200 kg Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Hej, Började min viktresa på 200 kg och jag gick på pulverdiet och var snart nere på 165 kg. Gick då över till LCHF och har på 14 månader gått ner till 123 kg (-42 kg). Senaste två månaderna har jag ätit dåligt och fått i mig alldeles för lite protein eftersom jag bara har kvar 1300 kr till mat per månad då mitt ex lämnade mig med en massa skulder som jag nu måste betala av. Jag vill inte blanda andra eller söka ekonomisk hjälp utan vill lösa detta själv och jag tror mig kunna betala av skulderna inom 2-3 år. Behöver därför hjälp med att få ihop mat för mig som är 190 cm lång och väger 123 kg för 1300 kr per månad. I dag får jag bara i mig runt 65 g protein och det är alldeles för lite. Har tappat mycket muskler under två månader så nu har huden blivit dallrig, rynkig och hängig. Huden/fettet hänger över på sidorna (rejäla kärlekshandtag) men främst fram på magen som hänger över, mer nu än när jag vägde 200 kg. Fettet på kroppen är också mjukt och riktigt dallrigt. Har också fått mycket häng på armarna, främst under biceps. Vi talar om 5-6 cm. Innan åt jag 150-180 g protein per dag och då gick viktminskningen konstant nedåt och jag hade ingen lös hud och jag tappade heller inga muskler. Nu går jag upp och sedan ner för att gå upp igen, och så fortsätter det. Muskler tappar jag dock hela tiden och huden blir bara dallrigare och slappare trots att jag motionerar dagligen med 3 x 30 min promenader. Jag har inte råd att få i mig 150-180 g protein per dag men hjälp mig komma så högt som möjligt. Alla tips och förslag är välkomna förutom att jag ska söka ekonomisk hjälp. Vill och tänker inte blanda in myndigheter. Om 2-3 år kommer jag ha mycket pengar över varje månad och då kan jag köpa det jag vill. Tack på förhand! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Titta på bloggen lchfingengören. My har gått ner typ 75 kg på studiebidrag/lån. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Hej en länk där olika LCHFare berättar om sin mat http://annikadahlqvist.com/2013/10/06/lchf-for-tunna-planbocker-2/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Nu på hösten så kan det vara riktigt bra priser på Högrev, Märgpipa och fläskkött. Gör grytor (långkok) och frys in. Köp ost, bacon och ägg då det är extrapris och bunkra. Kyckling kan ju också vara bra priser på ibland Du får nog tänka kvantitet istället för kvalitet de här åren, och som sagt bunkra när du kommer över bra priser och inte handla för dagen utan planera din mat. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Tonfisk o makrill på burk, köttfärs, hårdost, ägg. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Ingen kul sits.. det tror jag alla förstår! Iallafall.. är du man eller kvinna? Hur gammal är du? Yngre människor tarvar mer protein.. likaså män. Hur som helst.. 65 gram verkar i minsta laget, det är väl inte optimalt.. men knappast helt katastrof heller? Frysta hela hönor/kyckling är mitt endaste förslag. Sen så.. du har gått ner rejält.. det är den andra saken. Såå.. beroende utav ålder och kön.. du får nog ta dallret som en del av din omställning/viktminskning.. tyvär så lär du få stå ut med detta iallafall ett tag. Kostymen tar lixom tid på sig att anpassa sig till innehållet. Dels så tror jag det handlar om att skinnet tar mer tid på sig att anpassa sig.. Skaldeman hade samma problem. För oavsett,, går man snabbt ner i vikt hänger sällan skinnet med. 190 är en ansenlig längd.. vart räknar du med att du är nöjd.. i kilon? 90-100 kilo på den längden och medelålders.. så om kilona bara sitter på rätt ställen.. beroende utav kön så behöver det inte vara ohälsosamt? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post EVS Posted August 23, 2016 Popular Post Share Posted August 23, 2016 Ägg är nog det som oftast är billigast till ordinarie pris. Men sen är det prisvärt att köpa julskinka i februari och liknande som det uppenbart är fel säsong för. Udda styckningsdetaljer som grisfötter eller kycklingmage kan ibland vara riktigt billigt, passa på då! Köp de grönsaker som är billigast och planera måltiderna efter dessa. Köp det kött eller fisk som är billigast just då. Kolla efter nedsatt pris på produkter med kort datum. Basera på ägg, när det inte finns nog billigt kött och fisk. Bunkra ost och smör när det är riktigt bra extrapris, frys in om du vill. Kom ihåg att äta upp det du fryst in. Omkring 300:- i veckan för en person, är inte omöjligt, även om det kräver aktiva prioriteringar. Lycka till! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stackars Jack Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Lever är min favorit som oftast är billigt, även övrig inälvsmat. Har du möjlighet att fiska själv? Billigt, Nyttigt, Roligt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Jag vet verkligen inte om det här är att rekommendera men typ 10 ägg om dagen borde räcka till dagsbehovet av proteiner. Ägg borde gå att få tag på för ca 1.50 styck. Det blir 15 kronor dagen. ca 450 kronor i månaden. Eftersom du fortfarande har en viss övervikt borde det vara möjligt att lägga in typ 2 faste dagar i veckan >> Då behöver du bara köpa mat för 22 dagar i månaden. Kokosfett ger billig energi. Sen skulle jag leta billiga och nyttiga grönsaker för resten av pengarna. Håller med Zepp om att äggen borde kunna varieras med kyckling som borde kunna fås för ca 30 kronor/kg, 1/2 kilo borde täcka dagsbehovet av protein. Då hamnar du 15 kronor om dagen för detta också. (Problemet med kyckling är att det innehåller för lite fett) Lycka till 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 1300 kr i månaden blir ca 40 kr per dag. Socialbidragsnormen och konsumentverkets riktlinjer ligger på ca 60 kr per dag. Du har med andra ord en rätt tajt budget. Matpriskollen finns som sida eller app och listar aktuella extrapriser. Den kan användas för att planera veckans mat. I och med att du har så tajt budget så kanske du får välja import kött och mejeri för att få ihop det. En del affärer rear ut mat med kort datum. Har du något LIDL i närheten så kan de ha en del riktigt hyggliga varor.Om du köper hel kyckling så kan du ta tillvara på skrovet och koka buljong på det. Ugnsstek kycklingen och koka buljong på benen eller koka den och ta bort köttet när det är färdigt och låt benen koka ytterligare ihop med lite vinäger i kokspadet. Har du en bra kniv, så kan du filea kycklingen. Vitkål är billigt under en stor del av året. Fläsklägg säljs ofta till extrapris under vinterhalvåret. Den kräver ganska lång koktid. Finns det ben i läggen så kan man koka dem till buljong när läggen är kokt. Buljongen kan användas till t ex soppa eller drickas som den är, gärna med extra fett och en eller flera äggulor. Buljong kokt på ben sägs vara nyttigt.Pizzaomelett är en bra resträtt som man kan ta till om man vill variera äggen lite grand. Gör en omelett på valfritt antal ägg. Lägg på lite "pizzafyllning", t ex rester, skivad tomat, pizzakryddor och riven ost när omeletten börjar stelna. Lägg på lock och låt stå på eftervärmen till osten smält.Kokhöns finns i en del affärer (Willys där jag bor). Koka hönan och ta tillvara på köttet och använd det till t ex pizzaomelett. Koka skrovet till buljong. Hoppas du inte tycker jag är alltför tjatig när det gäller buljong. Gillar du soppa så finns det ett par varianter som är hyfsat billiga, t ex spenatsoppa, tomatsoppa och champinjonsoppa. Lägg kokta ägg i, så blir soppan mer mättande.Stekfläsk kan vara billigare än bacon.Kan du tänka dig långkok så blir olika former av draget kött drygt, t ex pulled pork eller pulled chicken. Om inte, så stek och ät. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Hej! Jag vill börja med att gratulera till din enastående viktnedgång! Fantastiskt vilken viljestyrka du måste ha som kämpar på med kosten och samtidigt dålig ekonomi. Ost innehåller mer protein än kött och fisk, ca 30-34g. protein/100g. Det är ganska lätt att hitta i stora bitar för ex 40- 50kr/kg. Ju magrare ost ju högre proteinhalt men de magrare är oftast lite dyrare än de feta. Och sen som alla ovan nämner - ÄGG! Ägg är nog det näringsmässigt och prismässigt bästa tipset. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Testade att lägga in lite livsmedel i kostbevakningen.se. Sidan är gratis och baseras på livsmedelsverkets databas. Den är lätt att använda och kan fungera som hjälpmedel om man vill planera maten eller kolla vad ett visst livsmedel innehåller.Om du äter 8 ägg, 250 g blandärs och 150 g smör per dag, så ger det drygt 100 g protein och drygt 200 g fett och ca 2300 kalorier. Är det tillräckligt för dig?Räknar man om det i pengar så räknar jag med att äggen kostar 2 kr st, köttfärsen 50 kr kilot och smöret 50 kr kilot. 8 ägg = 16 kr250 g köttfärs = 7,50 kr150 g smör = 7,50 krDet blir drygt 30 kr och då har du ca 10 kr över till t ex grönsaker och kryddor. Det kan gå att hitta ägg för mindre än 2 kr styck. Om du hittar billiga ägg så passa på att bunkra upp, så du har ett par veckor eller en månad framåt. Smör går ibland att hitta för ca 40 kr kilot. Willys, åtminstone där jag bor, har ofta Valios smör på extrapris för ca 20 kr halvkilot. Smör håller sig, så man kan köpa för en månad i taget när det är billigt. Hushållsost brukar komma på extrapris någon gång per månad och även svenska ostar typ Herrgård kommer på extrapris någon eller några gånger per månad. Beställ gärna kundkort hos livsmedelskedjorna om du inte gjort det. Det finns en del pengar att spara där om man utnyttjar medlemserbjudandena. Klarar du av att fasta en eller flera dagar per månad, så finns det en del pengar att spara genom att göra det. Du kan t ex fasta från middag dag 1 till frukost dag 3 eller äta 5.2. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandras LCHF-blogg Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Grattis till viktminskningen!! Kanonbra jobbat! Vi handlar ofta när det är extrapris och bunkrar. Vi använder appen Matpriskollen. Där kan man skriva in vad man vill handla, t.ex. nötfärs, sedan visar appen var det är extrapris på det.Och kolla i kylboxen där mataffären har rensat ut mat med kort datum - där kan man hitta finfin mat till halva priset! Ofta med ett par tre dagar kvar till utgångsdatum - helt okej, med andra ord! I går köpte vi Scans nya råkorv med 95 % kötthalt för 10 kronor paketet (33 kronor kilot), så det går att handla billigt och bunkra.Och bl.a. Hemköp har bacon (Tulip) för 5 kronor paketet den här veckan, i alla fall i Stockholmstrakten. Vi köper billig ost (39,90) kilot och river och fryser in och tar fram vid behov. Köttfärs är ofta billig, fläskfärs likaså, och det går att variera i oändlighet. Vi brukar köpa 2 kilo färs (80 kronor) och göra köttbullar, pannbiffar eller järpar av allting och frysa in i portioner som man bara kan ta fram. Ägg köper vi på extrapris eller halva priset. Det gör inget om datumet går ut! Om de förvaras i kylen håller de i flera veckor efter utgångsdatum. Skippa färdiga såser och bunkra smör när det är extrapris. Jag har alltid flera olika kryddsmör på lut i frysen - bara att ta fram vid behov. På min blogg finns det många recept på storkok: pulled pork (fläskkarré 39,90 kilot), pulled beef, köttbullar och annat gott! www.sandraslchfblogg.sandramedin.seLYCKA TILL! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjärna hälsa Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Köp fläsklägg, brukar ligga runt 30 kr kg. Låt den sjuda i många timmar,tex över natten med valfria smaksättare till. Spara spadet då har du underbart mört kött och en bra benbuljong men massor av näring och mineraler också. Kyl av buljongen i kylskåp och ta av fettlagret som lägger sig på ytan. Det kan du spara och steka i. Där har du massor av näringsrik mat för 30 kr :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan76 Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Hej proteinpulver i storpack (i detta exempel så är det ett 8kg pack) är det billigaste sättet jag känner till för att få upp proteininnehållet t ex whey 80 8kg pack som säljs på t ex gymgrossisten.se pris/kg 118kr 1kg ger 760gram protein För att komma upp i samma summa rent protein så behöver du i runda slängar 3,8 kg kött vilket blir mycket dyrare (framförallt om du råkar bo i Stockholm som jag). Jag hade valt mer protein pulver och lite kött för smaken skull, mer grönsaker för mättnad och tillsätta mer fett för att få upp kalorierna något (vid alldeles för lågt kalori intag så kan du tappa muskler också), du kan ju räkna på saken. Styrketräna också gärna minst 3 gånger i veckan för att stimulera musklerna och därav tappa mindre muskler (använd egna kroppen, det är gratis och du kan googla och kolla övningar på Youtube). Hoppas att detta hjälper något /Johan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Många bra tips här ovan! Kanske hittar du något mer här: http://nutriavans.se/billig-lchf-mat/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
np422 Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Vad gäller protein så är mitt förslag att hålla utkik på extra-priserna på t ex lidl/willys, det är inte ovanligt med lock-priser på t ex hel karre, kotlettrad eller hel kyckling för 30 kr/kg.Det är inte bara protein du behöver tänka på, utan även andra vitaminer/mineraler.Flera andra har pekat på ägg och inälvsmat, jag håller med! Häromdagen så var jag och handlade lite i en invandrarbutik i närheten och kom hem med kalv-lever som jag köpt för 46 kr/kg, djupfryst kycklinglever/hjärtan/mage kostade 30 kr/kg. Åk och botanisera i kött- och frys-diskar i invandrarbutik om du har någon sådan i närheten. Jag antar att du redan har hittat "ojämna bitar" i kyldisken? Fick med mig ett kg bacon i lagom sneda bitar för 30 kr sist jag gick där och grävde.Jag känner en bonde som brukar sälja helt lamm till mig, det är ett fettrikt kött som är jättegott - man behöver kunna stycka själv och ha tillgång till köttkvarn och en bra såg - men det brukar också bli billigt per kg.Till sist, stort lycka till med din ekonomiska situation och resten av livet, du verkar vara en person med bra karaktär och vara på rätt spår redan nu - fortsätt framåt!De dagar när det känns motigt så tänk på hur stolt du kan vara över dig själv när du ser dig själv i spegeln när alla kg är borta och ekonomin sanerad. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
np422 Posted August 25, 2016 Share Posted August 25, 2016 Och jo, glömde säga, om du har en bonde i närheten som producerar ägg så brukar man kunna köpa 2 sortering av ägg direkt i gårdsbutik riktigt billigt, typ 20:- / flak. Frågar man så brukar man dessutom kunna få precis hur mycket höns man vill gratis från dem, när värphönor är för gamla så skickas de på destruktion vilket bonden behöver betala för. Man får dem levande så det är en del jobb innan det är hönor redo att kokas som ligger i frysen, men priset är svårt att slå! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest AlexmenBet Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Har i 8 ars tid tagit Lexotan 20 mg per dygn. Fick detta utskrivet i utlandet. Nar jag kom tillbaka till Sverige vagrade de att skriva ut stesolid for nedtrappning. Lexotan finns ju inte langre. Har varit pa psyk, akuten, 2 lakarmottagningar, men ingen hjalp. Tog med mig Asthons manual, men blev bemott av spydigheter och nedvardering. Detta ar nu 4 o en halv manad sedan. Vet faktiskt inte hur jag har overlevt dessa otroliga smartor bade psykiskt och fysiskt. Jag ar fortfarande radd. Mar inte bra. Vissa dagar rent for djavligt. Dessa stunder vill jag inte leva, men jag maste kampa pa. Visst har det blivit battre, men man glommer snabbt detta. Vad tycker ni? Vad ska jag gora? Finns det inget slut pa lidandet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 AlexmenBet: Jag tror att du har större chans att någon svarar på dina funderingar, om du startar en egen tråd. Jag vet inget om de mediciner eller symptom du skriver om, så jag kan inte hjälpa dig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts