Gå till innehåll

7 frågor om ketogen diet du aldrig fått svar på tidigare?

Recommended Posts

För den som är intresserad har jag ett video-blogg-inlägg som svarar på 7 frågor om ketogen diet. Det handlar i huvudsak om frågor som folk verkar ha svårt att finna svar på. De flesta frågor kommer från personer som jobbar inom vård eller hälsosektorn så vissa svar kanske är lite mer "avancerade" än vanligt. Det borde väl i och för sig passa de flesta på den här sidan. 

Här är länken och frågorna vi går igenom ser du nedan (allt är på Engelska eftersom de flesta frågor kommer från utlandet). 

http://www.blackbeltnutrition.org/7-popular-ketogenic-questions-nobody-seems-answer/

1.What is the difference between blood, urine and breath measurements of ketones?

2.How will hormones like Glucagon and Insulin influence ketone bodies?

3.Wouldn’t a daily high fat consumption dramatically impair vascular function?

4.What about atherosclerosis and high-fat diet?

5.How much of the brain’s energy are coming from ketone bodies?

6.Can non-insulin raising carbohydrates be used on a ketogenic diet?

7.Absent weight loss on a ketogenic diet. How to troubleshoot difficult cases?

Vad menas med kolhydrater som inte höjer insulin? Är det bara frukt eller grönsaker också eller vad?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menas med kolhydrater som inte höjer insulin? Är det bara frukt eller grönsaker också eller vad?

Det är de flesta sockerarter som inte är glukos. Fruktos är den vanligaste som höjer fruktosmängden i blodet (vilket inte påverkar insulin) samt till viss del omvandlas till glukos men detta går långsamt så får låg påverkan på insulin. Eftersom insulin både stimulerar fettinlagring och minskar ketoner (BHB) är det lätt att tro att kolhydrater som inte höjer insulin skulle vara bättre. Dock finns fler reglersystem i kroppen (intracellulära) så även utan insulin har kolhydrater samma negativa effekt på fettförbränning och ketoner (vissa påstår till och med att den är mer negativ för hälsan för tex fruktos).

Inte minst i Sverige har detta felaktiga tänk fått stor genomslag pga av en bok för 10-15 år sedan av en känd näringsfysiolog som fick för sig att alla världens hälsoproblem skulle lösas om vi bara åt mer fruktos istället för glukos. Som en följd av detta innehåller en hel del viktminskningsprodukter fruktos och en del av dessa används inom sjukvården som blivit matatde med information om förträffligheten av icke insulinhöjade sockerarter. 

Länk till inlägg

Det är de flesta sockerarter som inte är glukos. Fruktos är den vanligaste som höjer fruktosmängden i blodet (vilket inte påverkar insulin) samt till viss del omvandlas till glukos men detta går långsamt så får låg påverkan på insulin. Eftersom insulin både stimulerar fettinlagring och minskar ketoner (BHB) är det lätt att tro att kolhydrater som inte höjer insulin skulle vara bättre. Dock finns fler reglersystem i kroppen (intracellulära) så även utan insulin har kolhydrater samma negativa effekt på fettförbränning och ketoner (vissa påstår till och med att den är mer negativ för hälsan för tex fruktos).

Inte minst i Sverige har detta felaktiga tänk fått stor genomslag pga av en bok för 10-15 år sedan av en känd näringsfysiolog som fick för sig att alla världens hälsoproblem skulle lösas om vi bara åt mer fruktos istället för glukos. Som en följd av detta innehåller en hel del viktminskningsprodukter fruktos och en del av dessa används inom sjukvården som blivit matatde med information om förträffligheten av icke insulinhöjade sockerarter. 

Så det gäller inte grönsaker alltså?

Länk till inlägg

Så det gäller inte grönsaker alltså?

Nja, om de innehåller kolhydrater men det är ju i huvusak det vi kallar för rotfrukter som gör det (de innehåller för all del mest glukos-polymerer). Det är mer relevant för frukt och inte minst tillsatt fruktos (och andra sockerarter) i mat, godis och kosttillskott. 

Länk till inlägg

Det är ju lite lustig att du hamnar i slutklämmen vid att om man fortfarande inte går ner efter alla andra åtgärder är det nog så att man äter för mycket fett och bör minska på det.....så tänkte jag med och gjorde det, men allt som hände var att jag blev hungrigare, BHB sjönk till 0,4-0,7 från att har legat lite över 1...så min kropp verkar inte vilja släppa på lagret, helt enkelt..... Men nog undrar jag varför.

Länk till inlägg

Det är fasta som gäller Gladan. ;-)

*s* Jag förstår det. 

Kruxet är att det gick bra i början, jag körde 5:2, dvs 24 timmar 2 ggr i veckan. Men sen så blev jag hungrig och mer hungrig och sen hungrig två dagar efter, klarade inte ens att hoppa över frukosten!...jag fattar inte hur ni gör för att få till flera dagar! 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Håller med om att det som verkligen verkar ge effekt när det gäller fasta är 3+ dagar ... och därför har jag kört ca 5 dagar en gång som experiment...det är inte kul...samtidigt inte helt omöjligt.

