Gå till innehåll

Höstens skafferi i naturen

Recommended Posts

Jag har ifrån att nästan aldrig tagit reda på något som naturen erbjuder och växer utanför husknuten i år bestämt mig för att ta reda på allt jag hittar  ;) Ja inte allt då, men i alla fall det som är nyttigt och smakar bra.

Så nu efterlyser jag roliga, påhittiga och goda recept på . . .

Rönnbär

Nypon och

Äppelvin

Naturligtvis med så lite socker som möjligt

Vinbären har jag redan plockat, fryst in och gör Gummies på till dottern som är överrörlig i sina leder och mår bra av Gelatinet.

Hallonen är också plockade och infrysta, blir bra i vinter, med grädde eller paj.

Så dela gärna med er, det kanske är fler som behöver lite nya ideer  :)

• Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummies? Nu blir jag nyfiken... Recept? :)

Gummies är "gelègodisar". Man kan göra det på lite av varje, men med fördel på bär.

Jag tar en halv liter vinbär, kokar upp dessa snabbt med lite vatten, 1/2 dl sötning och låter de stå och dra medan jag med jämna mellanrum mosar ihop dem med en gammal "pärstamp"

Jag blandar även i lite lime eller citronjuice och lite vaniljpulver.

När jag har pressat ur all vätska ur bären så silar jag dem. Häller tillbaka vätskan i kastrullen, kokar upp igen och blandar i 2 tsk Gelatin per deciliter vätska utrört i vatten. Oftast blir det ca en liter så jag tar 20 tsk Gelatin.

Häll sedan upp i en form i bra storlek, ställ kallt och det stelnar till ett hårt "daller", skär bitar och förvara i kylen.

Som sagt, det är dottern som äter dessa för lederna, då Gelatin och Kollagen ska vara bra, och hon tycker att det känns bättre när hon äter dem regelbundet.

Hmm, vid närmare eftertanke så skulle man kunna testa att göra Gummies på Rönnbär, man gör ju Gelè på dessa bär  :)

• Gilla 3
Länk till inlägg

Tänkte också på rönnbär. Har mängder utanför tomten. Men krävs det inte väldigt mycket sötning?

Läste någonstans att om man plockar rönnbären när den första frosten kommit, eller om man lägger dom i frysen så ska det bildas mer sötma i dem.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Rönnbär blandar man med fördel med äpplen. Har ett recept på äpplemust/vin där det är en del rönnbär med. Ska testa det i helgen, det är första gången men nåt måste jag göra med frukten från 7 äppleträd... Min mamma brukade förresten koka saft på äpple/rönnbär när jag var barn.  :)

• Gilla 5
Länk till inlägg

Läste någonstans att om man plockar rönnbären när den första frosten kommit, eller om man lägger dom i frysen så ska det bildas mer sötma i dem.

Japp, men de är fortfarande rätt sura. Det var länge sen jag smakade.

Jag har dock sett min morfar äta direkt från trädet, även före frost., så de går att äta som de är.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Är man strikt så plockar man dom innan frost och sötar med kokosolja?

Vad använder du för sötning?

Glad helg allihop

• Gilla 2
Länk till inlägg

Gummies är "gelègodisar". Man kan göra det på lite av varje, men med fördel på bär.

Jag tar en halv liter vinbär, kokar upp dessa snabbt med lite vatten, 1/2 dl sötning och låter de stå och dra medan jag med jämna mellanrum mosar ihop dem med en gammal "pärstamp"

Jag blandar även i lite lime eller citronjuice och lite vaniljpulver.

När jag har pressat ur all vätska ur bären så silar jag dem. Häller tillbaka vätskan i kastrullen, kokar upp igen och blandar i 2 tsk Gelatin per deciliter vätska utrört i vatten. Oftast blir det ca en liter så jag tar 20 tsk Gelatin.

Häll sedan upp i en form i bra storlek, ställ kallt och det stelnar till ett hårt "daller", skär bitar och förvara i kylen.

Som sagt, det är dottern som äter dessa för lederna, då Gelatin och Kollagen ska vara bra, och hon tycker att det känns bättre när hon äter dem regelbundet.

Hmm, vid närmare eftertanke så skulle man kunna testa att göra Gummies på Rönnbär, man gör ju Gelè på dessa bär  :)

Låter gott! Det ska jag testa!

Tack!

Länk till inlägg

Fundilerar på hur tulpanuppfödda rådjur smakar samt krokusuppfödda harar? :blink:

Ja, det är väl bara att göra en Runar och testa  ;)

Det krävs bara ett sovrumsfönster och ett skjutvapen  :o

• Gilla 6
Länk till inlägg

Under sensommaren blev jag peppad på att plocka nypon och torka, men det blev aldrig av. Blev en aning lat, då torkningen skulle ta rätt lång tid och när den väl klar skulle jag ha en jäkla massa nyponpulver. Då jag nu vill prova nyponets hjälpande funktion för leder och brosk, köpte jag istället kapslar. Tråkigt nog. 

Blåbär och hallon har plockats och ligger i frysen – hoppas att syrrans äppelträd levererar lika mycket som i fjol, i sådana fall blir det torkade äppelringar. Men äppelvin lät kul! 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Strunta i äppelvinet.. gör Cider av alla äpplen.. torr cider!

Tror det blir en massa äppelpajer istället. Det var då ett fasligt bök med både vin och cider. Knappast värt besväret tror jag  :huh:

Det räcker med att jag torkat ca 5 kg nypon och rensat dem, aldrig mer säger jag då bara . . . ja ja, man lär sig något varje dag  :P

Men nu är det prövat i alla fall  :)

Rönnbären är nu nästa projekt . . . 

• Gilla 5
Länk till inlägg

Tror det blir en massa äppelpajer istället. Det var då ett fasligt bök med både vin och cider. Knappast värt besväret tror jag  :huh:

Det räcker med att jag torkat ca 5 kg nypon och rensat dem, aldrig mer säger jag då bara . . . ja ja, man lär sig något varje dag  :P

Men nu är det prövat i alla fall  :)

Rönnbären är nu nästa projekt . . . 

Lite ull för mycket skrik sade hon som klippt grisen!

Kan avslöja en sak.. man behöver vara innehavare av en ciderpress för att göra något vettigt utav äpplena!

För att detta skall löna sig/vara värt besväret så får man ha en ansenligt trädgård med massor av äppleträd!

Summa suumarum ät dina äpplen och köp cider på systembolaget!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Grejen är att det inte är jag som innehar jakträtten! :(

Om du bor utanför detaljplanerat område och det är din tomt så panga på :D Det var så Runar klarade sig.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Om du bor utanför detaljplanerat område och det är din tomt så panga på :D Det var så Runar klarade sig.

Riktigt så enkelt är det inte.. för det är stamfasigheten som innehar jakt och fiskerättigheter!

Inte enskilda avstyckningar för bostadsändamål!

Såvida dessa inte avstyckats för jordbruks-eller skogsbruks-ändamål!

För det andra så får man inte skjuta i tättbebyggt område såvida det inte handlar om licensierad skyddsjakt.. och då är det på sin höjd 22 Long rifle som är tillåtet!

Länk till inlägg

Riktigt så enkelt är det inte.. för det är stamfasigheten som innehar jakt och fiskerättigheter!

Inte enskilda avstyckningar för bostadsändamål!

Såvida dessa inte avstyckats för jordbruks-eller skogsbruks-ändamål!

För det andra så får man inte skjuta i tättbebyggt område såvida det inte handlar om licensierad skyddsjakt.. och då är det på sin höjd 22 Long rifle som är tillåtet!

Skjut tig gräv eller fråg man int så får man är två användbara regler

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag hade köpt en flaska vin till mina grannar om de skjutit ett av alla rådjur

Har snackat med de som arrenderar jakträtten.. de är inte intresserade av rådjur.. utan dessa skjuter de främst de sista dagarna om jakten på älg varit dålig!

Och det lär bero på fällavgifter, veterinäravgifter och annat som gör att det knappast är mödan värt.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Efter mycket "görm" med nyponen, vilka jag halverade, torkade i ugnen och petade ut kärnorna ur, ligger de nu i burkar och väntar på att på något sätt tillredas  :huh:

Rönnbären har jag bestämt att jag ska testa att göra syrliga, sega "godisremmar" på. Koka, mosa, sila, breda ut på en plåt och torka i ugnen tills det är en seg massa som man rullar ihop och skär "remmar" av.

Vad tror ni om det?

• Gilla 3
Länk till inlägg

Efter mycket "görm" med nyponen, vilka jag halverade, torkade i ugnen och petade ut kärnorna ur, ligger de nu i burkar och väntar på att på något sätt tillredas  :huh:

Rönnbären har jag bestämt att jag ska testa att göra syrliga, sega "godisremmar" på. Koka, mosa, sila, breda ut på en plåt och torka i ugnen tills det är en seg massa som man rullar ihop och skär "remmar" av.

Vad tror ni om det?

Jag tror de där remmarna är värda att testa. Tror t om att de kallas för fruktläder. Själv har jag inte ens lyckats hitta någon lämplig rönn. Vanligtvis tycker jag att hösten är fylld av rönnbär, men nu när jag vill plocka rönnbär hittar jag ingen. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag tror de där remmarna är värda att testa. Tror t om att de kallas för fruktläder. Själv har jag inte ens lyckats hitta någon lämplig rönn. Vanligtvis tycker jag att hösten är fylld av rönnbär, men nu när jag vill plocka rönnbär hittar jag ingen. 

Då blir det mycket snö hos dig då i år  :)

Rönnen bär bara en börda, sägs det  :P

• Gilla 1
Länk till inlägg

Vad tror ni om det?

Med sötning?

Vad använder du för sötningsmedel när du gör gelatingodisarna av vinbär?

Inspirerande tråd, då ska man bara orka göra allt med....

• Gilla 1
Länk till inlägg

Lite ull för mycket skrik sade hon som klippt grisen!

