Jump to content

Förslag på förbättringar i forumet

Leopold Roos
 Share

Recommended Posts

Här kan vi alla ge förslag på vad som kan förbättras i forumet i detta tidiga stadium. Jag kan sammanfatta saker i denna post i en lista.

Förslag på förbättringar:

• Önskar att när man citerar längre poster - de inte visas i sin helhet igen. Utan antingen visas bara första raderna, eller bara namnet man citerar och sedan döljs resten som man kan öppna/fälla fram med en knapp eller liknande. Annars blir trådar mycket klumpigt långa, och förvirrande. - Leo
  • Det borde vara default att en editering/redigering lämnar information om när den gjordes. - Leo
  • Flera rader i profilen för information som: "Träning" - info om hur ofta man tränar och vad, "Viktminskning" - hur mycket man gått ner, "Startdatum" (för LCHF), "LCHF" - allmänt, som varför man började. - Leo
  • Kunna ställa in ålder i Profilen utan att behöva sätta specifik födelsedatum. - Leo
  • Andra borde kunna lägga till taggar på en tråd. - Leo
  • Sammanställd notifiering om tråduppdateringar - så man slipper massa notiser om fler poster gjorts i en tråd man följer. - @rkbro
  • Önskar att editorn inte automatiskt lägger in radbyte när man klistrar in text i det man skriver. - Leo
  • Använd annan ikon (favicon) för forumet än bloggen. - Leo
  • När man svarar/citerar någon borde denna text inte hamna med i "Senaste svar" till högre på huvudsidan - utan själva texten man själv skriver. - Leo
  • Att trådstarten visas högst upp på varje sida i tråden (som man kan dölja om man inte vill se den). - Jerker

• Att man kan filtrera på att endast visa inlägg från en skribent i en tråd. - Jerker

• Gränsen för "Populärt" på trådar borde höjas från 14(?) svar till uppemot 50 - för nu är varannan tråd populär. - Leo

• Funktion till moderatorer för att kunna dela upp en tråd i två delar (om den tex blir för offtopic). - Leo

• Kopiera funktionen bloggen har att byta titel bilden på animerad doc varje dag till forumet (men välj inte samma bild hela tiden som bloggen). - Leo

Buggar

• Mobilvyn kan förstöra bbkodningen i en post och visa html koden istället. - Leo [fortfarande???]
  • Kan vara omöjligt att skriva utanför rutan man citerat om man ändrat i den - Erik E, Leo
Edited by Leo
  • Like 2

Önskar mej en lättåtkomlig ordbok. Till exempel där det förklaras kort vad ketos, oraffinerad kolhydrat och så vidare betyder. Så slipper man fråga bara det i en tråd och därmed kanske stjäla fokus ur ett större sammanhang.

• Like 1

Så nu är man "Nyanländ" tills man skrivit 10 inlägg, sen blir man "Medlem".

Nu är frågan om det bör finnas något efter "Medlem" för de som varit mycket aktiva?

Hälsogud efter 1 000 inlägg? Besserwisser efter 1 000 000 inlägg? :D

• Like 2

Vidare kan tydligen administratörer dela ut specialtitlar. Jag gav en till Tommy till att börja med.

(Super)bantare? Jag trodde vi var överens om att LCHF inte är någon bantningskur. Ordet "bantare" med eller utan prefix smakar lite illa här. Fast Tommy är nog glad ändå, det är ju trots allt tanken som räknas :)

• Like 1

*Önskar att när man citerar längre poster - de inte visas i sin helhet igen. Utan antingen visas bara första raderna, eller bara namnet man citerar och sedan döljs resten som man kan öppna/fälla fram med en knapp eller liknande. Annars blir trådar mycket klumpigt långa, och förvirrande.

Fast det är ju väldigt lätt att själv förkorta citaten. När jag svarar på citat brukar jag radera allt i citatet utom just den del jag besvarar.  :)

Det jag saknar är en FAQ sammanställning:

tex om hur man gör i sina egna inställningar i forumet,

hur man gör med bilder, ladda upp till signaturer mm

säkert finns det fler frågor som andra medlemmar eftersöker

FAQ helt enkelt

/Eva

Det jag saknar är en FAQ sammanställning:

tex om hur man gör i sina egna inställningar i forumet,

hur man gör med bilder, ladda upp till signaturer mm

säkert finns det fler frågor som andra medlemmar eftersöker

FAQ helt enkelt

Det vore utmärkt. Själv har jag dock tyvärr svårt att hinna med det under den närmaste tiden.

Finns det någon som har möjlighet att skriva ihop ett? Det skulle säkert uppskattas mycket av många.

Vore smidigt att ha flera fakta i ens profil som:

"Tränar" - info om hur ofta man tränar och vad, "Viktminskning" - hur mycket man gått ner, "Startdatum" (för LCHF), "LCHF" - allmänt, som varför man började.

Vore även bra att kunna sätta ens ålder utan att visa specifik födelsedatum.

Hm det kanske redan är med fast man ser inte det i sina egna inlägg?

Jag ser det i denna post, men inte i min här.

Kan någon gärna kolla efter?

När man editerar får man möjlighet att välja om det ska visas att det ändrats och sånt.

Denna mening är redigerad hit i efterhand.

Edited by Sandra

Än så länge är forumet kanske inte så stort att det är nödvändigt men jag föredrar ordentliga underrubriker till varje ämne. Gärna några klistrade trådar som alltid ligger längst upp och kanske t.o.m. speciella medlemsgrupper. Eftersom alla medlemmar har olika förutsättningar tänker jag mig att det vore bra med en tydligare indelning t.ex. att skilja på ämnen som rör viktnedgång med ämnen som rör träning och prestation. Inte bara slänga ihop dessa huller om buller. Om man främst är intresserad av att diskutera prestation och LCHF  kan det ju hända att man inte riktigt delar erfarenheter med de som jobbar med viktnedgång. Än så länge är det inte så många trådstarter så det går relativt lätt att hitta det man vill läsa men om forumet växer riskerar det att bli oöverskådligt. 

• Like 1

Än så länge är forumet kanske inte så stort att det är nödvändigt men jag föredrar ordentliga underrubriker till varje ämne. Gärna några klistrade trådar som alltid ligger längst upp och kanske t.o.m. speciella medlemsgrupper. Eftersom alla medlemmar har olika förutsättningar tänker jag mig att det vore bra med en tydligare indelning t.ex. att skilja på ämnen som rör viktnedgång med ämnen som rör träning och prestation. Inte bara slänga ihop dessa huller om buller. Om man främst är intresserad av att diskutera prestation och LCHF  kan det ju hända att man inte riktigt delar erfarenheter med de som jobbar med viktnedgång. Än så länge är det inte så många trådstarter så det går relativt lätt att hitta det man vill läsa men om forumet växer riskerar det att bli oöverskådligt. 
Håller med, vad tror du om mitt inlägg i tråden om förslag på nya forumkategorier?

Håller med, vad tror du om mitt inlägg i tråden om förslag på nya forumkategorier?

Aha, såg inte att du föreslagit samma. Mycket bra förslag tycker jag. Nystartade forum tenderar ju att växa ganska snabbt så det gäller att det är strukturerat från början. Håller med om att ett förtydligande om vad som innefattas i övrigt vore bra. 

Jag är en riktig "communitynörd" och har gått med i alla möjliga diskussionsforum genom åren. En sida som jag tycker har lyckats bra med sina forum och forumkategorier är familjeliv.se.

Under rubriken träning skulle man ju t.ex. kunna skilja på vilken typ av träning man håller på med eftersom diskussionerna kan skilja sig åt även där. Om man tränar hårt kanske man upplever olika problem jämfört med den som tränar på motionsnivå o.s.v. Uthållighetsträning vs högintensiv verkar ju också ge upphov till olika infallsvinklar. Tränar man för ett maraton eller tänker man tävla i fitness? Men jag tänker att detta kanske är överkurs? Kanske automatiskt kommer det att skapas några större trådar eller medlemsgrupper där man diskuterar sitt särintresse specifikt kanske? Typ "stora tråden för oss som löptränar"

Men de ämnen som nämnts tidigare bör ju definitivt få egna rubriker. Vad som sedan är lämpliga underrubriker när det gäller t.ex. viktminskning har jag inget förslag på men det har säkert de som är mer insatta i den biten. Tror att det här forumet kan bli riktigt bra :-)

En grej som facebook kom på efter nåt år eller så... om det finns flera nya inlägg i en och samma tråd vore det fint om det gick att få en notifiering om att flera personer har skrivit i den tråden istället för ny notifiering för varje inlägg i tråden man följer. 

En grej som facebook kom på efter nåt år eller så... om det finns flera nya inlägg i en och samma tråd vore det fint om det gick att få en notifiering om att flera personer har skrivit i den tråden istället för ny notifiering för varje inlägg i tråden man följer. 

Om du går till: "Kontrollpanel", sedan "Notifieringsalternativ" i vänstermenyn så finns det ett alternativ under "Ämnen och inlägg" där man kan ställa in notifieringsfrekvensen. Jag tänker mig att alternativen "Offline", "Dagligt sammandrag" och "Veckosammandrag" borde ge det resultat du eftersöker. Jag ändrade precis till "Dagligt sammandrag" så jag ser väl imorgon om jag har rätt i det!

Tillägg: verkar inte som att det funkade så, fick nyss en massa notifieringar för olika poster i en och samma tråd.

Edited by Sandra

• 2 weeks later...

När jag är på min sida och gör ändringar så vill jag ha en knapp som jag lätt kan klicka på för att se den "så som andra ser den". Nu har jag gjort en ny färg på bakgrunden tex och för att se hur det ser ut får jag leta mig fram till ett inlägg jag gjort och där klicka in mig på min sida. Vore bra om det fanns längst upp i menyn eller på annat enkelt ställe? 

Anna

Admins, se gärna över buggen som gör fel på åäö i länkar - se första posten här. Den ör att mina listor blir mycket svåra att hantera.

Edit: Tycker gränsen för "Populärt" på trådar borde höjas från 14(?) svar till uppemot 50. Eller om den bara räknar gilla brode denna nivå höjas. Nu är var och varannan tråd poppis.

• Like 1

• 2 months later...

Admins och moderatorerna: hur går tankarna kring att ha ett underforum för TRÄNING?

Tycker absolut att det behövs nu när det är många threads. (Just att det är så få underforum gör forumet inte så "browse-vänlig", dvs. de tillfällen där man inte riktig vet vad man söka efter)

• Like 5

Ja en chatt skulle vara bra, fast i så fall skulle jag vilja det var två chatter. En där man bara fick prata om LCHF och liknande kostfrågor/diskussioner, och en parallellchatt för att prata om övriga saker och allmändagliga saker. För jag har sett att typ alla chattar består mest av detta och är då svårt att se texten som håller sig till huvudämnet.