Ankan123 Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Hej!Jag fick mina provsvar idag och jag vill gärna höra hur ni tolkar dem.Jag är 56 år och kvinna.Proven togs klockan 8 på morgonen då jag fastat i 12 timmar.Jag äter inga mediciner. Vänliga hälsningar Ankan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Hej Ankan, var är dina provsvar?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted August 26, 2016 Author Share Posted August 26, 2016 ha ha jag försöker få dit dem men har inte lyckats än 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 ha ha jag försöker få dit dem men har inte lyckats än Vi väntar med spänning! Nämenaltså.. som regel så blir klistra klippa in ofta failure.. ta och skriv in de värden du undrar över! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted August 26, 2016 Author Share Posted August 26, 2016 men vad är det för fel jag gör?det går inte att kopiera in en wordtext skriven i tabellformjag kan inte kopiera in varken gif eller jpeg bilden exellista blir som nedan...den är ju inte läslig... Hoppas ni är duktiga på att lista ut hur den skall läsas. det jag funderar över är framför allt Kortisol/Glukos värdena då de är höga. magnesuim likaså.men jag vill som sagt gärna höra era åsikte. Gubben i glasögonen skall vada ett stort B i en perentes TEST RESULTAT ENHET REFERENS-INTERVALLB-Erytrocyter 4,6 10(12)/L 3,9-5,2 B-EVF 0,4 fraktion 0,35-0,46B-Hb 139 g/L 117-153B-HbA1c (IFCC) 31 mmol/mol 31-46B-Leukocyter 5,2 10(9)/L 3,5-8,8B-MCHC 348 g/L 317-357B-MCV 86 fL 82-98B-SR 5 mm <30B-Trombocyter 267 10(9)/L 165-387Erc( -MCH 30 pg 27-33fp-Triglycerider 0,95 mmol/L 0,45-2,6P-ALAT 0,24 µkat/L 0,15-0,75P-Apo A1 1,99 g/L 0,76-2,14P-Apo B 1,14 g/L 0,46-1,42P-ASAT 0,46 µkat/L 0,25-0,60P-Calcium 2,29 mmol/L 2,15-2,50P-Ferritin 98 µg/L 7-120P-Folat 34 nmol/L 14-50P-Glukos 6,5 mmol/L 4,2-6,0 P-HDL-kolesterol 2,1 mmol/L 1,0-2,7P-Homocystein, total 12 µmol/L <15P-Järn 16 µmol/L 9-34P-Kalium 3,6 mmol/L 3,5-4,4P-Kobalamin 364 pmol/L 180-530P-Kolestrol 7,2 mmol/L 3,9-7,8P-Kreatinin 58 µmol/L 50-90P-LDL-kol, direkt 4,1 mmol/L 2,1-5,3P-Magnesium, total 1,05 mmol/L 0,70-0,95 P-Natrium 138 mmol/L 137-145P-Trijodtyronin, fri 3,8 pmol/L 3,3-6,0P-Tyreotropin (TSH) 3 mlE/L 0,4-4,0P-Tyroxin, fritt 16 pmol/L 10-22S-Apo B/Apo A1 0,57 <0,80S-Kortisol 877 nmol/L --- S-Vit D25 101 nmol/L 50-178 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Mmm.. själv vore jag himla lycklig över ett sådant resultat! Inget direkt som sticker ut.. förutom att du verkar vara frisk.. vilket lixom inte är helt vanligt. Såå vad drar vi för slutgiltiga saker utav detta provet.. jo, du var inte 12 timmar fastande, du blidde stressad och du äter magnesuimtillskott, men kunde äta mer gröna blad, utifall att du är ung kvinna och att det hampar sig att du träffar en rätt läcker man/redan sambor med en sådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted August 26, 2016 Author Share Posted August 26, 2016 Mmm.. själv vore jag himla lycklig över ett sådant resultat! Inget direkt som sticker ut.. förutom att du verkar vara frisk.. vilket lixom inte är helt vanligt. Såå vad drar vi för slutgiltiga saker utav detta provet.. jo, du var inte 12 timmar fastande, du blidde stressad och du äter magnesuimtillskott, men kunde äta mer gröna blad, utifall att du är ung kvinna och att det hampar sig att du träffar en rätt läcker man/redan sambor med en sådan. Hej Zepp! Tack för ditt svar och för ditt tålamod med att läsa den kassa listan. :-) Vad blir din slutsats när Jag är 56 år och kvinna. Proven togs klockan 8 på morgonen då jag fastat i 12 timmar. Jag äter inga mediciner och inga tillskott // Ankan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted August 26, 2016 Author Share Posted August 26, 2016 Hej Ankan, var är dina provsvar?? Nu finns de att läsa men listan är svårläst...jag lyckades inte bättre än så.. / Ankan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Mm.. då var det troligen en dawn effekt på blodsockret.. HBA1c säger att det knappast ligger högt annars! Då behöver du knappast äta mer gröna blad än vad du redan gör (folat) och magnesiumtabletter är bortkastade pengar för dig. Fortsätt med vad du gör/äter/lever, det verkar funka.. iallafall vad gäller submarkörer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Men du ska hålla koll på din sköldkörtel, jag tycker att FT3, framförallt, ser väl lågt ut. Har du några symptom på hypotyreos? Sen är Homocystein åt det höga hållet men riktigt vad det betyder vet jag inte, har för mig att det var något med inflammation kanske. Annars säger jag som Zepp, skitbra resultat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Homocysteinet mäter om man har en B-12- brist, Folat-brist, eller ev. B-6-brist. Det "lustiga" med det mätvärdet är att ju högre man har desto mer "brist", och ju lägre, desto mindre brist Men eftersom både Kobolamin och Folat ser bra ut, så är det förmodligen så att dina B-12 och Folat-värden är alldeles utmärkta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted August 26, 2016 Author Share Posted August 26, 2016 Bekymret jag har är att jag inte går ner i vikt trots rätt strikt LCHF.Jag är orkeslös, i kroppen, men orkar jobba framför datorn rätt bra. jag har dock svårt att koncentrera mig t.ex när jag läser saker...är trög i bollen med andra ord.trögare än vanligt Sedan har jag under många år stressat som en tok och varit farligt nära utbrändhet.Jag har lyckats hålla mig på benen men hjärnan har varit kass och blivit "blank" vid minsta press.det är några år sedan det var som värst men så fort jag blir pressad av något blir huvudet fortfarande "tomt". Jag är ju en glad klimakterietant så jag fryser och svettas om vartannat jämt. men utpräglat frusen är jag inte.Dock känner jag emellanåt en klump i halsen som jag trott var stressrelaterat.Å överviktig är jag fast inte extremt. Väger 75 kg till 168 cm. Men som sagt jag går inte ner i vikt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Var sitter den här vikten du vill bli av med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted August 26, 2016 Author Share Posted August 26, 2016 Var sitter den här vikten du vill bli av med? På magen mest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Låter som sköldkörteln. Nästa gång du går till doktorn ska du be att hen klämmer igenom din sköldkörtel, för att se om du har struma, och ta nya sköldkörtelprover. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted August 26, 2016 Author Share Posted August 26, 2016 Låter som sköldkörteln. Nästa gång du går till doktorn ska du be att hen klämmer igenom din sköldkörtel, för att se om du har struma, och ta nya sköldkörtelprover. Okej, då gör jag så. :-) Det något höga kortisolet och Glukosvärdet är det ingenting att bry sig om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Hur länge har du kört LCHF och vad äter och dricker du typiskt under en dag? Vanor vad gäller fysisk aktivitet och dygnsrytm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Okej, då gör jag så. :-) Det något höga kortisolet och Glukosvärdet är det ingenting att bry sig om? Kortisol är ett stresshormon och kan bidra till att höja blodsockret, så hade du stressat iväg genom trafiken eller jäktat till bussen eller nåt sånt så ska kortisolet stiga, och då stiger ofta blodsockret också. Blodsocker är lätt att få testat vid vårdcentral, både HbA1c och fasteprov, om du är orolig. Kortisol kan vara knepigare, inte minst för att det svårt att ta sig till labbet utan att stressa och då blir värdet liksom inte rättvisande. Jag tar gärna sjukresa om jag ska testa kortisol men jag har två mil till närmaste vårdcentral. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted August 27, 2016 Author Share Posted August 27, 2016 Hur länge har du kört LCHF och vad äter och dricker du typiskt under en dag? Vanor vad gäller fysisk aktivitet och dygnsrytm? Jag har ätit LCHF i flera år men jag är ett sockertroll och en slarver så jag dansar in och ut ur Ketos. Fysisk aktivitet är låg då jag åker buss till jobbet och sitter ofta vid datorn hela dagen. På kvällen gör jag inte mycket fysiskt heller. En promenad, ett träningspass då och då. Inget att skryta med :-) Dygnsrytmen däremot är bra. Går upp vid samma tid på veckorna (kl sex) och lägger mig vid 9-10 tiden. Sover dåligt i perioder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Okej, då gör jag så. :-) Det något höga kortisolet och Glukosvärdet är det ingenting att bry sig om? Både Kortisol och blodsocker är sådana värden som är luriga.. iomed att dessa stiger och sjunker rätt snabbt, som respons på vad man gör för tillfället. Och med ett långtidssocker (HBa1c) på 31, så kan du glömma den variabeln.. märk väl att du ligger på lägsta referens. Jag brukar oxå hamna på 31.. det är få som ligger lägre.. iallafall utav oss "äldre", utan det är främst unga, smala, som kan få lägre värden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Jag kan inte tolka dina resultat alls, men obalans mellan östrogen och progesteron kan parkera jävligt enveten volym runt magen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fialotta Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Bekymret jag har är att jag inte går ner i vikt trots rätt strikt LCHF. Jag är orkeslös, i kroppen, men orkar jobba framför datorn rätt bra. jag har dock svårt att koncentrera mig t.ex när jag läser saker...