Gå till innehåll

Ingen viktnedgång på 2 månader?!

Recommended Posts

Hej,

För 14 månader sedan började jag äta LCHF i viktminskningssyfte då vågen visade katastrofala 170 kg. Valde att gå på strikt LCHF då det tydligen ska ge bäst resultat men fick sota för det då jag hade konstant huvudvärk och var jättetrött första månaden. Gick dock ner 45 kg på 12 månader vilket är bra men efter det står det helt still och har så gjort i 2 månader.

Det enda jag har ändrat under min viktnedgång är antalet kalorier jag behöver för min vikt samt att jag för 2 månader sedan började lägga till lite krossad tomat och gul lök samt majonnäs och riven gouda när jag t.ex. gör köttfärssås för jag tycker det är så tråkigt att bara äta kött, grönsaker i form av t.ex. broccoli samt fett i form av smör. Nu blir det mer som ”riktig” köttfärssås vilket är den typ av maträtt jag äter mest eftersom jag är en fattig student. 

Vi talar inga stora mängder utan per dag blir det 30 g gul lök, 30 g riven gouda och 1 dl krossad tomat.

Äter alltid mindre än 15 g kolhydrater (mäter allt mitt matintag) och det blir runt 135-140 g fett och 75-80 g protein samt runt 1500-1600 kcal. I E-procent 76% fett, 20% protein och 3% kolhydrater.

Pluggar på distans vilket gör att jag är mest hemma och stillasittande men det ska ju inte påverka tycker man då det behövs 1500 kcal bara för att hålla igång kroppen om man ligger raklång i sängen?

Har börjat med morgonpromenader och går en slinga på 7.5 km varje morgon kl 06 vilket tar 1 tim 30 min vilket jag tycker är rätt bra med tanke på min övervikt på minst 45 kg.

På sidor som t.ex. Matkalkyl så räknar man ut vilket mitt kaloribehov är för min vikt, längd, ålder samt aktivitetsnivå. Om jag vill gå ner 1 kg per vecka så ska jag ligga på 1657 kcal vilket jag gör men går trots det inte ner något alls.