Jump to content

Ni som fortfarande blir sjuka

iAnna

Recommended Posts

Läste i ett annat forum (ja, ibland är jag lite otrogen :ph34r: ) om någon som hade förhindrat utbrott av förkylning och andra sjukor med gott resultat, genom att genast börja fasta så fort man får första känningen på att förkylning var på väg.

Jag har ju inte varit sjuk på drygt två år nu, så har nästan glömt hur det känns. :o  Men de senaste dagarna har jag på kvällarna känt värk och stelhet i nacken, precis som innan febern bryter ut. Men på morgonen är jag frisk som en nötkärna och är glad att jag fortfarande är frisk.

Någon här som har erfarenhet av ovanstående att dela med sig av? :)  

• Like 4

Kan villigt erkänna att jag fortfarande blir sjuk.. trots LCHF!

På det så menar min vårdcentralsläkare att jag dels har allergi, samt högt kolesterol!

Grejen är.. att jag inte varit sjukskriven på 30 år.. WTF.. vad är det för fel på mig... folk är ju sjukskrivna och får bidrag stup i kvarten.. eller så det deras barn som är sjuka!

Senaste gången hade jag Borelia!

Gången före det hade jag Borelia då oxå!

Numera är mina katter döda.. så jag får inte Borelia längre!

För cirka 40 år sedan fick jag matförgiftning.. det var på fredags kväll.. spydde hela helgen.. grejen är att cirka hälften av personalen på mitt jobbdrabbades av samma.. dvs de som ätit samma mat.. fast de flesta var borta en hel vecka?

• Like 6

Haha ... inte riktigt svar på min fråga ...  ;)

Nä, minns inte om jag ens har haft nån sjukdag på jobbet. Kanske under de första åren efter examen för 25-30 år sedan. Sen blev det för krångligt att fylla i tidrapporten, ersättning som ändras hit och dit och kontroller med Försäkringskassan.  :wacko:

Blir också förvånad när folk blir förkylda och "tar ledigt" flera dagar när det finns jobb att göra!

• Like 2

Jag blir ytterst sällan förkyld men jag kan ibland känna det som om jag höll på att bli sjuk och känna mig ganska risig men nästa ,morgon är jag hur frisk som helst  igen.

Fast jag ska kanske tillägga att jag just har kommit hem efter ett par dagar på lassarettet, lunginflammation. Bara så där.

• Like 2

Jag har aldrig varit sjukskriven (hur fungerar sånt?), bara haft lite feber under helger ibland. De senaste tre åren (sen jag striktade till mig) har jag varit förkyld en gång, och då var det mycket lindrigare än tidigare, behövde inte ens använda näsdroppar.

Jag kan känna igen mig i att tro att något är på gång, men att det känns bra på morgonen igen. Kanske påverkar mitt periodiska fastande en del, men jag har aldrig fastat för att mota bort sjukdom som pockar på.

• Like 1

Jag har ju inte varit sjuk på drygt två år nu, så har nästan glömt hur det känns. :o  Men de senaste dagarna har jag på kvällarna känt värk och stelhet i nacken, precis som innan febern bryter ut. Men på morgonen är jag frisk som en nötkärna och är glad att jag fortfarande är frisk.

Samma här (peppar, peppar), kan känna att något är på gång med det går aldrig så långt att det bryter ut (hittills i alla fall under drygt 4 år). Det kan vara slumpen eller att jag inte har små barn längre. Dock träffar jag små snoriga barn ibland.

• Like 2

Från det ena till det andra.. innan vi målar f*n på väggen!

Kvinna och 56 år är oxå en indikation.. tänker främst på menopaus.. och vad det kan ställa till med?

Menopaus ställer inte bara till det hormoniellt utan oxå mentalt.. dvs man lär sällan bli slank ung och fertil.

Jag har ätit Lshf i snart 10 år är ofta förkyld och får lätt magsjuka som sitter i länge varför ska det vara skämmigt att sjukskriva sig det är ju en rättighet vi har. Sedan gå förkyld till jobbet och smitta andra.

Ja, jag var beredd på att få en känga.  -_-

Du har rätt, visst måste man få vara sjuk och hemma om man behöver det. Vi får vara glada att det finns ett system för detta i Sverige.

• Like 4

Är det ingen som testa det frågan handlade om eller är det så att många fastar i vardagen och därmed motar Olle i grind? Själv blir jag sjuk ibland, inte ofta men i samma lilla utsträckning som tidigare. Själv har jag inte testat fasta men har andra häxkurer för mig för man inte får nämna nu för tiden (tema komplementärmedicin).  :ph34r:

Klimakteriet börjar bli aktuellt för min del men jag kan inte erinra mig att jag läst om symptom av typen fler infektioner? Kroppen kanske insåg att den måste funka nånstans mitt i helsicket..?  ;)

• Like 3

Jag var ju sällan förkyld även före lchf. Nån förkylning om året eller vartannat år. Svårt att säga om det minskade i början.

De senaste åren har jag råkat ut för "känns-inte-så-farligt-förkylningar" där jag tycker att lite lätt snuvig, då kan jag jobba, och så kan jag ta det lite lugnt till helgen - och ligger fullkomligt utslagen på helgen, fastar helt oplanerat för jag vill inte ha mat alls. Efter en fyra fem dagar är jag uppe igen.

Om det skulle funka att fasta när jag känner nåt på g? Vet inte. Brukar inte känna för att fasta när jag känner mig hängig och tycker synd om mig själv.

Och jag fyller sextio i höst. Började med lchf strax efter jag fyllde femtio. Så ja, jag ska fira tioårsjubileum till nyår, om jag kommer ihåg det!

• Like 3

Från det ena till det andra.. innan vi målar f*n på väggen!

Kvinna och 56 år är oxå en indikation.. tänker främst på menopaus.. och vad det kan ställa till med?

Menopaus ställer inte bara till det hormoniellt utan oxå mentalt.. dvs man lär sällan bli slank ung och fertil.

Jisses hur hamnade denna kommentaren i den här tråden? :o

• Like 6

Är det ingen som testa det frågan handlade om eller är det så att många fastar i vardagen och därmed motar Olle i grind? Själv blir jag sjuk ibland, inte ofta men i samma lilla utsträckning som tidigare. Själv har jag inte testat fasta men har andra häxkurer för mig för man inte får nämna nu för tiden (tema komplementärmedicin).  :ph34r:

Klimakteriet börjar bli aktuellt för min del men jag kan inte erinra mig att jag läst om symptom av typen fler infektioner? Kroppen kanske insåg att den måste funka nånstans mitt i helsicket..?  ;)

Trodde bara du ville ha svar från de som "fortfarande blir sjuka". Jag har inte haft en enda förkylning eller annan liknande infektion sedan starten med lågkolhydratkost, D3 tillskott och periodisk fasta 16:8. Startade 2012 med kosten och D3 och la till periodisk fasta ett år senare.

• Like 2

Jo till mitt stora förtret åkte jag härom året på "influensan"  :o Jag stannade därför hemma i 5 dagar för att inte smitta övriga. Jag fastade de 2 första dygnen och hade ett väldigt lindrigt förlopp om jag jämförde med övriga drabbade. 

Detta hindrade mig inte från att ligga i soffan och tycka rysligt synd om mig själv och därmed komma i åtnjutande av övriga familjemedlemmars ömma omsorg  ;)

Nu vet man ju inte hur jag hade mått hade jag tvingat i mig mat... men så fort jag känner tendenser till att "åka på" låter jag mitt ätfönster bli betydligt kortare än vanligt och det verkar fungera.

• Like 5

Jo till mitt stora förtret åkte jag härom året på "influensan"  :o Jag stannade därför hemma i 5 dagar för att inte smitta övriga. Jag fastade de 2 första dygnen och hade ett väldigt lindrigt förlopp om jag jämförde med övriga drabbade. 

Detta hindrade mig inte från att ligga i soffan och tycka rysligt synd om mig själv och därmed komma i åtnjutande av övriga familjemedlemmars ömma omsorg  ;)

Nu vet man ju inte hur jag hade mått hade jag tvingat i mig mat... men så fort jag känner tendenser till att "åka på" låter jag mitt ätfönster bli betydligt kortare än vanligt och det verkar fungera.

Intressant, det måste jag testa nästa gång det blir aktuellt. Tillämpar du detta vid alla typer av förkylningssymptom och liknande?

Det e därför jag alltid vaccinerar mig mot influensa.. dels för att jag är singel/dvs det finns ingen här hemma som kan tänkas tycka synd om mig/ge mig te med honung och allt det där! :mellow:

För det andra så fungerar inte sjukskrivningssystemet.. för inte en j*vel gör ens jobb när man är frånvarande! :angry:

Såå.. det är pest eller kolera.. är man hemma någon dag så får man jobba som en gnu i en vecka framöver.. för inte f*n har leveransdatum flyttats för att jag fått influensa.. hejdå fritid/sociala sammanhang/träning/what ever! :blink:

Såå.. vet inte vad som är värst, biverkning av vaccinet med adjuvanter/squalen eller den arbetsbelastning man drabbas utav vid frånvaro?

• Like 4

Det e därför jag alltid vaccinerar mig mot influensa.. dels för att jag är singel/dvs det finns ingen här hemma som kan tänkas tycka synd om mig/ge mig te med honung och allt det där! :mellow:

Såå.. det är pest eller kolera.. är man hemma någon dag så får man jobba som en gnu i en vecka framöver.. för inte f*n har leveransdatum flyttats för att jag fått influensa.. hejdå fritid/sociala sammanhang/träning/what ever! :blink:

Ingen som pysslar om här heller, varken på jobbet eller hemma...   :( Fast jag är tacksam att maken orkar pyssla om barnen när jag inte gör det. För det ropar ju "mamma" oavsett...  :unsure:

Men vaccinera mig tänker jag banne mig inte göra! Bra kvinna reder sig själv och det där med fasta verkar jätteintressant, ju! Jag älskar coola huskurer!  B)

• Like 3

Fundersam: Ja, jag kör periodisk fasta som regel och så fort jag känner mig lite off, ökar jag fastefönstret.

Zepp o MariaF, ja jag har tur hemma men jobbet får jag ingen annan att göra så det staplar upp sig i min frånvaro. Dock har jag lärt mig att strunta i det. Det är inte mitt val att vara ensam med uppgifterna, det är egentligen inte min arbetsgivares heller. Vi lever på anslag och gör det bästa vi kan med de medel vi får.

En kunskap som kom till ett högt pris är att inget blir bättre av att jag inte prioriterar mig själv och ser om mitt eget hus först. Ni vet det där som de tjatar om på flyget... Ta på din egen mask först innan du hjälper någon annan, så självklar när man tänker rationellt på det men ack så svår att ta till sig. Jag har varit inne i den väggen och vänt och som beroende med socker som utlopp måste jag vara särskilt observant då "martyr/offerkoftan" lätt leder till återfall. Småsnubblar lite nu och då i alla fall men har idag verktyg att se till att inte spåra ur totalt när jag inte kan/ förmår hålla mig helt abstinent.

• Like 3

Det här med vaccin är inte enkel fråga. Jag har en son med en muskelsjukdom med mycket förhöjd risk för väldigt allvarlig lunginflamation vid diverse influensa , förkylningar och annat...  hade det inte varit för honom hade jag inte vaccinerat mig men eftersom det faktiskt är risk för hans liv... så gör jag det.  ( nu låter det säkert värre än vad det är)

• Like 5

Det kan jag förstå, jesper. Svininfluensavaccinhistorien kom lagom till min lilleman var knappt ett halvår. Och nej, jag stod inte emot den yttre påverkan eftersom motiveringen var "för bebisens skull" trots att det gick emot min magkänsla. Ångrar detta idag men har förlåtit mig själv (tack och lov har ingen av oss vuxna eller storebror visat tecken på skada) eftersom jag fortfarande ammade och väldigt känslig. Hade någon av barnen haft en sådan sjukdom som din son hade jag säkert tänkt annorlunda kring influensavaccin. Telingarna kommer liksom först och man får försöka göra vad som är bäst för dem.  :wub:

Huskurer är så häftiga; det låter så osannolikt, ändå funkar så många av dem! Själv dricker jag s k silvergrogg vid analkande förkylning men så bespottat som kolloidalt silver är numera så vågar jag knappt erkänna det. :ph34r:  Å andra sidan anses jag redan rätt knäpp med mina matvanor så... Men jag ska absolut testa fasta nästa gång!  ^_^

• Like 3

Intressanta iakttagelser om sjukdomar och fasta.

