Albert

Diabetesfråga, korrigering lågt BG

Recommended Posts

Hej,

Jag funderar på att testa ganska strikt LCHF. Är diabetiker typ-1 med pump. Förstår att jag ska sänka basal och anpassa bolus efter kolhydrat-intaget.

En fråga: Om man blir låg och måste korrigera - vad rekommenderas att ta? Idag tar jag Dextrosol vid kraftig känning, annars ett glas mjölk eller frukt som banan eller äpple. Finns det bättre och sämre saker att ta för att få upp blodsockernivån vid behov enligt "LCHF-filosofin"?

-Albert

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Albert!

Är själv typ 1:a som nu snart har kört strikt LCHF i 5 år. Har under hela den tiden haft pump. Jag började inte med att sänka basal doserna men uteslöt bolus helt och hållet, dels för att jag förstod att maten jag åt inte innehöll så mycket KH och dels för att vara "på den säkra sidan". Utöver detta kollade jag blodsockret extremt ofta, och det säkert under 3-4 månader. Först efter något år fick jag korrigera basal dosen och sänka något.

Om jag behöver höja blodsockret så räcker oftast ett halvt glas (röd-) mjölk och så är allt frid och fröjd. För mig så är upp- och nedgångarna i blodsockernivåerna mycket lindrigare på LCHF. Jag har fått ett HBA1C som är bättre än vad en till mig närstående diabetesläkare har, och hen har inte diabetes :)

Så lycka till och kontrollera blodsockret väldigt ofta tills du hittar din inställning.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar Realisten!

☺Inga problem, återkom om du har mer funderingar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag får lov att replikera.. komma med litta synpunkter?

Iallafall.. utan att vara diabetiker.. så skiljer det sig åt, typ 2 har i botten främst insulinresistens.. varvid minsta möjliga kolhydratintag och fasta o litta annat kan reversera förloppet!

För typ 1 så är det ett helt annat problem.. man måste hur som helst tillföra insulin.

Såå.. oftast är det som så att T1 som regel kan använda glukos som bränsle i kroppen utan insulinresistens.. så det handlar mer om att hitta en lämplig nivå på kolisintaget.. som gör att insulinet blir lättdoserat!

Summa summarum.. ju lägre kolisintag, ju mindre feldosering.. upp eller ner!

Nu menar jag inte minsta möjliga kolisintag.. utan snarare lagom mängd.. låt säga 100 gram per dag?

Kommer man då ner till sådana intag så börjar det bli allt viktigare att dosera insulin för protein oxå!

http://www.diabetes-book.com/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zepp, jag är lite osäker på vad din poäng är.

Jag undrade över bra saker att ta för att korrigera insulinkänning om man går på strikt LCHF som typ-1:a. Realisten svarade att det funkar bra för hen att ta röd mjölk. Och det har jag själv tidigare erfarenheter av att det funkar bra. Samtidigt har ingen annan föeslagit något annat, så jag drar slutsatsen att det inte finns några speciella LCHF-specifika råd när det gäller att häva insulinkänningar, alltså när blodsockret faller till akut farligt låga nivåer. Så jag kommer att köra på som vanligt när det gäller just den biten.

-Albert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zepp, jag är lite osäker på vad din poäng är.

Jag undrade över bra saker att ta för att korrigera insulinkänning om man går på strikt LCHF som typ-1:a. Realisten svarade att det funkar bra för hen att ta röd mjölk. Och det har jag själv tidigare erfarenheter av att det funkar bra. Samtidigt har ingen annan föeslagit något annat, så jag drar slutsatsen att det inte finns några speciella LCHF-specifika råd när det gäller att häva insulinkänningar, alltså när blodsockret faller till akut farligt låga nivåer. Så jag kommer att köra på som vanligt när det gäller just den biten.

-Albert

Jag menade inget speciellt.. och jag såg din fråga och de svar du fick!

Utan vi är bara lite försiktiga när det gäller er Typ1.. så att ingen kommer in här och läser och tror att man kan bota typ 1 med LCHF!

Samtidigt som jag vill spika in budskapet att det är främst; att det är lättare att dosera rätt insulindos när själva måltidsdosen blir rätt liten.

Och det samma när det gäller kolhydratmängd.. låga/lagoma intag ger små feldoseringar.. iomed att basalinsulinet sköter det mesta.

Eller direkt till dig.. utifall att du trodde något annat, minsta möjliga kolhydratintag är lixom sällan det optimala för typ 1, däremot funkar det kanon för de flesta typ2.

Oså ville jag sprida Dr Bernsteins budskap.. till typ ettor, han är själv etta sedan ungdomen!

För vem vet/inte jag iallafall, du kan tänkas känna fler ettor, då är Dr Bernstein den främsta experten att luta sig mot när det gäller LCHF och Typ1.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg