Jump to content

Urinstickor och ketoner, en gång för alla?

Peter B

Recommended Posts

Jag får ingen riktig rätsida på detta. ;-)

Påstående, efter lång tid i ketos kan urinstickor sluta visa förekomst av acetoacetat även om blodketonerna (beta-hydroxybyturat) ligger högt 1 mmol/l eller högre.

Jag har på sistone börjat påstå att detta inte stämmer utan ligger blodketonerna högt så ligger även urinketonerna högt.

Men när jag tänker efter så kan jag inte minnas att jag egentligen sett någon trovärdig referens för något av påståendena? Är allt bara gissningar?

Någon som har en bra referens?

• Like 4

Jag får ingen riktig rätsida på detta. ;-)

Påstående, efter lång tid i ketos kan urinstickor sluta visa förekomst av acetoacetat även om blodketonerna (beta-hydroxybyturat) ligger högt 1 mmol/l eller högre.

Jag har på sistone börjat påstå att detta inte stämmer utan ligger blodketonerna högt så ligger även urinketonerna högt.

Men när jag tänker efter så kan jag inte minnas att jag egentligen sett någon trovärdig referens för något av påståendena? Är allt bara gissningar?

Någon som har en bra referens?

Du har nog fattat det mesta rätt!

Dvs så länge blodketonerna ligger högt så lär även urinketonerna indikeras på ketostix!

Grejen är väl snarare att efter alla omställningar och annat så krävs det oxå en allt striktare kost för att hålla samma blodketoner?

För att inte tala om när det mentala tillståndet inträffar.. "jag kan det här nu", fuskar jag i dag så kompenserar jag det bara imorgon.

För det första.. det är en sak vad som händer i omställningen.. mer ketonkroppar bildas spontant.. däremot så är ketolysen inte fullt uppreglerad.. och ketoner omvandlas främst till acceton spontant.. om vi inte förbrukat dem inom säg 20 minuter.

För det andra.. fysisk anstränging eller fasta.. tenderar till att öka halten ketonkroppar i blodet.. främst iomed brist på antingen tillförda kolhydrater, dels på grund av förbrukade sådana.

Såå ja.. beroende på litta när man mäter så.. och under vilka förutsättningar.

"Ketonuri är ett medicinskt tillstånd som karaktäriseras av att ketonkroppar förekommer i urinen.

Ketonuri förekommer när kroppen producerar ovanligt mycket ketoner som en alternativ energikälla, vilket förekommer vid svälttillstånd eller typ 1-diabetes. Produktion av ketonkroppar är en normal respons på glukosbrist, genom att fettsyror utnyttjas som en alternativ energikälla."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ketonuri

Vi vet lite mer.. då det oxå förekommer vid en ketogen diet.

• Like 2

Jag tolkar ditt svar som att du också är osäker Zepp?! :)

Beror på vad du menar med osäker?

Iallafall när blodketoner är höga så indikeras det även på ketostix.

Finns inget direkt linjärt samband.. men ändå ett samband.

Grejen är att det inte alltid är så lätt att hålla uppe blodketonerna.. inte ens på LCHF.. framförallt inte efter en rätt lång tid.

Det mesta man kan säga är att det varierar över tid och strikthet.

• Like 2

Beror på vad du menar med osäker?

Iallafall när blodketoner är höga så indikeras det även på ketostix.

Finns inget direkt linjärt samband.. men ändå ett samband.

Grejen är att det inte alltid är så lätt att hålla uppe blodketonerna.. inte ens på LCHF.. framförallt inte efter en rätt lång tid.

Det mesta man kan säga är att det varierar över tid och strikthet.

Precis så har jag också börjat säga Zepp. Men för typ ett år sen skrev "alla" att när man varit i ketos ett tag så kunde ketostixen sluta visa på ketoner. (och som sagt jag har inte sett någon referens för detta)

Exempel: Citat från dietdoctor.com nedan :

"BAD: Results can vary depending on how much fluid you drink11

. The strips don’t show a precise ketone level. Finally and most importantly, as you become increasingly keto-adapted and the body reabsorbs ketones from the urine, urine strips may stop detecting ketones even if you’re in ketosis12

. Thus the test may sometimes stop working – always showing a negative result – when you’re been in ketosis for many weeks."

http://www.dietdoctor.com/low-carb/keto

Precis så har jag också börjat säga Zepp. Men för typ ett år sen skrev "alla" att när man varit i ketos ett tag så kunde ketostixen sluta visa på ketoner. (och som sagt jag har inte sett någon referens för detta)

Exempel: Citat från dietdoctor.com nedan :

"BAD: Results can vary depending on how much fluid you drink11

. The strips don’t show a precise ketone level. Finally and most importantly, as you become increasingly keto-adapted and the body reabsorbs ketones from the urine, urine strips may stop detecting ketones even if you’re in ketosis12

. Thus the test may sometimes stop working – always showing a negative result – when you’re been in ketosis for many weeks."

http://www.dietdoctor.com/low-carb/keto

Dubbelprexis.. ju mer man lär sig.. ju osäkrare/diversifierat uttalar man sig!  :huh:

Och då tänkte jag inte ens på att man kan späda ut ketonerna via stort vattenintag/flitigt och ymnigt kissande! :unsure:

Vi får ta det från början.. det finns j*vligt lite undersökningar av folk som frivilligt underkastar sig en ketogen diet! :blink:

De som främst pysslat mest med sådana är nog Phinney och Volek, de andra är de som pysslar med ketogen diet för epileptiska barn.

På detta så finns det även gamla studier.. som handlar om hur, varför och när ketonkroppar uppträder i blod, utandningsluft och urin.. varför, och om det är en adekvat respons på hälsa eller sjukdom.

Vi som hängt på Ketoforum ett tag har läst olika studier.. och dragit vissa slutsatser.. främst från de gamla som handlar om grundläggande human metabolism, samt de nyare som visar hur kroppen ställer om sig.. blir mer effektiv och hur ketolysensymerna uppregleras.

Finns väl några sammanfattningar;

http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html

Och på det så har Bio lagt ut texten så de flesta förstår.. och då handlar det främst om hur olika ketonkroppar omvandlas.. och vilken tid det tar.. och på det så handlar det om uppreglering av ketolysensymer.. dvs förmåga att använda olika ketoner som bränsle!

"Note that urine measurements may not reflect blood concentrations. Urine concentrations will be lower with greater hydration, and after adaptation to a ketogenic diet the amount lost in the urine may drop while the metabolism remains ketotic. Most urine strips only measure acetoacetate, while when ketosis is more severe the predominant ketone body is β-hydroxybutyrate.[28]Unlike glucose, ketones are excreted into urine at any blood level." Wikipedia

Samtidigt kan man visa acetoacetat i urinen men upptäcker att blodketoner ligger någonstans mellan 0.2-0.5 mM. 

Har även sett mätningar kring detta men kommer inte på var någonstans....