Angående fasta: en del säger att det skulle vara en påfrestning för kroppen, dvs. borde undvikas om man börja känna sig sjuk. Men jag tänker nu på vår naturliga reaktionen på feber, influensa och förkylning - det blir ofta naturligt en fasta, man vill helt enkelt inte äta. Kanske är det en del av kroppens försvar? Har någon en hypotes kanske, om varför fasta skulle kunna vara verksam mot förkylning etc?

• Like 3

När jag lägger ihop det jag lärt mig av alla böcker, föredrag mm så får jag det till att fasta triggar reparation av cellerna samt att vissa mekanismer inte blir påslagna. Det stärker immunförsvaret och försätter kroppen i ett underhålls- och vitalitetsfrämjande tillstånd. Kanske är det en dålig idé om man är undernärd eller underviktig men sålänge man har kroppsfett att ta av så lär det inte skada under en begränsad period. Jag tror också att den aptitbrist man upplever vid sjukdom är kroppens egna sätt att se till att gynna läkning. Att dricka riktig buljong under fastan sägs dock vara gynnsam så helt utan kalorier behöver nog inte fastan vara.

• Like 2

Alla har säkert hört citatet "Our food should be our medicine. Our medicine should be our food." (eller med annan stavning och formulering) från Hippocrates. Men det många missar är meningen som kommer direkt efter den.  "But to eat when you are sick, is to feed your sickness."

• Like 1

Grejen är.. att jag inte varit sjukskriven på 30 år.. WTF.. vad är det för fel på mig... folk är ju sjukskrivna och får bidrag stup i kvarten.. eller så det deras barn som är sjuka!

Du har aldrig jobbat på dagis hör jag. Jobbar inte där själv nu men har gjort. Det var fruktansvärt. Jag brukar inte vara sjuk men under mina 6 mån som jag jobbade på dagis var jag sjuk 5 mån (enda månaden jag slapp undan var under julen då de flesta barn hade ledigt). Kan meddela att jag drog hem smittan och smittade ner även pappa och hans tjej. Det var rätt aggressivt också. Låg i feber, hade halsont, täppt i näsan och slutligen hosta. Efter 1 vecka var hostan kvar men jag gick tillbaka pga. orkade inte söka läkarintyg. Det här upprepade sig alltså FEM GÅNGER. Kan inte tänka mig jobba på dagis igen efter detta.

För övrigt vill jag säga att: Alla lever inte för att jobba, vissa jobbar bara för att leva.

Du har aldrig jobbat på dagis hör jag. Jobbar inte där själv nu men har gjort. Det var fruktansvärt. Jag brukar inte vara sjuk men under mina 6 mån som jag jobbade på dagis var jag sjuk 5 mån (enda månaden jag slapp undan var under julen då de flesta barn hade ledigt). Kan meddela att jag drog hem smittan och smittade ner även pappa och hans tjej. Det var rätt aggressivt också. Låg i feber, hade halsont, täppt i näsan och slutligen hosta. Efter 1 vecka var hostan kvar men jag gick tillbaka pga. orkade inte söka läkarintyg. Det här upprepade sig alltså FEM GÅNGER. Kan inte tänka mig jobba på dagis igen efter detta.

För övrigt vill jag säga att: Alla lever inte för att jobba, vissa jobbar bara för att leva.

Det förstår jag.. för det e främst de anställda med småbarn som är hemma.. först när barnen blir sjuka (VAB), sen så blir de sjuka själva!

Jag tror rent ut sagt det är en av de få fördelarna utav att vara singel och inga barn?

Resten är nog nackdelar, typ?

Menna.. i Sverige så jobbar nog de allra flesta för att leva.. har man familj så är det såklart en ytterligare stressfaktor.. iomed att familjen/barnen kommer först.

Tänker bara på hur det var när jag hade Borelia.. då fick allt annat bero.. det räckte med att man orkade släpa sig fram och tillbaka till jobbet.

Och det tog iallafall ett år innan de värsta symptomen klingade av, under tiden fick allt annat förfalla!

Det gjorde nu inget, men har man familj så får det lixom inte gå så långt.. iallafall om man fortfarande vill vara gift/sambo!

• Like 2