stp_swe Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Fick idag detta i brevlådan efter prov förra veckan. Tyckte det kändes lite klent med info om värdena så tänkte ringa in och försöka få lite mer exakt sen. Nån som vill prova att ge sig på en bedömning annars på det som står? Kör LCHF med oftast under 20g kolhydrater/dag och 16/8 sedan början på Juni. Edit: Fick lite värden nu över telefon. Verkar ju högt överlag enl vad som sägs är lämpligt. Triglycerider 3.6 Kol 9.9 Hdl 1.11 Ldl 7.1 Ldl/Hdl 6.4 Blodsocker 5.0 Edit2: Här är värden jag hade i December 2014 Tg 2.0 Kol 8.5 Hdl 1.33 Ldl 6.3 Ldl/hdl 4.7 Blodsocker 4.8 Ser ju bättre ut där. Inte helt optimalt kanske men bra mycket bättre än nu. Då åt jag inte lika "extrem" kost som nu. Utan mer jämnfördelning av kosten. Som jag minns det. Gjorde även ett test senare som jag inte hittar. Men då striktade jag till det lite mer med pasta och dylikt och det var lite bättre ändå minns jag dom sa. Kan man äta för mycket fett och det skenar därför? Är inte blyg med fettet. Brukar hälla över resterna i stekpannan från smör å ister ner i moset eller vad jag nu äter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Simvastatin vill du inte äta. Biverkningar är många och skrämmande, du skall självklart ha dina blodvärden utskrivna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stp_swe Posted August 31, 2016 Author Share Posted August 31, 2016 Fick det hon hade över telefon nyss. Se det editerade inlägget ☺️ Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Vad har du för ålder och kön? Hur länge har du kört LCHF? Dina värden vittnar om att det kan vara nåt fel som är trasigt men inte 17 blir det bättre av att man skjuter budbäraren. Biverkningar av statiner är demens, muskelförstörelse, bröstcancer, diabetes och andra hemskheter, så oavsett värden vill du inte ha dem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stp_swe Posted August 31, 2016 Author Share Posted August 31, 2016 Man 41. Började i maj igen efter längre avbrott. Nån öl och grogg då och då men inge värre skulle jag påstå. Kör med pripps pure 3.5 som oftast. Hade förhöjda värden innan med men nu var det högre ändå fast kört striktare. Tänker inte ta statiner. Lite fundersam på vad man kan göra för att sänka triglyceriderna t.ex Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Hur länge hade du fastat innan provet togs? Jag behöver mycket mer än de 12 timmar (?) dom föreslår att man ska fasta innan blodprovet - annars mäter man inte fastevärdena och på LCHF har man garanterat mera triglycerider i omlopp när man äter eftersom det är det man lever på. Dessutom, om man läser vad Uffe Ravnskov säger om kolesterolvärden så blir dom högre vid stress och sjukdom (och det räcker antagligen med att man är lite sen på morgonen när man ska ta proven för att det ska höja värdena på speciellt LDL). Sen tycker ju Uffe Ravnskov inte att kolesterolvärdena spelar någon roll - förutom att man inte ska ha för låga värden... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stp_swe Posted August 31, 2016 Author Share Posted August 31, 2016 Hm. Var nog drygt 12 timmar har jag för mig. Det var kl 9 på morgonen testet och jag åt senast 18 kvällen innan. Körde ett mål per dag den veckan. Kanske är så att man trasat sönder kroppen så illa tidigare att den är bortom räddning Har vart i ketos mestadels i sommar iaf. Och om jag nån gång frossat så har jag inte vart över 50g kolhydrater. Legat på 1800-2000 kalorier om dagen. 5/15/80 i fördelning mellan kolhydrater, protein och fett som oftast. Känns jävligt skumt. Hade lite övervikt i våras men nu börjar det närma sig - 10kg från då. Vet liksom inte hur jag skall ändra på det. Tycker jag följt läran rätt bra. Sen även tränat mer än vanligt. Kondition och styrka. Inge stenhårda pass men till svetten lackat åtminstone. Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Infektioner, inflammationer? Jag har inget vetenskapligt på fötterna, men hård träning (och det är ju individuellt) verkar kunna sätta kroppen i någon form av "inflammationssyndrom". I och med att både kolesterolet och även Triglyceriderna har en stor roll i läkning, så kan dessa värden öka vid infektioner och inflammationer. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stp_swe Posted August 31, 2016 Author Share Posted August 31, 2016 Hm. Infektioner vet jag inte. Men inflammation möjligt. Har haft ont i ena foten flera månader och knäet på vänster ben. Kanske kan va nå sånt? Foten verkar gett med sig dokk. Har börjat ta lite gurkmeja med på sistone. Kanske den som hjälpte till. Har tränat hyfsat hårt med lite tyngder och så. 5-6 dagar i veckan. Max 1h Skickat från min SM-G920F via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stp_swe Posted August 31, 2016 Author Share Posted August 31, 2016 Vad ska man göra för tester för att kolla upp sådant då? Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Skulle föreslå att du gör om testet, så att du har fastat längre tid. Jag tror att LCHF gör att "maten" seglar omkring i blodet längre tid än kolhydrater - och alla test är alltid anpassade efter folk som äter kolhydrater. Och håll 1-2 dagar uppehåll i träningen före också. Jag har för mej att det har funnits tidigare diskussioner om höga kolesterolvärden tidigare här på forumet och då diskuterades det just att hård träning och styrketräning höjer speciellt LDL(?). Det är förstås trist att ditt HDL inte är så högt, men lättaste sättet att höja HDL var visst att äta smör - gäller det även andra feta mjölkprodukter? Kan det vara så att den som äter mera smör även äter mera grädde mm? Kan det vara så att mjölkprodukter höjer HDL??? Men åtminstone mjölkproteiner är nog inte så jättenyttiga, men feta mejeriprodukterna är säkert mycket bättre att äta än dom fettfria - och det mesta är bättre än margarin, soja och mjölmat. Vad jag alltså undrar är om ett högt HDL faktiskt är så viktigt att ha (skyddar det på riktigt mot något?) eller är det bara så att den mat man får högre HDL av bara är så mycket bättre än "Livsfarlighetsverkets rekommenderade tallriksmat" att det därför ser ut som att man har en fördel av att ha högt HDL? Någon som vet hur massajernas kolesterolfördelning ser ut? Jag har bara läst att dom har väldigt lågt, men det var ju bara totalvärdet som inte spelar någon som helst roll. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stp_swe Posted August 31, 2016 Author Share Posted August 31, 2016 Skulle ha gjort det till veckan istället kanske. Är just nu inne i en längre fasteperiod. Dom verkar ju sjukt höga mot dom jag gjorde 2014(ligger i första posten) och då levde jag väl sådär kostmässigt. Hade ett annat jobb då med mycke motion vilket kanske hjälpte lite. De flesta man läser om verkar ju schyssta värden med den fastan dom vill ha på sjukan. Men det borde ju visa det korrekta värdet om man är helt tom efter en vecka nästan. Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Jag har oxå Statiner att hämta ut om jag vill.. fast jag skiter nog i de där extra 3-4 dagarnas teoretiskt ökade livslängd! Mitt tot steg till över 10 när jag började med LCHF, senast låg det på 8 något.. utan statiner. Ligger fortfarande lågt på HDL.. gick från 0,9 till 1,2. APO-kvoten ligger numera på övre gränsen. Både LDL och Tot är värdelösa för att prediktera din femåriga risk för CVD! Bäst är APO-kvot och näst bäst är Tot/HDL! Trg är en annan faktor som bedöms separat, men i konjunktion med övriga lipider. Vi kan lixom varken säga bu eller bä med så knapphändig information. Och på det så vill vi veta, HBa1c, 25-OH-D, Thyroidhormoner.. eh skriv in hela listan av prover! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stp_swe Posted August 31, 2016 Author Share Posted August 31, 2016 "Triglycerides are a type of fat (lipid) found in your blood. When you eat, your body converts any calories it doesn't need to use right away into triglycerides. The triglycerides are stored in your fat cells. Later, hormones release triglycerides for energy between meals. If you regularly eat more calories than you burn, particularly "easy" calories like carbohydrates and fats, you may have high triglycerides (hypertriglyceridemia)." Kanske har legat på överskott på fett och inte förbrukat det. Verkar ju som det kan höja triglyceriderna. Trodde det var främst kolhydrater som bidrog till detta Skickat via TapaTalk för Android Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Dina värden ser lite ut som om du äter en del kolhydrater...ingen risk att du "missat" någonting? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stp_swe Posted August 31, 2016 Author Share Posted August 31, 2016 Det är det som är då skumt. Har ätit två mål och ett mål den senaste tiden. Oftast broccoli, spenat, sparris och kål som rena kolhydrater. Sen nån i ost men brukar oftast ligga mellan 10-20g. Borde ju funka med tanke på att jag åt mer förr i tiden och hade bättre värde. Men kanske är som Pompe sa att jag inte kommit ner i fasta än när blodprovet togs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 "Triglycerides are a type of fat (lipid) found in your blood. When you eat, your body converts any calories it doesn't need to use right away into triglycerides. The triglycerides are stored in your fat cells. Later, hormones release triglycerides for energy between meals. If you regularly eat more calories than you burn, particularly "easy" calories like carbohydrates and fats, you may have high triglycerides (hypertriglyceridemia)." Kanske har legat på överskott på fett och inte förbrukat det. Verkar ju som det kan höja triglyceriderna. Trodde det var främst kolhydrater som bidrog till detta Skickat via TapaTalk för Android Triglycerider är fettsyror bundna till glycerol.. dvs det du dagligen kallar för fett. Och vi har en jämrans dålig Denovo Lipogenes! De flesta fetter som tas upp av tarmen transporteras utav Kylomikroner via lymfsystemet och tar sig sen ut via hålvenen för sen vidare ta sig till fettväven där det lagras med hjälp av ASP. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kylomikron Har man höga triglycerider fastande så har det inte längre så mycket att göra med vad man åt utan mer ens metabola tillstånd. Och då kommer stora delar ifrån levern som försöker göra sig av med dessa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stp_swe Posted August 31, 2016 Author Share Posted August 31, 2016 Skulle det kunna bli ett överskott i levern om man ligger på överskott av fett? Det verkade ju som mina värden i övrigt var bra med lever osv. Metaboliskt tillstånd? @zepp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Snarare ett högt blodsocker och därmed höga insulinnivåer. Insulin inhiberar upptag och fettoxidation i musklerna och stimulerar till lagring i fettväv och lever via Lipoproteinlipas. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lipoproteinlipas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stp_swe Posted September 1, 2016 Author Share Posted September 1, 2016 Tänkte på en sak. Dagen innan jag tog blodprov åt jag endast ett mål mat kl 17 cirka. Detta var på drygt 1700 kalorier. Det var lite mer proteiner i denna laddning än vad jag brukar ta. Brukar ligga mellan 15-20 normalt(se bild för macron). Kan det vara så att det kanske ligger kvar längre i kroppen inpå nästa dag när det blir sånt rejält lass framåt kvällen? Det Pompe var inne på. Kollade på nätet och mitt fastevärde för triglycerider var nästan lika som ett värde utan fasta. Det låg på 3 någonting det utan fasta som dom jämförde mot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 1, 2016 Share Posted September 1, 2016 8,5/1,33= 6,39 9,9/1,11= 8,9 Bör ligga på 6 eller lägre, helst fem eller lägre, svinbra om det är 4! Triglyceriderna bör ligga under 1,7! http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka Rätt dåliga värden faktiskt och allra sämst är att HDL sjunkit och Trg stigit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stp_swe Posted September 1, 2016 Author Share Posted September 1, 2016 Det är ju det som är så knasigt. När man kört som man ska och ändå är det helt åt skogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stp_swe Posted September 1, 2016 Author Share Posted September 1, 2016 Sådär ser en normal dag ut som oftast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 1, 2016 Share Posted September 1, 2016 Vad ska man göra för tester för att kolla upp sådant då? Skickat från min SM-G920F via Tapatalk Du kan gå till Werlabs och ta XL.. så får du med det mesta som Svensk laboratorievetenskap behärskar! https://werlabs.se/?gclid=CL3OmIbM7s4CFVXnGwodFoML5Q Som regel så ser man sällan något avvikande där heller.. men det är lixom lika bra att ha det gjort! Det som avvek från vad jag redan visste var D3 och Testosteron.. inga allvarliga avvikelser eller så.. men på lägsta referens för bägge. Det lustiga var att jag käkade 800 IE D3.. och låg på gränsen till brist. Testosteronet har nog med att göra att jag redan fyllt 60.. av mig helt förunderlig anledning så förefaller det som att jag inte blir yngre och virIlare? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted September 2, 2016 Share Posted September 2, 2016 Hej, jag har ingen konkret fundering, men kan ge ett tips. Har precis lyssnat på Anna Sparres pod, där hon intervjuar funktionsmedicinaren Peter Wilhelmsson, avsnitt 104. Han tar upp det här med kolesterol och fetter ur ett genperspektiv och han menar att vi utifrån detta hanterar fetter lite olika. Anna Sparres poddar är för övrigt jättebra och jag laddar ner och lyssnar så ofta jag kan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts