Jump to content

Kokosfett lagras inte i kroppen?

ABo

Recommended Posts

Skulle vilja ha lite hjälp att reda ut detta med fett. Bland lågkolhydratförespråkare brukar man säga att kokosfett och särskilt MCT-olja inte kan lagras som fett i kroppen utan går rakt igenom. Bland lågkalorförespråkare skrattar man åt detta och säger att det är nonsens. Finns det någon som vet hur det förhåller sig och/eller har tips om var jag kan läsa vidare om detta?

• Like 2

Jag är inte biokemist; laser bara lite här och där på nätet. Om jag förstått detta med kokosolja rätt, så använder kroppen den gärna som energi. Många känner att de blir varmare av att äta kokosfett, så där går en del extra energy åt. Äter man för mycket (mer än man är van vid) kan man må ganska illa.

Edit: Kokosolja är väl medellånga fettsyror. Och det är väl levern som tar hand om dem.

• Like 2

Om jag förstått det rätt...

Fetter är långa, ogrenade kedjor av kolatomer © som hänger ihop med en "kam" av glycerol, molekylen ser ut som ett E ungefär. tre kolkedjor och glycerol som håller ihop dom. 

Kroppen vill gärna ha kolkedjor om tre, för att använda som energi. Det är tydligen behändig för kroppens enzymer att knipsa av en kolatom av en grupp av tre för att tillverka en molekyl ATP, som är kroppens energikälla. fråga mig inte vad som händer med de resterande två.

Laurinsyra som finns i kokosfett har 12 kolatomer, palmitinsyra som vårt kroppsfett består av har 16. Skillnaden verkar inte så mycket, men kroppen har tydligen lättare att hantera laurinsyran och göra om till energi än palmitinsyran. 

Kroppen kan också göra om sockermolekyler och andra fetter till palmitinsyra, men tydligen är det inte lika ätt att omvandla just laurinsyran till palmitin. Så laurinsyran används därför bäst till att göra energi av direkt eller så skickas den ut ur kroppen på snabbaste väg igen, medan andra fetter i överskott omvandlas till palmitin och skickas till lagret (om inte kroppen behöver energi, inte har tillgång till lättillgänglig glukos och inget kokosfett). 

Biochemisten här på forumet har förklarat det i något inlägg, men jag kommer inte ihåg i vilken. 

Det som också sägs i LC-kretsar är att kortkediga fettsyror som laurinsyror kan agera som fibrer i tarmen och det brukar livsmedelsverket avfärda som nonsens. Där har jag dock ingen vidare förklaring för. 

• Like 4

Jag har läst nånstans att kokosolja inte behöver gå vägen över levern för att kunna tas om han av kroppen, så det är väl därför som det inte lagras på samma sätt. Det går att använda som bränsle direkt.

Det här med att det funkar som fibrer... jag vet inte men jag får racermage direkt om jag tar kokosolja flera dagar i sträck eller en större dos en dag, så nånting är det..

• Like 5

Grejen med cocosfett/MCT och lagring av fett/annat är att man inte begriper att kroppen är komplex!

Näe.. Laurinsyra/Kaprylsyra lagras inte i någon omfattning.. vilket inte hindrar kroppen från att lagra allt annat om intaget av cocosfett är högt/kalorierna är högre än ens förbrukning!

Fördelen/nackdelen med cocosfettet/MCT är att de blir kvar länge i blodet/de omvandlas till ketoner.. allt ger en ökad energinivå i blodet.. varvid kroppen reagerar.

Tex så kan man bli illamående.. speciellt om man inte ökat på sina ketolysensymer.. intar man extra mycket så att man överskrider gallans förmåga att spjälka fett så kan man få steatoree!

Illamående/ohungrig/steatoree har en stark påverkan på apetiten!

• Like 2

När det gäller kaloriförespråkarnas hängivenhet till kaloriers betydelse bör man påpeka att de inte brukar ha koll på hur kalorier räknas inom nutrition. Tex de längsta fettsyrorna innehåller 80% mer energi än de kortaste. Detta tar man dock inte hänsyn till vid märkning av livsmedel. Intaget av energi påverkar även förbrukningen (många verkar anta att denna är konstant). Dessutom är kalorierna baserat på förbränning.

Man läser ofta att fett innehåller nio kcal. Är detta då en generalisering eller rent felaktigt?

Kan det vidare vara av värde att ta L-carnitin som tillskott om man äter LCHF?

I övrigt ett STORT tack för din utmärkta förklaring. Jag skulle vilja se mer av sådant på svenska!

De nio Kcal är i själva verket Atwaterfaktorer!

Och de kommer utav att man eldat upp mat o bajs o sådant i en bombkalorimeter!

Dvs resultatet utav en blandad amerikansk diet!

Det är altså en generalisering.. men vetenskapligt framtagen.

Och man har kollat Atwaters experiment.. det håller vid upprepning.

En helt annan sak är hur mycket utav kalorierna som kroppen tillgodogör sig som arbete, eller som lagras för framtida arbete.

Men du kan utgå från att Atwaterfaktorerna stämmer.. dvs in!

Sen så är det något helt annat vad de gör i kroppen.. lagras som fett eller övergår i termogenes!

Men jag kan avslöja så mycket som så att rätt mycket används.. till det ena eller andra.

Ett annat exempel är aminosyror, de har oxå Kcal.. men de är i förstone byggstenar i kroppen.. går således i första hand in i proteinsyntesen.

Men rätt mycket går ut via proteinkatabolismen oxå.. och äter man mer än minimum så lagras de som muskler eller i leverns aminosyrodepå, resten kissar du ut.. då går det via ureacykeln, såvida du inte äter en ketogen diet, då går en del till glukoneogenes.

• Like 4

Kahavia

9kcal/g är ett medelvärde. Dock är det inte ett medelvärde för alla fetter utan ett viktat medelvärde av den sortens fett myndigheter tycker vi ska äta. 

Om du söker på olika fettsyror på tex wiki finner du "Std enthalpy of combustion (ΔcHo298)". Detta är värmeinnehållet som anges på livsmedel. Du kan se att det är olika för olika fettysyror men det bryr man sig inte om på livsmedelsverket. Det är förvissoa inte exakt lika för olika sockerarter heller. 

När det gäller l-karnitin finns en del studier som visar att det ökar fettöfrbränningen samt även hjälper till att rensa ut fett så personer har fettlever. Dessa studier är dock gjorda på folk som äter mycket kolhydrater så det är inte lika säkert att det har något effekt om man äter LCHF. Orsaken är att vid LCHF har du säkert hört att man talar om att kroppen anpassar sig till att bränna fett? En av de saker cellen gör är att bilda mer l-karnintin så det är nog vanligare att kolhydratare har problem med lågt l-karnitin. 

Med det sagt, jag har själv sett ett antal LCHF:are som av olika anledningar fastnat och inte går ned i vikt. Då verkar l-karnitin hjälpa ibland. Exakt när och varför det hjälper vissa kan du höra mer om i denna video (fråga 7 tar upp det). 

http://www.blackbeltnutrition.org/7-popular-ketogenic-questions-nobody-seems-answer/

• Like 5

Skillnaden mellan tex stearinsyra (C18:0) och kaprylsyra (C10:0) är 12% i energi (entalpi, dvs värmeinnehållet). Skillnaden mellan stearinsyra och smörsyra (C4:0) är 60%. Till det kommer eventuella skillnader i reglering av energiförbrukningen, eventuella skillnader mellan värmeinnehåll (entalpi) och tillgänglig energi (Gibbs energi), eventualla skillnader i fermentation i tarmen bakterierna där osv. Det blir ett ganska komplicerat pussel att lägga och beroende på hur många av pusselbitarna man tar med får studier lite olika resultat. 

• Like 7