np422 Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Hej, För ett par år sedan, 2009-2011 ungefär så åt jag LCHF men jag trillade av vagnen i samband med en jobbig period i livet. Inte helt oväntat så smög sig alla kilon tillbaka ett efter ett.Sedan tre månader tillbaka så har jag ätit en ganska strikt LCHF kost med måttligt intag av protein, gått ner i vikt och mår mycket bättre.Jag har fått tag på en blodsockermätare och jag har märkt att jag ofta ligger ganska högt i blodsocker på morgonen innan jag har ätit frukost, oftast i intervallet 5.7 - 6.1.Är mitt höga morgonsocker något jag ska oroa mig för, är detta pre-diabetes?Jag har däremot ett praktiskt problem med min nattsömn, jag vaknar ofta på nätterna, tycker att jag sover ganska dåligt och vaknar trött sedan jag startade om med LCHF. Vid det här laget tycker jag att omställningsbesvär borde ha ordnat till sig, var säger kollegiet om sömnproblem som finns kvar efter 3 månader på LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Tre månader är ingen tid! Vissa kroppar behöver längre än så att ställa om sig. Men dålig nattsömn kan lika gärna bero på stress, att din cirkadiska rytm är ur balans, för mycket blått ljus på kvällen osv. Martina Johansson skriver en del om detta i sin blogg och även i sin bok Hormonbibeln. Den är billig just nu på adlibris. Höjd blodsocker på morgonen är normalt, det är kortisolet som kickar igång dig! Kallas för dawn-phenomen. Du kan läsa mer om det här: https://intensivedietarymanagement.com/dawn-phenomenon-t2d-8/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Mmmm ... men Dawns fenomen är något som syns hos diabetiker och inte hos friska...nu är inte 5,7 - 6.1 jättehögt så värdet blir därför svårtolkat. Antingen är ditt normalvärde bara relativt högt eller så är det ett tecken på prediabetes.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Nä, Peter, du har en höjning av blodsocker på morgonen även hos icke-diabetiker! Men det sticker inte iväg så högt som hos diabetiker, kanske 0,2-0,3 enheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketogen Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Så vitt jag har förstått från Jason Fungs blogg är det ett tecken på viss insulin resistens (och att vi har en bit väg och jobb kvar) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Mm.. rätt samma problem som Jesper! http://forum.kostdoktorn.se/topic/8411-stanna-i-ketos/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
np422 Posted August 24, 2016 Author Share Posted August 24, 2016 Ja, det verkar vara lite samma problem som Jesper, även om jag är inte på långa vägar lika hårt tränande som honom.Normalt under dagen så ligger mitt blodsocker på 4.5 - 5.5 , med kanske en snabb sväng upp mot 6 timman efter en måltid beroende på kolhydrats- och proteininnehåll.Jag försöker ligga på 20-25 g kolhydrater per dag, 100-120 g protein och så mycket fett som behövs så jag är mätt och nöjd. Jag är en 180 cm lång, man, 42 år gammal.Vid vilket morgonblodsocker ska man börja fundera på sig själv som eventuell typ-2 diabetiker? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Jag har skrivit om det i tråden som Zepp länkar till. Men för mig löste det sig på ungefär 15 dagar... Det var iofs 15 ganska jobbiga dagar men nu har det börjat bli fest! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Ja, det verkar vara lite samma problem som Jesper, även om jag är inte på långa vägar lika hårt tränande som honom. Normalt under dagen så ligger mitt blodsocker på 4.5 - 5.5 , med kanske en snabb sväng upp mot 6 timman efter en måltid beroende på kolhydrats- och proteininnehåll. Jag försöker ligga på 20-25 g kolhydrater per dag, 100-120 g protein och så mycket fett som behövs så jag är mätt och nöjd. Jag är en 180 cm lång, man, 42 år gammal. Vid vilket morgonblodsocker ska man börja fundera på sig själv som eventuell typ-2 diabetiker? Skit i princip i morgonsockret.. det postprandiala är en betydligt bättre diagnos, även om de brukar vara länkade. Går det upp över 8, postprandialt eller på morgonen så är det något lurt.. eller tillfälligt. Grejen med dawn syndrome är en sak.. postprandialt säger oftast mer. Postprandialt syndrome handlar mer om långt gången diabetes/prediabetes.. fatty liver/fatty pancreas/nsulinresistance. På morgonen kan diverse hormoner som ingår i Cirkadian cyckle trycka upp blodsockret.. dvs din dygnsrytm.. den kan oxå påverkas av tillfälliga sömnrubbningar/nattamat/litta annat. En glukosbelastning där man äter en viss mängd dextrosol, cirka 75 gram, visar om du har en adekvat respons av insulin eller insulinresistens.. efter två timmar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Skit i princip i morgonsockret.. det postprandiala är en betydligt bättre diagnos, även om de brukar vara länkade. Går det upp över 8, postprandialt eller på morgonen så är det något lurt.. eller tillfälligt. Grejen med dawn syndrome är en sak.. postprandialt säger oftast mer. Postprandialt syndrome handlar mer om långt gången diabetes/prediabetes.. fatty liver/fatty pancreas/nsulinresistance. På morgonen kan diverse hormoner som ingår i Cirkadian cyckle trycka upp blodsockret.. dvs din dygnsrytm.. den kan oxå påverkas av tillfälliga sömnrubbningar/nattamat/litta annat. En glukosbelastning där man äter en viss mängd dextrosol, cirka 75 gram, visar om du har en adekvat respons av insulin eller insulinresistens.. efter två timmar. Samtidigt så är kanske inte postprandialt den bästa iden om man äter LCHF, det är ju i vart fall anekdotiskt visat att någon form av funktionell insulinresistens uppstår vid LCHF och att man behöver typ återinföra kolhydrater under minst en vecka innan man gör ett sånt test. Jag har funderat lite på om t o m den funktionella insulinresistensen kan vara orsaken till att man kan få gryningsfenomenet med LCHF? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Samtidigt så får man skilja på amplitudhöjd och duration. Postprandialt blodsocker efter en LCHFmåltid och en standardiserad glukosbelastning med 75 gram dextrosol är två olika saker. Sant är att de med lång tid på ketogen diet har dels en lite högre amplitudhöjd och något förlängd duration.. men det når rätt sällan diabetiska värden. Handlar främst om nedreglerad glykogenetisk förmåga.. samma här altså.. vissa ensymer är nedreglerade.. iomed att de rätt sällan används. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ketogen Posted August 25, 2016 Share Posted August 25, 2016 Ja, det verkar vara lite samma problem som Jesper, även om jag är inte på långa vägar lika hårt tränande som honom. Normalt under dagen så ligger mitt blodsocker på 4.5 - 5.5 , med kanske en snabb sväng upp mot 6 timman efter en måltid beroende på kolhydrats- och proteininnehåll. Jag försöker ligga på 20-25 g kolhydrater per dag, 100-120 g protein och så mycket fett som behövs så jag är mätt och nöjd. Jag är en 180 cm lång, man, 42 år gammal. Vid vilket morgonblodsocker ska man börja fundera på sig själv som eventuell typ-2 diabetiker? Du har ju ditt blodsocker rätt så bra under kontroll. Det kan kanske vara spännande att även mäta efter måltiderna ett tag. Man får en känsla för hur man behöver äta för att undvika att blodockret stiger för mycket. Tror inte att man ska oroa sig, du gör alla "rätta saker", det finns inget mer du kan göra annars att ger kroppen lite tid och bra mat att börja läka av sig själv. Tror inte att blodsockers är någon fara i sig, utan mera att man kan använda mätningar som verktyg för att se hur den egna kroppen fungerar och att det går i rätt riktning. Om jag ser vad sjukvården har att erbjuda så är jag bara glad att jag aldrig fick en officiell diagnos som typ 2 diabetiker och att jag aldrig tog någon typ av medikamenter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
np422 Posted September 28, 2016 Author Share Posted September 28, 2016 En kortare uppdatering.Mitt morgonblodsocker har faktiskt letat sig neråt den senaste månaden, det ligger runt 5.5-5.8 för det mesta.Sömnen har också blivit något bättre med tiden.Så trenden går åt rätt håll. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts