AML Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Tittade på Mosleys program häromdagen på SVT om hans test för att sänka kolesterolet. Han intervjuade även en läkare som hade mycket att säga till om vid behandling av hjärt-kärlsjukdom och som ansåg att man bl.a bör sänka kolesterolet för att minimera risken för hjärt-kärlsjukdom. Att inte äta mättat fett, hårdost, ägg osv ansågs vara det som sänkte kolesterolet bäst (kanske höjde det HDL bäst, vem vet), de sa inte ett ord om varför kolesterol skulle vara dåligt, inte ett ord om apokvoter osv. Det är svårt att förhålla sig till vad som är "sant". Jag har ätit LCHF i drygt 1,5 år och fick en hjärtinfarkt 52 år gammal. På sjukhuset sade sköterskan "ja, vi får in många LCHF-are med hjärtsjukdom"!? Hjärtdoktorn jag träffar säger att jag inte har några riskfaktorer mer än höga kolesterolvärden (hade lågt HDL och mkt högt LDL, dvs LCHF med mkt mättat fett kanske inte är den bästa maten för min kropp-jag fuskar inte med bröd, pasta eller liknande). Är det någon som kan ge mig lite förståelse för Mosleys tänk? Å ena sidan säger man det är okej med mättat fett, å andra sidan äter man mycket mättat fett får man högre kolesterol? Man säger ju också att levern producerar mindre kolesterol ju mer man äter kolesterol, nån sorts jämvikt. Men då borde Mosley inte kunna sänka sina kolesterolnivåer med upp till 30 procent. Upp till 20 % kan man sänka sitt kolesterol säger de läkare jag träffat och då förstår jag ännu mindre att ägg är fritt att äta, enligt Kostdoktorn om det faktiskt kan skapa problem för vissa människor. Hur vet man vilka vi är utan tester, sjukvården är inte så intresserade att ta prover på människor som inte ser sjuka ut. En bra sak kom fram i programmet och han var nog en näringsfysiolog/kemist, han menade att man bör få individuell rådgivning vilken mat som passar bäst. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Det var ju Ancel Keyes som lanserade teorin om att mättat fett var farligt för hjärtat, liksom högt kolesterol. Han gjorde den största studien som gjorts på människor 1978-1983 på mentalsjukhus i Minnesota, USA. Man bytte smör till margarin och oljor till hälften av patienterna. De fick då lägre kolesterol. Detta resultat publicerades. Men fortsättningen att de som fick lägre kolesterol fick högre frekvens av hjärtsjukdom och död kom inte fram förrän i år! Mosley sa också i slutet på programmet att högt kolesterol KAN ge hjärtsjukdom om man lyssnade noga! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Jag har blivit frisk från hjärtsjukdom av LCHF http://kostdoktorn.se/?s=bj%C3%B6rn%C3%B6r&submit.x=0&submit.y=0 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Jag tror de på sjukhus får in många fler diabetiker med hjärtsjukdom än LCHF-are. Men jo, även LCHF-are kan antagligen drabbas av hjärtsjukdom. Men vad som orsakat den kan vara andra saker än kosten. Eller så kan sjukdom funnits där redan före de börjat äta LCHF. Jag skulle ta just den uppgiften med en nypa salt innan jag verkligen sett en undersökning om den saken. Och då ska studien inte vara finansierat av de som säljer statiner... Sen så är det att ju inte rätt heller att prata om "kolesterol" som ett enda ämne. HDL, LDL och triglycerider ska stå i ett visst förhållande till varandra. LDL och TG ska vara lågt, HDL kan vara ganska högt. Totalen är ointressant egentligen. Sen så kan LDL vara liten och fast eller stor och fluffig och det är de små fasta man ska akta sig för (eller om jag förväxlar det nu..). Större LDL behöver man inte heller bry sig om. Om du är medlem på kostdoktorn så finns det några videos om ämnet. Mycket sevärt! Och prover, ja, om inte du redan är hjärtsjuk lär du inte få testat på den vårdcentral, men det finns privata företag där du kan låta göra tester, t ex Werlabs. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Följer man LCHF strikt då blir i normalfallet: HDL: Mycket högt TG: Mycket lågt LDL: Varierar Blodtryck: SjunkerOm man inte stämmer in på den profilen skulle jag nog försöka undersöka vidare om det kan finnas något annat problem.Om jag fattar det senast runt LDL...så är det LDL-P (apoB) man vill ska vara lågt. (Antalet LDL-partiklar). LDL-C ger ingen tydlig indikation av antalet partiklar. Att bara prata om högt eller lågt kolesterol ger ett mossigt intryck. Finns lite anledning att lyssna på. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Här har du en kille som skrivit spaltmeter om hjärtsjukdom: https://drmalcolmkendrick.org/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Tittade på Mosleys program häromdagen på SVT om hans test för att sänka kolesterolet. Han intervjuade även en läkare som hade mycket att säga till om vid behandling av hjärt-kärlsjukdom och som ansåg att man bl.a bör sänka kolesterolet för att minimera risken för hjärt-kärlsjukdom. Att inte äta mättat fett, hårdost, ägg osv ansågs vara det som sänkte kolesterolet bäst (kanske höjde det HDL bäst, vem vet), de sa inte ett ord om varför kolesterol skulle vara dåligt, inte ett ord om apokvoter osv. Det är svårt att förhålla sig till vad som är "sant". Jag har ätit LCHF i drygt 1,5 år och fick en hjärtinfarkt 52 år gammal. På sjukhuset sade sköterskan "ja, vi får in många LCHF-are med hjärtsjukdom"!? Hjärtdoktorn jag träffar säger att jag inte har några riskfaktorer mer än höga kolesterolvärden (hade lågt HDL och mkt högt LDL, dvs LCHF med mkt mättat fett kanske inte är den bästa maten för min kropp-jag fuskar inte med bröd, pasta eller liknande). Är det någon som kan ge mig lite förståelse för Mosleys tänk? Å ena sidan säger man det är okej med mättat fett, å andra sidan äter man mycket mättat fett får man högre kolesterol? Man säger ju också att levern producerar mindre kolesterol ju mer man äter kolesterol, nån sorts jämvikt. Men då borde Mosley inte kunna sänka sina kolesterolnivåer med upp till 30 procent. Upp till 20 % kan man sänka sitt kolesterol säger de läkare jag träffat och då förstår jag ännu mindre att ägg är fritt att äta, enligt Kostdoktorn om det faktiskt kan skapa problem för vissa människor. Hur vet man vilka vi är utan tester, sjukvården är inte så intresserade att ta prover på människor som inte ser sjuka ut. En bra sak kom fram i programmet och han var nog en näringsfysiolog/kemist, han menade att man bör få individuell rådgivning vilken mat som passar bäst. Har inte sett det programmet.. men andra.. även utav LCHF-förespråkare i Engelsk TV! Inte ens i de programmen då LCHF-förespråkare var främsta expert så sades det att det var fritt att äta mättat fett.. utan mer att det är kolisarna man bör undvika.. annars så hade nog programen inte tålt kritiken.. främst iomed att det då skulle kritiseras utav en hel drös proffesorer.. avlönade utav margarinindustrin! Typ; Utiallafall.. vill man ha reda på mer så finns det oxå de på Youtube som lägger ut texten.. utan att självcensurera sig! Grejen är.. att även på LCHF så kan man få CVD.. dåliga kolesterolvärden.. ett ytterst fåtal har problem med mättade fetter av olika kategorier.. de flesta utav dessa har en genetisk disposition som går under beteckningen FH! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketogen Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Att man får in många LCHF are med hjärtsjukdom (och ännu mera icke LCHF-are ) kan ju dels beror på subjektiva kriterier, kanske är hon negativt inställd och det bekräftar hennes syn. Sen finns ju en anledning att man börjar äta LCHF och de flesta av oss är väl insulin resistenta eller skulle vara diabetiker (om inte LCHF). Sen finns det faktiskt genetiska varianter som inte klarar av en hög fettkost särskilt bra. Jag är inte riktigt insatt men det finns DNA tester för att komma fram till detta. Dessutom kan man ha hög kolesterol som skyddsmekanism mot inflammation. Jimmy Moore berättar i sin podcast att hans skyhöga kolesterol berodde på en infektion han hade i kroppen, några problem med gamla rotfyllningar. När den blev åtgärdat fick han finfina värden. Det har ju spekulerats kring dammbandet mellan tandhälsa och hjärtinfarkt. Sen är det såklart att hjärtinfarkt är ett faktum för dig, inte någon teoretiskt riskfaktor. Hennes kommentar var mestadels skrämmande utan att verkligen hjälpa vidare, inte särskilt professionell i mina ögon. Men att gå tillbaka till "vanligt" mat med typ bullar och halvfabrikat är definitivt inte mera hälsosam.. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Dessutom kan man ha hög kolesterol som skyddsmekanism mot inflammation. Jimmy Moore berättar i sin podcast att hans skyhöga kolesterol berodde på en infektion han hade i kroppen, några problem med gamla rotfyllningar. När den blev åtgärdat fick han finfina värden. Det har ju spekulerats kring dammbandet mellan tandhälsa och hjärtinfarkt. Apropå ... "När jag för 16 år sedan blev remitterad till sjukhusets tandlossningsavdelning för att om möjligt rädda en tand som satt löst var den första frågan jag fick om jag hade någon hjärtsjukdom och jag berättade då om min infarkt året innan. Man påpekade då för mig att många av deras patienter hade just hjärtproblem." http://annikadahlqvist.com/2016/08/22/lchf-kulturen-och-vara-friska-tander/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted August 25, 2016 Share Posted August 25, 2016 Denna föreläsning om kolesterol med Dr Sarah Hallberg är intressant: Does Low Carb Have a Cholesterol Problem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AML Posted August 26, 2016 Author Share Posted August 26, 2016 Intressanta svar, tackar. Jag läste dem tidigare men sen glömde jag mitt lösenord. Måste vara alla statiner jag äter! Jag ska checkas för FK, men tack för tipset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Rent krasst.. lågt HDL är i ditt och mitt fall ett av de bästa/sämsta submarkörerna! Dvs så länge HDL är lågt så är det viktigaste indikationen på att något är galet! När HDL är högt och bra, då spelar som regel de andra apo och lipo-proteinerna inte lika stor roll.. så är det bara! Högt och bra HDL är när det ligger upp mot 1,5-2,0.. själv låg jag på 0,9.. senast har jag lyckats pressa upp detta till 1,2.. då av någon underlig anledning så sjönk tot, från över 10 till något över 8! En ytterligare grej att kika på är triglycerider, det pekar på litta andra grejer. Lågt HDL och höga triglycerider är lixom sämsta tänkbara submarkörer.. framförallt i kombination! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts