np422 Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Hej, Den här presentationen var helt otroligt intressant. Du kommer aldrig att titta på en kanelbulle igen, under resten av ditt liv, efter att ha sett den här presentationen.Eller ge din hund torrfoder med spannmål ... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
np422 Posted September 6, 2016 Author Share Posted September 6, 2016 Som ni säkert förstår från min avatar så klappar mitt hjärta lite extra varmt för hundar, vilket säkert spelar en roll i hur mycket jag gillade den här videon. Skillnaden mot normal "standard of care" var strikt ketogenisk diet. ... och jäklar - 12 av 15 jyckar i livet när samtliga redan borde ha dött av sin cancer - och då hade en av dem som avled gjort det pga vävnadsnekros + infektion i samband med att den jättelika tumören dog. Så här har vi kost som gör följande: Normaliserar vikt Gör diabetiker fria från symptom och i de flesta fall även medicinering. Förbättrar samtliga indikatorer för kardiovaskulär hälsa med därtill hörande riskminskning för stroke/hjärtattack Kraftigt ökar överlevnaden vid cancer "Småförbättringar" som oftast ses ...Tar bort irriterad mage, minskar allergibesvär, färre infektioner, bättre tandhälsa , akne förvsinner och i många fall även inflamatorisk smärta i leder. Och lagstiftare/myndigheter/sjukvård står fortfarande med händerna för både öron och ögon och sjunger "la-la-la-la-la, ät mera kolhydrater, fett är farligt". Kan någon förklara det för mig, för jag förstår inte alls. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 Jag förstod inte riktigt vad 4:1-dieten innebar. 4 till1 energimässigt fett:protein eller? Det talades om MCT, undrar hur mycket de fick i hundarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 @Mats Ja, det handlar om fördelningen fett kolhydrater. 4:1 innebär fyra gånger så mycket fett som kolhydrater och protein tillsammans. https://www.charliefoundation.org/explore-ketogenic-diet/explore-2/classic-ketogenic @np422 Jag kan ge dig den förklaring jag tror på, men tror du har svårt att acceptera den. Att vi uppmuntras äta den kost vi är byggda för och mår bäst av är antikommersiellt. Vi blir mindre deprimerade och tröstar oss inte med konsumtion. Vi får färre sjukdomar som kräver behandling. Vi får färre hål i tänderna och bättre hud och behöver därmed mindre hudprodukter osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 Jag har inga problem att tro på det. Undrade (för att testa på egna hunden) hur man mixade ihop maten. Det talades ju om en del problem med att få hunden att äta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
np422 Posted September 9, 2016 Author Share Posted September 9, 2016 @patrix jag tror att din förklaring är en stor del av sanningen, men prestige, hybris, psykopati och kretiner till politiker borde sannolikt också vara med i förklaringen.@mats , jag har redan börjat ge jycken annan mat än vanligt torrfoder. Det blir en blandning av vingar och inkråm från kyckling, lite barf-box från gröna gårdar.Bara barf-boxen var för mycket fett för jyckens mage skulle må riktigt bra av det ... Jag har också gått igenom ingredienserna på samtliga 30-talet hundfoderssorter som säljs på den lokala hundaffären och kom orijen hade lägst kolhydratsinnehåll och flest "bra" ingredienser. Jag blandar 30-40 % orijen torrfoder och resten färskmat. Och själv så minskade jag lite till kolhydraterna och har beställt en keton-mätare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted September 9, 2016 Share Posted September 9, 2016 Jätteintressant. Mina hundar får nästan inga kolhydrater alls. Inte ens i hundgodiset. De åt torrfoder för några år sedan och rottisen led av en otäck tarminflammation. Han stod med en tass i döden. Veterinärerna kunde inte hjälpa honom. Men vi människor gick över till lchf och då fick hundarna också göra det. På tre veckor var rottisen frisk! En oerhörd lättnad. De fick fortfarande torrfoder ibland som godis. När vi slutade med det så försvann öronsvampen också. Väldigt spännande att tumörerna är så påverkansbara. Det verkar vara MCT oljan som hundarna inte gillar, blir det för mycket så slår det bakut. Min ena hund borstar tänderna med kokosolja, nu kan han få fortsätta med det med mitt goda samvete. Och han gillar det jättemycket, antagligen tillräckligt liten dos. Kanske kan en ketogen kost vara preventiv, jag hoppas det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts