Gå till innehåll

Ingen viktnedgång på 2 månader?!


Recommended Posts

Hej,

 

För 14 månader sedan började jag äta LCHF i viktminskningssyfte då vågen visade katastrofala 170 kg. Valde att gå på strikt LCHF då det tydligen ska ge bäst resultat men fick sota för det då jag hade konstant huvudvärk och var jättetrött första månaden. Gick dock ner 45 kg på 12 månader vilket är bra men efter det står det helt still och har så gjort i 2 månader.

 

Det enda jag har ändrat under min viktnedgång är antalet kalorier jag behöver för min vikt samt att jag för 2 månader sedan började lägga till lite krossad tomat och gul lök samt majonnäs och riven gouda när jag t.ex. gör köttfärssås för jag tycker det är så tråkigt att bara äta kött, grönsaker i form av t.ex. broccoli samt fett i form av smör. Nu blir det mer som ”riktig” köttfärssås vilket är den typ av maträtt jag äter mest eftersom jag är en fattig student. 

 

Vi talar inga stora mängder utan per dag blir det 30 g gul lök, 30 g riven gouda och 1 dl krossad tomat.

 

Äter alltid mindre än 15 g kolhydrater (mäter allt mitt matintag) och det blir runt 135-140 g fett och 75-80 g protein samt runt 1500-1600 kcal. I E-procent 76% fett, 20% protein och 3% kolhydrater.

 

Pluggar på distans vilket gör att jag är mest hemma och stillasittande men det ska ju inte påverka tycker man då det behövs 1500 kcal bara för att hålla igång kroppen om man ligger raklång i sängen?

 

Har börjat med morgonpromenader och går en slinga på 7.5 km varje morgon kl 06 vilket tar 1 tim 30 min vilket jag tycker är rätt bra med tanke på min övervikt på minst 45 kg.

 

På sidor som t.ex. Matkalkyl så räknar man ut vilket mitt kaloribehov är för min vikt, längd, ålder samt aktivitetsnivå. Om jag vill gå ner 1 kg per vecka så ska jag ligga på 1657 kcal vilket jag gör men går trots det inte ner något alls.

 

Med ett dagsintag av 1600 kcal och dagliga promenader på 7.5 km vilket bränner bort ca 3-400 kcal så ligger jag på 1200-1300 kcal och vikten borde rasa av men det händer ingenting.

 

Kan jag vara insulinresistent och måste kanske bara äta kött och smör för att gå ner i vikt?

 

Mvh

Paul.S

 

 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

För 14 månader sedan började jag äta LCHF i viktminskningssyfte då vågen visade katastrofala 170 kg. Valde att gå på strikt LCHF då det tydligen ska ge bäst resultat men fick sota för det då jag hade konstant huvudvärk och var jättetrött första månaden. Gick dock ner 45 kg på 12 månader vilket är bra men efter det står det helt still och har så gjort i 2 månader.

 

Det enda jag har ändrat under min viktnedgång är antalet kalorier jag behöver för min vikt samt att jag för 2 månader sedan började lägga till lite krossad tomat och gul lök samt majonnäs och riven gouda när jag t.ex. gör köttfärssås för jag tycker det är så tråkigt att bara äta kött, grönsaker i form av t.ex. broccoli samt fett i form av smör. Nu blir det mer som ”riktig” köttfärssås vilket är den typ av maträtt jag äter mest eftersom jag är en fattig student. 

 

Vi talar inga stora mängder utan per dag blir det 30 g gul lök, 30 g riven gouda och 1 dl krossad tomat.

 

Äter alltid mindre än 15 g kolhydrater (mäter allt mitt matintag) och det blir runt 135-140 g fett och 75-80 g protein samt runt 1500-1600 kcal. I E-procent 76% fett, 20% protein och 3% kolhydrater.

 

Pluggar på distans vilket gör att jag är mest hemma och stillasittande men det ska ju inte påverka tycker man då det behövs 1500 kcal bara för att hålla igång kroppen om man ligger raklång i sängen?

 

Har börjat med morgonpromenader och går en slinga på 7.5 km varje morgon kl 06 vilket tar 1 tim 30 min vilket jag tycker är rätt bra med tanke på min övervikt på minst 45 kg.

 

På sidor som t.ex. Matkalkyl så räknar man ut vilket mitt kaloribehov är för min vikt, längd, ålder samt aktivitetsnivå. Om jag vill gå ner 1 kg per vecka så ska jag ligga på 1657 kcal vilket jag gör men går trots det inte ner något alls.

 

Med ett dagsintag av 1600 kcal och dagliga promenader på 7.5 km vilket bränner bort ca 3-400 kcal så ligger jag på 1200-1300 kcal och vikten borde rasa av men det händer ingenting.

 

Kan jag vara insulinresistent och måste kanske bara äta kött och smör för att gå ner i vikt?

 

Mvh

Paul.S

 

Fastar du också? ...annars är det antagligen en bättre metod än att fortsätta skära ner mängden mat du äter nu...att äta för lite kan också bli ett problem....och om du redan ligger så lågt som  15 g kolhydrater om dagen...så finns ju inte så jättemycket mer att göra där...

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt basala dagsbehov av kalorier ligger på drygt 1500. Det är alltså vad som krävs för att kroppen ska "hålla ihop", typ andas :-D Att dra ner på kalorierna under basalbehovet leder för de flesta att kroppen tror att det är svält på g, och håller därför hårdare i fettet man redan har på kroppen.

 

Sen hamnar många även på platåer. Jag stod still i fem år! Men sen lossnade helt plötsligt fyra kilo. 

 

Har du inte provat att fasta tycker jag att du ska göra det (y) Det kan sätta igång viktnedgången för en del.

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fastar 16 tim per dygn och detta med svält existerar inte i den form att kroppen håller kvar fettlagret. Äter man mindre än man behöver går man ner i vikt så något fel med min kropp är det.

 

Det enda jag kan komma på är att jag antagligen var så nära att bli diabetiker som man kan bli utan att faktiskt bli det och att jag har skadat min kropp eftersom jag i princip levde på skräpmat (läs kolhydrater) och drack en massa Coca-Cola (rent socker). Tror att jag är insulinresistent och att jag tyvärr bara kan äta kött och fett i form av smör för att fortsätta gå ner i vikt.

 

Livet är för kort för att äta 5:2 eller liknande. Jag vill äta när jag är hungrig och det blir jag mellan 2 till 3 gånger per dag och viktnedgången har fungerat fram tills nu. Måste bara komma på vad det är som är fel?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag räknat rätt så väger du 125 kg. Eller har jag missat nån info? Då ligger ditt basala behov betydligt högre än 1500 kcal. Sen bygger ditt resonemang på kalorier in och ut. Där håller jag inte med dej. Jag åt i princip lika många kalorier innan jag började med LCHF som jag gjorde när jag gick ner i vikt. 
 
Du har kanske upptäckt att det där med kalorier in och ut inte stämmer eftersom du borde ha rasat i vikt enligt den teorin. Så vad är problemet?  1. Strikt är inte alltid svaret för att gå ner i vikt. 2. Du äter för lite. Och då framförallt för lite fett. Om vi ska prata kalorier så låg jag på runt 2000, jag tränade inte alls och gick ner från 96,5 kg till 78 kg. Tänker man kalorier in och ut så går den ekvationen inte ihop alls. LCHF handlar inte om att räkna kalorier utan i första hand om att byta ut kolhydrater mot fett. Det går inte att jämföra kalorier rakt av. Det har stor betydelse var dom kommer ifrån.  http://www.kostdoktorn.se/vad-hander-om-du-ater-5-800-kalorier-lchf-kost-varje-dag

  • Gilla 6
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag äter inte för lite fett då det upptar minst 75% av mitt dagliga intag och nej, LCHF fungerar inte på annat sätt än annan mat. Äter man för mycket går man upp och äter man för lite går man ner i vikt. Så fungerar kroppen oavsett vad man äter. 

 

Jag har hela tiden justerat mitt kaloribehov samt protein och fettbehov efter min vikt. Har gjort den justeringen varje 5 kg som jag minskat och det har fungerat hur bra som helst hittills... fram till att jag började äta tomat, lök samt ost.

 

Eftersom jag äter mindre än vad jag egentligen behöver få i mig så borde jag gå ner i vikt men eftersom jag inte gör det och det har skett i samband med intaget av det ovan så utgår jag från att jag är insulinresistent. Ska testa äta kött och smör i en vecka, med samma "för lite fett" som innan, och utvärdera och se.

 

Återkommer.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, lchf fungerar inte riktigt som vilken annan mat som helst. När jag startade med lchf åt jag närmare 2500 kcal per dag. Jag är kvinna, 165 cm, vägde närmare 75 kg. Nio av dessa tappade jag de tre första månaderna. Då åt jag fyra ggr/dag: frukost, lunch, middag och 2 dl grädde med bär varje kväll. Jag var helt inaktiv, gick till postlådan som max. Ändå gick jag ner.

