Jump to content

Hämmad tillväxt av lågkolhydratkost

Henrik B

Recommended Posts

En stilla fundering på söndagsmorgon:

- Jag tror mig ha läst någonstans eller på flera ställen, uttalanden om att kost med låg andel kolhydrater kan hämma längdtillväxt hos barn.

- Jag tror också jag har läst att genomsnittslängden i Sverige har ökat de senaste 100 åren och att livslängden ökat under samma tid. Uppfattningen förefaller vara att hög genomsnittslängd är något positivt.

Min tanke: Varför är det bra att vi är långa? Ger det bättre hälsa? Längre livslängd? Bättre välbefinnande på annat sätt? Om barn som äter en mindre andel av sin föda som kolhydrater faktiskt blir kortare som vuxna; vad förväntas de gå miste om?

• Like 3

Som jag uppfattar det är det positiva med den ökade längden en modegrej, dvs det är estetiskt. (Sa kortisen... :D

Jag såg nån dokumentär om att japanska ungdomar blir mycket längre än sina föräldrar eftersom McDonalds släppts in i landet. Sen tror jag att det var den ökade proteinmängden som diskuterades då men det det är väl inte osannolikt att kolhydraterna bidrar?

Den längre medellivslängden tror jag främst kommer sig av att barnadödligheten minskat kraftigt och delvis av att äldre hålls vid liv med mediciner.

Om man drar paralleller med hundvärlden är storvuxenhet ett bekymmer. De stora raserna har mycket problem med leder och lever oftast inte lika länge som de mindre raserna. Fast å andra sidan växer hundarna mycket på väldigt kort tid, vi människor har några extra år på oss att växa till.

• Like 5

Jag har hört från en mikrobiolog, att det är rester av tillväxthormoner i främst kött och mjölk, som gör att barnen blir längre än sina föräldrar. Sen finns det väl mer överflöd av mat nu än det gjorde för en generation sen, iaf i västvärlden.

Jag kan inte se att det skulle vara en fördel att vara längre. Sängar och dörrar har ju de mått de har.

• Like 5

Jag har uppfattat det så att barn som inte svälter får den längd som de är predestinerade att få oavsett kost/vikt. Skillnaden mellan de barn som är överviktiga och de som är normalviktiga är att de överviktiga barnen växter klart (sin förutbestämda längd) tidigare i livet.

Barn som svälter kan bli kortare än vad det är tänkt än de barn som får i sig tillräckligt under uppväxten. Överviktiga barn hamnar också en aning tidigare i puberteten.

Så har jag uppfattat det som jag läst och hört i ämnet. Nu för tiden får de flesta barn (i västvärlden) i sig tillräckligt med mat under uppväxten och behöver inte svälta i perioder därför blir människan längre och längre.

• Like 3

Det är Epileptiska barn som behandlas med ketogen diet som får en något sämre tillväxt.

Och det får de inte på grund av att dieten är ketogen utan att den är kraftigt kalori och protein-begränsad.

Varför kaloribegränsad? Dieten blir väl inte mindre ketogen om de släpper den begränsningen? Och ketomässigt räcker det väl att undvika extrema proteinmängder så att kroppen inte börjar använda mycket protein som energi?

Eller det måste till svältketos för att få tillräcklig effekt, och det går inte att nå utan begränsningarna?

• Like 2

Den medellängdsökning man ser över hela världen de sista 100 åren är rimligen till stor del kostrelaterad. Sen vart den hälsomässiga maxlängden ligger finns det nog ingen som riktigt vet. Men en inte alltför djärv gissning är väl att vi idag blir längre än vad som skulle vara "optimalt" för hälsan.

• Like 1

Varför kaloribegränsad? Dieten blir väl inte mindre ketogen om de släpper den begränsningen? Och ketomässigt räcker det väl att undvika extrema proteinmängder så att kroppen inte börjar använda mycket protein som energi?

Eller det måste till svältketos för att få tillräcklig effekt, och det går inte att nå utan begränsningarna?

Det skall du inte fråga mig.. men hur som helst så är det så!

Om vi vanliga (Diet induced ketosis) strävar efter att ligga inom 1-3 för blodketoner.. med 1,5 för ett gott medelvärde så strävar epilepsiläkare att få ett värde på 4 eller över.. för seizure control!

Grejen är att detta är något av det bäst studerade, vad gäller ketogen diet.. så jag ifrågasätter det inte!

Och som du själv konstaterat, det ger en hel del begränsningar av dels kost, dels kalorier!

De stackars barnen verkar få äta en rätt vidrig diet.. och de stackars föräldrarna har allt sjå i världen att få sina barn att följa den.

Därför så har det på olika forum dykt upp litta olika nya approcher.. tex MAD.. dvs Modified Atkins Diet!

Här kan du läsa litta;

http://www.epilepsy.com/learn/treating-seizures-and-epilepsy/dietary-therapies/modified-atkins-diet

Vill du veta mer så Googla Modified Atkins Diet!

• Like 3

Ang hundar och leder, "min" uppfödare hade sett studier av hundars leder där kvaliteten på leden var bäst på valpar och unghundar som varit magra, ev nästan svält. Sämst leder hade de övergödda. Så man har all anledning att hålla valp och unghund smal. Vilket dessutom är ganska enkelt. Inte bara för att de inte ska vara klumpiga utan även för ledens utveckling.

• Like 2

Den medellängdsökning man ser över hela världen de sista 100 åren är rimligen till stor del kostrelaterad. Sen vart den hälsomässiga maxlängden ligger finns det nog ingen som riktigt vet. Men en inte alltför djärv gissning är väl att vi idag blir längre än vad som skulle vara "optimalt" för hälsan.

Kost, sjukvård och hygienrelaterad, skulle jag vilja tro?

Barnen får knappt bli snuviga innan vi springer till vårdcentralen.. och boendestandarden i dag undanröjer flera andra smittkällor/zoonoser.

Nackdelen är tydligen att vart annat barn är allergiskt? :wacko:

Det som höll ner medellivslängden förr i världen/fortfarande i tredje världen är barnadödligheten.

Man är extra känslig som barn iomed att man då håller på att bygga upp sitt adaptiva immunförsvar.

Ann Fernholm mfl berättar hur tillväxtbromsen sätts ur spel av insulin. Bromsen är väldigt viktig inte minst vad gäller cancer. Alltså kan det ligga nåt i att man utan kolhydrater lever med bromsen i funktion medan man med kolhydrater och medföljande insulinpåslag lever med bromsen ur funktion. 

Jag känner mig trygg i att bromsen om den är i funktion ser till att man får den konstitution man ska ha enligt sin genetiska kod givet de förutsättningar som sätts av näringstillgång, stress osv. 

Antibiotika kan också påverka hur vi växer. Barn som får antibiotika innan de slutat växa kan bli större än "avsett". Antibiotika i djurhållningen har inte som främsta mål att hantera sjukdomar utan att skapa bättre avkastning - större djur. Läs tex: Missing microbes av Martin Blaser.

Edit: 

Man kan läsa om Larons i Ecuador, genetiskt kortväxta som aldrig får cancer. http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2303479/The-Ecuadorian-dwarf-community-immune-cancer-diabetes-hold-cure-diseases.html

• Like 3

Nej ökad längd som så har väl inga konstaterade fördelar rent fysiskt. Jag har inte sett något om längd kopplat till bröstcancer hos kvinnor men "sparris"-växta män överrepresenterade när det gäller testikelcancer.  Troligen kopplad till den anabola effekten av insulin som höjs både av ffa raffinerade kolhydrater och protein i mängd. Jmf med de som har Larons syndrom som saknar de faktorer som ger tillväxt av insulin (IGF) så blir dessa väldigt kortväxta och får inte cancer.

Mjölkproteiner har ett högt insulinindexvärde och ger ett högt insulinsvar, vilket är logiskt för att avkomman ska växa till på mjölken. Därför är det också många som mår bättre utan mejerier innehållande mjölkprotein. Jag antar dock att det som vanligt är stora individuella skillnader på vilket svar den egna kroppen ger. Kroppsbyggare använder gärna vassleprotein i sina shakes för den anabola effekten.

Psykologiskt finns det studier som visar på att ffa män har fördelar med att vara långa. Statistiskt sett har de lättare för att få jobb och bättre betalt än kortare. Vad jag kommer ihåg är inte kopplingen lika tydlig för kvinnor när det gällde just längd.

• Like 4