Leopold Roos Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 (edited) Här kan vi alla ge förslag på vad som kan förbättras i forumet i detta tidiga stadium. Jag kan sammanfatta saker i denna post i en lista. Förslag på förbättringar: Önskar att när man citerar längre poster - de inte visas i sin helhet igen. Utan antingen visas bara första raderna, eller bara namnet man citerar och sedan döljs resten som man kan öppna/fälla fram med en knapp eller liknande. Annars blir trådar mycket klumpigt långa, och förvirrande. - Leo Det borde vara default att en editering/redigering lämnar information om när den gjordes. - Leo Flera rader i profilen för information som: "Träning" - info om hur ofta man tränar och vad, "Viktminskning" - hur mycket man gått ner, "Startdatum" (för LCHF), "LCHF" - allmänt, som varför man började. - Leo Kunna ställa in ålder i Profilen utan att behöva sätta specifik födelsedatum. - Leo Andra borde kunna lägga till taggar på en tråd. - Leo Sammanställd notifiering om tråduppdateringar - så man slipper massa notiser om fler poster gjorts i en tråd man följer. - @rkbro Önskar att editorn inte automatiskt lägger in radbyte när man klistrar in text i det man skriver. - Leo Använd annan ikon (favicon) för forumet än bloggen. - Leo När man svarar/citerar någon borde denna text inte hamna med i "Senaste svar" till högre på huvudsidan - utan själva texten man själv skriver. - Leo Att trådstarten visas högst upp på varje sida i tråden (som man kan dölja om man inte vill se den). - Jerker Att man kan filtrera på att endast visa inlägg från en skribent i en tråd. - Jerker Gränsen för "Populärt" på trådar borde höjas från 14(?) svar till uppemot 50 - för nu är varannan tråd populär. - Leo Funktion till moderatorer för att kunna dela upp en tråd i två delar (om den tex blir för offtopic). - Leo Kopiera funktionen bloggen har att byta titel bilden på animerad doc varje dag till forumet (men välj inte samma bild hela tiden som bloggen). - Leo Buggar Mobilvyn kan förstöra bbkodningen i en post och visa html koden istället. - Leo [fortfarande???] Kan vara omöjligt att skriva utanför rutan man citerat om man ändrat i den - Erik E, Leo Edited July 19, 2013 by Leo 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Önskar mej en lättåtkomlig ordbok. Till exempel där det förklaras kort vad ketos, oraffinerad kolhydrat och så vidare betyder. Så slipper man fråga bara det i en tråd och därmed kanske stjäla fokus ur ett större sammanhang. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 26, 2012 Author Share Posted December 26, 2012 En sådan borde vi fans kunna sammanställa. Ska börja med det med direkten . Bra förslag - jag tänkte själv på det förut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 Föreslår att byta statusen "Nybörjare" på en forummedlem till "Ny forummedlem", eller nåt annat liknande för att förhindra förvirring (som redan skett många gånger). En del tror det då sägs man är ny på LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Mmm, "status" bör man kanske titta på... Håller med om att det kan upplevas konstigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 29, 2012 Author Share Posted December 29, 2012 Glömde säga att "Nyanländ" blev jätte bra .Nytt förslag: Det borde stå i liten grå text att en person editerat sin post och när. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Så nu är man "Nyanländ" tills man skrivit 10 inlägg, sen blir man "Medlem". Nu är frågan om det bör finnas något efter "Medlem" för de som varit mycket aktiva? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 "Nörd"? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Så nu är man "Nyanländ" tills man skrivit 10 inlägg, sen blir man "Medlem". Nu är frågan om det bör finnas något efter "Medlem" för de som varit mycket aktiva? Hälsogud efter 1 000 inlägg? Besserwisser efter 1 000 000 inlägg? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 29, 2012 Author Share Posted December 29, 2012 Hälsogud efter 1 000 inlägg? Besserwisser efter 1 000 000 inlägg? 1000 ska jag väl klara på ett par månader. Men med hastigheten jag skriver nu kommer en miljon att ta 666 år! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Feff Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Jag tycker oxå att att TRÄNING hade varit en bra kategori Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Man blir vare sig gud eller guru baserat på antalet inlägg. Kvalitet framför kvalitet... Jag tror medlem är en bra "högstanivå". Om man sedan väljer att avguda någon som har 1000 inlägg så får man väl göra det då det ju presenteras på alla. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zelker Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Tycker mig sakna en enkel genväg från t.ex. forumets startsida till den egna profilen. Hittade den... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Lade till att man åtminstone får 3 "pluppar" efter hundra inlägg och 4 efter tusen... Vidare kan tydligen administratörer dela ut specialtitlar. Jag gav en till Tommy till att börja med. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseL Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Vidare kan tydligen administratörer dela ut specialtitlar. Jag gav en till Tommy till att börja med. (Super)bantare? Jag trodde vi var överens om att LCHF inte är någon bantningskur. Ordet "bantare" med eller utan prefix smakar lite illa här. Fast Tommy är nog glad ändå, det är ju trots allt tanken som räknas . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag har inga problem med att kallas bantare även om jag aldrig bantat i hela mitt liv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 30, 2012 Author Share Posted December 30, 2012 Dock får man ju komma ihåg vad ordet bantning kommer ifrån Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Tommy är en mer än värdig arvtagare till herr Banting. Om än ofrivilligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 30, 2012 Author Share Posted December 30, 2012 Just precis . Dricker du mycket alkohol? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 *Önskar att när man citerar längre poster - de inte visas i sin helhet igen. Utan antingen visas bara första raderna, eller bara namnet man citerar och sedan döljs resten som man kan öppna/fälla fram med en knapp eller liknande. Annars blir trådar mycket klumpigt långa, och förvirrande. Fast det är ju väldigt lätt att själv förkorta citaten. När jag svarar på citat brukar jag radera allt i citatet utom just den del jag besvarar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaWe Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Det jag saknar är en FAQ sammanställning: tex om hur man gör i sina egna inställningar i forumet, hur man gör med bilder, ladda upp till signaturer mm säkert finns det fler frågor som andra medlemmar eftersöker FAQ helt enkelt /Eva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 31, 2012 Author Share Posted December 31, 2012 Fast det är ju väldigt lätt att själv förkorta citaten. Jo visst men uppskattar det till färre än 10% här som bemödar sig om de ens tror det är möjligt. Vi får väl skriva lite tips, tricks och etikett . . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Jo visst men uppskattar det till färre än 10% här som bemödar sig om de ens tror det är möjligt. Vi får väl skriva lite tips, tricks och etikett . Sant det :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Det jag saknar är en FAQ sammanställning:tex om hur man gör i sina egna inställningar i forumet, hur man gör med bilder, ladda upp till signaturer mm säkert finns det fler frågor som andra medlemmar eftersöker FAQ helt enkelt Det vore utmärkt. Själv har jag dock tyvärr svårt att hinna med det under den närmaste tiden. Finns det någon som har möjlighet att skriva ihop ett? Det skulle säkert uppskattas mycket av många. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 31, 2012 Author Share Posted December 31, 2012 Jag har redan börjat med en FAQ . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaWe Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Jag har redan börjat med en FAQ . Så trevligt, det kommer bli en bra hjälp till alla oss icke kunniga, i forumsvärlden Tack ser fram emot detta. Gott Nytt År Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 1, 2013 Author Share Posted January 1, 2013 Vore smidigt att ha flera fakta i ens profil som:"Tränar" - info om hur ofta man tränar och vad, "Viktminskning" - hur mycket man gått ner, "Startdatum" (för LCHF), "LCHF" - allmänt, som varför man började.Vore även bra att kunna sätta ens ålder utan att visa specifik födelsedatum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 1, 2013 Author Share Posted January 1, 2013 *Det borde stå i liten grå text att en person editerat sin post och när. Hm det kanske redan är med fast man ser inte det i sina egna inlägg? Jag ser det i denna post, men inte i min här. Kan någon gärna kolla efter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 (edited) Hm det kanske redan är med fast man ser inte det i sina egna inlägg? Jag ser det i denna post, men inte i min här. Kan någon gärna kolla efter? När man editerar får man möjlighet att välja om det ska visas att det ändrats och sånt. Denna mening är redigerad hit i efterhand. Edited January 2, 2013 by Sandra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 3, 2013 Author Share Posted January 3, 2013 Tack för förklaringen. Önskar den var i kryssad by default. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Träningstokig Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Än så länge är forumet kanske inte så stort att det är nödvändigt men jag föredrar ordentliga underrubriker till varje ämne. Gärna några klistrade trådar som alltid ligger längst upp och kanske t.o.m. speciella medlemsgrupper. Eftersom alla medlemmar har olika förutsättningar tänker jag mig att det vore bra med en tydligare indelning t.ex. att skilja på ämnen som rör viktnedgång med ämnen som rör träning och prestation. Inte bara slänga ihop dessa huller om buller. Om man främst är intresserad av att diskutera prestation och LCHF kan det ju hända att man inte riktigt delar erfarenheter med de som jobbar med viktnedgång. Än så länge är det inte så många trådstarter så det går relativt lätt att hitta det man vill läsa men om forumet växer riskerar det att bli oöverskådligt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Än så länge är forumet kanske inte så stort att det är nödvändigt men jag föredrar ordentliga underrubriker till varje ämne. Gärna några klistrade trådar som alltid ligger längst upp och kanske t.o.m. speciella medlemsgrupper. Eftersom alla medlemmar har olika förutsättningar tänker jag mig att det vore bra med en tydligare indelning t.ex. att skilja på ämnen som rör viktnedgång med ämnen som rör träning och prestation. Inte bara slänga ihop dessa huller om buller. Om man främst är intresserad av att diskutera prestation och LCHF kan det ju hända att man inte riktigt delar erfarenheter med de som jobbar med viktnedgång. Än så länge är det inte så många trådstarter så det går relativt lätt att hitta det man vill läsa men om forumet växer riskerar det att bli oöverskådligt. Håller med, vad tror du om mitt inlägg i tråden om förslag på nya forumkategorier? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Träningstokig Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Håller med, vad tror du om mitt inlägg i tråden om förslag på nya forumkategorier? Aha, såg inte att du föreslagit samma. Mycket bra förslag tycker jag. Nystartade forum tenderar ju att växa ganska snabbt så det gäller att det är strukturerat från början. Håller med om att ett förtydligande om vad som innefattas i övrigt vore bra. Jag är en riktig "communitynörd" och har gått med i alla möjliga diskussionsforum genom åren. En sida som jag tycker har lyckats bra med sina forum och forumkategorier är familjeliv.se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Träningstokig Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Under rubriken träning skulle man ju t.ex. kunna skilja på vilken typ av träning man håller på med eftersom diskussionerna kan skilja sig åt även där. Om man tränar hårt kanske man upplever olika problem jämfört med den som tränar på motionsnivå o.s.v. Uthållighetsträning vs högintensiv verkar ju också ge upphov till olika infallsvinklar. Tränar man för ett maraton eller tänker man tävla i fitness? Men jag tänker att detta kanske är överkurs? Kanske automatiskt kommer det att skapas några större trådar eller medlemsgrupper där man diskuterar sitt särintresse specifikt kanske? Typ "stora tråden för oss som löptränar" Men de ämnen som nämnts tidigare bör ju definitivt få egna rubriker. Vad som sedan är lämpliga underrubriker när det gäller t.ex. viktminskning har jag inget förslag på men det har säkert de som är mer insatta i den biten. Tror att det här forumet kan bli riktigt bra :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 4, 2013 Author Share Posted January 4, 2013 Hittade en bug: Editerar man sin signatur som innehåller åäö i länkar så blir de bara längre och längre i koden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 En grej som facebook kom på efter nåt år eller så... om det finns flera nya inlägg i en och samma tråd vore det fint om det gick att få en notifiering om att flera personer har skrivit i den tråden istället för ny notifiering för varje inlägg i tråden man följer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 (edited) En grej som facebook kom på efter nåt år eller så... om det finns flera nya inlägg i en och samma tråd vore det fint om det gick att få en notifiering om att flera personer har skrivit i den tråden istället för ny notifiering för varje inlägg i tråden man följer. Om du går till: "Kontrollpanel", sedan "Notifieringsalternativ" i vänstermenyn så finns det ett alternativ under "Ämnen och inlägg" där man kan ställa in notifieringsfrekvensen. Jag tänker mig att alternativen "Offline", "Dagligt sammandrag" och "Veckosammandrag" borde ge det resultat du eftersöker. Jag ändrade precis till "Dagligt sammandrag" så jag ser väl imorgon om jag har rätt i det! Tillägg: verkar inte som att det funkade så, fick nyss en massa notifieringar för olika poster i en och samma tråd. Edited January 7, 2013 by Sandra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjau Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Jag skulle önska det gick att ladda upp bilder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 8, 2013 Author Share Posted January 8, 2013 Det går att ladda upp bilder/filer på max en halv meg. Tryck på "Bifoga filer" i "Använd fullständig editor" istället för snabb svara. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjau Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Jag använder mobilen, hittar inget sånt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjau Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Såg nu att det fanns på riktiga versionen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 När jag är på min sida och gör ändringar så vill jag ha en knapp som jag lätt kan klicka på för att se den "så som andra ser den". Nu har jag gjort en ny färg på bakgrunden tex och för att se hur det ser ut får jag leta mig fram till ett inlägg jag gjort och där klicka in mig på min sida. Vore bra om det fanns längst upp i menyn eller på annat enkelt ställe? Anna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Din sida? Menar du din signatur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Din sida? Menar du din signatur? Nej jag menar inte där, utan där jag ändrar hela min profilsida. Vore bra med en återkoppling så jag ser hur förändringarna blir. Vid signaturen syns det ju direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Din sida? Menar du din signatur? Ursäkta, du kan ta bort detta, jag har äntligen hittat det, allra längst upp till höger. Jag hade skrollat lite, lite och kunde inte se det. La inte märke till den smala listen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 23, 2013 Author Share Posted January 23, 2013 Admins, se gärna över buggen som gör fel på åäö i länkar - se första posten här. Den ör att mina listor blir mycket svåra att hantera. Edit: Tycker gränsen för "Populärt" på trådar borde höjas från 14(?) svar till uppemot 50. Eller om den bara räknar gilla brode denna nivå höjas. Nu är var och varannan tråd poppis. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Admins och moderatorerna: hur går tankarna kring att ha ett underforum för TRÄNING? Tycker absolut att det behövs nu när det är många threads. (Just att det är så få underforum gör forumet inte så "browse-vänlig", dvs. de tillfällen där man inte riktig vet vad man söka efter) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Ett förslag från mej (som inte handlar om förbättringar dock ): En enkel chatt i realtid, skulle det kanske kunna vara nåt att fundera på? (såvida det inte redan finns en som jag har missat...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Ja en chatt skulle vara bra, fast i så fall skulle jag vilja det var två chatter. En där man bara fick prata om LCHF och liknande kostfrågor/diskussioner, och en parallellchatt för att prata om övriga saker och allmändagliga saker. För jag har sett att typ alla chattar består mest av detta och är då svårt att se texten som håller sig till huvudämnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts