Bengt Nilsson

Barn ska äta max åtta sockerbitar per dag – för hjärtats skull

Recommended Posts

Bra att det går åt rätt håll men är inte 8 sockerbitar tillsatt i kosten fortfarande väldigt mycket? 

Jo, jag vet Rom byggdes inte på en dag  ;)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fantastiska nyheter. Med tanke på vad ungarna äter idag så är 25 gram otroligt lite...en 33 cl läsk är ofta 30 gram socker. Det är inga ovanligheter för ungdomar att dricka en 2 liter cola på fredagkväll själva. Det är 200 gram socker! Dvs en veckoranson med dessa riktlinjer.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra nyhet. Men jag är alltid lika förundrad över hur de kan särskilja på tillsatt socker och vanliga kolhydrater? Kroppen kan nämligen inte det, den tar bara upp socker (monosackarider) via tarmen så den har ingen anting om ifall vi intog dessa som kolhydrater (dessa bryts ned till socker) eller tillsatt socker.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men stärkelse är väl glukoskedjor och socker en disackarid  bestående av  en glukos och  en fruktos ? Lustig m fl hävdar ju att det är fruktosen som är den "farligare" monosackariden...och så fall spelar det väl roll?

...men om man t ax  inte räknar med fruktsockret i juice blir det ju tveksamt...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast enligt bland annat Ann Fernholm, så är det betydligt sämre för kroppen med fruktos. Socker blir till hälften fruktos när det spjälkas, medan stärkelse endast blir till glukos. Så har jag förstått det. Har jag fel?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det stämmer att stärkelse är glukos och socker (sackaros) är glukos-fruktos. En potatis och en frukt ger samma blandning som socker. Dessutom är inte allt tillsatt socker sackaros. Det kan vars fruktos, glukos och ibland andra sockerarter också.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

WTF.. trodde det var minimum för att inte hjärnan skulle dö?  :huh:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg