver av energi kan användas."

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Adrenalin

 

Homestasen är ingen finlirare.. utan det mesta regleras utav en kaskad av olika komponenter, via feed back!

Link to comment
Share on other sites

Kroppen förbränner det man äter!

 

En helt annan sak är hur mycket utav lagret som kan förbrännas per dag.. både lipolys och annat regleras/har sina begränsningar.

 

Om ens främsta energitillförsel är fett, så blir kroppen rätt duktig på att förbränna fett.

 

När väl lipolys, ketos, glukoneogens och fettoxidationsförmåga är maxad så är det inte helt ovanligt att aptiten sjunker, utifall man har stora lager att ta utav.

 

Rätt avgörande är insulinnivån.. iomed att denna till stora delar reglerar lipolysens effekter.

 

Och de enkla sätten att reglera insulinnivån är att kutta kolisar, kalorier eller  fasta!

 

Fettförbräningen är beroende utav tillgängligt fett.. är lipolysens produktion av NEFA/FFA låst och fettoxidationen inhiberad så spelar tillförsel eller mängd i fettreserven mindre roll.

 

Grejen är att kalorirestriktion är outstanding på kort sikt.. oavsett diet.. grejen är att det är outhärdligt på lite längre sikt!

 

På ännu längre sikt lär ämnesomsättningen sjunka, då är man tebaks på ruta ett!

Link to comment
Share on other sites

"Kroppen bränner det man äter". Visst, men VAD bränner kroppen/cellerna? :unsure:

I vilken form kommer energin som tex. muskelcellerna direkt kan ta upp (om vi bortser från socker / ketoner - som väl är ett specialfall liknande socker).

Är det fria fettsyror/ NEFA bundna till Albumin i blodet?

Är i så fall triglycerider ett förstadium som måste estrifieras i lipolys processen (vid låg insulinhalt) och förvandlas till NEFA, vilket kan påskyndas av adrenalin påslag? 

Funkar processen omvänt vid höjning av blodsockerhalt & insulinhalt så att NEFA reestrifieras tillbaka till glycerider och går tillbaka i glukogenes processen igen? Är det i så fall för att de skall kunna lagras ut i fettcellerna?

 

1000 frågor - Ursäkta min bristande kunskapsnivå :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara dels triglycerider från LDL och FFA.

 

VLDL och Kylomicroner kan överföra fett till dina muskelceller med hjälp av Lipoprotenlipas.. men för att detta skall ske måste insulin vara lågt.

 

"LipoproteinlipasLPL, är ett enzym och membranprotein som framförallt finns i fettvävnad och skelettmuskulatur. Det katalyserar en hydrolys av triglycerider ilipoproteinerna VLDL och kylomikroner. Lipoproteinlipas i fettvävnad stimuleras av insulin medan enzymet i muskelvävnad hämmas av insulin. LPL kräver apoproteinet C-II som en kofaktor för att fungera."

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lipoproteinlipas

 

Annars så är det främst FFA som bidrar med fettenergin när den väl tas ut ur lagret mellan måltiderna.

 

Och det är det rätt ofta Karnitinsystemet som ser till att dessa kommer in över cellmembranet.

 

"Karnitin är en transportmolekyl som är kopplad till transporten av långa fettsyror över inre mitokondriemembranet. En källa till karnitin är kött, men karnitin kan även egensyntetiseras från aminosyrorna lysin och metionin."

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karnitin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...