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med energiprocent är lite lurigt. Att minst 75 % av det dagliga intaget kommer från fett är en sak. Vad det dagliga intaget ligger på är en helt annan. LCHF handlar inte om att ligga på energiunderskott. Maken började med LCHF i mars 2015. Han har inte gått ner utan snarare upp. När jag började räkna på hur mycket han åt så visade det sej att han låg på energiunderskott. Så för nån månad sen ökade han på fettet. Och vad hände? Magen är mindre nu än för en månad sen. Det syns utan att ens mäta.

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paul, när jag läser dina inlägg så ser man att du har en väldigt tydlig teori (insulinresistens) om varför din viktminskning avstannat. Du uttrycker också vad du skulle kunna göra relaterat till den teorin (äta kött och fett).

 

Mitt förslag är att du testar om den metoden fungerar i några månader, det kanske inte räcker med en vecka för att veta det. Tommy Runesson brukar ligga väldigt lågt på kolhydrater, och han verkar må bra, så jag tror inte du "tar skada".

 

Alla fungerar inte precis lika, så att testa och ge testet lite tid tror jag kan vara bra.

 

Själv ligger jag nog lite över 80 energiprocent fett. Men jag äter inte LCHF för att gå ner i vikt, utan för att må bra. Fast jag märker ganska tydligt att jag går upp lite när jag äter mycket grönsaker, men när jag försöker nolla kolhydraterna så går jag ner i vikt.

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, lchf fungerar inte riktigt som vilken annan mat som helst. När jag startade med lchf åt jag närmare 2500 kcal per dag. Jag är kvinna, 165 cm, vägde närmare 75 kg. Nio av dessa tappade jag de tre första månaderna. Då åt jag fyra ggr/dag: frukost, lunch, middag och 2 dl grädde med bär varje kväll. Jag var helt inaktiv, gick till postlådan som max. Ändå gick jag ner.

 

Man brukar säga att kvinnor behöver 2000 kcal per dag och det gäller kvinnor med normal aktivitetsnivå. Du som ligger lägre behöver ca 1700 kcal per dag för att behålla din vikt så det är fysiologiskt omöjligt att du går ner i vikt med ett kaloriöverskott på närmare 800 kcal per dag.

 

 

Det där med energiprocent är lite lurigt. Att minst 75 % av det dagliga intaget kommer från fett är en sak. Vad det dagliga intaget ligger på är en helt annan. LCHF handlar inte om att ligga på energiunderskott. Maken började med LCHF i mars 2015. Han har inte gått ner utan snarare upp. När jag började räkna på hur mycket han åt så visade det sej att han låg på energiunderskott. Så för nån månad sen ökade han på fettet. Och vad hände? Magen är mindre nu än för en månad sen. Det syns utan att ens mäta.

 

 

Jo, allt man äter, beroende på diet, måste vara mindre än uttaget för att man ska gå ner i vikt.

 

Varför är 99% av alla som äter LCHF så rabiate och skriver att LCHF är en mirakeldiet när den inte är det. Fysiologiskt omöjligt, som sagt att gå ner i vikt om man äter mer än man behöver.

 

Beteendet liknar en sekt!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räknar man på kalorierna så räcker det inte att räkna på kalorierna in.. man måste räkna kalorierna ut oxå!

 

För det första.. kalorier finns inte, de är bara teoretiska beräkningar av teoretisk möjlig energi i olika livsmedel!

 

Och det finns inte en enda kalorireceptor i hela kroppen.. det som finns är olika metabola system att hantera olika sorters macro-, micro-nutrienter samt spårämen.

 

Såå hur gör man då när man räknar kalorier rätt?

 

Joo, dels räknar man kalorier in och sen oxå de man går ner i vikt.. dvs estimera cirka 7000 Kcal per kilo viktminskning, på lite längre sikt för att undvika att räkna in vattenförluster!

 

Dåå.. skall den dagliga energiförbrukningen ligga på en normal nivå.. säg 1800-2500 Kcal per dag, beroende på vikt, aktivitetsnivå, kön, ålder och längd!

 

Om totalen hamnar på 1300-1600 Kcal per dag.. för en normal vuxen person då har man i stället sänkt sin ämnesomsättning! :huh:

  • Gilla 6
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då måste det vara nåt fel på mej. Jag gick ner 18 kg utan att minska på kaloriintaget. Och nej, jag tränade inte. Bara samma vardagsmotion som innan. I princip påstår du att jag ljuger. Och inte bara jag utan alla som gått ner med hjälp av LCHF utan att bry sej om kalorier ut och in.

  • Gilla 6
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska titta på Dr. Eric Berg på YouTube, där han har en hel del både korta klipp o längre seminarier med informativa och pedagogiska videos. Han berättar bl a om hur minsta insulinpåslag stoppar viktnedgång o ger mycket kloka tips o råd för bästa hälsa o vikt.

 

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs på om platåer och viktminskning. Skaldeman skriver en del om det i sina böcker. De bör finnas på bibliotek om du inte har möjlighet att köpa dem. Det kan vara så att din kropp tar en paus i viktminskningen och att du kommer att börja gå ner i vikt igen om en tid, om du har tålamod, avvaktar och fortsätter äta som du gjort tidigare. 

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"In conclusion, the use of the classic Atwater energy equivalents to predict MEI resulted in an overestimation of energy requirement by ∼26% compared with the direct measurement of MEI. Caution should be taken when relying on the Atwater energy equivalents to plan menus for older people who are at high nutritional risk. Additional measures such as regular body weights must be taken to ensure energy balance."

 

http://jn.nutrition.org/content/133/8/2581.full

 

Såå.. en liten felkalkylering på 26% av energiintaget!

 

Grejen är fortfarande.. ändrar man diet så äter man oftast andra saker, det är lixom inte säkert att kaloriberäkningarna stämmer längre!

 

Såå.. sätt kaloriberäkningens nogranhet till pluss/minus 25%.. iallafall om du har tillgång till ett laboratorium med bombkalorimeter!

 

I övrigt.. skulle energiinehållet vara för lågt så ökar din aptit!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upprepar ett tips jag gav i en tidigare tråd: Ibland behöver kroppen chockas med kolhydrater för att komma igång med förbränningen igen.

 

Köp till exempel hem frukt och gör en fruktsallad. Sedan hoppar du på lågkoliståget igen till nästa måltid och ser om fettförbränningen drar igång igen.

Det kan ta någon dag för effekten att verka, och du kanske till och med märker av en uppgång i vikt de första dagarna efter att ha ätit kolhydrater.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

För 14 månader sedan började jag äta LCHF i viktminskningssyfte då vågen visade katastrofala 170 kg. Valde att gå på strikt LCHF då det tydligen ska ge bäst resultat men fick sota för det då jag hade konstant huvudvärk och var jättetrött första månaden. Gick dock ner 45 kg på 12 månader vilket är bra men efter det står det helt still och har så gjort i 2 månader.

 

Det enda jag har ändrat under min viktnedgång är antalet kalorier jag behöver för min vikt samt att jag för 2 månader sedan började lägga till lite krossad tomat och gul lök samt majonnäs och riven gouda när jag t.ex. gör köttfärssås för jag tycker det är så tråkigt att bara äta kött, grönsaker i form av t.ex. broccoli samt fett i form av smör. Nu blir det mer som ”riktig” köttfärssås vilket är den typ av maträtt jag äter mest eftersom jag är en fattig student. 

 

Vi talar inga stora mängder utan per dag blir det 30 g gul lök, 30 g riven gouda och 1 dl krossad tomat.

 

Äter alltid mindre än 15 g kolhydrater (mäter allt mitt matintag) och det blir runt 135-140 g fett och 75-80 g protein samt runt 1500-1600 kcal. I E-procent 76% fett, 20% protein och 3% kolhydrater.

 

Pluggar på distans vilket gör att jag är mest hemma och stillasittande men det ska ju inte påverka tycker man då det behövs 1500 kcal bara för att hålla igång kroppen om man ligger raklång i sängen?

 

Har börjat med morgonpromenader och går en slinga på 7.5 km varje morgon kl 06 vilket tar 1 tim 30 min vilket jag tycker är rätt bra med tanke på min övervikt på minst 45 kg.

 

På sidor som t.ex. Matkalkyl så räknar man ut vilket mitt kaloribehov är för min vikt, längd, ålder samt aktivitetsnivå. Om jag vill gå ner 1 kg per vecka så ska jag ligga på 1657 kcal vilket jag gör men går trots det inte ner något alls.

 

Med ett dagsintag av 1600 kcal och dagliga promenader på 7.5 km vilket bränner bort ca 3-400 kcal så ligger jag på 1200-1300 kcal och vikten borde rasa av men det händer ingenting.

 

Kan jag vara insulinresistent och måste kanske bara äta kött och smör för att gå ner i vikt?

 

Mvh

Paul.S

 

 

Har tyvärr inte tid  o läsa igenom hela tråden för o se vad folk svarat, men jag är väldigt säker på att du hamnat i svältläge. Du måste få i dig mer mat för att kroppen ska komma ut ur svältläge, annars kommer det tyvärr inte att hända något med vikten. Se till o hålla 2500 kalorier i 3-4v och sedan gå ned till 2000 (håll dig absolut inte under 2000 kalorier / dag)

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Man brukar säga att kvinnor behöver 2000 kcal per dag och det gäller kvinnor med normal aktivitetsnivå. Du som ligger lägre behöver ca 1700 kcal per dag för att behålla din vikt så det är fysiologiskt omöjligt att du går ner i vikt med ett kaloriöverskott på närmare 800 kcal per dag.

 

 

 

 

Jo, allt man äter, beroende på diet, måste vara mindre än uttaget för att man ska gå ner i vikt.

 

Varför är 99% av alla som äter LCHF så rabiate och skriver att LCHF är en mirakeldiet när den inte är det. Fysiologiskt omöjligt, som sagt att gå ner i vikt om man äter mer än man behöver.

 

Beteendet liknar en sekt!

 

 

 

 

Jeg forstår din frustrasjon Paul S, men du har jo egentlig svaret ditt selv?

 

Kalorier inn/ut kan jo ikke fungere, for hadde de det så hadde du jo fortsatt å gå ned i vekt?

 

Som du sier selv med ditt matinntak og mosjon så burde du gå ned i vekt... så da er spørsmålet hvorfor gjør du ikke det?

 

Da er jo svaret noe annet enn kalorier inn/ut ...

 

Istedenfor å diskutere kalorier, kanskje man skal se på andre faktorer?

 

Stress, søvn, livsstil, allergier/intoleranser, innflamasjoner, helserapporter fra lege etc?

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja uttrycka det så här:

Viktnedgång = kalorier in < kalorier ut.

Det är ju definitionen.

Problemet blir ju att definiera kalorier in (tar vi upp allt vi äter? och hur beräknas kalorier? hur påverkar de kroppen?), och än värre, kalorier ut (som beror av kalorier in, och typen av mat, och kroppens sammansättning av muskler och annat, och träning som för vissa påverkar kalorier in när man blir hungrig, och hormoner, som I sin tur påverkas av maten vi äter och livet vi lever...)

Nej, jag är ingen expert på det här. Men att det är mer komplicerat än addition och subtraction, det inser jag.

  • Gilla 7
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja uttrycka det så här:

Viktnedgång = kalorier in < kalorier ut.

Det är ju definitionen.

Problemet blir ju att definiera kalorier in (tar vi upp allt vi äter? och hur beräknas kalorier? hur påverkar de kroppen?), och än värre, kalorier ut (som beror av kalorier in, och typen av mat, och kroppens sammansättning av muskler och annat, och träning som för vissa påverkar kalorier in när man blir hungrig, och hormoner, som I sin tur påverkas av maten vi äter och livet vi lever...)

Nej, jag är ingen expert på det här. Men att det är mer komplicerat än addition och subtraction, det inser jag.

 

 

Enig med deg Effie!

Gary Taubes forklarer dette veldig godt her: https://www.amazon.com/Good-Calories-Bad-Controversial-Science/dp/1455116769/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1464689676&sr=1-2&refinements=p_lbr_one_browse-bin%3AGary+Taubes :)

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm.. nu börjar vi närma oss pudelns kärna!!!

 

Repetition.. kalorier finns inte, och det finns inga kalorirecptorer i kroppen heller!

 

Och för att vika av ytterligare, det som brukar benämnas kalorier är i själva verket Atwaterfaktorer!

 

Hur som helst.. Effie sätter tummen på problemet.. fast jag vill skärpa till det ytterligare.. Kalorier in och fett ut.. man måste räkna bägge.. annars så är man vilse i pannkakan!

 

Dvs om kalorier in är lika med kalorier ut så har man helt struntat i biokemin och näringsläran!

 

För olika macronutrieneter påverkar kroppen på olika sätt.. kalorier in av olika chateringar påverkar kalorier ut.. på olika sätt!

 

Och på detta så är vi olika.. tada.. som äldre så har vi en annorlunda upptagningsförmåga.. äldre behöver mer fett i kosten!

 

Såå.. räkna med att kalorier in/ut stämmer.. pluss/minus 25%! :o

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...