Jag tror att man skulle behöva någon tydligt mätbar hälsoeffekt av fastan  (som är mätbar flera veckor efter genomförd fasta) ... för att man ska vilja upprepa den typ 4 ggr per år...jag vet inte om det riktigt räcker med att någon säger (typ Fung) att det är bra för att man ska utsätta sig för detta resten av livet?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Verkligen intressant video-blogg Bio. jag skummade igenom lite...ska lyssna igenom hela ordentligt sen.

Men en del frågeställningar ligger nära det jag brukar undra över ;)

Det är vad man ska mäta och när ...jag tycker inte riktigt att du ger något helt tydligt svar. ;)

Jag stör mig lite på att mätningar på urin (AcAC) och utandningsluft (Aceton) om man läser mellan raderna på vad flera inklusive du säger, inte riktigt går att lita på. Inte heller kan jag riktigt förstå att mäta vid någon annan tidpunkt än när man fastat och inte tränat mellan ca  6-12 kan vara intressant för att fastställa om kroppen är i ett läge där den producerar tillräcklig mängd ketonkroppar för att fastställa att man är i nutritionell ketos. Vid kortare tid efter kostintag eller träning påverkar ju dessa resultatet och väntar man för länge så kan man ju också producera "svältketoner"?

Anledningen att jag stör mig är att om man lagt ner så mycket tid och intresse på kosthållning och dessutom lägger ner tid och intresse på att mäta att man äter rätt,  då ska man väl rimligen vilja mäta på rätt sätt också? Ett rimligt krav ;) är ju då att de som besitter kunskap runt detta är tydliga med vad och när man ska mäta för att fastställa att man är i nutritionell ketos. Du Bio besitter antagligen den kunskapen?! ;-)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tack alla för kommentarer och frågor. Det hjälper för att göra bättre matrial.

Peter, 

När det gäller hur man fastställer att man är i nutritionell ketos finns ingen exakt gräns för detta. Den slappaste definitionen jag hört är att när BHB i blod är på 0.7 är man i ketos. Oavsett om man tagit MCT eller inte (personen som anger detta värde har förvisso ett eget MCT märke). Den striktaste jag sött på är från personer som jobbar med patienter som har allvarliga sjukdommar där man använder ketos som terapi. Där defineras teraputisk ketos som när blod BHB är lika eller högre än blod glukos (båda i mmol/l, kör man mg/dl som i USA fungerar inte detta). 

När det gäller långtisfasta (5 dagar är imponerande) finns det studier som visar att diverse reglersystem i kroppen fungerar bättre veckor och månader efter fastan. Ett av dem är insulinkänsligheten. Dock kan skillnaden i glukos vara tämligen liten så det märker man oftast inte vilket är tråkgit. Men du kan testa insulinkänsligheten själv på några olika sätt. Min favorit är att mäta blodglukos efter intag av vassleprotein. Vassleprotein stimulerar insulinutsöndring vilket gör att blodglukos går ned. Ju mer ned desto bättre svarar du på insulin. Jag har sett ett antal personer med pre diabetes/diabetes som efter några dagars fasta fått kurvan att ändra sig från att öka i blodglukos efter intag av vassle till att markan minska. Denna effekt sitter i veckor och ibland månader efter fastan. 

En del, oftare kvinnor av någon anledning, brukar se skillnade i huden. Helt plötsligt behövs inget smink för att se "normal" ut. Om man tävlar eller åtminstone tränar i något där reaktionstid, kognitiv förmåga eller ögats fokuseringstid mäts brukar dessa bli bättre. Ögat är en bra måttståck på himla massa saker. Mät avståndet tills du ser suddigt och se om det ändras. Mät hur lång tid det tar att fokusera på något nära från långt håll osv. 

Gladan,

När man är i sista rutan på "flödesschemat" och BHB går ner blir det till att gå tillbaks från början och köra runt en gång till med felsöket. Eller så kan man bara fasta, det är typ en av lösningarna på alla punkterna. En orsak till att man kan tappa BHB när man minskar på fettet är att det som styr produktionen av ketoner är inte bara en lågt inflöde av kolhydrater utan kvoten mellan kolhydrater och fett (intracellulära mekanismer i krebs cykeln). För att hålla denna kvot konstant kan man behöva minska ännu mer på kolisarna då man minskar på fettet. Det beror också på hur länge man legat i ketos och hur mycket ketos man har. Ligger man strax över ett någon dag kan minsta grej få det att dippa. Ligger man på 3-4 nån vecka kan man ibland "fuska" men en måltid och va tillbaka i ketos senare samma dag. 

• Gilla 4
Länk till inlägg