Jump to content

Hård i magen

Guest

Recommended Posts

Ok, det här är på inget sätt första gången jag äter LCHF. Dock tappade jag LCHF när jag började må psykiskt dåligt (sämsta tiden att börja äta dåligt på!). Hur som helst, har kommit igång rätt så bra nu sen helgen (endast en dag blev det "fel"). Innan dess har det varit lite mer upp och ner. "Problemet" nu är att jag är riktigt hård i magen. Jag har kanske inte bajsat på tre dagar eller nått och inte tänkt på det (vet att man inte går på toa lika ofta på LCHF) men när jag väl bajsar är det så hårt att det gör ont. Upptäckte sen när jag skulle torka mig att det kom lite blod.

Kommer det här gå över? Kan nämligen inte minnas om jag blev så hård förra gången. Att jag går på toa sällan känner jag väl till men från det till att bli så hård att det nästan gör ont och blöder, hör inte till min erfarenhet.

Kan tillägga att jag undviker kaffe och i viss mån te men det blev te igår och har kanske blivit kaffe 2- 3 ggr sen helgen. Undviker kaffe pga. mår inte bra av det. Det ställer till problem med min sömn/dygnsrytm, med magen, illamående osv. Dessutom har jag precis lyckats komma bort från kaffe. När jag slutade fick jag abstinensbesvär och det var riktigt jobbigt att ta mig igenom. Började helt enkelt missbruka kaffe en period. Dessutom ser jag inte kaffe som riktig näring, snarare som lätt form av knark. Det påverkar ens vakenhet och förtränger hungern (kan tänka mig att vissa gillar detta men inte jag som försöker bilda en sund relation till mat).

Vad har ni för tips och råd? Kan jag vara lugn eftersom det bara hänt nu eller bör jag äta något speciellt? Redan läst kaffe+kokosolja men jag dricker som sagt inte kaffe eller undviker. Jag vet att kaffe kan sätta igång magen (utan kokosolja) men jag vill inte behöva vända mig till kaffe.

Mejerier kan slöa ner magen. Tex ost.

Kokosolja, MCT olja kan sätta bra fart. Vid överdosering obehagligt för man mår illa och får magknip. Det kan det ju ibland vara värt.

Fibrer är bra om det inte är riktigt illa. Väldigt viktigt med tillräcklig mängd vatten till fibrer. Grönsakerna är ju bra för att hålla igång magen i långa loppet.

• Like 1

Förstoppning är nog den vanligaste biverkningen på LCHF?

Speciellt om man startar strikt och försöker äta lite för att gå ner i vikt?

Då blir det inte så mycket som går rätt igenom.. lopprön, andra fröer, magnesium eller laxoberal är huskurer.

Har du provat att äta enbart kokosolja? Du behöver absolut inte ta det med kaffe! En matsked linfrön som du lägger i blöt i ett glas vatten på kvällen och dricker morgonen efter kan också göra susen!

Tycker helt ärligt inte om kokosolja. Alltså rent. Inget emot att ha det i matlagning eller bak osv.

Ska man dricka linfröna eller menar du bara dricka vattnet linfröna legat i?

prova med:

Mer fett i maten (oavsett sort).

Drick mer vatten under dagen.

Magnesiumoxid (kostillskott)

Trodde maten redan var fet men kanske ska i lite mer.

Vatten dricker jag så ofta jag kan. Tycker om vatten.

Inte så glad i kosttillskott men tog en magnesium dagen efter jag startade tråden. Inte tagit någon sedan dess dock för pappa tog med sig burken. Vet inte om det hjälpte.

Grönsaker, nötter och fröer, dvs mycket fibrer. Testa det! Jag brukar börja morgonen med turkisk yoghurt och egen müsli på nötter och fröer, inklusive linfrö. Efter detta kaffe. Det brukar sätta igång magen.

Sedan gott om grönsaker till lunch/middag.

Blir snabbt trött på äta nötter och fröer om det inte är i bak. Grönsaker är gott, ska försöka äta mer än vad jag gör. Antar att sallad inte har så stor påverkan?

Åt faktiskt turkisk yoghurt förra veckan men jag vill inte köpa mer. Blir inte riktigt mätt eller håller mig länge på turkisk yoghurt. Föredrar äta brunch eller matreser från riktiga middagar.

Kaffe har jag druckit lite men undviker. Inte gjort så mycket dock.

Mejerier kan slöa ner magen. Tex ost.

Kokosolja, MCT olja kan sätta bra fart. Vid överdosering obehagligt för man mår illa och får magknip. Det kan det ju ibland vara värt.

Fibrer är bra om det inte är riktigt illa. Väldigt viktigt med tillräcklig mängd vatten till fibrer. Grönsakerna är ju bra för att hålla igång magen i långa loppet.

Vad kan jag ha kokosolja till? Utan behöva äta rent eller ha i kaffe? Jag gillar inte äta ren kokosolja.

Är alla grönsaker lika fiberrika eller rekommenderas några speciella? Äter en del sallad just nu (romansallad pga. perfekta wraps!) samt zucchini och lite blomkål (gillar blomkål men inte blivit mycket på sistone plus lite dyrt).

Inte tänkt på det där med mejerier kan ha negativ påverkan. Åt en del mejerier förra veckan men de senaste dagarna har det främst blivit mejeri i form av lite ost men inte mycket. Jo, lite grädde också. Annars främst smör vilket bör vara ok?

Förstoppning är nog den vanligaste biverkningen på LCHF?

Speciellt om man startar strikt och försöker äta lite för att gå ner i vikt?

Då blir det inte så mycket som går rätt igenom.. lopprön, andra fröer, magnesium eller laxoberal är huskurer.

Ja, jag försöker äta strikt men har faktiskt "fuskat" kanske två gånger på 1-2 veckor men det har inte gjort något med vikten.

Jag försöker lyssna på kroppen och inte äta lite utan äta när kroppen vill. Men man är ju ätstörd så man försöker omedvetet äta minsta möjliga. Igår åt jag dock utan att tänka och först nu, efter några dagar, pekade vågen neråt. Mao verkar kroppen släppa lättare på vikten när jag äter så mycket jag känner för. Menar inte i form av bröd och annat skit då utan strikt LCHF.

Vad är laxoberal?

Bajsat en gång till sedan jag startade tråden. Hårt även denna gång men något lättare. Fick inget blod och även om det kändes som att det skulle göra ont igen så kändes det bara ordentlig.

Ber om ursäkt för allt "bajssnack" men vet inte vad jag ska säga istället. Nummer två? Hehe.

Jag gillar inte heller kokosolja rakt av, men tar gärna en kopp buljong förstärkt med en msk kokosolja.

Tack för tipset. Det ska jag testa. Ska bara köpa hem kokosolja igen. Inte haft det på ett tag. Som tur är verkar det säljas överallt numera. Menar dessa glasburkar och inte det där silvriga paketet i kylen. ;)

Ett råd som inte kommit upp i tråden, men som kan hjälpa, det är att dricka några deciliter (4) ljummet vatten med citron på morgonen på fastande mage, det kan faktiskt sätta fart på magen, plus att det ska ha en hel massa andra hälsofördelar  :)

Annars tycker jag att Gladans tips om Magnesiumoxid också är riktigt bra.

• Like 2

Altså jag får alltid stenhårda pottekulor när jag är på semester.. i övrigt så är jag oftast hård i magen för det mesta.. går lixom varannan till var tredje dag.. typ!

Så på semester så kör jag flera huskurer.. för det är lixom inget kul med förstoppning på semestern!

Magnesium, loppfrön, Laktulos.. och försöka tvinga i mig vatten.. vi pratar semester i Turkiet, på Kanarieöarna altså.. och där är man för det mesta för att njuta utav solen och värmen.. samt maten såklart!

Laxoberal är tarmretande laxermedel som du köper på apeteket.. kan förekomma under andra namn oxå.. apetekspersonalen vet vad du menar!

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19770323000015

Lactulos är en annan produkt.. oxå från apeteket.. i princip sockerarter som inte tas upp i tunntarmen utan tas omhand utav colonbakterier.. ger lixom volym och extra fart.. rectalt.. iallafall om man som mig är laktosintollerant.

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19851108000076

Annars så funkar mjukglass lite samma som Lactulos.. se bara till att de har toalett i glasskiosken!

Ett råd som inte kommit upp i tråden, men som kan hjälpa, det är att dricka några deciliter (4) ljummet vatten med citron på morgonen på fastande mage, det kan faktiskt sätta fart på magen, plus att det ska ha en hel massa andra hälsofördelar  :)

Vad då för hälsofördelar och vem anser att det ska?

Ljummet vatten? Ok, får provas.

Altså jag får alltid stenhårda pottekulor när jag är på semester.. i övrigt så är jag oftast hård i magen för det mesta.. går lixom varannan till var tredje dag.. typ!

Så på semester så kör jag flera huskurer.. för det är lixom inget kul med förstoppning på semestern!

Magnesium, loppfrön, Laktulos.. och försöka tvinga i mig vatten.. vi pratar semester i Turkiet, på Kanarieöarna altså.. och där är man för det mesta för att njuta utav solen och värmen.. samt maten såklart!

Laxoberal är tarmretande laxermedel som du köper på apeteket.. kan förekomma under andra namn oxå.. apetekspersonalen vet vad du menar!

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19770323000015

Lactulos är en annan produkt.. oxå från apeteket.. i princip sockerarter som inte tas upp i tunntarmen utan tas omhand utav colonbakterier.. ger lixom volym och extra fart.. rectalt.. iallafall om man som mig är laktosintollerant.

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19851108000076

Annars så funkar mjukglass lite samma som Lactulos.. se bara till att de har toalett i glasskiosken!

Brast ut i skratt av det sista om mjukglass. :P Aldrig reagerat så själv men lät himla lustigt.

Inte sugen på ta till laxeringsmedel, försöker nog hellre med olika livsmedel. Hört plommon ska sätta fart på systemet också? Har för mig jag fick det som litet barn. Inte förtjust i plommon så helt orädd för att det ska trigga igång något. Frukt överlag triggar mig inte.

Se ovan. :)

Mm.. skilj på rena laxativ och sådana som underlättar tarmtömningen.. att ta till vid behov.

Går man för länge och blir förstoppad så är det rectala medel som behövs.. dessa vill du helst slippa.. och alla dagar därefter för att komma tillbaka till en normal tarmtömningsfrekvens!

Torkade plommon köper du i vanliga affärer!

Det är nog att jag är laktosintollerant som gör att mjukglass funkar så på mig?

Mitt smaskigaste tips för att få i sig kokosolja, är att göra ischoklad på den. Smält oljan, men bara så den är flytande, blanda med kakaopulver och lakritspulver eller vaniljpulver. Fyll ischokladformar (eller istärningsfack) och låt stelna i kylen. Jag kan lätt få i mig ett par matskedar kokosolja med den metoden!

• Like 4

Mm.. skilj på rena laxativ och sådana som underlättar tarmtömningen.. att ta till vid behov.

Går man för länge och blir förstoppad så är det rectala medel som behövs.. dessa vill du helst slippa.. och alla dagar därefter för att komma tillbaka till en normal tarmtömningsfrekvens!

Torkade plommon köper du i vanliga affärer!

Det är nog att jag är laktosintollerant som gör att mjukglass funkar så på mig?

Trodde laxeringsmedel var laxeringsmedel. Kanske missförstått begreppet.

Givetvis bör jag inte gå förstoppad för länge.

Köpte torkade plommon igår. Stod lite roligt på paketet att det är populärt för stora som små som är hårda i magen. Tog två i morse men inget hände. Ska troligen äta betydligt mer... Det är inte precis gott. Lite därför jag köpte för jag är inte förtjust i torkad frukt dvs. det kan ligga hemma utan att jag äter "i onödan".

Dock gick jag banans och köpte glass pga. såå varmt nu. Åt lite glass nyss och hej toaletten! Är jag också känslig för laktos? Varför reagerar jag inte på ost eller grädde? Blev ingen mjukglass men typ krossad choklad och en billig Magnum mandel kopia.

Mitt smaskigaste tips för att få i sig kokosolja, är att göra ischoklad på den. Smält oljan, men bara så den är flytande, blanda med kakaopulver och lakritspulver eller vaniljpulver. Fyll ischokladformar (eller istärningsfack) och låt stelna i kylen. Jag kan lätt få i mig ett par matskedar kokosolja med den metoden!

Det var ett bra tips även om jag inte är förtjust i ischoklad (men det är bra, vill inte riskera äta det som godis). Får nog använda mörk choklad istället för kakao pga. blir för bittert för mig annars. Ingen söt choklad dock utan gärna 85% för 70% äter jag upp för lätt.

Inte köpt kokosolja än pga. dyrt och tänkte testa plommon istället. Men när mina plommon tar slut ska jag ge kokosoljan en chans.

Laxermedel är laxermedel.. och torkade plommon samt mjukglass kan räknas dit oxå tycker jag!

Vad jag ville ha sagt.. (luddigt sagt, luddigt tänkt?) är att de funkar på litta olika sätt!

Laxoberal ersätter vad jag tror Ricinolja, dvs de är tarmretande.. laktulos funkar litta som plommona, dvs det tillför olika sockerarter som inte tas upp i tunntarmen, utan jäses i colon av dina tarmbakterier.. vilket ger diverse SCFA, dvs korta fettsyror, samt en del gas!

Olika magnesiumsorter binder vatten.. likaså loppfrön som ger en gel!

Grejen är.. att om du väl fått en stenhård propp så måste den i princip lösas upp nedifrån, det vill du garanterat undvika.. inte för att det är såå himla otäckt utan för att det är betydligt smidigare att förebygga, med plommon, mjukglass, loppfrön, lactulose eller laxoberal!

• Like 1

En matsked loppfrö (psylliumfrö) eller linfrö som stått i vatten över natten tycker jag funkar bra mot trög mage. Linfröna är dock lättare att få i sig eftersom phylliumfröna hänger ihop som en läskig slemklump. Linfröna kan man dela genom att röra med en sked. Att äta fröna torra är bättre än inga frön alls men de blötlagda funkar bäst enligt min erfarenhet. Det där tipset om ischoklad för att få i sig kokosolja ska jag testa, jag har också svårt för ren kokosolja!  :)

• Like 1

Extremt många människor lider av för _lite_ magsyra, vilket gör att man inte spjälkar maten ordentligt. Det luriga är att symptom på för lite och för mycket är EXAKT likadana (varför inte svenska läkare vet detta är mig oförståeligt).

Ett enkelt egentest: Kissar du någonsin rött när du ätit rödbetor? - Om ja, ja då spjälkar du inte maten ordentligt, och det är troligt att du har för lite magsyra.

Har man för lite magsyra spjälkar man i synnerhet protein och fett sämre än normalt. Man teoretisera att om man har för lite magsyra och ger sig på en LCHF-kost med mycket fett och protein (nåja, inte för att det är mer protein egentligen men det är lätt hänt att man överäter det) så bryter man verkligen inte ner maten ordentligt. Följden blir att bli hård i magen.

Prova att ta tillskott av HCl med pepsin (matspjälkningsenzymet). Finns på svenska hälsokostaffärer (nätet) och utländska. Jag själv har köpt på iherb, trots ett tullpåslag blir det billigare än på svenska nätaffärer. Jag har testat Now Foods Betaine HCL with Pepsin, samt Thorne Research Betaine HCl & Pepsin. Båda med magiska resultat.

• Like 1

En snabb fråga, tänkte köpa kokosolja och 85% choklad imorgon för göra ischoklad. Hur gör ni ischoklad? Googlat lite snabbt och det verkar räcka med bara kokosolja och choklad. Vissa tog t.ex. 200 g kokosolja och 250 g choklad medan andra tog 200 g choklad och 100 g kokosolja. Jag tror jag satsar på mer 50/50 t.ex. 100 g kokosolja och 100 g choklad. Blir det bra tro?

En snabb fråga, tänkte köpa kokosolja och 85% choklad imorgon för göra ischoklad. Hur gör ni ischoklad? Googlat lite snabbt och det verkar räcka med bara kokosolja och choklad. Vissa tog t.ex. 200 g kokosolja och 250 g choklad medan andra tog 200 g choklad och 100 g kokosolja. Jag tror jag satsar på mer 50/50 t.ex. 100 g kokosolja och 100 g choklad. Blir det bra tro?

Enligt min erfarenhet så blir det suveränt  :)

• Like 1

Jag brukar ha betydligt mer än 50% kokosolja. Kanske 75%kokosolja och 25%  choklad, om jag nu använder choklad. Oftare smaksätter jag bara kokosoljan med kakaopulver och lakritspulver eller vaniljpulver. Men 50% kokosolja och 50% choklad (85%kakaohalt) blir garanterat gott!

EDIT: Missade att det var samma tråd som jag redan skrivit i om detta. Ber om ursäkt om det blir tjatigt!

Jag brukar ha betydligt mer än 50% kokosolja. Kanske 75%kokosolja och 25% choklad, om jag nu använder choklad. Oftare smaksätter jag bara kokosoljan med kakaopulver och lakritspulver eller vaniljpulver. Men 50% kokosolja och 50% choklad (85%kakaohalt) blir garanterat gott!

EDIT: Missade att det var samma tråd som jag redan skrivit i om detta. Ber om ursäkt om det blir tjatigt!

Haha, lugnt. Tack för tipset om ischoklad. Inget fan av det men det är ju bra så man inte vill äta upp allt på en gång. [emoji106]

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

Nu har jag gjort ischoklad. Gjorde igår. Åt 3 st igår och sitter och äter 2 st nu. Alltså de smakar helt klart bättre än de i butik. Inte alls samma kylande effekt. Varför är butikens ischoklad som typ halstabletter?

Dock är ischoklad verkligen inte min kopp te. Får nästan hitta på något annat att göra med kokosoljan. Köpte en stor glasburk kokosolja nu. Fan så dyrt det är också. 85 kr för 675 ml. Har dålig ekonomi så kommer inte fortsätta köp det. Försöker hålla hårt i mina pengar eftersom jag prioriterar KRAV-kött (och KRAV-smör/mejerier/ägg) framför allt annat.

Jag gör min majonäs på MCT olja och evt. kokosolja (typ halv halv). Vanligtvis går det hur bra som helst (inte alltid) och blir väldigt neutral i smaken. Sedan kan man smaksätta med färska kryddor, vitlök, eller vad man nu vill ha. Själv gillar jag persilja, basilika blir gott det med. 

Jag gör min majonäs på MCT olja och evt. kokosolja (typ halv halv). Vanligtvis går det hur bra som helst (inte alltid) och blir väldigt neutral i smaken. Sedan kan man smaksätta med färska kryddor, vitlök, eller vad man nu vill ha. Själv gillar jag persilja, basilika blir gott det med. 

Vad är MCT olja?

Medium chain triglyceride, framställs främst av kokosolja, och hjälper för att vara i ketos. Den metaboliseras på ett annat sätt än andra fetter och kan därför vara direkt energi t.ex. för hjärnan. Nackdel är kanske att det är en aning dyrare, men så klart kan man använda en blandning av kokosolja och en annan olja för att få i sig kokosolja.