är trög i bollen med andra ord. trögare än vanligt Sedan har jag under många år stressat som en tok och varit farligt nära utbrändhet. Jag har lyckats hålla mig på benen men hjärnan har varit kass och blivit "blank" vid minsta press. det är några år sedan det var som värst men så fort jag blir pressad av något blir huvudet fortfarande "tomt". Jag är ju en glad klimakterietant så jag fryser och svettas om vartannat jämt. men utpräglat frusen är jag inte. Dock känner jag emellanåt en klump i halsen som jag trott var stressrelaterat. Å överviktig är jag fast inte extremt. Väger 75 kg till 168 cm. Men som sagt jag går inte ner i vikt. Du har flera symptom på hypothyreos: orkeslös, koncentrationsproblem, känsla av utbrändhet och klump i halsen, trögtänkt. Läs på sköldkörtelföreningens hemsida och om du har facebook gå med i skölkörtelföreningens grupp där. Sköldkörtelproverna som tagits är i underkant men inom referens, så tyvärr är det därmed svårt att få hjälp från sjukvården. Kolla alternativa behandlingar som homeopat, näringsterapeut/håranalys. Ligger man i gränszonen till hypothyreos ger de alternativa behandlingarna mer hjälp än sjukvården. Tyvärr är sjukvården usel på sköldkörtelsjukdomar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Det sjukvården kan göra och bör göra är att ta prov på thyreoidit dvs inflammation i sköldkörteln! Skickat från min SM-N910F via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted August 27, 2016 Popular Post Share Posted August 27, 2016 Jag vill inte direkt argumentera emot sköldkörtel eller binjure problematiker.Men jag har en känsla av att många av oss försöker hinna med att göra för många saker och sova för lite...det blir ofta mer än vi är byggda för. I en sån situation handlar det inte om något man ska medicinera bort. Lösningen är att minska ner antalet aktiviteter och försöka sova mer, går det inte att sova kan man åtminstone ligga och vila i sängen 8h+. Jag vet det är lättare sagt än gjort...men ändå värt att fundera över. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Okej.. efter tålmodigt letande hittade jag mitt inlägg som var avsett för denna tråden! "Från det ena till det andra.. innan vi målar f*n på väggen! Kvinna och 56 år är oxå en indikation.. tänker främst på menopaus.. och vad det kan ställa till med? Menopaus ställer inte bara till det hormoniellt utan oxå mentalt.. dvs man lär sällan bli slank ung och fertil." 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted August 28, 2016 Author Share Posted August 28, 2016 Tack snälla för er tid och era kommentarer.Jag återkommer när jag pratat med min doktor. // Ankan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ankan123 Posted September 14, 2016 Author Share Posted September 14, 2016 B-HbA1c (IFCC) 31 32 mmol/mol 31-46 P-Glukos 6,5 4,9 mmol/L 4,2-6,0 P-Magnesium, total 1,05 0,83 mmol/L 0,70-0,95 P-Trijodtyronin, fri T3 3,8 ? pmol/L 3,3-6,0 P-Tyreotropin (TSH) 3 2,3 mlE/L 0,4-4,0 P-Tyroxin, fritt T4 16 19 pmol/L 10-22 S-Kortisol 877 420 nmol/L 172-497 Hej jag lyckas fortfarande inte att kopiera in en tabell.Jag har tagit nya prover.Gick till vårdcentralen med mitt resultat från werlabs och förklarade att jag hade några värden som låg utanför referens och att jag besväras av en "klump i halsen". Där sköldkörteln sitter.Läkaren tittade på mina prover och frågade lite försynt om jag ville berätta vad jag betalat för proverna jag tagit.Det gjorde jag och han ruskade lite på huvudet och sa "hade du kommit hit så hade det kostat 100 kronor.Jag svarade inte det jag tänkte, nämligen "hade jag kommit hit hade du inte tagit en femtedel av proverna"Han kände mig på halsen och medan jag svalde vatten, han kollade blodtrycket och det var inga konstigheter,Så skrev han i vilka prover som skulle tas och så fick jag gå till syster och bli tappad på blod.I tabellen är de gamla värdena i rött och de nya i blått.T3 tog han aldrig. Är inte det konstigt? När jag berättat om klumpen i halsen.Eller säger TSH och T4 tillräckligt?Däremot sa han att man kan har struma utan att det syns på värdena...// Ankan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts