Jump to content

Müsli

Penilla
 Share

Recommended Posts

Av vilken anledning äter du LCHF? Är det för viktnedgång, allmän hälsa eller har du något problem? Man är ju olika känslig för kolhydrater beroende på vilka mål man har.

Jag skulle nog inte äta nånting som Paulun satt sitt namn på, men läs innehållsförteckningen och se om det är bra grejor... Sen kan du ju ta en dl creme fraiche i stället för den turkiska youghurten så får du upp fetthalten lite.

Om du googlar på granola LCHF så hittar du hur man kan göra egen. Bloggen 56 kilo hade i alla fall, såg jag, och Birgitta Höglund också.

Själv föredrar jag numera salta smaker i stället för söta (utom när det är synd om mej :-P), så jag tar lite hasselnötter och ett gott örtsalt när jag vill ha frukost med blandad creme fraiche och keso

• Like 6

Vad äter du till muslin? Om du äter 30 g musli blir det 7 g KH (kolhydrater), plus 1 dl jogurt blir 5 g KH till - det är mer KH än vad jag äter på hela dagen. Dessutom är det snabba kolhydrater...

Men mängden KH kan vara ok, det beror ju på vilken nivå av KH du vill ligga på. 

Skaldeman rekommenderar att aldrig äta fler än 6 g KH på samma mål. (För att inte trigga upp insulin). Det är väl inte hugget i sten, du gör som du vill, men det kan vara ett riktmärke...

Jag har läst någon äter 30-50 g hackade blandade nötter med lika mycket hackat kall smör till. Inte så dumt, faktiskt. 

Jag tror mycket "jag har svårt för att äta...." beror på vanan. Vi är vana att äta en viss typ av mat till framförallt frukost. En viss smak, en viss konsistens, kall mat, varm mat....och det finns det väl ingen universell lösning för. 

Vissa har lättare att bryta med en vana, när de ändå ändrar livsstil, för andra är det övermäktigt att ändra för mycket på en gång. Du får själv fundera på vad som stämmer för dig. 

Men. att leta ersättningsprodukter som ska täcka just en viss smak, en viss konsistens, motsvara en förväntning av "samma sak" kommer nästan ovillkorligen att leda till att du blir besviken. 

och vad händer då? Risken är ju att du ger upp då för du inte kan släppa din mentala snuttefilt. 

Kanske något att fundera på?

• Like 5

Det är ju olika mycket kolhydrater i olika nötter. Kostdoktorn hade en bild på det för ett tag sedan. Pecan, macadamia och paranötter är lägst. Cashew och pistagenötter äter man inte gärna som ellsehåeffare. Sen beror det ju på mängden också förstås.

Om det bara är vikten så är frön bra. Har för mej solrosfrön innehåller över 50% fett. Men jag som har lite andra konstigheter i kroppen är lite restriktiv mot Omega-6 innehållet.

Och som sagt, byt ut youghurten till creme fraiche. Du blir mättare på mindre eftersom det innehåller mer fett. Youghurt innehåller ju en hel del mjölksocker som ju också är kolhydrater.

Jag har alltid varit frukostmänniska och njutit av den, men ofta nu tycker jag den kommer för tidigt. Jag är inte hungrig helt enkelt, så jag sparar tills ett varmt mål känns gott eller det är OK att äta ett kokt ägg mosat med gott kryddsmör. Om jag känner att jag verkligen vill ha frukost på frukosttid tar jag gärna en PUMa (Pålägg Utan Macka) - en rejäl ostskiva med smör och kanske skinka på, med en skiva hemodlad gurka t ex.

• Like 2

Jag brukar blanda egen genom att blanda hasselnötter, mandel, squash-kärnor, solrosfrö, cocos-chips. Har en ganska stor burk där jag kan hälla i en påse vardera av mandel, hasselnöt etc. Sen häller jag på och blandar gurkmeja (kanske en matsked) och lika mycket kanel. Enkelt och bra. Brukar dessutom hälla på lite linfrö direkt på yoghurten.

Granola har jag gjort ett par gånger men det är mycket jobb och kladd (olja), och jag tycker inte det blir speciellt mycket bättre. Den köpta müslin innehåller ganska mycket dåliga kolhydrater, och kostar en hel del, så jag tror det är idé att försöka undvika den.

• Like 5

Vad äter du till muslin? Om du äter 30 g musli blir det 7 g KH (kolhydrater), plus 1 dl jogurt blir 5 g KH till - det är mer KH än vad jag äter på hela dagen. Dessutom är det snabba kolhydrater...

Men mängden KH kan vara ok, det beror ju på vilken nivå av KH du vill ligga på. 

Skaldeman rekommenderar att aldrig äta fler än 6 g KH på samma mål. (För att inte trigga upp insulin). Det är väl inte hugget i sten, du gör som du vill, men det kan vara ett riktmärke...

Jag har läst någon äter 30-50 g hackade blandade nötter med lika mycket hackat kall smör till. Inte så dumt, faktiskt. 

Jag tror mycket "jag har svårt för att äta...." beror på vanan. Vi är vana att äta en viss typ av mat till framförallt frukost. En viss smak, en viss konsistens, kall mat, varm mat....och det finns det väl ingen universell lösning för. 

Vissa har lättare att bryta med en vana, när de ändå ändrar livsstil, för andra är det övermäktigt att ändra för mycket på en gång. Du får själv fundera på vad som stämmer för dig. 

Men. att leta ersättningsprodukter som ska täcka just en viss smak, en viss konsistens, motsvara en förväntning av "samma sak" kommer nästan ovillkorligen att leda till att du blir besviken. 

och vad händer då? Risken är ju att du ger upp då för du inte kan släppa din mentala snuttefilt. 

Kanske något att fundera på?

Tack för svar. Ja, det ligger mycket i det du säger. Får sluta söka "ersättning" helt enkelt! Vänja mig vid det nya "mat-livet"!

Alltid skönt att få lite svar från andra, tack!

• Like 1

Kan du tänka dig nötter, så har Birgitta Höglund en nötfrukost på sin blogg.  https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/11/08/njutningsfylld-notfrukost/

Chiapudding kanske kan vara ett alternativ om du vill ha en lättare frukost?

Vill du fortsätta på müslispåret, så googla på LCHF granola, så kommer du att hitta ett antal recept. Jag har gjort en med pepparkakskrydda från Lesscarbs. Den är så god att jag har den till dessert ibland. 

• Like 2

Kan du tänka dig nötter, så har Birgitta Höglund en nötfrukost på sin blogg.  https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/11/08/njutningsfylld-notfrukost/

Chiapudding kanske kan vara ett alternativ om du vill ha en lättare frukost?

Vill du fortsätta på müslispåret, så googla på LCHF granola, så kommer du att hitta ett antal recept. Jag har gjort en med pepparkakskrydda från Lesscarbs. Den är så god att jag har den till dessert ibland. 

Nötfrukost verkar gott! Tack för tips!

Jag gör nötgranola. 100 gram vardera av valnötter, mandlar, hasselnötter och pecannötter i matberedaren i omgångar, sen rostar jag det i ugnen med lite kanel och kokosolja. Ibland har jag kokos i också. Jattegott på yogurt och funkar fint till efterrätt också.

• Like 2

Av vilken anledning äter du LCHF? Är det för viktnedgång, allmän hälsa eller har du något problem? Man är ju olika känslig för kolhydrater beroende på vilka mål man har.

Jag skulle nog inte äta nånting som Paulun satt sitt namn på, men läs innehållsförteckningen och se om det är bra grejor... Sen kan du ju ta en dl creme fraiche i stället för den turkiska youghurten så får du upp fetthalten lite.

Om du googlar på granola LCHF så hittar du hur man kan göra egen. Bloggen 56 kilo hade i alla fall, såg jag, och Birgitta Höglund också.

Själv föredrar jag numera salta smaker i stället för söta (utom när det är synd om mej :-P), så jag tar lite hasselnötter och ett gott örtsalt när jag vill ha frukost med blandad creme fraiche och keso

LCHQ blev LCHI (low carb high insects

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/136023