Jump to content

greendot

Recommended Posts

Hej! Ny här och ny med LCHF sedan cirka 3 veckor tillbaka. Jag har mått bättre än på länge på LCHF även om det har varit lite upp och ner. Men, jag har märkt att jag blir lite "skrovlig" i halsen av kokosolja. Igår tog jag en sked ren olja och hade ont i halsen halva natten. Fruktansvärt obehagligt. Idag har jag haft migrän och mått skit, något jag inte kan bevisa är relaterat till oljan, men man börjar ju undra... Jag börjar i alla fall inse det trista att jag förmodligen inte tål kokos. Finns det något man kan göra? Vågar man äta små mängder trots allt eller riskerar jag att bli än mer allergisk? Skulle det kunna vara skillnad om jag byter märke på kokosoljan? Griper efter halmstrån här då jag verkligen gillar kokos... :(

• Like 3

Välkommen till forumet :-)

Migränen och "skitmåendet" kan mycket väl vara övergångsbesvär. Testa med extra vatten och extra salt. Det brukar hjälpa upp. En del tar en "kallsup" med salt utrört i vatten. Själv slickar jag hellre i mej saltet och sköljer efter.

Kokosolja kan ha lite kraftig påverkan på kroppen och man kan behöva vänja sej i små doser. Själv kan jag sällan ta mer än en struken msk samma dag fortfarande eftersom min mage reagerar så explosivt. Jag använder det främst när jag bara ska dricka buljong till ett mål. Jag brukar också "förstärka" grytor och soppor med en rejäl klick när jag serverar sånt. Huvudsaken är att du inte köper silverpaketet i kyldisken, sen är det nog same same but different.

• Like 2

Kokosolja påverkar bla dina bakterier, och har du bakterieöverväxt, dvs bakterier väldigt högt upp i systemet (väldigt vanligt efter åratal på kolhydrater) kommer dessa bakterier att få sig en rejäl omgång av kokosoljan, och när de får en sån omgång släpper de toxiner som vi mår dåligt av. Till slut har man med åtgärder fått död på bakterierna som finns på fel ställe och då försvinner besvären, men det kan ta tid, flera veckor och månader beroende på. Du kan komplettera kokosolja med att äta mjölksyrade grönsaker, typ surkål, och tabletter med mjölksyrabakterier och syrade mjölkprodukter (tyvärr är det svårt att hitta levande kulturer i syrad mjölk). Det finns andra preparat i hälsokosten som också går på bakterieöverväxt och candida. Egen kefir på mjölk eller vatten är väldigt effektivt. 

Att du äter få kolhydrater kommer att hjälpa till genom att svälta ut bakterierna. 

Att slemhinnan i halsen påverkas av oljan tror jag beror på surhetsgraden, fettsyra, jag får det när jag klunkar olivolja. Det går över. 

• Like 1

Jag känner igen symtomen.

När jag började med kokosolja så fick jag torrhosta och kände mig svullen i halsen men inte ont.

Av större mängder kokosmjöl känner jag svullnad och irritation i halsen.

Kokoschips kan jag bara ta en liten mängd(men det är svårt att sluta i tid) annars får jag ont i magen.

Att steka i kokosolja eller att ta en liten mängd på tesked i munnen går bra utan besvär.

Besvären har varit snabbt övergående och jag tål lite mer nu än i början

så man kan nog vänja kroppen med att öka på mängden efterhand.

• 2 weeks later...

Intressant att flera får problem med halsen när de äter kokosfett.. Jag kan lätt bli illamående så jag försöker alltid ta kokosfettet i maten eller precis innan jag börjar äta, alt under måltiden. Dock de halsbekymmer flera upplever känner jag inte igen. Jag blir snarare mjuk och len och upplever till och med en något lättare andning.. Helt klart inbillnings-anekdot alltihopa, men så upplever jag det.. Men då pratar jag deoderiserat kokosfett utan smak som jag käkat i ca ett halvår.. Funderar nu på att gå tillbaka till det vanliga (typ kung markatta) extra virgin kallpressat med smak för inte riskera att det är för processat.. Men jag blir nervös bara jag tänker på det, det har hänt flera gånger att jag fått kräkas efter jag ätit sånt kokosfett...