Kan avslöja en sak.. man behöver vara innehavare av en ciderpress för att göra något vettigt utav äpplena!

För att detta skall löna sig/vara värt besväret så får man ha en ansenligt trädgård med massor av äppleträd!

Summa suumarum ät dina äpplen och köp cider på systembolaget!

Finns ställen där man kan lämna in äpplen så pressar dom äpplena till must.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Med sötning?

Vad använder du för sötningsmedel när du gör gelatingodisarna av vinbär?

Inspirerande tråd, då ska man bara orka göra allt med....

Gelegodisarna brukar jag söta med lite vanligt socker, 1 msk ungefär. De få gånger jag använder sötning så använder jag socker, det vet jag vad det är och jag ser det mer som en krydda  :)

Rönnbären vet jag inte än, måste frysa dem först och se hur pass söta de blir av sig själva, får smaka av när jag kokat ihop smeten  :P

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Tjosan, nu står äppelbrygden på jäsning  :P Vi får se vad detta blir, kanske det blir så misslyckat så att det blir en ny storsäljare, som Champagnen  ;)

Men jag blev av med 20 kilo äpplen i alla fall, nu är det bara ca 200 kilo kvar  :huh:

• Gilla 4
Länk till inlägg

Tjosan, nu står äppelbrygden på jäsning :P Vi får se vad detta blir, kanske det blir så misslyckat så att det blir en ny storsäljare, som Champagnen ;)

Men jag blev av med 20 kilo äpplen i alla fall, nu är det bara ca 200 kilo kvar :huh:

alla forummedlemmar ser fram emot en forumträff

• Gilla 4
Länk till inlägg

Tjosan, nu står äppelbrygden på jäsning  :P Vi får se vad detta blir, kanske det blir så misslyckat så att det blir en ny storsäljare, som Champagnen  ;)

Men jag blev av med 20 kilo äpplen i alla fall, nu är det bara ca 200 kilo kvar  :huh:

Nu har jag satt två hinkar också. Har aldrig testat förr men med 6 äppelträd måste man ju ett år som detta (när de dignar). Resten lämnar jag till älgarna. Vore ju himla cool om det funkar!  B) Och så har jag på vägen lärt mig att äppelvin och cider är samma sak! Dock har läsktillverkare "kidnappat" namnet för det är inte skyddat. Tänk att det finns "fuskisar" överallt...?!  :huh:

https://vinbanken.se/2015/08/09/gora-eget-appelvin-och-recept/

• Gilla 1
Länk till inlägg

Nu har jag satt två hinkar också. Har aldrig testat förr men med 6 äppelträd måste man ju ett år som detta (när de dignar). Resten lämnar jag till älgarna. Vore ju himla cool om det funkar!  B) Och så har jag på vägen lärt mig att äppelvin och cider är samma sak! Dock har läsktillverkare "kidnappat" namnet för det är inte skyddat. Tänk att det finns "fuskisar" överallt...?!  :huh:

https://vinbanken.se/2015/08/09/gora-eget-appelvin-och-recept/

6 äppelträd! Vi har bara tre, och det räcker och blir över  :)

Min första omgång är nu klar. 20 liter väldigt torrt vin, 14 %  :o Häftigt på något sätt, jag känner mig som en kemist  :P

Nu är det bara rönnbären som jag inte har gett mig på än, men ska snart bli av. Ska testa att göra det där torkade sega "gummigodiset".

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det finns en liten mätare som helt rätt och slätt heter vinprovare som man kan mäta alkoholhalten med när vinet är utjäst. För att veta om vinet är utjäst så finns det också en mätare, eller en typ av doppler som mäter hur mycket socker som finns kvar (eller inte) i brygden.

Bägge mätarna kostar några tior styck, kul att ha om man vill veta.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Aha, en liten grej, det borde jag ju förstått. Det finns ju grejer till allt.  :) Faller experimentet väl ut ska jag nog satsa på en riktig fruktpress till nästa år. I år har jag räfsat/skottat bort 6 skottkärror fallfrukt från de två äldsta träden (sannolikt från 30-talet) och bara plockat från de yngre. Provar att övervintra några färska frukter i källaren också, ska se hur länge de håller. (Ska fälla ett av de gamla träden samt en vildapel i skogskanten, skule vara kul med några andra träd istället...)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Nu kom jag på vad mer man kan göra med äpplen. Egen äppelcidervinäger  :)

Jag hittade ett "lättsamt" recept här . . .

http://www.ekoplantan.se/gor-egen-appelcidervinager/

Tror jag ska testa, gäller bara att hitta tillräckligt stora glasburkar.

Oj! Vilken bra idé! Jag har inga egna äpplen men blev sugen på att köpa goda äpplen på torget och göra vinäger nu.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Oj! Vilken bra idé! Jag har inga egna äpplen men blev sugen på att köpa goda äpplen på torget och göra vinäger nu.

Hur många skottkärror vill du ha...?  B)

• Gilla 3
Länk till inlägg