Jump to content

Är det rätt kalla medicin "läkemedel"?

RolleE
 Share

Recommended Posts

Hej Vänner!

Ibland så tänker man till över den nomenklatur som finns runt om en. Vi säger läkemedel men är det inte så att medicinen inte läker utan oftast så dämpar de symptomen? Borde det inte heta symptomdämpande medel?

Ska fråga om min läkare, om han vågar skiva ut till mig, han vet vad jag tycker, om det han skriver ut läker mig eftersom det heter läkemedel?

Nu är jag säkert inte ensam om dessa funderingar men kände att jag behövde få ur mig det? Hade väl för lite at göra vilket inte händer så ofta?

Filosoferar

Rolle på Österlen

• Like 6

Anna Hallén påminde på sin blog om läkarna I Kina, som bara fick betalt när deras patienter höll sig friska...jag tycker det är en sund inställning.

Ska du fortsätta kalla din läkare för läkare...om han nu inte ger dig läkemedel? :-)

• Like 6

Litta hårklyverier.. läkare heter det sedan urminnes tider.. samma ord som i läkekunniga gummor, osv!

Utiallafall.. läkare i dag är en en yrkesbenämning för någon som gått i genom, avlagt examen samt haft godkänd praktik samt specialutbildning!

Tex Eenfeldt är läkare.. med specialitet allmänmedicin.. dvs sk familjeläkare/vårdcentralsläkare!

Läkemedel har lixom samma ursprung.. det är de preparat en läkekunnig person rekomenderar.. från början iallafall!

I dag så är det socialstyrelsen som bestämmer vad som får lov att kallas och säljas som läkemedel.. det skall vi främst vara tacksamma för.. trots ordvalet!

• Like 1

Jag har slutat att säga läkemedel om skolmedicinens preparat. Det blir helfel liksom.

Vidare anser jag att Socialstyrelsen bedriver ren diktatur i landet.  Jag kämpar med läkare som tvångs-medicinerar min hustru mot hennes vilja, och som skadar henne oerhört.  Hon är dement och kan inte säga ifrån själv, och mig lyssnar de inte på.

Det är en rent vansinnig situation.

• Like 3