Gå till innehåll

Halmstrån/ledtrådar till utebliven viktminskning sökes

Recommended Posts

Efter drygt 2,5 års kämpande, kliande i huvudet, testande och känslomässig berg-och-dal-bana efterlyser jag (återigen!) ledtrådar för att komma på en lösning.

Bakgrund:

Över 150 kilo tung började jag äta enligt lchf i mars 2013. Det är det bästa jag har gjort! På 14 månader gick jag ner nästan 50 kilo - allt enligt principen "köp bara råvaror med < 5 kolhydrater".

Sen hände något, jag började sakta gå UPP i vikt! Sedan maj 2014 har jag provat olika varianter av lchf, alltifrån PF, fakir och mejerifritt till att öka mängden fett och även öka mängden kolhydrater. Har även testat äggfasta och att öka motionen. Allt detta utan att få önskat resultat... Och ja, jag har varit uthållig och gett varje test gott om tid. Ett tag var jag inne på att jag kanske var stressad och att det var en avgörande faktor, så jag fick ändrade arbetsuppgifter, inte heller detta har hjälpt. Jag har gjort stickprov några gånger per vecka och ligger på 70-90p, 130-160f och 10-40kh.

Nuläge:

Det är galet frustrerande att inte begripa vad det är som händer i kroppen och ännu mer frustrerande att inte kunna göra något åt det. Jag famlar desperat i mörkret här. Har tappat sugen och tröttnat på att googla på eventuella halmstrån - jag behöver hjälp.

Jag har viktstatistik från dag 1 (ja, jag tycker att det är kul med tabeller) och igår fick jag för mig att kika lite på statistiken. Jag gör inte detta i normala fall eftersom det får mig att må dåligt att se 2,5 års viktuppgång till dagens dryga 135 kilo.

MEN! Igår fick jag plötsligt syn på ett mönster i viktkurvan. Varje månad, på dag 2 eller 3 i menstruationscykeln, går jag upp 3-5 kilo, för att sen bara gå ner 1-2 kilo - resten stannar kvar. Det är ena rediga toppar! Jag har läst om förklimakteriet, är 45 år, men inte blivit direkt klokare. Har använt progesteronkräm (och gör fortfarande) men inte heller det biter.

Jag har inte en aning ifall det finns ett samband här, men kanske har någon annan har? HJÄLP mig!

Jag vill inte ge upp lchf, för jag mår bra av det, men att vikten sakta kryper sig på trots att jag gör allt jag kan skapar en förtvivlan som är svår att sätta ord på. I synnerhet när det första året var så "lätt"....

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ kan vara att du gör en hormontest, för att utröna din hormonella status på just Östrogen och Progesteron, man mäter även Testosteron och stresshormonerna från binjurarna.

Detta test är ett salivtest som inte utförs av sjukvården utan du måste gå till en kostrådgivare som även gör dessa tester, utifrån resultat så jobbar man sedan med kosten, olika tillskott och Progesteron som doseras utifrån vilka värden man uppvisar.

Om du inte redan har gjort det så kanske det även är läge att testa sköldkörteln, och det gör den vanliga sjukvården.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Hur mycket progesteronkräm använder du och hur smörjer du? Dvs varje dag eller cykliskt?

Jag har haft samma upplevelse, trots bortplockad livmoder, så började jag gå upp i vikt på min extremt strikta LCHF, som det inte borde vara möjligt att gå upp på...

Testade sköldkörteln och fick prova medicin ett tag utan effekt.

Nu smörjer jag med progesteronkräm, har gjort sen i februari.

I början gav det bara effekt på nattsömnen (gott så!) men sen jag ökade dosen till relativt hög dos har det äntligen börjat hända nåt med vikten, och framförallt vätskeansamlingarna i kroppen (benen främst...)

Använder nu 900 mg/dag, fördelat på morgon och kväll.

Under graviditet är tydligen progesteronnivåerna extra höga och jag har alltid mått som en prinsessa under graviditeter, så jag kör på med hög dos och mår bra! :)

Det går inte snabbt men det går åt rätt håll - ca 4 kg på 4 månader. Har 8 kvar av dem jag plötsligt gick upp.

Möjligen nåt mer kilo för den egna trivseln...

• Gilla 3
Länk till inlägg

Minskande östrogennivåer påverkar (läs försämrar) tydligen insulinkänsligheten. Vilket betyder att alla åtgärder som förbättrar insulinkänsligheten borde gynna ämnesomsättningen och utvecklingen av viktkurvan. 

Finns massor av tips om detta, t ex på den här bloggen: 

https://authoritynutrition.com/14-ways-to-lower-insulin/ (finns fler intressanta inlägg på bloggen)

Sen så hade Biochemisten lagt ut en intressant video, där han beskriver ketos...han nämner inte klimakterie och östrogen osv, men om du lyssnar nog på allt som sägs om insulinkänslighet så finns där några goda insikter: 

http://forum.kostdoktorn.se/topic/8489-7-fr%C3%A5gor-om-ketogen-diet-du-aldrig-f%C3%A5tt-svar-p%C3%A5-tidigare/

Hursomhelst, allt verkar tratta ner till:

fasta

motion (tung styrketräning hellre än cardio.

mer fasta.....

och håll koll även på proteinmängden....

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag räknade lite på den uppgivna mängden mat och kom fram till att du äter mellan ca 1500 och 2000 kcal/dag. När du vägde 150 kilo hade du en beräknad basförbränning på ca 2600 kcal. Det faktum att du har gått ner 50 kilo gör att din beräknade basförbränning hamnar på ca 1600 kcal. En tyngre kropp omsätter mer. Om du då i snitt får i dig 1500 - 2000 kcal/dag så blir det ingen nedgång. Om du inte ökar träningsförbränningen på ett mycket påtagligt sätt typ 2 timmar/per dag eller något i den stilen. En timmes spinning bränner ca 600-800 kcal beroende på intensitet och 1 timmes tung styrketräning ca 500 kcal. Detta är inga exakta siffror självklart eftersom detta inte är en exakt vetenskap på denna nivå, men det ger dig en överblick över ungefär hur det ser ut.

Tro nu för all del inte att jag påstår att det är primärt kalorier in vs ut som gäller, men inte ens med LCHF kan man överskrida sitt energibehov konstant utan att kroppen hittar ett sätt att lagra det på. Mängden kolhydrater ser jag inget fel på men jag skulle rekommendera dig att ta en titt på mängden protein och fett. Du bör för viktminskning inte äta mer än MAX 1 gr protein per kilo önskad vikt, ät sedan inte mer fett än att du håller dig mätt mellan måltiderna. Protein triggar också insulinhöjning, inte i samma utsträckning som kolhydrater som inte är sammankopplade med fiber, men tillräckligt för att störa ut ketosen om det blir för mycket vid ett och samma tillfälle. När det gäller fettet så kommer inte kroppen att använda det som finns i förrådet (fettväven) så länge den har tillgång till inkommande fett i tillräcklig mängd i maten. Därav att du inte bör äta mer fett än vad som krävs för att hålla dig mätt.

Du kan prova 2 olika strategier. Den ena är att äta bara en eller två tillfällen per dag och då köra halva mängden vid två måltiderna eller hela mängden vid en måltid per dag. Den andra är att fördela upp det på de traditionella 3 måltiderna per dag och då helst inte äta efter kl 18-19 på kvällen.

• Gilla 4
Länk till inlägg

varför inte äta efter 18-19?

Nja, jag tror också det är en myt! Tycker jag läst flera artiklar som avfärdat den teorin. 

Det enda är väl att om man äter för mycket mat för sent på dagen får man svårt att sova!

Så jag tror inte att TS problem beror på att hon äter för sent! 

Däremot ligger nog något i det med att antingen för mycket eller för ofta....

• Gilla 1
Länk till inlägg

Att äta efter kl 19.00 på kvällen ger ett i mitt tycke lite för kort nattfastefönster om man äter frukost på morgonen. Därav att denna rekommendation bara gäller vid 3 måltider om dagen. Äter man endast 2 ggr per dag så spelar det mindre roll. Det har alltså inget med någon myt att göra  :)

Som kuriosa kan jag dock nämna att jag såg en intervju med en forskare som forskar på bröstcancer och kost. Hon hade sett ett samband mellan tidpunkt för dagens sista måltid och bröstcancer. Enligt hennes resultat minskade risken för bröstcancer om man inte åt efter kl 18.00 helst med definitivt inte efter 20.00. Hon så inte samma koppling vid uppskjutande av frukost. Hon hade ingen förklaring till det men trodde att det möjligen var kopplat till den cirkadiska rytmen. Detta är en inte ännu publicerad forskning som jag tolkade det, men intressant ändå.

Länk till inlägg

Att äta efter kl 19.00 på kvällen ger ett i mitt tycke lite för kort nattfastefönster om man äter frukost på morgonen. Därav att denna rekommendation bara gäller vid 3 måltider om dagen. Äter man endast 2 ggr per dag så spelar det mindre roll. Det har alltså inget med någon myt att göra  :)

Som kuriosa kan jag dock nämna att jag såg en intervju med en forskare som forskar på bröstcancer och kost. Hon hade sett ett samband mellan tidpunkt för dagens sista måltid och bröstcancer. Enligt hennes resultat minskade risken för bröstcancer om man inte åt efter kl 18.00 helst med definitivt inte efter 20.00. Hon så inte samma koppling vid uppskjutande av frukost. Hon hade ingen förklaring till det men trodde att det möjligen var kopplat till den cirkadiska rytmen. Detta är en inte ännu publicerad forskning som jag tolkade det, men intressant ändå.

Ah, jag trodde du menade den där teorin om att mat efter kl 18 omvandlas till fett eller hur det nu var. Sånt läser man ibland i typ aftonbladets bantningstips. Då är jag med!

Länk till inlägg